Måling for ketose


Ketostix er populære til at måle for ketose. Du kan måle for ketose på to måder: I urinen eller i blodet. Der findes også apparater til at måle for ketonstoffer i udåndingsluften, men de fås i skrivende stund ikke i Danmark. I denne artikel skal vi derfor se på måling for ketose med Keto-stix og med blodmålingsapparat og samtidig hjælpe dig til at undgå de hyppigste begynderfejl i den forbindelse.

Har du brug for lidt baggrundsviden om ketose, inden du kaster dig ud i diæten eller målingerne, anbefaler jeg, at du læser her først:

Ketosemåling med ketostix (urin)

På apoteket kan du købe såkaldte ”Keto-stix”, som kan måle, om du har ketonstoffer i urinen. Ketostix er beregnet til type 1-diabetikere, for hvem ketonstoffer i urinen kan være et faresignal og ikke til skøre Keto-entusiaster som os. Derfor kan du også læse advarsler på pakken om, at du skal søge læge øjeblikkeligt, hvis du har ketonstoffer i urinen.

Bliver Keto-stix ’en lilla, når du tisser på den, betyder det, at ketonstoffet aceto-acetat findes i din urin. Du ved altså nu, at din lever omdanner fedt til ketonstoffer.

Men Keto-stix måler ketonstoffer, som kroppen skiller sig af med og fortæller altså ingenting om, hvorvidt din krop er begyndt at bruge disse ketonstoffer effektivt som energikilde, hvilket er det, du er interesseret i.

I starten vil du producere flere ketonstoffer, end du har brug for, da det er kroppens vigtigste opgave at sikre, at der altid er energi nok til hjernen, og det i denne nye situation er bedre at producere for mange end for få.

I takt med at kroppen vænner sig til at bruge ketonstofferne effektivt, vil der være mindre spild.

Det betyder, at din Keto-stick efter en tid stopper med at give udslag, og det er nu nemt at tro, at du gør noget forkert, eller at det ikke virker længere, hvor det i virkeligheden kan være et tegn på, at din krop er ved at Keto-adaptere og derfor nu bruger ketonstofferne i stedet for at skille sig af med dem.

Keto sticks giver derfor heller ikke mening at bruge, hvis du har spist Keto i mere end to uger.

Kan man bruge Ketostix til noget?

Det, du kan bruge Keto-stix til er altså at give dig en forsigtig indikation af, om du er begyndt at producere ketonstoffer. Dette kan give dig svaret på, om du er lykkes med at holde dit kulhydratindtag tilstrækkeligt lavt. Det er reelt det, Keto-stix til urin kan fortælle dig.

Men at begynde at nærstudere farven og starte dialoger om fifty shades of purple giver ingen mening.

Bliver Keto-stix ’en rosa i stedet for dyb lilla, er der færre ketonstoffer i din urin. Det betyder, at du skiller dig af med færre ketonstoffer. Er det godt eller skidt? Det kan vi ganske enkelt ikke svare på ud fra en urinmåling.

Koncentrationen af din urin vil også spille ind ift. udslaget på Keto-stix ‘en. Er du dehydreret, kan den altså blive mere lilla, end hvis du er velhydreret. Er det godt at være dehydreret? Nej.

Min erfaring er, at urinmålinger for ketose bidrager mere til forvirring end gavn, og jeg er derfor mest tilbøjelig til at fraråde denne målemetode helt.

Blodmåling for ketose

Vil du gerne måle for ketose, anbefaler jeg i stedet, at du anskaffer dig en blodsukkermåler, der også kan måle for ketonstoffer. Når du måler ketonstoffer i blodet, måler du ketonstoffet beta-hydroxybutyrat, som er det ketonstof, hjernen allerhelst vil bruge som energi.

For at måle for ketose i blodet skal du bruge følgende:

  • En blodsukkermåler, der kan måle for ketonstoffer også, fx denne Freestyle Precision Neo (reklamelink)
  • Evt. flere nåle til apparatet, såkaldte lancetter (reklamelink)
  • Ketonstrimlerne (reklamelink) – nogle kalder dem også Keto strips
  • evt. flere strimler til blodsukkermåling (der følger 10 med apparatet)
Blodsukkermålingsapparat med lancetter og strimler til glukose- og ketosemåling

Særligt ketonstrimlerne, dvs. de små keto strips, du sætter ind i blodsukkermåleren, er rigtig dyre og gør måling for ketose til en dyr fornøjelse. Jeg vil derfor anbefale dig at overveje, om det virkelig er nødvendigt (du får formentlig mere værdi for dine penge ved at købe et par gode bøffer og nogle friske grøntsager).

