Fertilitet, graviditet og amning


Kan man spise Low Carb – LCHF -Keto, hvis man ønsker at blive gravid, allerede er gravid eller hvis man har født og ammer? Det er virkelig spørgsmål, jeg får tit, og det vil jeg prøve at svare på her.

Men inden jeg begiver mig ud i det, vil jeg også sige, at dette langt fra er mit kompetenceområde, og at denne artikel er udtryk for mine holdninger og for, hvordan jeg selv ville gribe det an, hvis jeg var i den situation.

Er du i tvivl om noget vedr. fertilitet, kost under graviditet eller amning, så er læge, jordemoder og sundhedsplejerske et rigtigt godt sted at søge svar også.

Denne artikel er delt op i flere områder:

  • Infertilitet / ufrivillig barnløshed og kost
  • Min svar ang. Low Carb-LCHF-Keto under graviditet
  • Mine anbefalinger ang. Low Carb-LCHF-Keto imens man ammer

Infertilitet og kost – min personlige historie

Min egen historie er, at jeg selv var ufrivilligt barnløs i flere år, og jeg var helt uforstående overfor, at det skulle ramme mig. Jeg var ung (26), slank, ikke-ryger, levede efter de officielle sundhedsanbefalinger med fedtfattig mad og masser af kulhydrater og jeg holdt mig i god form ved at dyrke regelmæssigt sport. Alligevel havde en verden af hormonelle problemer og måtte igennem opslidende fertilitetsbehandlinger for at få det sæt tvillinger, jeg har i dag.

Om mine fertilitetsproblemer handlede om, at jeg spiste en kost, som ikke var rigtig for mig, og som efterlod min krop i et hormonelt kaos, eller om det var noget andet uopdaget, vil jeg undlade at gå ind i. Men min personlige holdning var, at det bestemt var en medvirkende faktor.

Siden jeg lagde min egen kost om, har jeg haft fuldstændig regelmæssig cyklus, og jeg vil næsten gætte på, at jeg fertilitetsmæssigt er et bedre sted her midt i 40’erne, end jeg var midt i 20’erne.

Low Carb-LCHF-Keto og fertilitet – Kan man spise sig gravid?

Nej, der skal en mand ind i billedet på den ene eller anden måde ;-) Har man fysiske udfordringer (lukkede æggeledere fx) kan man selvsagt ikke spise dem åbne igen. Men er man det, man kalder “uforklarligt barnløs” eller lider man af PCO(S), er der bestemt ting, man kan gøre via kosten.

Et godt sted at starte er at nedbringe mængden af insulin i blodet. Insulin udsondres, når man spiser mange kulhydrater. Nogle har gavn af KISS-kosten (klinisk insulinsænkende kost), som er en kost med lavt glykæmisk indeks, mens andre har gavn af lavkulhydratkost som Low Carb, LCHF eller endda Keto. Fra mine mange PCOS-læsere, ved jeg at KISS-kosten opleves som besværlig og Low Carb som meget nemmere. Og det er jeg sådan set enig i.

Jeg kan varmt anbefale dig at lytte til dette interview “How to Eat to get Pregnant” med fertilitetslæge Michael D. Fox, som igennem snart 10 år har behandlet barnløshed med LCHF-kost. Du kan også besøge hans kliniks hjemmeside.

Kostråd til dig, der gerne vil være gravid

At spise en kost på det, jeg kalder ‘rigtig mad’ vil aldrig være et dårligt udgangspunkt for at opnå graviditet. Med ‘rigtig mad’ forstår jeg fx en god og veltilrettelagt Low Carb-kost med masser af proteiner fra kød, fisk, fjerkræ, skaldyr og æg, masser af grøntsager og rodfrugter, usødede mejeriprodukter, nødder og kerner og lidt frugt, hvis du ikke har PCOS, insulinresistens eller er meget blodsukkerfølsom. Hertil vil du gerne have sunde fedtstoffer som fx smør, olivenolie, pesto, avokado og fiskeolie.

Læs den lange beskrivelse af Low Carb her: Hvad er Low Carb?

Ting, der ikke er rigtig mad, er fx slik, chips, sodavand, juice, kager, kiks, mad, du hælder ud af en æske, pulvermad, friturestegt mad osv. Brød, pasta, ris, kartoffel kan sagtens være en del af sund kost, hvis du selv er sund og rask, men det vil ikke være Low Carb. Du vil dog nok helst ikke gøre det til grundstenen i din kost (men hvis du gerne ville det, var du nok ikke havnet på denne side).

Husk at spise nok

En ting, som er utroligt vigtigt, når man gerne vil være gravid, er at spise nok. Unge kvinder har tendens til at underspise (for nu lige at generalisere). At spise i kalorieunderskud er ikke den bedste vej til at opnå graviditet. I stedet vil du gerne spise i energibalance, måske endda i et let overskud, hvis du er meget slank, da det vil sende et signal om at du er velnæret og at der er energi nok til at skabe liv.

