Insulinresistens


Du har sikkert hørt om insulinresistens men forstår ikke helt, hvad det er. Eller du forbinder det med noget med diabetes 2, og det har du ikke, så derfor er det ikke rigtigt relevant.

Men jo, det er relevant. Der er nemlig masser af grunde til at interessere sig for insulinresistens alligevel.

Lad os kigge lidt nærmere på det i dag.

Hvad er insulinresistens?

Insulin er en tilstand, hvor kroppens celler reagerer langsommere på hormonet insulin og derfor fjerner sukker fra blodbanen langsommere end hos en insulinfølsom person. Denne langsommere fjernelse af sukker fra blodet, betyder at sukker og insulin får lov at være i længere tid i blodet efter man har spist noget med sukker eller kulhydrater.

Spiser en insulinresistent person og en insulinfølsom person den samme skål havregryn til morgenmad, vil den insulinresistente person have højt blodsukker og insulin længe efter, mens den insulinfølsomme person vil få en blodsukkerstigning, som hurtigt stabiliseres igen.

Et andet ord for insulinresistens kunne være kulhydrat-intolerance.

Forstå hormonet insulin

Insulin er et hormon, som hjælper sukker fra blodbanen og ind i cellerne. Når kroppen bliver insulinresistent, virker insulin ikke så godt. Som reaktion på dette producerer bugspytkirtlen endnu mere insulin for at få fjernet sukker fra blodbanen.

Så det, vi har her, er egentlig en situation med for meget insulin. 

Fordi bugspytkirtlen ved at producere en overflod af insulin lykkes med at holde blodsukkeret indenfor normalområdet, opdager vi ikke, at den er gal. For når vi laver helbredsundersøgelser, er det blodsukker og ikke insulin, vi måler. Så du kan altså gå fra lægen med beskeden om, at dit blodsukker er normalt og alt er godt, samtidig med at dine insulinværdierne er alt, alt for høje. 

På et tidspunkt går den ikke længere, og insulin evner ikke længere at tage hånd om det blodsukker. Først nu begynder blodsukkeret at stige og diabetes 2-diagnosen er bliver hurtigt en realitet. 

Men inden vi når dertil, kan der have været et årti, måske endda to årtier, hvor insulinresistensen har stået på. Men vi har ikke opdaget det, fordi vi ikke måler  insulin men kun blodsukker, og kroppen i årevis har været på overarbejde med at holde blodsukkeret indenfor normalområdet. 

Tænk, hvis vi havde grebet ind tidligere….

Insulinresistens er et stille råb om hjælp

Det er et stille råb om hjælp fra din krop om, at kursen for dit helbred er på afveje, og risikoen for alvorlig sygdom er forøget. Foruden at være en risikofaktor for diabetes 2, er insulinresistens også en risikofaktor for hjertekarsygdom, flere cancertyper og Alzheimers.

Insulinresistens kan også være selve årsagen til, at kolesteroltallet er for højt, og at blodtrykket er for højt. Og det er vigtigt, for det er jo netop ting, vi måler på og som vil komme op i helbredsundersøgelsen.

Men i stedet for at en snak om at tage hånd om insulinresistensen, forsøger vi at sænke kolesterol og blodtryk med medicin. Og medicin er et moderne mirakel men at sænke kolesteroltal og blodtryk ved hjælp af medicin, fjerner ikke insulinresistensen.

Årsager til insulinresistens

Man kender ikke de præcise årsager til at insulinresistens opstår, men vi ved, at både alder, overvægt og inaktivitet er bidragsydere.

Der er en hormonel faktor forbundet med det også, og det ser vi ved at kvinder i overgangsalder bliver mere insulinresistente, hvilket bidrager til den vægtøgning, der ofte sker i den fase af livet. Østrogen bidrager nemlig til insulinfølsomheden og selve kernen i overgangsalderen er et fald i østrogen.

Alderen kan vi ikke gøre så meget ved, men vi kan ændre på både overvægt og inaktivitet.

