LCHF indkøbsliste


Her på siden finder du en komplet LCHF indkøbsliste.

Vil du gerne i gang med LCHF, men ved du ikke helt, hvor du skal starte? Så er her en oversigt over de varer, som oftest befinder sig på min LCHF indkøbsliste. Mange af tingene har du garanteret i dit køkken i forvejen. Jeg køber ikke nødvendigvis alle tingene hver gang. Det er bare ting, som går igen hos mig.

Jeg har delt listen op i basisingredienser og de luxe ingredienser. Du kan sagtens spise LCHF uden nogensinde at gå i specialbutik. Det kan ikke understreges nok. LCHF er først og fremmest rigtig mad. Helt almindelig mad, som du kan få i et helt almindeligt supermarked. Når mange alligevel bruger specialingredienser, er det for at kunne lave LCHF-venlige brød, kager, godter, etc.

Se yderligere beskrivelse af de luxe ingredienserne her: Gode LCHF-produkter.

LCHF Indkøbsliste – Basisingredienserne

LCHF indkøbsliste --/> madbanditten.dk

Kvalitet og økologi

Jeg synes gerne, man må have en holdning til sine madvarer, og jeg betaler gerne for økologi og kvalitet der, hvor det giver mening.

Hvis jeg f.eks. står med en dåse tun, der koster 5 kr og en, der koster 17 kr. så er det nok ikke det samme, der er indeni.

Det kan også godt betale sig at bruge lidt tid på at læse ingredienslisten og se på næringsdeklarationen.

Produkter, som tilsyneladende er helt ens, kan indeholde vidt forskellige ting. Kokosmel og -mælk er et godt eksempel her.

Jeg har set kulhydratindholdet svinge fra over 20 g pr. 100 g til 2 g. pr. 100 g.

Mange produkter indeholder skjult sukker eller hvedemel. Kulhydratindholdet kan være en fin indikator for dette.

De Luxe udgaven (her skal du muligvis et smut om helsekosten)

Find listen her: Gode LCHF-produkter

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

256 kommentarer til “LCHF indkøbsliste”

  1. Hej Jane
    Vi har lige købt striks LCHF. Jeg har været sukkerfri i flere år og begrænser kulhydrater, men nu skal vægten også ned. Spiser nok for meget af det gode;-) Det næste uger vil jeg følger planen – men hvad med min fløde i kaffen? Er det bedst at undvære i indkørselsfasen?

    Svar
    • Det bestemmer du jo på en måde selv. Det vigtige ift. vægttab er at du er i kalorieunderskud og det ville være synd at drikke kalorieunderskuddet væk i kaffe med fløde (men du vil hverken være den første eller sidste, der har begået den fejl). Jeg synes, jeg mindes, at jeg har skrevet om det i et af introkapitlerne :)

      Der er ikke noget galt med kaffe og fløde men det skal stadig passes ind i dit kalorieregnskab, når vi taler vægttab ;)

      Svar
  2. Har du, Jane -eller andre der læser med her- erfaring med tørret kokosmælk man selv blander op? Har lige set det på helsebixen og det lyder rigtig smart, idet man så selv kan styre mængde og koncentration. Men det skal selvfølgelig helst smage godt også:-)

    Svar
    • Nej det har jeg aldrig prøvet. Jeg har set det i udlandet flere gange og det virker jo så smart. Giv lige lyd, hvis du tester det :)

      Svar
  3. Hvad gør du personligt når du fx spiser tun i vand, makrel i tomat eller bare et æg. “Normalt” ville der jo hører noget rugbrød til- hvad tænker du der kan være en form for erstatning for det? Eller hvordan vil et normalt middagsmåltid se ud for dig? :)
    Mvh Maja

    Svar
    • Jeg spiser det faktisk bare uden brød. Det er normalt for mig, der ikke har spist brød i 7 år.
      Fx ville jeg tage en dåse tun, røre den med 2-3 spsk mayo og spise den med salat, agurk, tomat etc. eller jeg ville spise en dåse makrel, evt med et par kogte æg til og lidt mayo og så lidt grøntsager ved siden af :)

      Svar
  4. Hej Jane

    Tak for en fantastisk side, jeg har før skrevet til dig, da jeg skulle høre om jeg kunne forene og starte op på LCHF og samtidig træne til et Marathon, og jeg havde kun 2-3 md til det på det tidspunkt. du var ikke sikker så derfor droppede jeg det den gang.

