Keto og din hjerne


Vægttab kommer tit til at overtage hele Keto-snakken, og det er synd, for Keto er meget mere end vægttab. I øjeblikket er en af de ting, der optager mig meget, den ketogene diæts effekt på hjernen. Jo ældre jeg bliver, jo mere optaget er jeg af, hvad jeg selv har af muligheder for at holde mig sund og rask her i anden halvdel af livet (i mangel på bedre ord). Jeg ved godt, at der ikke er nogen garantier og at sygdom også rammer sunde mennesker, men det forhindrer mig ikke i i det mindste at gøre et forsøg. 

At hjernen er vigtig er næppe nogen overraskelse. Dette vigtige, gådefulde og spændende organ dikterer alt, der sker i vores krop. At have fokus på at holde hjernen sund og funktionsdygtig hele livet er selvsagt vigtigt. Og så mange af de moderne sygdomme, vi ser i dag, har et ben i en metabolisk dysfunktion. Og den ketogene diæt kan være en utrolig vigtig spiller her.

Den store udfordring er, at den kost og livsstil, som de fleste mennesker i den vestlige verden lige nu følger, er stort set det modsatte af, hvad vi bør gøre, hvis vi vil holde hjernen sund. Og det ses jo desværre også på de triste statistikker.

Den insulinresistente hjerne sulter

Vi har talt om insulinresistens mange gange. Insulinresistens er den situation, at kroppens celler ikke længere reagerer tilstrækkeligt på hormonet insulin. Insulinresistens kaldes ofte også præ-diabetes men kun at koble insulinresistens til diabetes er alt for ensidigt. Insulinresistens har et ben i de fleste moderne sygdomme, vi rammes af i dag. Nogle vil endda mene, at insulinresistensen står som en fællesnævner for dem.

Og insulinresistens er i den grad også et problen for hjernen. Jo mere insulinresistent man er, jo sværere bliver det for insulin at komme ind til hjernen. Sukker (glukose) kan stadig komme ind til hjernen, men hjernen kan ikke udnytte sukkeret uden insulin. Så vi har en situation, hvor hjernen er oversvømmet med sukker men samtidig sulter. Der mangler altså ikke energi. Der mangler evne til at udnytte den.

Byd velkommen til de fantastiske ketonstoffer

Her kommer Keto ind i billedet. 

Når man så ændrer kost til Keto, sker der som bekendt det, at kroppen skifter forbrændingssystem fra kulhydrat til fedt. Hjernen, som ellers består af 60% fedt og kolesterol (overrasket?), kan dog ikke bruge fedt som energi direkte, for fedt kan ikke krydse blod-hjerne-barrieren. Men det kan ketonstofferne, som leveren producerer af fedtet i den ketogene tilstand. Og hjernen elsker ketonstofferne, for de er en nem og stabil energikilde, som kan stå for op mod 70% af hjernens energiforsyning. Ketonstofferne virker samtidig antiinflammatoriske, hvilket hjernen også elsker.

Det, der sker i ketose er altså, at kroppen nu har adgang til to typer brændstof i stedet for kun ét. Sukker (glukose), for hjernen vil altid have brug for nogle mængder glukose og nu også ketonstofferne, som dannes af fedtet. Enten fedtet, du spiser eller fedtet, du har på din krop. 

Hjernen er nu tilbage i en situation, hvor den igen får nok energi. Energi, den faktisk kan udnytte. Det er derfor, at folk med insulinresistens ofte i løbet af få dage på Keto oplever mere klarhed, øget koncentration, skærpet fokus og mere stabilt humør. Det er som en tåge over hjernen, der er lettet. Hvis du har mærket det på egen krop, ved du præcist, hvad det er for en følelse, jeg beskriver her. Der er simpelthen kommet tilstrækkelig energiforsyning til hjernen igen.

Det bedste, du kan gøre for din hjerne

Den bedste kost og livsstil for din hjerne er en, der holder dine blodsukker- og insulinniveauer i et normalt leje og som derved holder din metaboliske funktion intakt. Udfordringen her er at vide, om vi gør det.

Sagen er, at vi kun måler blodsukker hos lægen og ikke insulin. Som vi har været inde på før, er insulin forhøjet i årtier, før du kan måle en stigning i fasteblodsukkeret. Det betyder, at insulinresistensen allerede er fremskreden i det øjeblik, hvor blodsukkeret begynder at krybe op ad. For os betyder det, at vi kommer for sent ind i kampen.

