Karrysild


Karrysild er jo et must på et påske- eller julefrokostbord, og her får du en ret klassisk opskrift. Her er de marinerede sild vendt i en lækker karrydressing med lidt sødme og knas fra æble. Det giver en god karrysmag med skøn sødme.

Karrysild - opskrift på klassisk karrysild

Klassisk karrysild

5 fra 1 stemme
Føj til favoritter Udskriv Pin
8
|
2 timer

Ingredienser

Sådan gør du

  • Afdryp sildene.
  • Hak løgene helt fint og skær æblet i små tern.
  • Rør mayonnaise og cremefraiche sammen med karry. Smag til med æblecidereddike, sødning, salt og peber
  • Rør løg og æble i dressingen.
  • Skær sildefileterne ud i mundrette bidder og vend dem i dressingen.
  • Lad gerne karrysilden trække et par timer inden servering.
  • Pynt med løgringe.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Karrysild og kulhydrater

Desværre rammer karrysild lidt højt på kulhydratbarometret. De marinerede sild har ligget i sukkerlage og jeg har prøvet at søge mig frem til, om det aktuelle sukkerindhold er en repræsentation af sukkerindholdet i selve silden eller om lagen, som jeg jo ikke drikker, er medregnet. Det lader dog desværre til at det første gælder.

Er du på Keto igennem december, er det måske bedst at springe karrysilden over. Accepterer du derimod et lidt højere kulhydratindtag her i december, går den lidt bedre.

Selv har jeg altid tænkt sådan, at det er lidt åndsvagt at hænge mig i detaljer som fx sukkerindhold i sild, når jeg til selvsamme julefrokost drikker alkohol til den lyse morgen. Perspektiv, ikke?

Karrysild kan også sagtens tåle lidt surt tilbehør i form af fx pickles eller syltede rødløg.

Karrysild på (wannabe) rugbrød

Skal du holde julefrokost hjemme, kan du med fordel servere din hjemmelavede karrysild på en skive wannabe rugbrød. Jeg er tilbøjelig til at sige, at dine gæster også vil være fuldt tilfredse med dette brød, men for julefredens skyld kan du købe et godt rugbrød og servere begge slags.

At have en god kålsalat på julefrokostbordet er også et supertip til at nedbringe mængden af mad, der indtages. Det kolde julebord smager jo så dejligt, og det er nemt at komme til at spise over mæthedsgrænsen, fordi der er så meget, man gerne vil smage.

Slip for den ubehagelige følelse i maven ved at fylde lidt grønt på tallerkenen. Det kunne fx være en helt klassisk grønkålssalat med appelsin eller den lækre rødkålssalat med rødbede og ristede hasselnødder.

Karrysild - opskrift på klassisk, hjemmelavet karrysild

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

6 kommentarer til “Karrysild”

  1. Kunne godt tænke mig at lave stegte sild til påskebordet. Men kan man panere dem med flæskesvær i stedet for rugmel mon😣

    Svar
    • Åh jeg er ikke den store sildespiser, så jeg ved det ikke rigtigt. Vil det måske blive lidt for heftigt med flæskesvær?

      Svar
  2. Kan ikke rigtigt finde ud af hvad “1 portion” er, når jeg er vant til at få kalorier vidst pr. 100 gram?

    Svar
    • Hej Kasper
      Her svarer 1 portion til den portionsangivelse, som står øverst i opskriften. Dvs. at den her svarer til 1/8 af den fulde portion.

      Svar