Om jetlag, klam flymad og om at faste på rejser


Jetlag er virkelig en showstopper, og det kan tage mange dage både på ferien og efterfølgende at komme helt tilbage i vanligt gear igen.

Jeg er *næsten* sluppet for jetlag denne gang, lader det til. Igen vil jeg næsten sige, for hvor jeg tidligere blev ekstremt påvirket af at rejse igennem tidszoner, klarer jeg det bedre og bedre. Og måske er det ikke uden grund.

Her er, hvad jeg gør for at undgå jetlag.

1. TIP: SØVN 

Søvn er virkelig vigtigt. At komme i kæmpe søvnunderskud kan gøre en groggy i flere dage. Jeg er normalt virkelig dårlig til at sove på fly men på mirakuløs vis lykkes det mig at sove i mange, mange timer på flyet hjem fra Thailand i går.

Vi fløj ud fra Bangkok omkring kl. 2 om natten, så jeg var dødtræt og snorksov igennem hele madserveringen (hvorfor skulle jeg ville spise kl. 2-3 om natten? Det giver jo ingen mening). Herefter blev lyset slukket, og jeg sov vel en 6-7 timer i alt.

I går holdt jeg mig i gang hele dagen, og da klokken var 21.30, kapitulerede jeg og faldt omkuld i min seng. Jeg sov indtil kl. 4.45 i morges, hvilket jo er over 7 timer, så det er rimeligt, synes jeg. Og i stedet for at tvinge mere søvn igennem, stod jeg op, tog et bad og lavede stor og lækker morgenmad til familien. Virkelig dejlig start på dagen.

Jeg benytter mig nogle gange af Melatonintabletter (søvnhormon – læs mere HER). De kan hjælpe med at regulere døgnrytmen, når man er fremme på den nye destination. Jeg brugte dem de første dage ude i Thailand, men i går var det ikke nødvendigt.

2. TIP: FASTE

Ved du, hvad der også er et superkneb til at slippe for jetlag? Faste. Ja, at ikke spise.

Jeg faster næsten altid, når vi rejser langt, og så spiser jeg et godt måltid, når jeg kommer frem, som svarer til det måltid, man ville spise i den tidszone, jeg er kommet frem til. Og heldigvis kan man faste uden problemer, når ens krop er fedtdrevet, som den er, når man spiser LCHF. Win!

Læs flere tip om at slippe jetlag her: Mine bedste tip til at undgå jetlag

BONUS: SLIP FOR AT SPISE FLYMAD!

At faste på længere rejser har desuden den heldige sidegevinst, at man slipper for at spise flymad.

Jeg anerkender, at rejsende i et fly har mange forskellige døgnrytmer og at et måltid mad kl. 3 om natten for mig kan svare til almindelig aftensmad hos en anden, men man behøver jo ikke spise mad, bare fordi det er det.

Hvorfor er det i øvrigt, at manges kritiske sans fuldstændig forsvinder ved synet af en flybakke, og pludselig sætter man ting til livs, man aldrig ville have sat tænderne i under normale omstændigheder?

Blævrende gele-agtige kager, folieindpakket mad, der ligner noget, du ikke ville servere for din hund, små yoghurter med mere sukker end yoghurt, gummiagtige sandwichlignende ting med indbygget kylling. Klart, ned med det!

Hvorfor? Det er da underligt…

KEDSOMHED, ANGST ELLER ANDET?

Måske er det kedsomhed eller et forsøg på at dulme rejseangst (som jeg i øvrigt kan relatere til big time) eller måske er det bare en grundlæggende angst for at blive sulten senere, når nu man en sjælden gang befinder sig et sted, hvor der ikke er mad til rådighed 24 timer i døgnet.

Hvorfor skulle man ellers spise et uappetitligt måltid mad kl. 3 om natten? Det er jo skørt. Man ville jo aldrig stå op kl. 3 om natten derhjemme og lave sig et virkelig uappetitligt måltid mad, vel?

Har du nogle gode kneb i ærmet, som du benytter dig af når du rejser, som hjælper dig til at være frisk efter en lang flytur på tværs af tidszoner? Del dem gerne med mig herunder!