Det ægte spørgsmål, vi bør stille, når vi ser blodsukkermålingen er derfor hvor meget insulin, det kræver at holde det blodsukker i de normale niveauer. 

Tegn på insulinresistens

Da det ikke er en del af din blodprøve hos lægen, er du nu overladt til selv at tage ansvar. I de årtier, der går forud for, at fasteblodsukkeret stiger, vil der være andre indikationer på insulinresistens. Stigende vægt, særligt med fedtlagring i maveregionen, et taljemål, der er mere end halvdelen af din højde, forhøjet blodtryk, skæve kolesterolværdier osv. 

Vi bliver alle mere insulinresistente med årene og kvinders insulinresistens accellererer i forbindelse med overgangsalderen, når produktionen af østrogen mindskes. Det er derfor, de færreste af os kan holde os slanke og sunde på den samme diæt. vi spiste, da vi var i 20’erne. 

Og det er derfor, du skal sætte ind, længe før din læge begynder at tale om insulinresistens og præ-diabetes.

Hybridhjernen og den metaboliske fleksibilitet

Ved at spise Keto, enten som grundkost eller periodevist, skaber du en hybridhjerne, der har mere end en type brændstof at køre på. Det, der sker øjeblikkeligt efter omlægning til ketogen kost er, at insulinniveauerne normaliserer sig. Lavt insulin er nemlig en forudsætning for ketose.

Måske kan du huske, at jeg tidligere har beskrevet ketose som metabolisk gymnastik. Og det er lige netop, hvad det er. Du træner helt enkelt hjernen til at bruge et andet brændstof end sukker/glukose. Og som med alle andre færdigheder gælder det, at jo mere du træner, jo bedre bliver du til det. At spise Keto i 3-4 dage og derefter spise kulhydrater og vende tilbage til kulhydratforbrændingen for derefter at spise Keto igen er derfor ikke lige så effektivt som at spise Keto i en længerevarende periode. 

Det kræver lidt tid for både hjernen og kroppen at vænne sig til dette nye brændstof. Nogle mener, det tager 3-6 uger, andre mener, at tilpasningsperioden sker over flere måneder. Men jo bedre trænet du er, jo nemmere kan du veksle mellem at forbrænde kulhydrat og fedt/ketonstoffer uden at skulle igennem en periode med overgangsbesvær og Keto flu. Du er nu det, vi kalder, metabolisk fleksibel. Og det er er det egentlige mål med at spise Keto, hvis du spørger mig.

Det er glimrende med vægttab og alle de andre positive sidegevinster, men de er stadig kun sidegevinster til den primære effekt, at hjernen har fået en ny type brændstof at køre på.

Moderne livsstil giver moderne sygdomme

Det er vores moderne livsstil, der fører til de moderne sygdomme, vi ser i dag. Fedme, diabetes, hjertekarsygdom, fedtlever, cancer, demens, alzheimer, depression osv. har alle et ben i insulinresistens. Så hvorfor taler vi ikke mere om, hvad vi selv kan gøre for at minimere risikoen for disse sygdomme og hvordan vi kan reetablere den gode energiforsyning til det vigtigste organ i din krop?

Vi er lige nu ved at skabe et narrativ på tværs af de fleste sygdomme, som hedder, at der ikke er noget, du kan gøre selv. Du er et stakkels hjælpeløst væsen og det eneste, du kan gøre, er at acceptere, at din sygdom bliver forværret med årene og vil kræve mere og mere medicin med tiden. Jeg forstår fuldstændig behovet for at mindske stigmatisering i forbindelse med sygdom, men der er ikke én celle i min krop, der forstår, at vi ikke har en interesse i at klæde folk bedst muligt på med kost og livsstil. Selv efter diagnosen er stillet, er der masser af ting at gøre. Men patienter sendes hjem i hobetal med beskeden om, at de bare skal gøre, som de plejer.

Og til den 1% der sidder derude og læser det, som at jeg mener, at kost og livsstil skal erstatte moderne lægevidenskab eller at kost og livsstil kan kurere alle sygdomme, så bare nej. Det er selvfølgelig ikke det, jeg mener. Læs min tekst igen.

Kost og motion virker ikke til vægttab (undskyld, hvad?)