Insulinresistensens mange ansigter

Insulinresistens påvirker alting i din krop og det er ikke usædvanligt, at folk lægger kosten om og pludselig forsvinder et utal af skavanker, som de aldrig havde tænkt på at relatere til kost og livsstil.

Nævner i flæng: fordøjelsesproblemer, humørudfordringer, infertilitet, søvnproblemer, hudproblemer osv. Samtidig slipper mange for hjernetåge (følelsen af at være diffus og at hjernen er pakket ind i vat), ledsmerter, hovedpine og migræne og ja, overvægt.

På de mere objektive markører ses lavere blodsukker, normaliseret blodtryk, lavere inflammationsmarkører, bedre kolesterolfordeling osv.

Hvordan ved man, om man er insulinresistent?

Hvis man er overvægtig, er man med overvejende sandsynlighed insulinresistent. En undtagelse hertil kan være, hvis man er overvægtig men er i supergod form og har høj muskelmasse. 

At måle taljemålet kan give en hurtig indikation. Er dit taljemål mere end halvdelen af din højde, er du formentlig insulinresistent. At fokusere på at nedbringe taljemålet kan føre mange sundhedsgevinster med sig. 

Jeg plejer at sige, at hvis lige så mange interesserede sig for deres taljemål, som de gør for deres kolesteroltal, ville de være langt bedre stillet. Det er et kontroversielt synspunkt i dag, det ved jeg godt.

Dette kan du selv gøre

Tidligere på året døde Dr. Sarah Hallberg efter en årelang kamp mod cancer. Hvis du ikke kender hende, var hun en kæmpe pioner indenfor Low Carb og Keto. Hendes TED talk om hvordan løsningen på diabetesepidemien starter med at ignorere de officielle kostråd er set af millioner og har haft enorm betydning, både for de folk, der har set den og for feltet. 

Jeg genså TED talken forleden, og en af de ting, den mindede mig om var, hvor vigtigt det er, at vi tager vores helbred alvorligt, FØR sygdommen er en realitet. 

Mistænker du, at du er insulinresistent, er der nemlig masser af ting, du kan gøre selv. Alle punkterne er dog ting, som alle vil have gavn af at gøre, insulinresistens eller ej. 

1) Spis en blodsukkerstabil kost

Du kan kalde din kost, hvad du vil, men nøjagtigt som Dr. Sarah Hallberg var inde på i sin TED talk, er et godt sted at starte at vende ryggen til de kulhydratrige kostråd. I stedet vil du gerne erstatte dine korn-kulhydrater med grøntsager.

Det vil betyde en mindre blodsukkerstigning efter dine måltider og derved mindre behov for bugspytkirtlens hjælp til at få blodsukkeret ind i cellerne. 

At spise blodsukkerstabilt (kald det Low Carb eller Keto) vil øjeblikkeligt sænke dine insulinniveauer. Mindre blodsukkerstigning = mindre insulinbehov.

Dette lyder måske som kontroversiel snak men er det faktisk ikke. Selv Fødevarestyrelsen, som laver vores kostråd, anerkender, at de officielle kostråd er lavet til raske mennesker. At raske mennesker efterhånden er et mindretal, er de dog ikke begyndt at tale så meget om endnu.

Men har du insulinresistens, er de ikke lavet til dig.

2) Opnå sund vægt eller taljemål

At følge punkt 1 vil gøre punkt 2 nemmere. Og sådan hænger ting jo ofte sammen. Men at nedbringe kropsvægten, hvis du er overvægtig vil også forbedre din insulinfølsomhed (dvs. nedbringe insulinresistens). 

Forholdet mellem insulinresistens og overvægt er kompliceret og lidt af en hønen-eller-ægget situation.

3) Vær aktiv

Overvægt og inaktivitet er to væsentlige bidragsydere til insulinresistens, og derfor er det også disse to, vi tager fat i her.

Ingen forventer, at du skal være fitness-stjerne, men motion og træning er en uundgåelig del af sund livsstil. 

