At spise Low Carb kan forkorte dit liv med fire år (nej!)


Det her skal ikke så meget handle om det nye observationsstudie, der er blevet gengivet i et væld af (udenlandske) medier, som det skal handle om, hvor vildledt man bliver, når man læser overskrifter og tager dem for gode varer.

Og let’s face it. Det er sådan, de fleste læser nyheder og også derfor du ser så mange meningsløse diskussioner på Facebook.

Størstedelen har ganske enkelt ikke foranlediget sig til at læse artiklen, der diskuteres. Og det gælder indenfor alle emner (politik og sundhed virker dog til at have særligt mange tilhængere blandt overskriftlæsere).

Når det kommer til sundhed, bliver det endnu sværere, for ernæringsstudier er svære at udføre, så der kommer en sikker konklusion. Det har jeg skrevet om HER og det vil jeg ikke gentage i dette indlæg.

Men jeg vil gerne prøve at forklare, hvordan man er kommet frem til, at Low Carb kan forkorte dit liv med fire år, og så kan du jo træffe din egen konklusion.

Hvor tit spiste du æg fra 2015-2017?

Studiet, som var betalt af National Institutes of Health (NIH), en organisation under det amerikanske sundhedsdepartement, fulgte lidt over 15.000 mennesker i alderen 45-64 og bad dem med års mellemrum udfylde et spørgeskema, hvor de skulle vurdere hvor tit og i hvilken mængde, de havde spist visse madvarer. Første gang mellem 1987-89, og siden med opfølgning seks gange op til 2017.

Ordet spørgeskema skal være den første røde advarselslampe her.

Hvor mange æg spiste du mellem 1. januar 2015 og 31. januar 2017, kære læser?

Og hvor mange normale portioner kartofler spiste du i samme periode?

Og hvor mange stykker kage? Altså ‘normale stykker kage’ af den størrelse, vi regner et stykke kage ud fra i vores undersøgelse?

Ved du det ikke?

Tillykke, du er helt normal. Det ved ingen almindelige mennesker.

Svaret bliver derfor et gæt eller et estimat (for slet ikke at nævne, hvor heftigt folk underrapporterer i spørgeskemaundersøgelser).

Men det er ikke nok.

Data og statistisk validitet

Herefter tog de i studiet her data om kulhydratindtag fra det første besøg (1987-89) og det tredje besøg (1993-95) og estimerede sig til resten baseret på disse to. Det angivne kulhydratindtag fra 1987-89 og 1993-95 er altså udslagsgivent for konklusionen her.

Men hvad med opfølgning nr. 2, 4, 5 og 6? Hvorfor skulle de ikke med?

Det svarer til at sige: Vi aner ikke, hvad I har spist de sidste 19 år, men vi antager, at det var det samme, som I sagde, I spiste for 25 år siden.

*rysten på hovedet*

Men som om det ikke er skørt nok, så fratrak man samtidig data fra personer, der havde udviklet hjertekarsygdom, diabetes eller havde fået hjerteanfald.

Lad mig sige det på en anden måde:

De personer, der spiste mange kulhydrater, og som udviklede hjertekarsygdom, diabetes eller fik et hjerteanfald, blev sorteret fra, da konklusionen skulle laves.

Man ville altså undersøge kulhydraters påvirkning på dødelighed og livslængde men frasorterede de, som var blevet syge af det i mellemtiden.

Altså vi kan jo selvfølgelig ikke konkludere, at de var blevet syge af selve kulhydraterne, men blot at de spiste dem og blev syge.

Konklusionen blev derfor, at den mængde kulhydrater, som er anbefalet af myndigheder verden over (dvs. 50-55%) viste sig at være den mest optimale og en smule livsforlængende ift. at spise få kulhydrater og herremange kulhydrater.

Hvor belejligt.

Low Carb… not really!

I øvrigt blev Low Carb i studiet her angivet som op til 37% af kalorierne, hvilket jo da bestemt er mindre end 50-55% men bestemt også mere end de 5-10%, man ofte spiser på Low Carb.

Low Carb kunne altså her være, at du gik på McDonalds men bestilte en cola light til din menu i stedet for en sukkersødet cola til din burgermenu.

Det har jo selvsagt ikke noget med at spise Low Carb at gøre, og Low Carb er jo også kendt for at forbedre stort set alle helbredsmarkører (blodsukker, blodtryk, kolesterol, vægt) – ikke forværre dem. Se evt. listen over studier her.

Men det er nødt til at være præmissen i denne type studier.

Studiet angiver dog også til sidst at de, som spiste færrest kulhydrater havde højere BMI, motionerede mindre, røg mere og oftere havde diabetes – men hey, det var selvfølgelig det lavere indtag af kulhydrater, der skar fire år af deres liv. Ikke inaktiviteten, overvægten, rygningen etc.

Og jo mere kød, de spiste, jo sortere så det desuden også ud.

Observationsstudier kan ikke konkludere årsagssammenhænge

Studiet afsluttes med en diskussion om svagheden af data og om at man ikke kan drage konklusioner ud fra denne type undersøgelse. Alle, som beskæftiger sig med denne slags ved, at du kan ikke kan udlede årsagssammenhæng af et observationsstudie.

Det er bare svært at undersøge ting som dødelighed i et randomiseret kontrolleret forsøg, og derfor er observationsstudier ofte det eneste, vi har. Det gør dog ikke konklusionen mere valid.