    Nu er jeg igang, har købt din 14 dages opstart, og glæder mig til og svælge i alle de dejlige opskrifter, jeg har brug for og tabe mig som så mange andre, men tænker at det skal nok komme.

    Min udfordring er at jeg har kantine abonnoment, som jeg rigtig gerne vil benytte mig af, det er en god kantine, med rigtig meget økologi, ordentlige råvare og veltillavet mad, hvordan skal jeg styre her?:

    Kunne det være:

    kød/æg af en slags, svarende til 2-3 æg i størrelse (her tænker jeg visuelt) eller er det for meget.

    grøntsager, er det lige meget hvilke, eller skal jeg undgå rødder?

    Og hvor meget fedt skal jeg bruge taler vi om 3 spsk af f.eks god mayo, olivenolier, pesto osv. eller er det for lidt.

    Håber du har tid til og skrive lidt til mig, og tak for en super side.

    PS skal løbe Marathon igen slut september, og denne gang satser jeg på at min krop har lært og vare fedtdrevet :-)

    Hilsen Anne

    Svar
  5. Hej Jane,

    Min kæreste og jeg blev enig om at indføre LCHF hjemme hos os for 3 uger siden, og vi er begge meget positive over forløbet indtil videre. Din blog og dine bøger har været en stor hjælp til at give en god forståelse af livstilen og det har gjort opstarten nemt og forståeligt. Dog blev jeg for 7 år siden testet allergisk overfor mælk. Indtil videre har jeg anvendt fåreost, fremfor alm. ko oste. Dog mangler jeg lidt en erstatning for fløde, hytteost og smør. Har du nogle ideer hertil? Jeg antager at soya produkter er et No Go.

    Hilsen Kamilla

    Svar
    • Gode spørgsmål :)
      I stedet for fløde vil jeg sige kokosmælk og i stede for smør kokosolie. De to er nemmere nok at bytte, og det virker 8 ud af 10 gange. Hytteost er sværere, da det er noget jeg bruger i forskellige sammenhænge. I bagværk vil det ofte være noget med at bruge et ekstra æg fx eller bruge noget kokoscreme (det fede fra en dåse kokosmælk) men det afhænger lidt mere af den specifikke opskrift…

      Svar
  6. Hej Jane, sikke en skøn guide og indkøbsliste.
    Jeg er en fattig studerende om har omkring 1000 kr. om måneden til mad. Derfor skal man være lidt taktisk, når man handler ind!
    Jeg er meget inspireret af at leve lchf, men hvad fakta er, så er en pakke glutenfri havregryn 1 kg bare billigere end pakke ost på 250 g! Derudover er kød, mælkeprodukter, olier og nødder også ret pebret, hvis ma sammenligner med fuldkorns ris, frugt og grønt.
    Med et meget skabet budget spiser jeg heller ikke ‘hygge’, i form af slik, chokolade og kage, da det simpelthen er for dyrt for mig..
    Har du nogle gode råd til, hvordan man kan leve forholdsvis LCHF-inspireret på et stramt budget? Eller vil du fraråde det, når nu jeg tvivler på, hvorvidt jeg kan få mættet min sult?

    kram

    Svar
  7. Hej Jane.
    Jeg har prøvet flere links, men de virker ikke. Kommer til siden på forhandleren, men så kommer en fejlmelding, (Måske vigtigt for dig at vide).
    Mvh. Elena

    Svar
  8. Hej Jane :)

    Jeg er ret ny på LCHF, og jeg har nogle spm omkring madvarer, som jeg håber du har tid til at svare på :)

    1) Du skriver at man gerne må spise fede oste – som brie, parmasan etc. – Men hvad med flødeoste, så som ‘Buko’, ‘Philadelphia’ eller ‘Den leende ko’? Og er der noget bestemt jeg skal kigge efter når jeg køber oste?

