Keto og kaffe

Keto og kaffe – hvad, hvordan og hvor meget?

Okay, lad os tale om kaffe… Man skulle ikke tro, der var så meget at sige om kaffe, men det skal jeg love for, at der er baseret på de utallige spørgsmål, jeg svarer på om denne skønne drik. Så her kommer alt om kaffe og Keto. Alt det, du gerne vil vide og måske også noget, du ville ønske, jeg ikke havde sagt. 

Må man drikke kaffe på Keto?

JA med store bogstaver. Du kan roligt drikke kaffe på Keto. Kaffe er så godt som kulhydratfrit, undtagen neskaffe/instant kaffe, som faktisk indeholder en lille mængde kulhydrater, hvilket på et tidspunkt næsten lagde nogle af mine tidligere kursister ned i chok. Jeg plejer nu alligevel at sige, at du kan drikke lige så meget sort kaffe, du vil på Keto.

Jeg kan godt lide tanken om, at vi skal have styr på de store linjer først. Du skal spise få kulhydrater og tilstrækkeligt med protein. Disse to er vigtige og det er dit fundament. Lad det falde på plads først og bagefter kan du bekymre om et for stort kaffeindtag.

Må man bruge mælk i kaffen?

Nu er det så, at vi bliver uvenner om lidt.

Mælk i kaffen er ikke det bedste valg på Keto.

På Keto er din førsteprioritet at spise få kulhydrater. Så få som 20-30 g pr. dag i de første uger, hvor kroppen skal omstille sig til fedtforbrænding. Det er meget få kulhydrater. Ud fra et sundheds- og næringsmæssigt synspunkt giver det bedst mening at prioritere at bruge dem på grøntsager.

Det er ikke, fordi jeg mener, mælk er skidt. Det løber bare hurtigt op i kulhydrater pga. mængden, som folk ofte bruger i deres elskede kaffe latte.

Har man bare et ønske om at spare lidt på kulhydraterne, er det formentlig ligemeget med den mælk, men lige med Keto, hvor kulhydratindtaget skal være så ultra-lavt, er vi nødt til at skærpe det hele lidt ekstra.

Prøv at se regnestykket her:

  • 1 kop kaffe (sort) – nærved 0 g kulhydrat + 0 kcal
  • 1 kop kaffe med en sjat piskefløde (20 g): 0,5 g kulhydrat + 72 kcal
  • 1 kaffe latte med minimælk (2 dl): 9,5 g kulhydrat + 76 kcal

Kan du se, hvor stor forskellen faktisk bliver?

Er du mælkoman?

En ting, der virkelig har overrasket mig i årenes løb er, hvor tæt en psykologisk binding folk har til den mælk. Jeg har endnu ikke kunne gennemskue, hvad det skyldes, men jeg konstaterer, at der vil laves mange krumspring for at beholde den mælk. Jeg kan tage brød, sukker, ris, pasta, kartofler osv. fra dem. Men mælk? Ramaskrig!

Så her kommer en upopulær mening: Hvis du ikke kan drikke din kaffe sort, er det ikke kaffen, du vil have. Så er det mælkeproduktet (eller hvad du nu putter i den), du føler trang efter.

Og hvis det er sandt, er et rimeligt spørgsmål at stille, om du ønsker at indtage noget, der vækker så stærke følelser i dig? Og om ikke de stærke følelser alene er nok til at retfærdiggøre lige at tage en kold tyrker fra det mælk.

Nuvel…

Måske er det bare mig, der har det sådan, at jeg helst ikke vil binde mad/drikke og følelser så stærkt sammen.

Læs også: Keto uden mælkeprodukter

Hvad kan man så putte i sin kaffe på Keto?

At drikke kaffen sort vil altid være bedste valg. Jf. regnestykket ovenfor. Nul kalorier, nul kulhydrater.

Skal du have noget i, kan en lille sjat fløde eller kokosmælk eller 1 tsk kokosolie være en idé.