Set i bakspejlet kan dette have været et issue for mig og mine fertilitetsproblemer. Jeg var så fedtforskrækket, at jeg ikke fik noget nær nok kalorier indenbords.

At spise nok kan se anderledes ud, hvis du er meget overvægtig. Her kan det at få vægten ned være gavnende for fertiliteten. En kost som Low Carb og måske endda Keto, der fokuserer på at nedbringe insulinniveauet, vil formentlig være et godt valg her.

Så husk altid konteksten❤️

Må man spise Low Carb – LCHF – Keto under graviditet?

Min holdning er, at en kvindekrop også har gavn af god naturlig mad, når den skal bære og nære et barn, og jeg ser ingen som helst problemer med at fortsætte med at spise en Low Carb-LCHF-inspireret kost, når man er gravid, hvis man allerede spiste sådan inden.

Selv ville jeg dog vælge en liberalere variant med fx rodfrugter og frugt hellere end Keto eller striks LCHF. Har du brug for at få sat aftensmaden i system, kan mine Low Carb madplaner sagtens bruges i denne tid og de kan sagtens også suppleres med fx kartofler, som er en god og sund kulhydratkilde, hvis du ønsker det.

Uanset hvilken kost, man spiser, gælder det om at spise en varieret kost samt at holde blodsukkeret stabilt. Generelt er maden på Low Carb/LCHF både blodsukkerstabiliserende, antiinflammatorisk og næringsrig sammenlignet med en normal kornbaseret kost, og det kan jeg kun se kan komme et foster til gode.

Er du gravid, bør du altid huske tilskud af omega 3/fiskeolie (reklamelink) foruden de normalt anbefalede vitaminer og tilskud.

Kostomlægning under graviditet

Samtidig mener jeg dog ikke, at graviditet er rette tidspunkt at lave kæmpestore ændringer i kosten. Og for de fleste er en kostomlægning til Low Carb-LCHF-Keto en ret stor omvæltning.

Min anbefaling vil være at undlade at hænge sig for meget i etiketterne men at forstå, at det at undgå sukker, for mange hvide kulhydrater og forarbejdet skrammelmad nok ikke er den dårligste idé.

Mange, også erfarne Low Carbere, oplever det som svært at spise Low Carb i første trimester, hvor ting som graviditetskvalme ofte er dominerende. En så blodsukkerstabil kost, som man kan magte, er nok en god idé, men det er også en situation, hvor man må acceptere, at kosten ikke kan være perfekt, og at det også gælder om simpelthen at få nok næring indenbords. Også selvom det betyder, at man må gå på kompromis med sine fine idealer.

Insulinresistens og graviditet

En interessant opdagelse er, at den gravide kvindekroppen er mere insulinfølsom i starten af graviditeten (det betyder, at kulhydrater tåles bedre) og det giver måske god mening med tanke på, at der i de første 12 uger skal bygges en hel og fuldendt krop. Herefter skal fostret ‘bare’ vokse.

I løbet af 2. trimester ændrer situationen sig og kroppen bliver nu mere insulinresistent. Det er også her, vi ser, at graviditetssukkersyge begynder at opstå.

Dette fysiologiske træk kan måske være et argument for, at det ikke er en helt skidt idé at luge ud i nogle af de helt koncentrerede kulhydratkilder i anden halvdel af graviditeten.

Særlige situationer

Vigtigt at huske, når vi taler Low Carb – LCHF – Keto og graviditet er også, at alting er en byttehandel. Jeg får nogle gange henvendelser fra kvinder, som enormt gerne vil spise Low Carb/LCHF eller endda Keto under graviditet, men som har valgt at øge kulhydratindtaget til Low Carb / liberal Low Carb pga. graviditeten.

Men det øgede kulhydratindtag har nu påvirket appetitreguleringen, og de oplever nu igen trang til at overspise i kulhydrater og ender med en kost, som er langt fra den sunde Low Carb-kost, jeg anbefalede.

Kan jeg ikke bare spise Keto? spørger de. Og jo, det synes jeg faktisk er et godt argument. Hvis alternativet er, at du bruger 9 mdr. på at overspise i sukker og dårlige kulhydrater, så er Keto 100% det bedre valg.

Ingen, heller ikke fostret, har gavn af, at du overspiser i 9 mdr., får tårnhøjt blodsukker og tager 30 kg på. Og kan Keto stoppe dette, ville det også være mit førstevalg

Amning og Low Carb – LCHF – Keto

Kan man spise Keto, når man ammer, har jeg ofte folk, der spørger. Og det kan man måske godt, men det ville ikke være mit førstevalg.