    2) Mælk er ret omdiskuteret, og jeg kan forstå at det ikke er ret godt at drikke. Men er det virkelig no-go med et glas mælk om morgenen eller et glas til et stk brownie?

    3) Når jeg er ude for at handle hakket oksekød/kalv etc. så er jeg i tvivl om hvor mange procenter kødet skal have? Fordi jeg har lært at jo højere en procent jo mindre kød er der, fordi det hele svinder ind når man steger det. Eller er det helt misforstået?

    4) Jeg nyder et æble (eller appelsin i efteråret) i ny og næ, men det er vist heller ikke ret godt, pga frugtsukkeret. Men kan jeg slet ikke spise frugt? Eller ‘må’ jeg godt spise et om dagen?

    5) Hvor meget chokolade må man spise? Ca. en firkant – altså dem man kan brække af fra en hel plade?

    Det er en super god blog du har, og dine bøger er en kæmpe hjælp, når der skal laves madplan :)

    Jeg ser frem til dine svar :)

    Svar
    • Hej Natalia
      Det lyder som om det er nogle ret grundlæggende ting, du er i tvivl om. Måske du kunne have gavn af at gennemlæse tekststykkerne i bøgerne en gang til. Jeg tror, du vil finde mange af dine spørgsmål besvaret der.
      Men ellers here goes:
      1. Flødeoste er fint. Gå efter de fuldfede (ikke light) og kig evt. på kulhydratindholdet.
      2. Drikkemælk er ikke LCHF. Om det kan være en del af din livsstil, kan jeg ikke svare på.
      3. Du kan købe kød af alle fedtprocenter. Jo mindre fedt, der er i kødet, jo mere fedt skal du lægge til ved siden af. Når det kommer til hakket kød, køber jeg som regel den, der hedder 12-15%. Det er den højeste procent man kan få, der er økologisk.
      4. Frugt er i udgangspunktet ikke LCHF. En god idé er at se på frugt som naturens dessert og spise det derefter. Selv bruger jeg lidt frugt i salater fx. Der skal ofte ganske lidt til for at skabe god sødme i sådan en salat. Generelt synes jeg ikke, der er spor i vejen med at spise en smule frugt hver dag, men hvis jeg skal svare med LCHF-kasketten på, er frugt ikke med.
      5. Det samme gælder chokolade. Det er ikke i chokoladen, du skal finde dine helbredsgevinster. Om der er plads til chokolade hos dig, kan kun du svare på. Selv spiser jeg gerne lidt chokolade ind imellem.

      Jeg synes, det er rigtigt fint at tage udgangspunkt i LCHF og selv tilpasse livsstilen, så den passer til dit liv. Men hvis jeg tager udgangspunkt i dine spørgsmål, kigger vi pludselig på LCHF + mælk + frugt + chokolade og så risikerer du at komme for langt væk fra det oprindelige. Forstår du, hvad jeg mener? Hvorfor ikke prøve LCHF i en periode på fx 3 uger og så eksperimentere med at tilpasse livsstilen derefter. Det tror jeg, du vil få et bedre resultat ud af. Hvor meget eller hvor lidt, der er plads til af de “ekstra ting” afhænger jo af helheden og af dit udgangspunkt og dit mål med kosten. Her tænker jeg på vægt (og evt. vægttabsønske), hormonel status, aktivitetsniveau etc.

