Keto og alkohol


Keto og alkohol

Hvordan er det med Keto og alkohol? Kan man drikke alkohol på Keto? Hvad sker der med fedtforbrændingen og vægttabet og hvilke er de bedste/værste slags alkohol på Keto og er der noget, man skal være specifikt opmærksom på?

Vi har en stærk alkoholkultur i Danmark og måske derfor får jeg mange spørgsmål til, om man kan spise Keto og drikke alkohol og hvad det gør for fedtforbrændingen.

Den slags spørgsmål er altid svære for mig, for jeg vil helst være den, der hjælper dig med at træffe de mest optimale valg. Og at drikke alkohol er ikke optimalt – i nogen livsstil og slet ikke, hvis vægttab er målet.

Men alkohol er samtidig svært at undvære helt, synes mange, så lad os derfor sige, at du godt ved, at alkohol ikke er optimalt, men du vil gerne vælge det til, fordi du er et voksent menneske, der lever i en fri verden med frie valg.

NB: Har du et problem med alkohol eller har du en fornemmelse af, at dit forbrug af alkohol ikke er helt sundt eller normalt, vil jeg anbefale dig at søge hjælp.

Hvad sker der, hvis man drikker alkohol på Keto?

Alkohol er en brændstoftype på lige fod med kulhydrat og fedt.

Vores kloge krop vil altid tage hånd om det mest giftige først. Det betyder, at den forbrænder alkohol først, kulhydrater dernæst (ikke at kulhydrater i sig selv er giftige men højt blodsukker er) og til sidst fedt. Alkohol hæmmer altså fedtforbrændingen.

Det skyldes også, at der ikke findes et lager til alkohol, som der gør til kulhydrat og fedt. Der er altså intet sted, kroppen lige kan lægge alkoholen hen på lager. Kulhydrater kan den lagre i dine glykogenlagre i muskler og lever (forudsat at der er plads) og fedt kan lagres i dine fedtceller, som har næsten ubegrænset plads.

Alkohol er dog også relativt hurtigt forbrændt, så finder man fornøjelse i et moderat alkoholindtag, kan det måske være fint nok.

Står man omvendt i en situation, hvor de ønskede resultater på fx vægten, energi eller velbefindende udebliver, er alkoholen det første, jeg ville tage væk.

Skal man vente med alkohol på Keto?

Ja, det vil jeg faktisk altid anbefale.

De første 3-6 uger på Keto er en omstillingsfase, hvor kroppen arbejder på at opregulere fedtforbrændingen, så den kan køre smidigt. At fedtforbrændingen kører smidigt, vil du mærke ved, at du har god energi, kan gå længe uden at spise og at du er sluppet af med Keto flu-symptomerne (træthed, hovedpine, tunge ben etc.).

At drikke alkohol vil forsinke din proces med at optimere fedtforbrændingen. Jo længere du kan vente med alkohol, jo bedre.

Keto og alkohol - kan man drikke alkohol på Keto? Stor guide til alkohol og Keto

De bedste/værste valg af alkohol på Keto

Tør vin og champagne er generelt gode valg. De indeholder ofte mindre end 1-2 g kulhydrat pr. glas. Øl derimod løber ret hurtigt op. En stor fadøl indeholder til sammenligning 12-13 g kulhydrater.

Spiritus er så godt som kulhydratfrit, men du skal være opmærksom på, hvad du blander det med. Cocktails med sukker, juice eller sodavand er selvsagt ikke smart.

Mange forbinder smagen af gin-tonic med noget, der næppe indeholder sukker, men en gin-tonic indeholder ret mange kulhydrater. 100 ml tonic indeholder 9 g kulhydrat, og da du ofte vil bruge nok 150-200 ml til en sjus, ja, du kan selv gange det op.

Se også: Opskrift på sukkerfrie sjusser

Nedsat alkoholtolerance i ketose

Min erfaring er også, at min alkoholtolerance er KRAFTIGT nedsat, hvis jeg er i ketose. Det betyder, at jeg kan blive lidt plimmelim af et enkelt glas vin. Og drikker jeg spiritus, går det nemt helt galt for mig.

Mange, som ikke har været opmærksomme på dette og bare har drukket alkohol, som de gjorde før i tiden, er blevet overraskede og har drukket sig så syge, som det nærmest kun hører teenageårene til.