Hvordan tolkes målingerne?

Normalt defineres ketose, når målingen viser over 0,5 mmol/l. Tidligere talte man om, at der fandtes en optimal zone for vægtnedgang, som ligger mellem 1,5-3 mmol/L, men langt de fleste er gået bort fra dette igen.

I dag er der bred enighed om, at 0,5 mmol/L definerer ketose og måske endda lavere endnu. Da jeg deltog på Keto-konferencen Metabolic Health Summit i januar 2019, blev det diskuteret, om det endda var for usikkert at definere ketose som 0,5 mmol/L i blod, og at man i studier ofte så værdier så lave som 0,2 og 0,3 efter længere tids ketogen diæt.

At ketonværdierne falder over tid skyldes angiveligt, at man helt enkelt anvender dem mere effektivt som energi.

Kan man have for høje keton-værdier?

Målinger over 3 mmol/L ses ind imellem i starten men plejer at normalisere sig efter de første par uger. Ellers ser man ofte kun så høje ketonværdier ved faste eller hos anorektikere, der spiser ekstremt lidt. Det er ikke farligt at have høje ketonværdier, så længe dit blodsukkerniveau er normalt, og du er rask og ikke lider af diabetes.

Nogle alarmister forveksler ketose med ketoacidose, når de taler om, at ketose eller høje ketonværdier skulle være farligt.

Ligger din måling omkring 5 mmol/L, bør du tjekke, om du ved en fejl er kommet til at bruge en teststrimmel til glukosemåling (blodsukker) i stedet for til ketonmåling.

Hvornår er det bedst at måle?

Da måling af ketonstoffer i blodet er en dyr vane, anbefaler jeg, at du måler fastende om morgenen for at have det mest sammenlignelige udgangspunkt.

Morgenmålingen vil samtidig være dagens laveste måling, da du i nattens sidste timer har en lille naturlig stigning i kortisol, der får leveren til at frigive glykogen, hvilket hæmmer ketonproduktionen kortvarigt.

Men måler du fx 0,5 mmol/L i din morgenmåling, kan du være forvisset om, at dine ketonværdier vil stige i løbet af dagen (forudsat, at du ikke spiser mange kulhydrater selvfølgelig). En morgenmåling på 0,5 mmol/L vil derfor fortælle dig, at du er i ketose døgnet rundt.

Måler du senere på dagen, skal du vide, at flere faktorer kan påvirke resultatet. Især kokosolie eller MCT-olie giver et boost i ketonstoffer, og du kan derfor få en virkelig høj måling, uden at det fortæller dig andet, end at du lige har spist noget fedtholdigt.

Måling for ketose med blomålingsapparat
Måling af ketonstoffet BHB i blodet efter indtagelse af MCT olie.

Lavt blodsukker i ketose

Dit blodsukker må gerne være lavt, når du er i ketose, og så længe du har det godt, er der ingen fare på færde. At vi i den ketogene tilstand kan trives med lavt blodsukker skyldes jo igen, at ketonstofferne har overtaget en stor del af hjernens energiforsyning. Vi er helt enkelt mindre glukoseafhængige.

Jeg har målt helt ned til 3,2 mmol/L i blodsukker og havde det fuldstændig glimrende, fordi jeg samtidig havde ketonstoffer cirkulerende i mit blod.

Jeg nævner dette, fordi jeg ofte møder folk, som skrækslagende fortæller mig, at de fik alt for lavt blodsukker på Keto og skyndte sig at spise en masse kulhydrater. Og det er jo skørt.

NB: Har du målt lavt blodsukker og føler du dig utilpas, dårlig og tørstig, så spis endelig noget kulhydrat. Føler du dig bare, at dit blodsukker er lavt, men har du ikke reelt målt det, er det sandsynligt, at dit blodsukker er helt normalt og at det, du oplever, er ubalance i din elektrolytbalance, fordi du ikke har spist nok salt.

Det føles forbavsende som et blodsukkercrash og kan være højst ubehageligt. Det har bare ikke noget med dit blodsukker at gøre.

Læs om det her: Ketoflu og elektrolytter på Keto

Ketonmåling overfor blodsukkermåling

Hvad kan du bruge målingen til?

Det er ikke sådan, at du taber dig mere eller hurtigere jo flere ketonstoffer, du har i dit blod. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Du taber dig af kalorieunderskuddet. Ikke ketonstofferne.

Ketonstofferne kan dog måske bidrage med en mild appetitdæmpende virkning, som kan være rar at have med på holdet, når man vil ned i vægt. Det virker dog heller ikke her til at der er sammenhæng mellem appetitdæmpende effekt og højere ketonmålinger. Faktisk virker det til at være utroligt individuelt, hvor trivslen er størst.