Forleden kunne jeg endda læse i Politiken, at sund kost og motion ikke længere virker til vægttab, og der vil jeg bare sige, at det er 100% usandt. Og det er et bjerg, jeg gerne vil dø på. Det bliver simpelthen ikke på min vagt, at vi overgiver os til fødevareindustriens diktering af, hvad der er muligt for os at opnå sundhedsmæssigt. 

Hvad er det for en morbid version af Kejseren nye klæder, vi befinder os i? Hvorfor er der ingen, der siger fra overfor dette vanvid?

Jeg anerkender dog fuldstændig, at sund livsstil er svært at opretholde i det fedmefremmende samfund, vi lever i. Men at kaste håndklædet i ringen og give fortabt er simplethen ikke det samme, som at det ikke virker at gøre noget. For jeg kan garantere dig, at det virker at gøre noget, når du vel at mærke gør det rette.

Men at prøve at moderere sit indtag af afhængighedsskabende madprodukter, der er nøje designede til at skabe overspisning, det giver selvsagt dårlige odds for langt de fleste. Men at lade være med at støtte den type virksomheder ved at købe deres sygdomsfremkaldende madprodukter og i stedet spise en artsegnet kost, som vi er beregnet til at spise, det virker stadig og det fortsætter med at virke lige så længe, som vi er på denne her jord.

Har du prøvet Keto… sådan rigtigt?

Har du nogensinde prøvet at spise under 20 g kulhydrat i en længere sammenhængende periode? Jeg spørger, fordi de fleste, der spiser Keto, i virkeligheden spiser Low Carb. Og Low Carb er også super, men det er bare ikke det samme. Keto giver dig et ekstra gear ved at bringe ketonstofferne ind i spillet. 

Er du parat til at prøve en omgang metabolisk hjernegymnastik og behøver du hjælp til at omsætte denne viden til praksis, så tag et kig på mit populære Keto-kursus. Kurset varer i 6 uger og sikrer dig et sikkert og effektivt skifte fra kulhydratforbrænding til fedtforbrænding og viser dig samtidig, hvordan du bruger både Low Carb og Keto-kosten mest effektivt til vægttab.

Se næste startdato her >>

Ketose hjernen

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

15 kommentarer til “Keto og din hjerne”

Skriv en kommentar

  1. Jeg tror jeg har spist keto i 2 år, men er ikke helt sikker, da rodfrugter jo også indeholder noget kulhydrat.

    Svar
    • Min erfaring er at langt de fleste, som spiser Keto uden at tælle deres kulhydrater, spiser Low Carb og ikke Keto. Det kræver vildt meget fokus at holde kulhydratindtaget konsekvent under 20 g. Så du har formentlig spist Low Carb og det er også super. Low Carb er supersund kost og også super i hjernesammenhænge. Men Keto giver bare lige det ekstra.

      Svar
  2. Jeg har tilmeldt mig dit kursus Kickstart med 4 ugers Keto, og kuren begyndte igår.
    Nu er jeg blevet bombarderet med mange spørgsmål om hvor godt det er for min krop.
    Jeg er 67 år , vejer ca. 10 kg. for meget, ihvertfald vil jeg syntes det er ok for mig, hvis jeg kunne tabe det.
    Jeg har fået konstateret diabetes 2, jeg får piller for det samt piller for forhøjet blodtryk og kolesterol og nu har jeg fået fortalt, at det kan være farligt for mig at indtage så meget fedt, (hjerteforeningen skriver at det er farligt for kroppen), hvem pokker skal man tro på….. kan du fortælle mig, om jeg skal ændre nogle af de ting, som du har skrevet og om det er farligt for mig i den situation, som jeg er i.
    Mvh.
    Mona Lindgaard

    Svar
    • Hej Mona
      Du skal ingenting ændre og du skal ikke lytte til de mennesker, der via den form for diskret sabotage prøver at undgå at du forandrer dig. Din forandring er et spejl for andre og det kan være ekstremt ubehageligt for dem, at du rykker ved balancen, ved at gøre noget andet. Endda fordi de sikkert også har hørt at det kan være dødhamrende effektivt.