Hvis jeg ved, jeg skal til fest og drikke meget alkohol, spiser jeg altid lidt flere kulhydrater inden. Det er pinligt at sidde til en 5-retters middag med vinmenu og være småfuld efter forretten.

Hvorfor alkoholtolerancen nedsættes på Keto, ved man ikke med sikkerhed, men et bud er, at det er, fordi leveren er optaget af at omdanne fedt til ketonstoffer og derfor omsætter alkoholen langsommere.

Så et godt råd:

Drik forsigtigt, hvis du spiser Keto eller trap dit kulhydratindtag op før alkoholindtagelsen.

Den største risiko ved alkohol på Keto

Den største risiko ved alkohol er, at det sænker paraderne og pludselig virker det ikke længere så vigtigt med den kulhydratrestriktion, du var i gang med. Og hey, der står jo lige nogle chips og er der ikke en, der laver flere sjusser?

Mange oplever desuden, at alkohol giver cravings og kulhydrattrang i mange dage efter indtagelse. Og det er jo super nederen.

Derfor anbefaler jeg at omgå alkohol forsigtigt eller at holde alkohol til lidt sjældnere lejligheder (hvad det end vil sige).

Ryger man ud af ketose, hvis man drikker alkohol?

Det gør man mærkeligt nok ikke nødvendigvis. De præcise mekanismer kender vi ikke, men måske skyldes det, at alkoholindtagelse sænker blodsukkeret. Mange alkoholikere har jo fx et lavt langtidsblodsukker. Dog tror jeg ikke, at nogen med fornuften i behold ville bruge dette som et argument for, at det  skulle være sundt at øge alkoholindtagelsen.

Jeg oplever spørgsmålet, om ‘man ryger ud af ketose, hvis…’ som fuldstændigt ligegyldigt.

Hvis alkohol får dig til at træffe dårlige madvalg, både imens du er påvirket og dagen efter, hvor du har det skidt, er det i den sammenhæng uden betydning, hvad din ketonmåling siger.

Den eneste indflydelse ketose har på dit vægttab (om nogen) er den appetitdæmpende effekt, den kan bidrage med og som du kan se her i tilfældet alkohol, er der altså andre ting på spil end målbare ketonstoffer i blodet.

Så hvad er konklusionen om Keto og alkohol?

Der er ingen tvivl om, at det er bedst at afstå fra alkohol, og det gælder, uanset om din livsstil hedder Keto eller ej.

Men med det sagt er et enkelt glas vin her og der ofte fuldt foreneligt med både Keto, især hvis du er opmærksom på faldgruberne beskrevet i dette indlæg og hvis det lige er det, der gør, at du oplever dette som en livsstil, du kan leve med på den lange bane.

Vil du have mere viden om Keto og lære alt om din nye livsstil?

Tag et kig på mine to Keto-bøger, som indeholder viden, opskrifter og kostplaner eller lad mig guide dig igennem, dag for dag, på mit 6 ugers Online kursus, som du kan læse om her: Kickstart 2.0

37 kommentarer til “Keto og alkohol”

Skriv en kommentar

  1. Hej
    Jeg elsker, at nyde et glas hvid vin i ny og næ, men holder mig også tit til alkoholfri vin, da jeg ikke “tåler” meget alkohol. Man slipper måske også for nogle af de “dumheder” du beskriver, at gå ombord i slik- og chipsskålen, samt tømmermænd mm. Men når det er sagt indeholder den alkohol frie vin godt nok ca 1/3 kcal men fler kulhydrater en en fx tør hvidvin.
    Hvad er dit forhold til dette, er det “same shit”
    Med venlig hilsen Trunte

    Svar
    • Nej jeg synes bestemt ikke det er det samme med alkoholfri vin for netop, som du er inde på, slipper du den med at paraderne sænkes og valgene bliver tvivlsomme.

      Men det er virkelig mange kulhydrater at bruge på drikkevarer. Er det 3-4 g pr. 100 ml? Det giver måske 5 g kulhydrat for ét glas og det er immervæk en fjerdedel af din totale kulhydratmængde på en dag.