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

12 kommentarer til “Om jetlag, klam flymad og om at faste på rejser”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane.

    Jeg ved ikke lige hvor jeg skal spørge henne, men forsøger her under et emne med faste.
    Jeg har nu fastet i 48 timer, og er egentlig ikke regulært sulten … er der noget som helst jeg skal tænke over når jeg ikke spiser ??
    Jeg forsøger jo at mærke efter hvornår jeg bliver reelt sulten …

    Kh. Anne Lind

    Svar
    • Hej Anne
      Du skal sørge for at få væske nok (meget!) og salt nok. Tag fx 0,5-1 tsk salt i et glas vand to gange om dagen. Og så skal du huske at bryde fasten forsigtigt når du begynder at spise igen. Fx ved at spise en lille smule som fx lidt nødder, oliven, etc en times tid før du spiser et regulært måltid. På den måde gør du det nemmest for din mave :)
      God fornøjelse og sejt gået!

      Svar
      • Tak for hurtigt svar, Jane ?

        Nu er der jo gået yderligere 6-7 timer, og jeg er stadig ikke rigtig sulten. Et spændende eksperiment dette pludselig er blevet !!
        Jeg har besluttet ikke at spise i aften, men at se hvordan appetitten er imorgen når jeg står op. Så er der gået tre døgn på nær de 7 timer, tror jeg.
        Mit sidste ‘måltid’ var en kop kokoskaffe med olie og smør fredag omkring middag, og før det, morgenmad kl. 7 med to hårdkogte æg og en halv avocado + mayo.
        Lørdag morgen var min ketonmåling = 1,6 og i morges 4,8 …
        Jeg forstår ikke helt – og det er virkelig mærkeligt – at jeg slet ikke har følt sult. Jeg har været meget igang og fysisk aktiv alle tre dage, som medhjælper til et stort atletikstævne.

        Har du nogen yderligere pointer jeg skal tænke over – også i lyset af mine ketonmålinger – eller kan jeg bare fortsat vente på at sulten melder sig ??

        Mange hilsner Anne Lind

        Svar
        • Min ekspertise rækker ikke helt ved længerevarende faste, må jeg indrømme. Måske vær opmærksom på energiniveau og hvis du fx begynder at fryse pludselig eller få kolde hænder/fødder. Det kan være tegn på at forbrændingen sænkes. Men jeg synes, det lyder som om din krop tager det fint. Hvis der var noget helt skævt, fx væske- eller elektrolyt-ubalance, ville du føle dig træt og sløv eller på anden vis i ubalance. De høje ketonmålinger er et godt tegn! Bryd fasten når du føler for det. Enten pga. sult eller når du ikke “gider” mere.
          Så super spændende eksperiment. Skriv gerne med flere erfaringer, du gør dig :)

          Svar
          • Hej igen ?

            Så er det blevet mandag eftermiddag og jeg er stadig ikke rigtig sulten … Tre en halv dag med faste.

            Ketonmåling var 5,0 i morges, så ikke så meget højere end igår (4,8), men jo stadig noget over “anbefalet niveau”.

            Det er jo på en måde ved at blive lidt ‘kedeligt’ slet ikke at spise, men det er selvfølgelig også både nemt og billigt ?

            Jeg har måske frosset lidt idag, men det kan også skyldes at vejret er knap så lunt. Jeg har gået med shorts de sidste par uger, men har skiftet til lange bukser idag. Har vanligvis meget let til kolde hænder og fødder, så det er ikke så god en ting at tage pejling efter for mit vedkommende.

            Jeg vil tage ud at løbe en tur nu her, for at se hvad jeg kan holde til. Måske det sætter skub i appetitten ??

            Hvor længe kan man mon klare sig på vand og salt .. ?????

            Kh. Anne

          • Jeg tror, verdensrekorden er +380 dage :)
            Men mange anbefaler at længerevarende faste bør ske i samråd med læge. Jeg ved som sagt ikke nok om det.
            Og ketonværdierne er normale og ikke over “anbefalet”. Det, der menes er, at de kun når de niveauer, hvis du ikke spiser. Hvilket du jo ikke gør.

