LCHF og overgangsbesvær


Leder du efter hjælp til Keto bivirkninger, så læs denne nye og opdaterede artikel: Keto bivirkninger – Keto flu

Hvis du har spist en almindelig dansk kost hele dit liv, er det sandsynligt, at din krop har været vant til forbrænde sukker.

Med sukker mener jeg ikke bare slik og kager men også kulhydrater i form af kornprodukter og stivelse, som også nedbrydes til glukose (sukker) i kroppen.

På LCHF bruger din krop fedt som energi. Efter et helt liv på sukkerdrift, er det ikke underligt, at kroppen kan reagere med overgangsbesvær, når det vante brændstof pludselig begrænses.

Overgangsbesvær kan være:

¤ Hovedpine

¤ Træthed eller følelse af mathed

¤ Irritabilitet og dårligt humør

¤ Beton-tunge ben

¤ Dårlig smag i munden/dårlig ånde

¤ Svimmelhed (især hvis du rejser dig for hurtigt)

¤ Forstoppelse – eller diarré

¤ Sult og sukkertrang

Overgangsbesværet varer alt fra et par dage til et par uger. Men heldigvis er der ting, du kan gøre for at lindre symptomerne og gøre omstillingsfasen nemmere og kortere.

Overgangsbesvær kan lindre med tre ting:

  • Mere fedt
  • Mere væske
  • Mere salt

MERE FEDT

En typisk begynderfejl består i at spare lidt på fedtet. Men ved at spare på fedtet samtidig med at du sparer på kulhydraterne, frarøver du begge kroppens muligheder for brændstof. Det er utroligt hårdt for kroppen at skulle udvinde energi fra protein, så den vil svare igen med ovennævnte symptomer, og du vil sandsynligvis hurtigt beslutte dig for, at det der low carb ikke var noget for dig.

Det kan være svært at turde give den gas med fedtet efter et helt liv i fedtforskrækkelse, men jo hurtigere du giver slip på angsten, jo hurtigere lærer kroppen at forbrænde fedt effektivt.

Og det er det, omstillingsfasen handler om.

Imens din krop omstiller sig, anbefaler jeg, at du spiser godt med fedt. Senere hen når din appetit normaliserer sig, kan du skrue lidt ned igen, hvis det er nødvendigt (for de fleste sker det helt af sig selv)

MERE VÆSKE

Særligt i starten på LCHF (men faktisk også på varme dage eller træningsdage, hvor du sveder meget), er det utroligt vigtigt at drikke nok vand.

Det skyldes, at kroppen giver slip på en del væske, i takt med at den tømmer glykogenlagrene (“kulhydratdepoterne”).

Hvert gram glykogen (“lagret glukose”) binder 3-4 g væske . Selvom dine glykogendepoter aldrig er helt tomme på LCHF, er de mindre fyldte end på en kulhydratrig kost. Det gør kroppen en smule mere sårbar overfor at blive dehydreret.

Drik derfor vand efter din naturlige tørst. Også selvom du synes, det bliver til vildt meget vand.

MERE SALT

Det store væsketab i starten på LCHF (2-4 kilo den første uge er ikke unormalt) kan desuden give lidt forskydninger i væske- men også i saltbalancen. Det er derfor vigtigt at spise nok salt. Så salt gerne maden lidt ekstra eller drik et glas bouillon eller to om dagen.

At føle sig energiløs, måske lidt kvalm og blive ramt af svimmelhed eller sortnen for øjnene, når du rejser dig, er typiske tegn på saltmangel. Den nemmeste måde at teste om det er problemet er ved at tage 0,5-1 tsk salt (af god kvalitet) i et glas vand og drikke det. Det smager dårligt, ja tak, men hvis du inden for 10-20 minutter får det markant bedre, ved du, at det var der, skoen trykkede!

Det er dog bedre at fordele sit saltindtag ud over dagen end at tyre store mængder ned i shots.

Min erfaring er, at saltunderskud og angst eller modvilje mod at spise mere salt, er den hyppigste årsag til både overgangsbesvær og til at folk giver op på LCHF.

Du skal ikke have det dårligt!

Hovedpine, træthed og irritabilitet er fint nok, men det er ikke meningen at du skal have det rigtig skidt.

Har du det rigtig skidt, kan du prøve at spise lidt ekstra kulhydrater fx i form af en banan, en håndfuld nødder, lidt ris eller en skive grovbrød og se, om du får det øjeblikkeligt bedre.

Gør du det, skal du måske tage en gradvis nedtrapning af kulhydraterne.

384 kommentarer til “LCHF og overgangsbesvær”

Skriv en kommentar

  1. Jeg er på 6 dage sammen med min mand.
    Vi begge oplevere diarre og jeg har haft ekstreme smerte iforbindelse med at komme af med affald.
    Ligesom at kaste op men omvendt. Bare den anden vej!
    Er dette normalt?
    Vi begge har kun en nyre. Min man fik min nyre sidste år.
    Jeg vil bare sikre mig at det er ok.
    Ud over dette, min mands tal mht diabetes er faldet ( rigtigt godt ) 6,4 gennemsnit morgen og aften.

    Svar
  2. Hej.
    Er det normalt med uro i kroppen og en følelse af hurtig puls og hjertebanken ?
    Min 2. Uge på keto.
    Har for lavt stofskifte.
    Mvh Mette

    Svar
    • Hej Mette
      Ja, hvis man ikke er opmærksom på at man skal supplere sin Keto-kost med salt, opstår disse symptomer. Det er højst ubehageligt og skal så absolut løses med det samme. Læs den opdaterede artikel, jeg henviser til her: Keto flu

      Svar
      • Hej Jane.
        Ja det er super ubehageligt. Har lige taget et glas vand med salt men puha har næsten lyst til at stoppe😢
        God dag.

        Svar
        • Så stop i en uge eller to og trap så ned igen og næste gang sørger du for at have styr på saltindtaget og de andre ting fra start. Det er også en af de ting, jeg foreslår i artiklen, jeg linkede til. Det er altid sværere at rette op på en ubalance end at forebygge at den opstår.

          Svar
  3. Hej Jane.
    Jeg er på udkig efter bivirkninger og har svært ved at finde noget om svedeture i forbindelse med keto. Efter jeg er startet har jeg oplevet at sveder typisk en time efter atjeg har spist, men generelt sveder jeg og det har jeg aldrig gjort før. Ved du om der er en sammenhæng?

    Svar
    • Hej Marianne
      Ja, det kan der godt være. Vi plejer at sige at det er tegn på at der er skruet op for forbrændingen :)

      Det er både protein og fedt, der kan give den effekt. Det plejer at udligne sig med tiden.
      Læs evt. også her: Keto bivirkninger

      Svar