Keto og frugt

Keto og frugt – Må man spise frugt på Keto?

Keto og frugt –  hvordan er det nu, det hænger sammen med frugt og Keto? Stopper frugt vægttab? Og er frugt egentlig sundt? Lad os kigge nærmere på Keto og frugt.

Mange tror fejlagtigt, at fordi noget ikke indgår i Keto, så er det pr. definition usundt. Men det er altså ikke sådan, det hænger sammen.

Keto er en meget specifik diæt, hvor man fravælger alle kulhydrater, med undtagelse af grøntsager, med det sigte at få kroppen til at skifte over på et fedtforbrændende system.

Man fravælger altså ikke bare slik, sodavand og kage, men også sunde kulhydrater som rugbrød, kartofler og frugt.

Læs også: Hvad er Keto?

Keto sætter spisetrangen på pause

Som tak for sine mange fravalg får man oplevelsen af, at kroppen kører i et andet gear. Madfokusering, appetit og sukkertrang dæmpes. Hos nogle forsvinder den fuldstændigt.

Er man overspiser, er det dejligt at opleve, at der bliver trykket på pauseknappen ift. den konstante spisetrang. Overspisning er destruktivt for både krop og sjæl.

Af andre goder beskrives, at hjernetågen forsvinder, koncentrationsevnen skærpes, energien bliver mere stabil, søvnen tungere. Osv. Osv. Osv. Jeg kunne skrive en hel bog om det (nå ja, det har jeg allerede gjort. To faktisk. ?)

Men alt dette betyder altså ikke, at frugt er usundt. Det betyder bare, at frugt indeholder for mange kulhydrater til Keto og at de få kulhydrater, man spiser på Keto, er bedre brugt på kulhydratfattige grøntsager som salat og kål.

Og det er faktisk vigtigt lige at få det vendt sådan.

Keto = ekstremt få kulhydrater

Jeg kan godt lide at tænke på Keto som et redskab. Noget, vi bruger efter behov. Og spiser man fx Keto og går rundt og mukker hver dag, fordi man gerne vil spise frugt, så synes jeg, man er drejet ind på et skørt spor.

Min tilgang til Keto er, at vi bruger Keto strategisk til at få kroppen til at skifte til fedtforbrænding og optimere kroppens evne til at forbrænde fedt. Giver man det 4 uger synes jeg, man har gjort en solid indsats.

Kickstart arbejder vi af samme grund med en 4 ugers Keto-fase. Herefter kan man så vælge at blive på det leje af kulhydrater, eller man kan vælge at lave en strategisk øgning af kulhydraterne, hvis man ønsker det. Begge dele kan faktisk fungere.

Det er det, jeg kalder, at vi hver især skal finde vores ‘kulhydrattolerance’.

Og her kunne frugt jo komme ind i billedet.

Keto og frugt - Må man spise frugt på Keto?

Frugt og Keto

Lad os sige, at du har spist Keto i en periode, men du synes, du savner frugt. Du vil mægtig gerne spise et æble om eftermiddagen, for det synes du, du savner. Du spiser derfor æblet og er glad og senere spiser du din aftensmad som planlagt.

Et æble indeholder 40-50 kcal og 9-10 g gram kulhydrat.

Dit samlede kulhydratindtag for dagen vil stadig være temmeligt lavt.

Ingen med deres fornuft i behold vil kunne argumentere for, at de kalorier og kulhydrater isoleret set skulle være et problem ift. vægtnedgang.

I nogle tilfælde vil æblet endda være et bedre valg end et ‘Keto-alternativ’ som fx en humpel ost eller en håndfuld flæskesvær, fordi disse ofte vil bidrage med flere kalorier. Flere kalorier – mindre vægttab.

Okay, så det er 1-0 til æblet.

Men… vi er ikke helt færdige…

Hvad nu, hvis det, der skete med æblet var, at det stimulerede din appetit, så du faktisk følte dig mere sulten, efter du havde spist det? Og pludselig følte sukkertrang igen. Og da du så fandt en glemt pose slik i skuffen, røg den lige ned også.

Pludselig har du ikke spist 50 kalorier og 10 g kulhydrat men 700 kcal og 150 gram kulhydrat. Noget af en forskel jo! Og den forskel kan aflæses på vægten.

Her ville du være bedre tjent med at have spist den humpel ost eller den håndfuld flæskesvær, selvom de i udgangspunktet indeholdt flere kalorier end æblet.

Kan du se, hvad jeg mener? Det er din reaktion, der afgør, om æblet var et godt valg FOR DIG.

Der er ikke et rigtigt svar her. Fungerer det for dig, er det det rigtige valg for dig.

Fungerer det ikke, jamen, så har du jo al mulighed i verden til at træffe et andet valg, næste gang situationen opstår.

Men at spise Keto + æble + en hel pose slik og derefter konkludere, at Keto ikke virker, er måske heller ikke helt fair.

Du skal turde eksperimentere

Du skal turde finde din egen vej i det.