      Svar
  2. Hej.
    Jeg har været på Keto 2 gange. 1. gang stoppede jeg efter at ha’ haft et stort migræneanfald som tog så længe og var så voldsomt, at jeg endte med at blive indlagt til behandling.
    Nu er jeg så på keto igen, og 2 gange har jeg igen fået migræneanfald – begge gange efter at ha’ drukket vin. Jeg har aldrig døjet med migræne, men tænker nu, at der må være en kobling ml. keto og vin for mig. Har du hørt om det før?
    (Det er ikke bare en voldsom hovedpine/tømmermænd, det er migræneanfald). Jeg har spurgt min læge, men det kunne hun ikke svare på.

    Svar
    • Av for pokker – og nej, desværre, det ved jeg ikke noget om. Jeg ved at rødvin er en kendt trigger til migræneanfald men jeg tror ikke at sammenhængen med Keto og rødvin og migræne er undersøgt overhovedet.

      Har du erfaring med om det samme gælder ved andre typer alkohol? Altså sker det fx også ved hvidvin eller spiritus? Jeg forstår godt det ikke lige er noget, du har lyst til at udfordre men det kunne være interessant om der var forskel.

      Svar
  3. Hej Jane
    Jeg elsker kombucha. Det er sundt for maven, smager godt og indeholder bobler, så man tror, det er en slags sodavand. Kulhydrat-og kalorieniveauet er lavt. Den flaske jeg har siger 18 kcal pr 100g med 4,3 g sukker. Det må da være i orden, ikke? Altså et glas om dagen fx. Jeg er på dag 5 på Keto-diæten, og jeg har det GODT! Jeg er især lykkelig over, at min mave endelig føles rar og behagelig. Tak for din hjemmeside med alle dine gode råd😀

    Svar
    • Hej Jeanett
      Nej😅 Det er da vildt højt. Du har 20 g kulhydrat, du skal forvalte om dagen. Et mikrolille glas kombucha vil give dig en fjerdedel af dit daglige kulhydratbehov med stort set nul næring. Et almindeligt glas vil tage halvdelen af din daglige kulhydratration.

      Brug dine kulhydrater på grøntsager. Og vil du gerne have probiotiske bakterier og spise fermenterede madvarer, så lav sauerkraut eller andre fermenterede retter. Det er et meget bedre valg.

      Dette er ift. Keto, som jo er en meget specifik diæt. Er dit mål bare at spise Low Carb, kan du gå op til 50-100 g kulhydrat og det giver noget mere spillerum.

      Svar
  4. Hej Jane.
    Rigtig glædelig bagjul og godt nytår.
    Jeg holder alkoholfri januar og tager så lige i samme moment keto. Men hvad kan du anbefale jeg kan drikke udover vand.
    Jeg holder meget af græsmælk er det tilladeligt? Og hvad ellers?
    Hilsen Sille

    Svar
    • Hej Sille
      På Keto kan du drikke vand, danskvand, kaffe og te. Da du har meget få kulhydrater til rådighed (20 g) til rådighed pr. dag, går det ikke at drikke mælk, som løber vildt hurtigt op. Du er nødt til at bruge dine kulhydrater på grøntsager.

      Alternativt skal du vælge Low Carb i stedet for Keto og så kan du sagtens drikke mælk.

      Rigtig god fornøjelse og godt nytår.

      Svar
  5. Jeg har været på Keto kost i 3 måneder. Jeg har tabt mig ca 10 kilo og er på min normal vægt nu. Jeg drikker rødvin jævnligt. Lige som før. Jeg har fin vin som hobby og har en samling. Det har ingen negativ effekt i.f.t vægttab eller velbefindene for mit vedkommende. Jeg drikker ca 20 genstande om ugen. Desuden bruger jeg en del mælk i min kaffe+ lidt sukker ( betydeligt mindre end før) . Heller ingen negativ effekt her

    Svar
  6. Har været på keto 2,5 uge, det gik så godt. Tog i byen fredag, drak og blev hurtigt fuld, fik onde tømmermænd med opkast. Dagen efter keto igen. Nu er det mandag aften med hovedpine og kvalme, det føles som keto flu om igen. Er det rigtigt?

    Svar
    • Om det er rigtigt? Det ved jeg ikke 😅 Men det lyder til at du er tilbage i elektrolytubalance-land. Det kan alkohol godt være årsag til.

      Salt, salt, salt. Og protein og grøntsager. Det er vejen ud.