      God vind med det hele :)

      Svar
  9. Hej Jane,
    Jeg er begyndt på lchf kost, og det er overraskende nok ingen problem at undvære sukker :) og jeg er behagelig mæt igennem hele dagen.
    Dog er der nogen ting jeg ikke helt forstår. Brød har man bagt i en evighed, i gamle dage og helt tilbage til det gamle Egypten, hvorfor er det blevet en unaturlig fødevare? Jeg har set det som noget af det mest naturlige, når vi bager det selv, og altid har gjort det.

    Og så lige et spørgsmål iforhold til indkøbslisten, Hvad med spinat? Det må da være med i lchf kost?

    Og kan jeg erstatte Sukrin med Palmesukker? Jeg forstår ikke Sukrin som helt naturligt.

    Hilsen Annika

    Svar
    • Hej Annika
      Brød har været en del af menneskets kost i ca. 10.000 år. Det er ikke lang tid. Samtidig kan vi ikke sammenligne det mel, vi bager af i dag eller den mængde brød konsumeres i i dag med dengang. Hvis man gerne vil spise brød, vil ting som at bage med surdej og at lade brødet langtidshæve være med til at gøre det bedre. Men uanset er brød ikke en del af LCHF.
      Spinat er fint.
      Jeg har svaret dig på sukrin-palmesukkerspørgsmålet her: https://www.madbanditten.dk/opskrifter/kager/

      Svar
      • Tak for svar Jane :)
        Måske er det også mere min tanke om at jeg altid har spist brød, det har jo været en stor del og faktisk en vigtig del af kosten, og samtidigt er det stadig med i de officielle kostråd..? Og i kostpolitikker i mine børns institutioner.. Det synes jeg godt kan være en kamp. Men jeg personligt, kan sagtens undvære det. Men det nogen gange en mærkelig følelse at spise en slags kost selv, og så give mine børn noget andet, fordi de følger kommunens eller institutionen kostråd. Og specielt når jeg kan mærke den store forskel på mig selv.

        Svar
        • Det forstår jeg sagtens. Mine børn får også rugbrød i madpakken (med tykt lag smør og pålæg) men til gengæld spiser de så æg om morgenen og kød og grønt og sovs (og også ind imellem kartofler og ris) til aften og på den måde synes jeg, der er fin balance i det alligevel.

          Svar
    • Ingen af delene er LCHF og derfor er de heller ikke på indkøbssedlen ;-) Gulerødder spiser jeg dog gerne, men ift. mælk og skyr, er du på LCHF bedre stillet med fløde og græsk yoghurt 10%. Læs om hvad LCHF er her: HVAD ER LCHF?
      popcorn er lavet af majs, som er et kornprodukt og derfor ikke LCHF.

      Svar
  10. Kære Jane.

    Jeg lever stort set kun af retter fra dine to hovedbøger, men kom til at tænke på noget.
    Er det ligegyldigt om det er hytteost, creme fraiche eller græsk yoghurt man anvender i dine opskrifter?
    Kan man substituere produkterne med hinanden, eller er der væsentlige forskelle i slutresultatet?

    Mvh. Kris

    Svar
    • Jeg tror faktisk at det er næsten ligegyldigt. Jeg bruger i hvert fald tit ud fra det, jeg lige har!

      Svar
  11. Hej Jane.
    Jeg har et par spørgsmål til dig..
    Må man spise ketchup??
    må man spise honning og akacie honning?? – må man lave sin egen ristede musli, til græsk yoghurt
    hvad kan man bruge som alternativ til sukker i kaffen?
    må man spise vindruer??
    Mvh laila

    Svar
  12. Hej Jane! Jeg har et spørgsmål! Jeg vil gerne tabe mig, og synes at lchf kuren, virker rigtig god! Men SKAL man vælge mælkeprodukterne fra, hvis man gerne vil tabe sig?:-).

