Keto rash


Keto rash er en form for udslæt eller eksem, som nogle få uheldige mennesker får, når de er i ketose. Det er ofte en masse små røde blærer, der sidder steder, hvor man typisk har det varmt og det kløer ofte som ind i helvede. Det officielle navn for Keto rash er prurigo pigmentosa.

Man har altid sagt, at Keto rash er sjældent, og det er det sådan set også, men det er klart, at vi ser en øget forekomst af det, nu hvor mange mennesker prøver Keto og kommer i ketose. Det har jo hidtil ikke været noget, mange har prøvet.

Jeg har derfor heller ikke meget erfaring med det, men den øgede forekomst gør selvfølgelig, at jeg begynder at se det oftere og derfor har lidt anekdotisk erfaring med det.

Hjælp, jeg har fået eksem eller udslæt efter start på Keto

Når folk skriver og spørger, om det er normalt at få eksem eller udslæt på Keto, svarer jeg nej og beder dem google Keto rash for at se om billederne, de kan finde, stemmer overens med det, de oplever. Det gør de som regel.

Desværre… Keto rash er sjældent en god nyhed.

Hvad skyldes Keto rash?

Man ved ikke meget om, hvad Keto rash skyldes, men nogle peger på, at det er ketonstoffer fra sveden, som reagerer med bakterier på huden.

Et godt råd er derfor også at holde huden tør og ren. Nogle anbefaler at duppe huden med en blanding af æblecidereddike og vand, men det er ikke noget, jeg har erfaring med.

Nogle beskriver også Keto udslættet som et overgangssymptom eller som en Keto bivirkning, som man bare skal stå igennem, ligesom de andre symptomer på Keto flu. Jeg er ikke helt enig i det, må jeg indrømme. Dels har jeg ikke set mange eksempler på, at det er gået væk med tiden og dels synes jeg faktisk bare, det er for meget at bede om.

Hvordan slipper man af med Keto rash?

Jeg kender desværre ikke andre løsninger til at slippe af med Keto rash end at holde sig ude af ketose.

Når jeg siger det, bliver folk tit helt modløse, fordi de jo netop havde søgt Keto pga. de mange gode resultater, vi ser på både vægt og velbefindende. Endelig at have fundet en kost, der slukker for sult og sukkertrang er en lettelse, og derfor er det også enormt frustrerende at blive bremset af dette ubehagelige eksem.

Men bare fordi du ikke kan spise Keto, behøver det ikke betyde en tilbagevenden til havregryn og skummetmælk og den klassiske vestlige diæt. I stedet skal du finde den kulhydratgrænse, hvor du lige holder dig ude af ketose.

Den grænse er individuel og betyder 40-50 g kulhydrat for de fleste og op mod 100 g kulhydrat om dagen for enkelte meget, aktive mennesker.

Hvordan gør man det i praksis?

Jeg plejer at anbefale, at man fortsat tænker i kød-grøntsager-fedt men så simpelthen lægger en lillesmule ekstra kulhydrat til. Det kan være, man drikker en kaffe latte med mælk til sin morgenmad (det er alligevel tit noget, mange savner), og er det ikke nok, kan man fx lægge et stykke frugt til sin aftensmad, fx spise et stykke frugt eller en lille frugtsalat til dessert.

Du kan også med fordel øge indtaget af magert protein, så du kommer højt op i proteinindtag. Det kan også modvirke ketonstofferne og det vil sikre god mæthed (og fortsat vægttab, hvis det er målet).

Ofte er det nok til at holde en ude af ketose, så Keto rash forsvinder og man kan fortsætte sin Low carb kost med de mange gode virkninger.

Men kan stadig tabe sig, hvis man spiser flere kulhydrater?

Ja, det kan man heldigvis godt, for det er kalorieindtaget og ikke kulhydratindtaget, der afgør om man går ned i vægt.

Ved at ligge lidt højere i kulhydratindtag, end man gør på Keto, kan det godt være, man ikke får helt den samme effekt på appetitreguleringen, som Keto giver, men ofte fungerer det helt fint alligevel. Især hvis proteinindtaget holdes højt.

Husk på at 40-50 g kulhydrat stadig er en meget kulhydratfattig diæt (læs om Low Carb her) og det vil stadig give dejligt stabilt blodsukker, så du undgår den ubehagelige sukkertrang. Det vigtige er dog at man lægger de ekstra kulhydrater til i måltiderne og ikke mellem måltiderne.

Og alt andet lige er det et langt bedre valg end at opgive helt pga. Keto rash og bare gå tilbage til at spise en masse kulhydrater.

Ofte bliver folk rigtig glade for Low Carb-kosten, fordi den også føles mindre begrænsende end Keto gør.

Har du erfaringer med Keto rash?

Så del dem endelig med mig i kommentarfeltet herunder. Fordi vi ikke har mange eksempler på det endnu, kan det være at lige netop din historie kan hjælpe en anden, som lider af Keto rash efter start på Keto.

keto rash udslæt

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

4 kommentarer til “Keto rash”

Skriv en kommentar

  1. Tusind tak for at tage emnet op! Jeg tænker, at det næsten må være keto rash, jeg oplever. Før jeg vidste noget om keto-kost, har jeg flere gange prøvet komplet faste i 1-2 døgn ad gangen – og undrede mig meget over, at jeg fik massivt (!) rødt udslæt i området omkring bh-kanten, samt ned mod navlen. Det gik gradvist væk, når jeg brød fasten. Jeg har i perioder eksperimenteret med en kombination af periodisk faste og low carb-kost, og samme type udslæt dukker fuldstændig systematisk op hver gang. Det ser ret voldsomt ud, og er selvfølgelig ikke så rart! Jeg har generelt altid haft sart hud, og jeg kan godt få lidt af samme type udslæt i perioder, hvor min krop generelt er presset (for lidt søvn og højt stressniveau), men slet ikke i samme omfang, som jeg systematisk ser, når jeg rammer ind i en grad af ketose-tilstand. Det er virkelig irriterende! Men TUSIND tak for at italesætte det, for jeg har virkelig undret mig over det – og også været lidt bekymret over, hvad det var. Min læge mente, at det måske kunne være noget, jeg havde spist – men jeg mener snarere at kunne se et tydeligt mønster i, hvad jeg IKKE spiser, når udslættet dukker op.
    / Eva

    Svar
    • Hej Eva
      Så dejligt at du kunne finde svar her men pokkers, hvor ærgerligt med det udslet. Det er så mærkeligt et symptom og jeg har simpelthen ikke knækket koden til det 😔

      Svar
  2. Hej igen,
    Dejligt du tager emnet op., fordi det er skræmmende når man får det!
    Jeg fik kløe først på ryggen, så på forsiden af lårene og på overarmene.
    Jeg gjorde som du sagde, lidt mælk i morgen kaffen. Og valgte at drikke et glas rødvin om aftenen. Det hjalp, så nu klør det ikke mere og huden, som er tør og ludt skællende, reparerer sig selv stille og roligt ned en god body lotion.
    Jeg fortsætter dit kursus og jeg kan mærke det virker.
    Mvh Ghita

    Svar
    • Så dejligt at høre det fra dig, Ghita. Virkelig glad for at du så hurtigt lykkes med at finde den grænse❤️

      Svar