Disse ting kan du altså eksperimentere dig frem til uden at måle noget i blodet.

Spiser du Keto i lang tid vil også mængden af ketonstoffer, du kan måle i blodet, falde som et tegn på, at kroppen nu anvender ketonstofferne mere effektivt som energi. Igen, det er et godt tegn.

Bland ikke tingene sammen!

Jeg ser ofte, at folk måler med Ketostix i urin og derefter siger ting som: Jeg målte 1,2 og er derfor i ketose.

Jeg er sikker på, at du nu godt forstår, at man selvfølgelig ikke kan tisse på en Ketostick, som måler acetoacetat og sammenligne den med der værdier, vi bruger ved måling af BHB i blodet.

Så for opsummeringens skyld:

  • Ketostix: Kig på farven – lilla = ketose. Graden af lilla korrelerer ikke med en værdi i blodmålingen.
  • Blodmåling: apparatet angiver koncentrationen i mmol/L

Bland ikke de to ting sammen.

Målinger for ketose giver tvivl og mismod

Jeg ser ofte, at fokus på målingerne skaber en masse tvivl. Især hvis resultatet af målingerne ikke er som forventet. Folk begynder herefter ofte at gøre skøre ting såsom at fedtbombe med store mængder fedt, fordi det giver højere målinger. At presse hundredevis af fedtkalorier i sig fører dog selvsagt ikke til vægttab.

Spiser du Keto uden at kunne måle ketonstoffer i blodet, er den hyppigste årsag, at du tror, at du skal have værdier over 1,5 mmol/L for at være i ketose. Det troede vi tidligere.

Ting, der hæmmer ketonproduktionen

Kostmæssigt er de hyppigste årsager til lav eller udebleven ketonproduktion disse:

Kulhydrater

Den største udslagsgivende faktor for ketonproduktion er mængden af kulhydrater, du spiser. Jo færre, jo bedre i denne kontekst.

De fleste vil dog komme i ketose ved at spise max. 20-30 g kulhydrat pr. dag som anbefalet her på siden. Nogle vil skulle helt ned under 20 g, og nogle skal endnu længere ned end det. Ketose bliver som regel målbart i blodet indenfor de første 2-10 dage.

Er du ikke i målbar ketose med dit nuværende indtag af kulhydrater, skal du altså først og fremmest sænke det.

Mælkeprodukter

Mælkeprodukter spænder også tit ben for ketose og det skyldes formentligt, at de giver en insulinrespons, der hæmmer produktionen af ketonstoffer. Det eneste, der (næsten) ikke påvirker insulin, er fedt. Det får mange til at lave den fejlslutning, at det er bedst at skrue ned for protein og op for fedt, da det kan resultere i højere ketonmålinger.

Men hvis målet er vægttab og i særdeleshed vægttab uden tab af muskelmasse, er det ikke den smarteste strategi. For mange vil det heller ikke være den rette strategi ift. appetitnedsættelse, da protein mætter mere end fedt.

De færreste lykkes med at spise for meget protein fra kilder som kød og æg. Lidt anderledes ser det ud med mælkeprodukterne (fx skyr, yoghurt og ost), som af en eller anden grund oftere er nemmere at overspise. Vil du skære ned i proteinmængden, du spiser, bør du efter min mening skære i mælkeprodukterne, før du skærer ned i kød og æg.

I tilfælde hvor Keto bruges terapeutisk til fx epilepsi, kan man tale om, at det kan give mening at holde proteinindtaget i den moderate-lave ende for målrettet at sigte efter at drive produktionen af beta-hydroxybutyrat op.

Er målet vægttab, som jeg primært beskæftiger mig med, ville den strategi snarere være kontraproduktiv, da det er kalorieunderskuddet, der driver vægttabet – ikke ketonstofferne.

Målinger for ketose – konklusion

At måle for ketose med ketostix eller blodmåler er en strategi, der oftere giver bagslag end reelt resultat. Som du kan forstå af artiklen her, skyldes det misforståelser ift. hvad man reelt måler og hvad man kan udlede af de målinger. Og svaret til begge disse er altså ganske lidt. Du kan reelt ikke bruge dem til noget særligt anvendeligt.

Ketose er en konsekvens af det lave kulhydratindtag. Ikke målet med den. Vægtabet kommer af kalorieunderskuddet. Ikke af ketose eller ketonstoffer.