    Svar
  13. hej jane. der er tit hvor der står i dine opskrifter at du bruger “husk” eller “loppefrøskaller” går dette ind under det samme, så jeg vil kunne nøjes med enten at købe husk eller en pose hvor der står loppefrøskaller på. eller er jeg nødt til at have begge?
    mvh. pernille

    Svar
    • Det er helt det samme. Det er mig, der igennem årene har ændret lidt på terminologien ;-) Jeg bruger loppefrøskaller, de grove, fra enten Urtekram eller Skallin. Det er det samme som den grønne HUSK (bare billigere) :)

      Svar
  14. Hej Jane :)

    Jeg har nu brugt 3 dage inden på din side, og har besluttet mig for at prøve LCHF af! Jeg vil gerne tabe et par kilo, og har derfor handlet ind til stricks LCHF :) Dog opstår der et par spørgsmål.

    1: Jeg ELSKER frugt, og har altid benyttet det som en erstatning til slik, er det 100% forbudt at spise en banan om morgen eller lign?

    2: Min kæreste er håndværker og har ikke altid mulighed for at sidde og spise salat eller sådanne til middag. kan jeg bage et stenalderbrød og give ham skiver af det med, eller har du et forslag?

    3: Tiden om morgenen er knap, og jeg er ikke glad for omelet og i det hele taget æg om morgenen. Jeg vil lave nogle af de drikke du har forslået som morgenmåltid, men er fed youghurt uden smag eller sukker forbudt også??

    Tak for en god side :)

    Svar
    • Hej Lene
      Jeg tror, det er bedst ikke at stirre sig blind på tilladt og forbudt, da det på den lange bane vil give nogle helt andre problemer. Om du kan trives med frugt, er noget, du skal finde ud af og ikke noget, jeg skal bestemme. I LCHF ser man på frugt som dessert. Frugt og yoghurt indeholder for mange kulhydrater til at være striks LCHF men det kan være, du skal se det som at striks LCHF bare ikke er vejen for dig og så rette til hen ad vejen. Læs fx her: Forskellige typer LCHF til forskellige mennesker
      Om din kæreste kan trives med stenalderbrød ved jeg heller ikke, men det lyder da umiddelbart som en fin start.

      Svar
  15. Hej Jane :)
    Tak for en inspirerende blog og gode opskriftsbøger :)
    Jeg har to spørgsmål:

    1. Bruger du ikke chiafrø i det daglige (kan ikke lige se dem på listen eller i kommentarerne) og kan de nogle gange erstatte loppefrøskaller i opskrifter? (PS er vild med din chiagrød)

    2. Hvor mange skiver stenalderbrød er for mange? Der er jo temmelig mange kcal i, så kan jeg med god samvittighed spise fx to skiver om dagen?

    Jeg håber spørgsmålet ligger det rigtige sted :)
    Mvh Sille

    Svar
    • Ja, chiafrø kunne godt komme på. Jeg bruger dem mest i chia-knækbrødene.

      Jeg kan ikke svare dig på, hvor mange skiver stenalderbrød, du kan spise om dagen. Selv spiser jeg dog højst 2 skiver om måneden.

      Svar
  16. Hej Jeg er ny i denne LCHF verden :) og noet jeg elskerrr er creme fraiche dressinger fra K-salat og alle de andre. Er der nogen der kan fortælle mig om det er forbudt eller ikke, evt en god opskrift som kan bruges i stedet . ???
    Desuden elsker jeg mayo, er der nogen mærker som er mere tilladte end andre ??

    håber i har nogle gode tips til mig så jeg rigtigt kan få lov at spise allltt det jeg elsker og stadig gå ned i vægt :)))

    Svar
    • Gå efter en mayo, som ikke indeholder solsikkeolie eller “vegetabilsk olie”, så er du nået et langt stykke :) Dine dressinger fra K-salat ryger desværre nok på det kriterie.

      Svar
  17. Hej Jane.