Om noget ‘er Keto’ er jo sagens komplet underordnet, medmindre du bruger Keto som et terapeutisk værktøj til sygdomslindring.

Alt, jeg siger og anbefaler, er bare anbefalinger. Der er ikke tale om, at jeg nedstiger fra Sinai-bjerget som en anden Moses med 10 bud til efterfølgelse til evig tid.

For nogle vil det fungere fint med æblet, for andre ikke. Jeg har ingen jordisk chance for at vide, hvilken gruppe du tilhører. Men det har DU, hvis du tør lytte.

Det eneste fjollede er at fortsætte med at gøre ting, der ikke fungerer. Definitionen af vanvid er som bekendt at gøre det samme igen og igen men forvente et anderledes resultat.

Mange af de her ting og små reaktioner forstår vi ikke engang, før vi har mærket, hvordan det føles at være i en fuldt fedtforbrændende krop.

Vi tror, det er normalt at kollapse på sofaen hver aften, eller at vi skal spise noget for at komme igennem eftermiddagen, eller at et måltid ikke føles helt ovre, før der lige er kommet lidt sødt ind.

Men det er faktisk ikke normalt. Eller det behøver i hvert fald ikke være det. Og det oplever du, når du gennemfører de fire ugers Keto.

Og derfor kan jeg bedst lide den vej, hvor man giver Keto et fuldt skud først.

Gode måder at spise frugt på Keto

Selv hvis målet er at spise så få kulhydrater som Keto foreskriver, er det jo helt op til den enkelte, hvad man vil bruge de kulhydrater på. Ikke alle har lyst til at køre store mængder kål ned.

Læs også: Er det Keto?

Men selv hvis man har, kan en smule æbletern eller lidt friske bær som topping på en salat være lige det, der giver det friske eller syrligt-sødlige pift, man savner. Ofte skal der ganske små tilpasninger til for at kunne få plads til den slags.

Vi elsker ALLESAMMEN kulhydrater!

Og ved du hvad? Vi elsker allesammen frugt og friskbagt brød og slik og kage og god rødvin og alt muligt andet lækkert. Det er bare ikke ensbetydende med, at disse ting understøtter ens mål og nogle gange kan det hjælpe at have målet for øje.

Hvad er det, jeg gerne vil opnå, og hvad er jeg parat til at gøre anderledes for at nå det?

Det er spørgsmålet og det er en helt almindelig byttehandel. Du giver noget, men til gengæld får du noget andet.

Skal jeg hjælpe dig videre?

Vil du have min hjælp til at få succes med vægttab på Keto, så tag et kig på mine Keto-bøger eller på mit store og opdaterede 6-ugers online kursus. 

Der er plads til masser af personalisering og tilpasning til individuelle præferencer på Keto, men det er vigtigt at det grundlæggende er på plads først. Det kan jeg hjælpe dig med.

0 kommentarer til “Keto og frugt”

Skriv en kommentar

    • Det er lidt forskelligt hvad vi ser – også ud fra hvad udgangspunktet er. Mest gældende er at vi ser en pænere kolesterolfordeling men ikke nødvendigvis et lavere totalt kolesteroltal. Læs mere her: Keto og kolesterol

      Svar
    • Hej Ronnie

      Keto handler ikke om at begrænse fruktose. Keto handler om at begrænse det samlede kulhydratindtag til så lidt (ofte 20-30 g) at kroppen skifter over til at forsyne sig med energi fra fedt og ketonstoffer.

      Så du skal fokusere på dit samlede kulhydratindtag. Ikke på frugt/bær eller ej.

      Svar
  1. Hej jeg har tidligere haft held med vægttab via keto. Ca 12 kg. Jeg mangler ca 10 kg men får kvalme over meget af ketomaden, fordi jeg har spist det intensivt og længe. Særligt min morgenmad volder mig udfordringer. Når jeg er hoppet af keto har jeg valgt mere LCHF fødevarer. Græsk yoghurt 10 % m mandler peanutbutter og et stykke frugt. Men det vedligeholder kun vægten. Jeg indser at jeg faktisk har det fint uden kød i løbet af dagen. Spiser dog aftensmaden med familien uden stivelsesdelen og supplerer med kål. Jeg er ikke én der gider bruge lang tid på spændende opskrifter og kan egentlig bedst lide maden ‘ren’ uden for meget behandling. Har bibeholdt mine 3 måltider selvom det er LCHF uden at indtage snacks eller drikkevarer der påvirker blodsukkeret ind imellem. Men på trods synes jeg vægten står stille. Har du nogle ideer?

    Svar
    • Hej Hanne

      Jeg tror ikke jeg rigtigt forstår hvad du spørger til. Du spiser græsk yoghurt og ingen kød? Eller læser jeg det forkert?

      Ellers er det korte svar jo at du skal skære noget fra, hvis vægten står stille. Af både vægtmæssige men bestemt også sundhedsmæssige hensyn er det bedst hvis du fokuserer på protein og grønt og skærer ned for fedtindtaget, så du sikrer at en del af det fedt, du forbrænder, kommer fra din krops egne lagre.

      Svar