I stedet kan konklusionen fra denne type studier danne grundlag for hypoteser, der bør undersøges nærmere.

Vil du gerne lære mere om at læse og tolke ernæringsstudier, kan du få lidt gode fif HER.

Ansvaret er dit

Og et lille PS. Hvis der er en ting, vi er ret sikre på, så er det, at rigtig mad holder dig sund og rask længst.

Det er ikke afgørende, om du spiser kulhydrater eller ej. Det er et spørgsmål om kvaliteten på din mad og på de kulhydrater, du spiser.

At spise bønner og linser og gulerødder bliver aldrig det samme som at drikke sodavand eller spise friturestegt mad vædet i billige planteolier.

Min pointe er, at du selv har et kæmpe ansvar, hvis du ikke vil blive vildledt af dårlige studier og unuanceret sundhedsformidling. Og det kræver altså, at du læser mere end en overskrift. Og det er i virkeligheden uendeligt trist, at det skal være sådan.

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

13 kommentarer til “At spise Low Carb kan forkorte dit liv med fire år (nej!)”

  1. Hej Jenny

    Jeg linker til studiet øverst i indlægget. Der kan du læse det hele. Her står der bl.a.: ” From Visit 3 onwards, the cumulative average of carbohydrate intake was calculated on the basis of the mean of baseline and Visit 3 FFQ responses. We did not update carbohydrate exposures of participants that developed heart disease, diabetes, and stroke before Visit 3, to reduce potential confounding from changes in diet that could arise from the diagnosis of these diseases.”

    Svar
  2. Tak for dine fornuftige ord.
    Jeg er desværre én af dem der skimmer tekster og kun sjældent når til bunden. Inden jeg er nået så langt, er jeg blevet afbrudt flere gange af min familie (specielt min søn) eller andet der tager min koncentration.
    Når jeg så skal til at forsvare at spise ketogen kost, kan jeg komme helt i tvivl om min egen viden. Derfor betyder dine fornuftige ord og konklusioner så meget for mig. Det er til at forstå hvad du skriver og du refererer til kilderne.

    Svar
    • Dejligt at det kunne hjælpe. Jeg arbejder på en hurtig liste, man kan bruge, når man skal afgøre om en skræmmeartikel er valid eller ej. Måske kan du få glæde af den også :)

      Svar
  3. Ej, nu bliver det svært …
    Jeg er lige ved at bage dine toastbrød. De er jo så helt værdiløse. Skal jeg bare smide dem ud? ?
    Jeg tager chancen en uge mere – så må jeg overveje fremtiden i næste weekend ?

    Svar
  4. Én af mine venner sendte linket på undersøgelsen til mig. Jeg ved ikke, om han regnede med, at jeg straks ville kaste mig over “en pose kulhydrater” så jeg ikke dør så tidligt.
    Jeg svarede “Pokkers, så bliver jeg kun 100 år og ikke 103. Det må jeg prøve at leve med” ?

    Svar
    • Haha, ja. Men det kræver alligevel at du lige begynder at oppe kulhydratindtaget for at ramme de 37% i ‘low carb’-gruppen. Ellers må du affinde dig med at skulle være her til 103 ;-)

      Svar
  5. Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det, men der var et studie der indikerede, at det vigtige for din sundhed var, om den mad du spiser er hjemmelavet, eller om den er præ-fabrikeret. Selv om du spiste ‘usundt’ gjorde det en kæmpe forskal, om du købte den usunde mad, eller selv lavede den med kærlighed i køkkenet. Tankevækkende!

    Hilsen en glad low-carb’er!

    Svar
    • Ja, det kan måske have været det, der konkluderede at det var lige meget om du spiste low carb eller low fat, hvis du ville tabe dig, så længe du spiste rigtig mad. Det studie skrev jeg om HER. Dens videreformidling irriterede mig nemlig også og faktisk synes jeg, en mere passende overskrift til det kunne være: “Low fat KAN VIRKE LIGE SÅ GODT som low carb, hvis du ikke spiser sukker og raffinerede kulhydrater”. ;-)

      Svar
  6. “For meget postevand sender folk på sygehuset” var en virkelig vildledende overskrift, jeg så for nylig ? Hvor ville det have været dejligt, hvis overskriften havde heddet “Saltmangel sender folk på sygehuset” i stedet. Men den er selvfølgelig ikke ligeså dramatisk og sensationel! ??

    Svar
  7. Hellere dø rask og rørig 4 år før andre, det måske har brug for hjælp til alt…
    Du har helt ret i at tage undersøgelserne med et gran salt

    Svar
  8. Tusind tak for dit indlæg – som jo straks gennemhuller de ‘kloge’ forskeres teorier – det er utroligt at vi skal bombarderes med den slags useriøse forsker råd hele tiden – mennesket er forskelligt og dermed også kroppen og jeg går ihvertfald ikke tilbage til brød i store mængder – bare fordi de kloge – tror de er kloge.
    Skulle det koste mig 4 år (hvlket jeg heller ikke tror på) så blev det 4 år uden overvægt, oppustet mave, mavekneb og i øvrigt hyppige toiletbesøg – fordi maven ‘går amok’ over alt det mel.
    Tak for dig Jane og din fantastiske blog og bøger – som har hjulpet mig med overvægt og en oppustet mave / tarm.

    Svar