    Tusind tak for en inspirerende blog, har efterhånden fulgt med herinde i lang tid :)

    Jeg har i mange år lidt af maveproblemer og i blev i sommers testet for diverse allergier – uden resultat. Jeg har desuden rigtig dårlig hud, og ved at det hænger sammen med maven. Jeg har overvejet at give LCHF et forsøg, for at se om det kan give min mave lidt ro på. Har du nogen erfaring med det? Hørt fra nogen der har fået gode resultater med mave/hud? Jeg har gennem de sidste år forsøgt mig med nærmest alt! Jeg ved at min mave reagere positivt når jeg ikke spiser sukker og stivelse. Men er nervøs for om den kan holde til de store mængder fedt

    Svar
  18. Først tusind tak for en fantastisk side og nogle lækre bøger!
    Jeg vil blot høre hvorfor du anbefaler Arctic Cod Liver fremfor “alm” omega 3 fiskeolie? Og hvilken dosis du tænker er passende? Og er der nogen forskel idet at jeg pt ammer en lille en :-)
    På forhånd tak!

    Svar
    • Det er bare den, jeg i sin tid, selv har fået anbefalet og som jeg selv har taget i årevis. Omega 3-olien fra Nordic Naturals er et lige så fint bud, men gå udenom den, der hedder 3-6-9. Jeg tager mellem 1 tsk-1 spsk om dagen. Faktisk hælder jeg bare en god sjat i. Når du ammer, kan du fint tage en god dosis også :)

      Svar
  19. hej Jane
    Jeg har flere kommentarer til dig. For det første, er det smart at det nyeste indlæg, står øverst og ikke sidst.
    For det andet har jeg været på LCFH siden juli 2014. De første måneder tabte jeg mig 3-4, min mand slet ingen ting. Vi tager dog ikke på. Jeg fortsætter, fordi jeg har det bedre uden stivelse. Ser man på din hjemmeside under, hvorfor taber jeg mig ikke, så er der en masse forholdsregler, så LCHF bliver lige så besværlig og umulig at leve efter som alle andre slankekure. Er det en helgardering, så dem der ikke bliver slankere, så bare selv er skyld i det.

    Endelig har jeg tidligere spurgt, på FB! hvorfor Bitz kur, ligner LCHF dog uden fedt, fløde , smør, bacon o.s.v. Hvad er forskellen, på LCHF skal man spise fedt for at tabe sig, men ikke på Bitz kur, der er heller ingen stivelse. Hvad er forskellen på de to kostomlægninger.
    Du har dog ikke svaret på det. Jeg syntes dit svar kunne være interessant.
    Hilsen Melene

    Svar
    • Hej Melene
      Nej, jeg ser det ikke så meget som en helgardering men mere som en hjælp til mig selv. Du skal tænke på at denne her blog har over 300.000 unikke besøgende hver måned og jeg er kun mig ovre på den her side. Mange af spørgsmålene, jeg modtager, ligner hinanden og derfor laver jeg nogle gange nogle indlæg, som kan svare lidt bredt. Alternativet er ikke at svare overhovedet. Lige som jeg sidder og svarer finder jeg egentlig dit spørgsmål lidt frækt. Jeg kunne aldrig drømme om at pålægge nogen skyld.
      Spørgsmålet med BItz på FB har jeg dog svaret på, men jeg skal da med glæde gentage det for dig her også. Mit svar både her og på FB er, at der ikke er én vej til vægttab. Mange forskellige veje kan føre dertil. Den rigtigste vej for DIG er den, hvor du kan spise dig mæt i mad, du kan lide og samtidig være i kalorieunderskud. Så hverken Bitz eller jeg ligger inde med den endegyldige nøgle til vægttab. Jeg ved ikke hvad forskellene er på LCHF og hans kur, for jeg kender ikke til hans kur. Jeg er stoppet med at gå på kur for mange, mange år siden.

      Svar