Det skyldes primært, at Keto er en kost, der nedsætter appetitten, så man spontant spiser i kalorieunderskud, mens amning og ammeperioden er en periode, der kræver mere energi, ikke mindre.

Vægttab, i hvert fald hurtigt vægttab, frarådes imens man ammer, og det skyldes bl.a. at der ved selve vægttabet (uanset metode), frigives toksiner fra fedtvævet og disse toksiner overføres i modermælken. Om dette er så lidt, at det er er uden betydning ,ved jeg ikke, men det kan du spørge din sundhedsplejerske om.

Det er altså ikke Low Carb-LCHF-kosten, der udgør et problem, men ‘risikoen’ for vægttab

At spise Low Carb imens man ammer

Vælger du at spise Low Carb, imens du ammer, bør du fokusere på at få kalorier nok indenbords. Det er ofte nemmere på Low Carb end det er på Keto, og derfor vil min anbefaling også være i retning af Low Carb snarere end Keto. Men med alle de samme anbefalinger og forbehold som under graviditet.

Jeg forstår godt ønsket om at komme i form efter fødslen og komme af med graviditetskiloene, men set i det store billede, er perioden, hvor du ammer dit barn, så kort en periode i dit liv. Keto og vægttab løber ingen steder, og når du igen har din krop for dig selv, kan jeg nemt hjælpe dig af med de kilo. Du siger bare til!

Men hver ting til sin tid.

Low Carb-LCHF-Keto og graviditet og amning

Jeg håber dette gav svar på spørgsmål ang. at spise Low Carb, LCHF eller Keto under graviditet eller imens du ammer, men du er altid velkommen til at stille spørgsmål herunder i kommentarfeltet også❤️

52 kommentarer til “Fertilitet, graviditet og amning”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane

    Jeg er gravid i uge 16 og har det så svært med ikke at kunne være på keto, mens jeg er gravid. Et halvt års tid før jeg blev gravid, faldt jeg frygteligt tilbage i min gamle kulhydratrige kost, ikke mindst fordi hormonbehandlingerne under IVF-behandlingerne var meget hårde ved mig. Hele tiden drømte jeg dog om at komme tilbage til den dejlige følelse i kroppen, som keto’en gav mig i sin tid (og vægttabet), og i oktober 2022 besluttede vi så at holde pause fra fertilitetsbehandlingen, fordi jeg det for dårligt og nu var nået helt op på en vægt på 118 kg. Så jeg ville tabe mig igen, give min krop en pause fra hormonerne og få krop og sind stærkt igen, og så genoptage projekt baby derefter.

    Men bedst som vi så holdt pause, og mit vægttab var i gang, blev jeg så gravid helt naturligt – til vores store overraskelse, for det havde vi fået at vide aldrig kunne lade sig gøre. Med endometriose, en alder på 41, en overvægtig krop og en bortopereret æggeleder.

    Og nu sidder jeg så her og er glad for graviditeten, men har så svært ved at finde ud af, hvordan jeg skal spise, når jeg nu ikke længere følger keto (som du jo fraråder ud fra et forsigtighedsprincip). Og mit blodtryk er højt, og min krop er tung og træt, og jeg spiser alt for mange kulhydrater og kan også mærke, hvordan jeg reagerer på dem – her til middag spiste jeg en umiddelbart sund omgang laks, pesto og pasta, men pastaen gjorde mig helt klart dårlig. Og mit hjerte har hamret derudaf lige siden frokosten.

    Så jeg VIL tilbage. LCHF var jo oplagt, men jeg kan ikke rigtig lide, at det ikke er så “striks” som keto – jeg har brug for et helt klart program, sådan fungerer min hjerne bedst. Er der en klar LCHF-kostplan, man kan følge? Eller ville jeg kunne følge keto dagen igennem og så fx bare spise en stor skål havregryn eller andre sunde kulhydrater om aftenen for at undgå at komme i ketose (af hensyn til graviditeten)? Hvad vil du anbefale?

    Og nu jeg lige har dig… Nogle af mine venner og familiemedlemmer har travlt med at drille mig lidt for tiden, fordi de synes, jeg virker mere sensitiv over for kulhydrater end nogensinde. Jeg synes nu altid, jeg har reageret med træthed og uro på kulhydrater – til trods for at jeg har været vant til at spise MANGE i gamle dage. Men nu skal jeg selvfølgelig høre den der med “Se hvad det der keto gør ved kroppen. Det ødelægger da bare kroppen, så man SLET ikke kan spise normalt bagefter uden at få det dårligt.” Jeg forsvarer selvfølgelig keto, men er blevet helt nysgerrig: Er der noget om snakken? Kan kroppen få det endnu sværere med kulhydrater efter at have levet på keto et stykke tid? Du har garanteret læst undersøgelser eller andet om netop det, så sig endelig til, hvad jeg kan “sige til mit ketoforsvar” ;-)

    Undskyld det lange skriv, og på forhånd tusind tak.