      Fedt er ikke farligt eller usundt. Det er en helt almindelig energikilde, som du har brug for i fravær af kulhydrater. Men du indtager ikke ‘så meget fedt’, når du følger retningslinjerne fra kurset. På kurset lærer du at priotere protein og grøntsager og moderere fedtindtaget. Det er fordi vi spiser Keto for vægttab og vi sigter efter at noget af alt det fedt, du forbrænder nu, kommer fra din egen krop.

      Så snuden i sporet og følg kurset du har købt. Kan du huske i starten af kurset, hvor jeg rådede dig til at lukke andre sundhedsråd ude imens du følger kurset? Det er det, jeg vil råde dig til nu også. Du er på rette spor. Men vi løser ikke overvægt og diabetes på dage/uger. Det gør vi til gengæld ved at have en kontinuerlig, veldholdende Low Carb livsstil og det er det spor, du er startet på💚

      Svar
  3. Fantastisk indlæg Jane. Jeg er meget glad for dine indlæg af mere holdningspræget (dog hos dig altid evidensbaseret) karakter. Jeg deler dem i de fora hvor jeg kan opleve,at det er givtigt med en ekstern ‘autoritativ’ stemme. Tak.

    Svar
  4. Jeg har lyst til at fortælle dig, at jeg for mange år siden var hos en gynækolog der hedder Bjarne Stigsby, fordi han havde skrevet bogen Spis dig gravid! Den handlede om at spise en mild form for lchf kost, han kaldte det KISS kost og hjalp en masse… Han konstaterede første gang insulinresistens hos mig, ud fra en blodprøve hvor jeg fik målt C-Peptid, den blodprøve viste nemlig at jeg producerede alt for meget insulin! Det er super smart, jeg tror aldrig at du har skrevet om det, måske fordi at man ikke bruger denne metode længere? Men jeg vil bare lige være sikker på, at du ved at der findes en blodprøve der kan vise om netop insulinproduktionen er normal og dermed altså om der er insulinresistens, det var i hvert fald sådan at han som læge gjorde det:-)
    Og vildt spædende vinkel, at se på hvad det Keto gør for hjernen:-)

    Svar
    • Ups, blodprøven, kunne selvfølgelig både vise, om insulinproduktionen var normal eller forhøjet og dermed om der var insulinresistens:-)

      Svar
    • Han har alle dage været forud for sin tid, Bjarne Stigsby. Jeg tror, han har hjulpet flere PCOS-kvinder end hele den danske lægestand tilsammen. For ja, man kan godt måle det. Af uvisse grunde gør man det bare ikke. Han burde skifte fra KISS til keto eftersom det er mere effektivt, men du ved, man kan jo ikke altid få det hele ;-)

      Svar
  5. Hej Jane
    Spændende med fokus på hjernen.
    Er dit “Keto Kickstart Kursus” egnet, hvis man ikke ønsker vægttab, men vil bruge “Ketogen Kost” til at forbedre hjernens (og kroppens) metaboliske fleksibilitet?
    Hvis nej, har du et andet produkt, som ikke har fokus på vægttab?
    Hilsen Nina

    Svar
    • Hej Nina
      Selve metoden i kurset kan bruges uanset om man ønsker vægttab eller ej, men jeg tror, du vil synes, at der er for meget vægttabs-snak. Tag evt. et kig på kursusoversigten med alle lektionerne, så kan du selv vurdere det, tror jeg: Kursusoversigt

      Svar
      • Hej Jane
        Tak for svar.
        Jo, der er desværre nok for meget om vægttab.
        Hilsen Nina
        PS: Har du planer om at lave materiale om “keto for sundhed & velvære”, for hjerne & krop uden fokus på vægttab. Måske en protokol eller lignende, hvor man tilpasser det ens eget kaloriebehov?

        Svar
        • Ja både og. På kurset gør man også netop dette, altså selv spiser den mængde, der er rigtig for en selv. Metoden er en slags kombination af Keto og intuitiv spisning.
          Jeg har planer om en masse nye spændende produkter i fremtiden, også nogle, der sagtens kan følges som normalvægtig. Men specifikt til normalvægtige og for hjernen/sundhed og uden fokus på vægttab bliver det ikke. Det er utroligt tidskrævende at lave og kundegruppen til et sådant produkt er desværre alt, alt for snæver😔

          Svar
          • Tak for svar.
            Jeg kan godt forstå, at det ikke passer godt ind i den profil du har.
            Vægttabs-snak kan desværre være en trigger for spiseforstyrrelse for mig.