Hvad med mandeldrik, havredrik, sojadrik osv…?

Havre giver jo ingen mening. Altså, vi spiser jo heller ikke havregryn, så hvorfor drikke dem blendet i vand med rapsolie?

Usødede versioner af mandeldrik og sojadrik er ofte ganske kulhydratfattige. Men vi ramler lidt ind i det samme som med minimælken i eksemplet ovenfor.

Men altså lige for at understrege: Det vigtigste er stadig kulhydraterne. Og hvordan du forvalter dem, er stadig dit helt personlige valg.

Og lige kort: Sødemidler og sødetabletter… Det er en lidt sværere sag, som kræver et længere og mere nuanceret svar. Det kan du læse HER.

Uuuhmmm kaffe med fløde smager godt…

Så snart man vænner sig til den runde, cremede smag af kaffe med fløde, forstår man ikke, hvordan man nogensinde kunne leve uden. Så godt smager det! Og det er jo heldigvis totally Keto så hit med mere kaffe.

Hey Jane, hvorfor står min vægt stille? Jeg gør alt rigtigt. Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke virker!!

Nu kommer der et lidt kedeligt svar…

Kaffe med fløde spænder ben for virkelig mange vægttab.

Det første, der sker er, at det lille skvæt fløde, man hælder i sin kaffe, ikke svarer til 1 spsk/15 g, som man måske gik og fortalte sig selv. Målte man det op, var det måske nærmere 30 g. Og da kaffe med fløde har en tendens til at ryge under radaren, glemmer man, at det faktisk ender med at blive en del kalorier og man hyggedrikker måske 4 kopper på en dag.

4 x 30 g = 120 g.

120 g fløde = 420 kcal.

Så jo det virker. Men 420 kcal oven i dine øvrige måltider bringer dig i energibalance. Og det kræver altså stadig et kalorieunderskud at gå ned i vægt.

Personen, jeg taler om her, er mig selv – haha! Og jeg ved, jeg ikke er alene.

Men skal jeg fx ned i vægt, er fløden i kaffen det første, jeg skærer væk. Eller jeg drikker én kop med fløde om dagen og resten sort. Pudsigt nok nedsætter det spontant min lyst til kaffe.

Keto og kaffe - alt om kaffe på Keto

Hvad med Bulletproof Coffee?

Okay, forbered dig på endnu en upopulær holdning…

Bulletproof Coffee er måske ikke den smarteste idé, hvis dit mål er vægttab.

Hvis du ikke kender Bulletproof Coffee er det kaffe, man blender med smør og kokosolie eller MCT-olie til en 500 kaloriers fedtkaffe under den falske forudsætning, at den store fedtindsprøjtning på magisk vis skulle få kroppen til at forbrænde kropsfedt. Et udsagn, der jo modstrides af alle fysikkens love.

Men jeg kan egentlig gode lide at se lidt mere pragmatisk på det. Din krop har især brug for to ting: Protein og næringsstoffer. Bulletproof Coffee indeholder stort set kun fedt og fedt indeholder ingen protein og stort set ingen næringsstoffer.

Bulletproof Coffee er med de briller på Keto-verdenens svar på tomme kalorier.

Læs mere om Bulletproof Coffee her: Bulletproof Coffee

Lad os prøve at lave en slags regnestykke igen

Lad os sige, at du forbrænder 2.000 kcal hver dag. Du vil gerne ned i vægt og beslutter derfor at skære 300-500 kcal fra pr. dag. Du skal spise mindre, end du forbrænder for at gå ned i vægt. Det er ligesom forudsætningen og vi kan ikke komme udenom det.

Men nu har du altså kun 1.500-1.700 kcal til at stille din krops behov for protein og næringsstoffer. At erstatte et næringsrigt måltid (kød, grøntsager og fedt) med en ren fedtdrik frarøver dig muligheden for at nære din krop ved det måltid. Et skidt bytte ville jeg sige.