    Mange kærlige hilsener Mai

    Svar
    • Hej Mai
      Først og fremmest KÆMPE tillykke med graviditeten! Hvor er det bare stort!
      Og hvor er dit spørgsmål bare svært. Jeg vil sige, at mit generelle råd om ikke at spise Keto under graviditet er ud fra et forsigtighedsprincip og fordi denne her blog har virkelig mange læsere og nogle tager en halv vind og løber med den og pludselig lever de af bulletproof cofffee og fatbombs eller faster i 20 timer i døgnet under så vigtig en tid som graviditet. Det vil jeg selvsagt gerne undgå at bidrage til.
      Min personlige holdning er dog, at man selvfølgelig sagtens kan spise både Low Carb og Keto under graviditet og hvis alternativet er, at man spiser dårligt eller har det dårligt, er det også det bedre valg. Low carb og Keto holder blodsukkeret nede/normaliseret og insulinniveauet lavt/normalt. Og det er vigtige faktorer for en sund baby også. Så jeg synes ikke, det behøver være et skidt valg med Low Carb og Keto under graviditet.

      Hvis man vælger at spise Low Carb/Keto under graviditet, synes jeg fokus skal være på 1) at spise nok og 2) at spise næringsrigt. Det sidste betyder, at man har fokus på at spise masser af kød, fisk, fjerkræ og æg, godt med grøntsager og så fedt, så man får energi og kalorier nok. I den rækkefølge. Din idé med havregrynene om aftenen kan måske godt fungere, men jeg tror, jeg ville vælge fx at spise kulhydrater rodfrugter, måske en kartoffel eller to en gang imellem til aftenmåltidet eller langsomt optagelige kulhydrater som bønner og linser og måske en dessert af frugt til bagefter. Så morgenmad og frokost er Keto (kød, grønt, fedt) og aftensmåltidet har lidt mere kulhydrat. Det tror jeg ikke er en helt skidt model.

      Rent fysiologisk har de fleste brug for at spise flere kulhydrater i første halvdel af graviditeten. Det er formentlig også derfor mange har trang til kulhydrater i den tid og det giver måske også mening med tanke på fostrets vækst og udvikling der. I anden havldel af graviditeten bliver kroppen til gengæld mindre insulinfølsom. Det er derfor graviditetssukkersyge opstår der. Jeg synes, det er et argument for at Low Carb i hvert fald der er et godt valg.

      Jeg personligt ville aldrig gå tilbage til kornprodukter/kulhydratrig kost, hvis jeg blev gravid. Den mistrivsel, jeg ville opleve der, ville ikke være godt for nogen. Men jeg ville heller ikke bevidst holde mig under 20 g kulhydrat men formentlig lande på min normale grundkost, som ligger omkring 50 g kulhydrat.

      Kroppen bliver kortvarigt insulinresistent af at spise Keto. Det er en fysiologisk insulinresistens, som ikke er det samme som den patologiske insulinresistens (forstadiet til diabetes2). Men glukosetolerancen nedsættes helt enkelt, fordi kroppen kører på fedtforbrænding og bruger mindre glukose. Det tager dog ikke mere end en dag eller to (ofte kun et måltid eller to) at være tilbage på normal drift, så der er ingen varig skade på kulhydrattolerancen. Tværtimod er der faktisk studier, der viser at man bliver mere kulhydrattolerant af at spise keto i længere tid.

      Håber, det kan hjælpe dig lidt videre. Og rigtig meget pøj pøj med det hele❤️

      Svar
  2. Hej
    Jeg har en dejlig dreng på 4.5 mdr og er begyndt på Keto. Jeg har været på Keto to gange før hvor jeg tabte mig hhv 18 og 13 kg. Så nu sys jeg det var på tide igen, da jeg har 14 kg graviditetsvægt jeg skal af med samt nogle ekstra corona kiloer.
    Jeg har målt mit blod en gang i mellem de sidste 10 dage for at se om jeg er i ketose. I dag målte den 3.5 :-0 plejer at ligge mellem 1-2.
    Det er jo en del over den optimale grænse. Jeg sys ellers jeg spiser det jeg plejer når jeg er på LCHF/Keto, dog med 1-2 ekstra snacks i løbet af dagen i form af nødder, gulerødder/agurk stave ed flødeostdip eller lignende fordi jeg ammer og derfor ved at jeg forbrænder mere.
    Burde jeg være bekymret at min krop er så meget i ketose – især når jeg ammer ??

    Mvh
    Anne Mette

    Svar
    • Hej Anne Mette
      Du kan ikke bruge de målinger til noget da de reelt intet meningsfuldt kan fortælle dig.
      Sørg for at få nok mad, nok væske og nok salt. Så er alt som det skal være.

      Svar