Både kredsløbstræning og styrketræning kan hjælpe dig til bedre insulinfølsomhed. Kredsløbstræningen ved at det forbedrer din krops evne til at fjerne blodsukker fra blodbanen og styrketræning ved at det giver dig mere muskelmasse. Jo mere muskelmasse, du har, jo større lagerplads har du til sukkeret og jo nemmere kommer det derfor væk fra blodbanen.

Er din tid til træning begrænset, får du størst ‘return of investment’ fra styrketræning, men det absolut vigtigste er at gøre NOGET.

Hvor skal man starte?

Hvis det virker overvældende, vil jeg sige: Start med kosten. Kost er den største faktor for sund vægt. Træning og motion er sundt men ikke i sig selv gode redskaber til vægttab. Kan du kun overskue én ting, så start med kosten.

Det pudsige er, at mange som taber sig ved kostomlægning på et tidspunkt i løbet af deres vægttab får en spontan lyst til at bevæge sig mere. 

Forbered din sunde livsstil

Her på Madbanditten.dk har jeg mere end 1.800 blodsukkerstabile opskrifter, der ligger og venter på dig. Du kan bruge dem ganske gratis.

Med et medlemskab på MadbandittenPLUS får du adgang til energiberegninger på alle opskrifterne, så du kan holde øje med kulhydrater/kalorier, og du får mulighed for med få klik at lave personlige madplaner med tilhørende indkøbslister.

Du kan altså lave madplaner og kostplaner, der passer lige netop til DIG, til din hverdag, dine smagsløg og til din familiesituation. Det bliver ikke nemmere!

Det koster mindre end 1 krone om dagen, og du kan prøve det gratis i 7 dage, inden du beslutter, om det er noget for dig.

Læs mere om MadbandittenPLUS >>

Og foretrækker du at følge madplaner, som jeg har lavet, får du faktisk også det med i dit medlemskab. Så du kan frit vælge, om du vil lave dine egne eller følge mine.

Vil du have mere viden om insulinresistens og om, hvordan du kan gøre kål på både insulinresistens, sukkertrang og overvægt, er Kålhydrater en glimrende ressource at gå i gang med. Her får du både serveret relevant viden og en masse opskrifter, der viser dig hvor lækker en livsstil, du kan opnå ved at bytte de beige kulhydrater til mere kål og flere grøntsager🥦🥬🫑

Kom med til webinar

Tilmeld dig 30 minutters gratis webinar d. 10. januar med Tine og mig og bliv klogere på din fordøjelse (og hvorfor den nogle gange brokker sig)

Tilmeld dig allerede nu, så du ikke går glip af det

Lyt til nyeste afsnit podcast gratis

Som PLUS-medlem kan du lytte til min nye podcast, Madbanditten uden filter – Lyt til sidste episode gratis i prøveperioden.

Emner denne gang: Antiinflammatorisk kost, hvad er den sundeste kost, proteindistribution, fest og alkohol på Keto og er Keto stadig sund, hvis man ikke laver alting fra bunden?

Lyt til sidste nye afsnit her >>

Udover podcast får du adgang til energiberegninger på alle opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du kan lave dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller du kan bruge de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette for mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

Skal jeg hjælpe dig med vægttab?

Keto er super effektivt til vægttab, når det gøres rigtigt. Stop med at spilde tiden og kom ordentligt fra start.

Se hvordan her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Insulinresistens”

Skriv en kommentar

    • Hej Maria
      Det er et meget kontroversielt spørgsmål, som jeg næsten ikke tør svare på. Men start med at læse om Ann-Cathrine, der spiser Keto med type 1 diabetes og tag evt. en udskrift af historien med til lægen/det sundhedsfaglige personale og bed om en snak om det.

      Undlad evt. at bruge ordet Keto men kald det ‘kost med fokus på protein og grøntsager og uden sukker og raffineret kulhydrat’. Så har de ofte lidt sværere ved at argumentere for at det er en dårlig idé.

      Og læs gerne bogen Dr. Bernsteins Diabetes Solution, som er den bedste og mest seriøse ressource om lavkulhydratkost til type 1 diabetikere.

      God læselyst :)

      Svar