Jeg kan godt lide at arbejde i respekt med kroppen og hvis vi i en periode skal byde den et mindre energiindtag, end den egentlig ville foretrække, er det mindste, vi kan gøre at sikre, at den energi, der kommer ind, er så optimal som muligt.

Du vil gå ned i vægt, uanset hvad du bruger dine kalorier på, så længe du er i kalorieunderskud. Men hvad du bruger dine kalorier på, afgør, om du taber muskelmasse eller fedt. Dine vigtigste våben i kamp mod tabet af muskelmasse er nok protein og styrketræning. Spiser du ikke nok protein, kan så meget som 20-30% af dit vægttab være muskelmasse. Av.

Mindre muskelmasse betyder lavere forbrænding, lavere kulhydrattolerance og dårligere metabolisk fleksibilitet. Det er ikke det bedste udgangspunkt for et varigt vægttab, tror jeg godt, vi kan blive enige om. Og slet ikke for et godt helbred.

Hvad med Keto Coffee?

Nej, du behøver ingen særlige ‘magiske’ pulverkaffeløsninger, som er så specielle, at de kun forhandles via Facebookgrupper i pyramidelignende (MLM) ordninger og hvor du, før du har set dig om, er skrevet op til et dyrt abonnement, hvor den elendige kaffe til overpris nu kommer hver måned eller du er blevet shanghajet til selv at blive forhandler, så du kan tjene dine tabte penge hjem.

Uanset hvor meget collagenpulver, mct-pulver osv. de har blandet i den kaffe, får den dig hverken til at komme i ketose, forbrænde fedt eller tabe fedt uden at du behøver gøre andet for det.

Der. Findes. Ingen. Genveje.

Spar dine penge og køb et par gode bøffer i stedet. Det vil du få et bedre resultat af.

Keto og kaffe – konklusionen

Keto og kaffe går fint sammen og du kan altså fint drikke kaffe på Keto. At erstatte et proteinrigt måltid med fedtkaffe er måske ikke det bedste valg, hvis dit mål er at gå ned i vægt samtidig med at du bevarer mest mulig muskelmasse, men at drikke en kop kaffe til din morgenmad er der ingen problemer i. Det, du vælger at putte i din kaffe, tæller selvfølgelig med i dit daglige regnskab.

Orker du ikke at tælle, er et fint pejlemærke at sige, at du fx kan drikke en kop kaffe om dagen med fløde og så drikker du resten af dine kopper kaffe sort. Lur mig om ikke det samtidig vil nedsætte antallet af kopper du drikker.

Og hvis jeg til sidst her lige skal understrege en ting, er det, at du er et voksent menneske, som kan træffe helt frie valg i dit liv. Det gælder også, hvordan du vil drikke din kaffe på Keto og hvordan du vælger at forvalte dine kulhydrater og kalorier. Det er faktisk måske det vigtigste i det her indlæg.

Keto uden alt det skøre

Er du nysgerrig på Keto men synes du, at det, du læser på internettet simpelthen lyder for skørt, til at det kan være sandt/sundt, så tag i stedet et kig på mine Keto-bøger, som er Keto baseret på helt almindelig sund mad, som er velsmagende og hurtigt lavet af ingredienser, du kan finde i alle supermarkeder. Find bøgerne her: Keto-bøger

Du kan også tage 6 uger på mit online kursus og lade mig guide dig sikkert og effektivt igennem det. Se mere her: Kickstart 2.0

49 kommentarer til “Keto og kaffe”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane, for nogle dage side i en af dine instra stories nævnte du en kaffefløde som var god. Kan du ikke være sød at give mig navnet igen. Fik ikke noteret det.
    Med venlig hilsen,
    Filippa

    Svar
    • Hej Filippa
      Jeg har aldrig brugt kaffefløde (altså hvis du mener det der fedtreducerede flødelignende produkt). Når jeg bruger fløde i kaffen, bruger jeg en helt almindelig piskefløde eller i allerbedste fald 50% fløden fra Arla Unikas Essens serie.

      Svar