      Svar
  7. Jeg har “været på keto” nu i 9 år – minus nogle perioder med bevidst pause (ferier og højtider med familieomgang). Jeg er MEGET godt tilfreds med resultaterne :) . Listen er lang, men højdepunkterne er at jeg klarer min diabetesT2 uden medicin, at jeg vejer min idealvægt fulstændigt stabilt og uden mindste anstrengning + at jeg generelt er helt frisk og har det dejligt :)

    Mht alkohol er jeg ret atypisk: min alkoholtoleranse er mindst lige god som før og jeg har meget bedre styr på min promille – jeg ved instinktivt præsis hvornår jeg har fået nok og hvornår jeg kan tage en drink til. Tømmermænd brillerer med deres fravær :D
    Jeg drikker bare ren alkohol (typisk wisky med vand eller kaffe) samt tørre vine. Jeg drikker aldrig alkohol om dagen; vin til middagen + gerne lidt mere senere på aftenen. Lettere beruset kun lørdag aften på bytur.
    Jeg spiser OMAD (altså kun ét måltid pr dag – middag kl 19 eller 20).

    Dit råd om at spise mere kh om man har tænkt sig at drikke lidt forstår jeg ikke. Jeg har det tværtom: jeg spiser altid keto, men når jeg skal i byen bliver det tæt på carnivore. Dette udfra min tro at kh bare forstyrrer alkoholoplevelsen. Jeg synes klart at mine erfaringer bekræfter min tro. Jeg ser i hvertfald ingen grund til at begynde at blande kh med mit alkohol :) Don´t change what works :)

    Svar
  8. Hej jeg betalt 212kr for keto diet den 30/3/21og jeg har ikke hørt fra jer.jeg trode i vil sender en special diæt til mig idet jeg skulle oplyser min alder, højde og vægt , også jeg får en personlig diæt og rådgivning .jeg håber jeg høre fra jer snarest eller jeg får mine penge tilbage. Venlig hilsen Saumya Mahesh Lyngemark

    Svar
    • Hej Saumya
      Jeg ved desværre ikke hvor det er, du har handlet, men det er ikke her hos Madbanditten. Vi har ikke noget produkt, der koster 212 kr og heller ikke noget, hvor man skal oplyse alder, højde og vægt. Du kan se på dit kontoudtog, hvem du har handlet hos og kontakte dem.

      Svar
  9. Kære Jane,
    Vi har købt 2 af dine bøger med dejlige gourmet retter, da vi gennem denne corona tid har tager 5-6 kilo på. Vi har været godt i gang de sidste 2 uger.
    Vil høre hvor stor betydning det har man ind imellem springer over, f.eks til fødselsdag i søndags og skal have en mindre påske frokost med familien fredag. Hvor meget påvirker det processen?
    Bedste påske hilsner
    Thomas

    Svar
    • Hej Thomas

      Det kan man ikke sige, da det både afhænger af mængden af kulhydrater man afbryder sin Keto-kost med og den specifikke krop, kulhydraterne kommer ind i.

      Men du kan læse mere om det i anden halvdel af dette indlæg: Keto og kulhydrater

      Svar
  10. God info til en”social alkoholiker”, har dæmpet mit forbrug, bl.a. gennem de beskrevne symptomer, og det er nok drikkeri, som er årsagen til at vægten ikke rasler ned.

    Svar
  11. Hej

    Jeg er igang med dit keto-forløb og synes at det går godt med mæthed og ingen sukkertrang. Det der kommer bag på mig er hvor meget jeg savner hyggen omkring et fredags-glas vin.

    Vi havde gæster til en øl, for et par dage siden. Der drak jeg vand af et vinglas og det gjorde på en eller anden måde vandet mindre kedeligt. Men lige om fredagen – der opvejer det ikke den rigtige vare.

    MEN jeg er fast besluttet på at det er minus alkohol disse 4 uger…

    Tak for gode indlæg.
    Sus

    Svar
    • Hej Sus

      Hvor godt at høre. Det er også interessant at opleve hvordan ting, man ikke vidste var så vigtige, pludselig er det, når de tages bort. Jeg synes, at den erfaring kan bruges til 1) at finde ud af om forholdet til den mad/drikkevare i virkeligheden er problematisk og bør undgås eller 2) at finde ud af hvilke ting, man ønsker at undgå fordi de ikke tjener ens mål og hvilke man ikke er villig til at gå på kompromis med på den lange bane. Og det er faktisk vigtigt, synes jeg ❤️

      Svar
  12. Nu når du skriver at: Spiritus er så godt som kulhydratfrit har jeg lige et spørgsmål hvis man godt kan drikke et glas cognac, whisky eller rom rent vil set være det store problem på keto?