Mit råd til dig er derfor:

Spar dine penge og gå efter din subjektive oplevelse. Har du god appetitregulering, går du nemt fra måltid til måltid uden behov for at snacke, jamen så er din krop i fuld gang med at forbrænde fedt. I denne forbindelse er det fuldstændigt ligefyldigt, om din tissepind bliver rosa eller lilla, eller om der står 0,2 eller 1,2 på din blodmåler. Lad være med at sabotere din indsats ved at blive mismodig over ting, du alligevel misfortolker.

Chase results – not ketones.

10 kommentarer til “Måling for ketose”

Skriv en kommentar

  1. Tusind tak for en særdeles interessant artikel;
    Spørgsmål; Kan man sige, at fordelen ved tilstedeværelsen af ketonstoffer “sikrer”, at kroppen har et godt alternativ til kulhydrater, som gør, at man kan have det fysisk og mentalt godt på meget få kulhydrater (og dermed undgå at “falde i” og spise for meget eller forkert) – og at tilstedeværelsen af ketonstoffer samtidig er et udtryk for, at det er kroppens eget fedt, der forbrændes.

    Svar
    • Hej Kurt
      Godt spørgsmål. Man kan sige, at tilstedeværelsen af ketonstoffer er et tegn på, at kulhydratindtaget er lavt nok til at kroppen er tvunget til at sætte dette alternative brændstofsystem i gang for at sikre tilstrækkeligt med energi til hjernen og andre glukosekrævende organer. Og det er dette skifte i forbrænding som vi oplever som at der falder ro på systemet, fordi der er fri adgang til energireserverne (fedtdepoterne).

      Men ketonstofferne er IKKE et udtryk for, at du forbrænder kropsfedt. Hvorvidt du forbrænder kropsfedt afhænger af dit kalorieindtag, Kun i kalorieunderskud forbrænder du kropsfedt (og det gør du uanset om du er i ketose eller ej). Virkelig mange går galt i byen med den, så det er vigtigt at understrege.

      Svar
      • Mange tak for svar Jane,

        Jeg er lidt nysgerrig efter den “faglige” begrundelse/argumentation for, hvorfor det så nævnes i diverse litteratur om keto….når det reelt synes at være ligegyldigt, ja endda misledende….?

        Jeg ved godt, at det måske lyder lidt flabet, men mit spørgsmål er oprigtigt ment…😇

        Svar
        • Helt ok :)

          Jeg ved ikke, hvorfor der skulle stå, at tilstedeværelsen af ketonstoffer betyder forbrænding af kropsfedt. Det er jeg ikke stødt på. Der er generel faglig og videnskabelig enighed om, at kropsfedt forbrændes (eller rettere mindskes) i en kontekst af kalorieunderskud. Ketose er ikke en forudsætning for dette.

          Dog kan man godt tale for, at vi på Keto spiser fedt, og det fedt lagres i fedtdepoterne indtil det forbrændes. Derved forbrændes jo teknisk set kropsfedt. Men hvis du vil forbrænde kropsfedt i en grad, at du får mindre af det på kroppen, skal du være i kalorieunderskud.

          Håber det i giver mening :)

          Svar
          • Tak, jo – det giver selvfølgelig fint mening👍😊, men besvarer dog ikke mit spørgsmål om årsagen til, at udtrykket “ketose” jævnligt nævnes i litteraturen i forbindelse med keto-kost🤔….jeg skal forsøge at finde et eksempel til dig😉.

            Jeg har 4 af dine bøger og min kæreste og jeg har levet på Keto-kost i ca 8 uger, jeg har tabt 6 kg og kæresten 14 cm i taljen, og vi har kun haft ubetydelige “dyk” i motivationen, og når det sker, læser vi lidt i dine bøger og finder super gode forklaringer og beskrivelser af vores “situation”, som så bringer os videre….fedt 👍😊.

            Mvh Kurt

          • Måske misforstod jeg dit spørgsmål. Ketose er helt bestemt en del af formålet med at spise keto. Jeg troede spørgsmålet gik på hvorvidt man ville tabe sig på keto/i ketose uanset kalorieindtag.

  2. Tak for en god og sober gennemgang af fordele og ulemper ved at måle. Er tidligere faldet i mere en en af de fælder du beskriver. For meget fokus på fedt, og alt for lidt protein, og at stirre sig blind på hvad målingen er for keto. Appetit reguleringen fra Keto er intet mere en fantastisk, og gør det alt “besværet” værd. Så tak for en velskrevet bog, og en god hjemmeside.

    Svar
    • Tusind tak David. Og ja, de fælder skal vi allesammen igennem, tror jeg. Jeg har også været der. Keto med tilstrækkeligt protein og nok salt er uden sammenligning der, hvor jeg får bedst effekt på appetitregulering og vægt.

      Svar