            Glæder mig til at følge med – også i reaktionen bagefter!

          • Tak for din interesse, Jane.
            Det er dejligt at dele oplevelsen med nogen der ved noget om faste.
            Til at starte med var det slet ikke meningen jeg skulle faste, men fordi jeg var på farten flere dage i træk, uden nem adgang til LCHF mad, blev det pludselig sådan. Den ene dag tog den næste, og jeg huskede dit råd om først at spise når sulten meldte sig. Det har den så ikke rigtig gjort .. ?

            Det gik fint med at løbe idag. Jeg løb ikke hurtigt, men som jeg plejer. Jeg supplerede med 1410 trins trappetræning på det lokale stadion. Det var hårdt, men blev også klaret ?

            Så nu er mit spørgsmål hvad du vil anbefale at jeg starter med at spise, når jeg engang går igang igen ?? Du skrev tidligere nødder og oliven en time før et måltid, men kan du uddybe lidt mere om hvad jeg gerne skal spise som måltid og hvad jeg måske skal indgå ?

            Jeg har købt nogle kyllinge-overlår som jeg regner med at stege til familien. Måske smager jeg også selv på dem ? Og så skal der laves en grøn salat og tomatsalsa ?

            Men har endnu ikke besluttet om jeg spiser.

            Tænker du det vil være bedst forbrændingen at jeg spiser et (enkelt) måltid og så faster lidt igen ??

            Kh. Anne

          • Det er så spændende! Jeg har en kæmpe blokering omkring 24 timer og er aldrig kommet over den. Det er så skørt. Og det handler aldrig om sult.

            For at bryde fasten ville jeg foreslå en håndfuld oliven fx (ikke noget med æg – det kan give uro i maven) og så en time senere spise et almindeligt måltid, fx kyllingemåltidet, som du nævner. Spis langsomt og ikke for meget. Jeg ville ikke hoppe direkte ud i en ny faste. I de kommende dage synes jeg derimod, du skal spise nok. Dvs. spise dit ligevægtsindtag i kalorier eller lidt over. Det vigtige med faste er, at det skal veksles med perioder med nok mad. Ellers er det bare at sulte sig, og det bryder forbrændingen sig ikke om.

            Længerevarende faste ville jeg kun gøre måske med 3-4 ugers mellemrum. Periodisk faste à la 16:8 kan køres dagligt og kortere faste, op til 24 timer, måske max 1-2 gange pr. uge. Men det er lidt svært at sige sådan helt præcist. Så længe du lytter til kroppen og ikke gennemtvinger noget, tror jeg, du har fat i den lange ende :)

  2. Jeg plejer at bestille veganermad, ofte er potionerne mindre og grøntsager er ikke helt så slemme som kød.
    Mht jetlag så kan jeg ikke sove på fly, har prøvet div sovemidler og buisinessclas, så jeg køre den brutalt igennem på ny døgnrytme.

    Svar
  3. Melatonin er fremragende i forhold til jetlag! Man kan læse mere på http://www.melatonin-info.dk/404851030 og hos Stroh Medico kan man også bestille.

    Jeg har altid døjet med jetlag, men efter jeg er begyndt at bruge melatonin går det rigtig godt – også med at sove i flyet, hvis det er det, der passer i en rytme (i forhold til ankomststedet).
    /Stella

    Svar
  4. Jeg har tacklet mine sidste rejser imponerende godt på at spise sidste store måltid passende til gammel tidszone (gerne tung fedtet proteinmad) og næste på destinationen og ny tidszone
    Drukket vand og blundet på flyet
    Det fungerer

    Vil smide melotonin tabletter i apoteket herhjemme
    Fedt tip

    Svar
  5. Tror helt sikkert, at det er ren og skær kedsomhed der gør, at mange propper den elendige flymad i sig.

    Jeg kan også anbefale melatonin-tabletter ombord på flyet, hvis man ved, at man har +5 timer og virkelig har brug for at få sovet igennem. Kan selv overhovedet ikke falde i søvn på et fly uden :-)

    Svar