    Svar
    • Jamen hvis du læser indlægget, så svarer jeg jo på det. Du får ikke kulhydrater, men du får stadig alkohol. Se sådan på det, at hvis du accepterer præmissen om hvad alkohol gør for dig, din forbrænding og din impulskontrol, er spiritus uden medfølgende kulhydrat bedste valg. Men alkohol bliver aldrig et godt valg – ikke på Keto og ikke på nogen anden kost.

      Svar
  13. Jeg har læst dine svar og anvisninger vedrørende alkohol, som vi danskere, specielt over sommeren, indtager i et øget omfang.
    Du skriver, at leveren først nedbryder alkohol, før fedt, men at det går forholdsvist hurtigt, så det skulle ikke blive så stort et problem med et glas vin eller en drink, omend det er bedst helt at undgå det i ketodiæten.
    Jeg har imidlertid taget det på, jeg havde tabt? Har slækket på diæten ved netop i ferien at indtage GT, …..hvidvin eller rødvin til mad.
    Nu starter jeg forfra.
    Såååå, er det ikke, desværre, bare sådan, at er man på keto og gerne vil tabe sig, er det ‘no go’ til alle former for alkohol?
    Sådan ser jeg det må blive for mig.
    Bedste hilsner

    Svar
    • Hej Birgit
      Nej, det synes jeg ikke er fair at sige. Vægt – hvad enten den går op eller ned – afhænger jo af om du er i kalorieunderskud eller -overskud. Kulhydrater og alkohol for den sags skyld er i den sammenhæng fuldstændigt underordnet. Men selvom en smule alkohol godt kan lade sig gøre at indtage i en ketogen tilstand, gælder det jo stadig, at vin og drinks indeholder kalorier. Flydende kalorier giver ofte dårlig mæthed sammenlignet med tyggekalorier. Og tonic indeholder jo næsten lige så meget sukker som cola- og derved også en del kalorier. Og det vanskeliggør jo selvfølgelig vægttab.

      Men i praksis er jeg enig med dig. Alkohol er sjældent din ven, når vi taler vægttab. Uanset om man vælger Keto eller ej. Når målet er at være i kalorieunderskud med henblik på vægttab, er det ueffektivt at bruge kalorier på noget unyttigt som alkohol. Det ville jeg også mene.

      Svar
  14. Jeg har aldrig været særlig god til alkohol og har derfor ikke drukket så meget og blev derfor ofte let for påvirket. B1 vitamin er måden jeg undgår at blive plimmelin til en middag hvis man gerne vil nyde lidt vin. Jeg spiser f.eks 600mg- og når jeg kommer hjem fra en våd aften indtager jeg det dobbelt (og vågner jeg op uden tømmermænd). Måske det kan spare dig for nogle kulhydrater?.

    Svar
    • Uuh godt tip! Tak!??

      Mit trick mod tømmermænd er 1 tsk salt i et stort glas vand før sengetid. Det tager også tømmermændene :)

      Svar
  15. Tak for al din gode information.
    Jeg overvejer en keto kost til vægttab.
    Et par ting gør at det er lidt svært at tá beslutningen.
    Jeg spiser hver dag revne gulerødder, og de hører jo til rodfrugter!,
    Jeg vil gerne ha linser, kikærter, quinoa etc, og deres kulhydrater er der vist ikke plads til i ketokosten?.
    Jeg har en sød tand, men der findes nogle alternative løsninger!,
    ??

    Svar
    • Hej Bodil

      I Keto skal du spise få kulhydrater, helst så lidt som 20-30 g pr. dag. Hvad du bruger de kulhydrater til kan du for så vidt selv bestemme men det er rigtigt at du hurtigt når dagens ratio med gulerødder og bønner.

      Keto (uden sødemidler) vil tage trangen til sødt.

      Hvad afholder dig fra at give 100% Keto et skud i 4 uger? Så kan du lægge gulerødder og bælgfrugter til derefter. For de fleste fungerer det super sådan,

      Svar