IBS og kost


IBS eller irritabel tyktarm eller irritabelt tarmsyndrom på dansk (Irritable Bowel Syndrome på engelsk) er en funktionel mavelidelse, hvilket vil sige, at det er en lidelse, som ikke kan måles i blod eller ved prøver, men at diagnosen stilles på baggrund af symptombilledet og ved udelukkelse af andre alvorlige sygdomme.

Da jeg læste om IBS i Lægehåndbogen på Sundhed.dk, slog det mig, hvor grundigt lidelsen egentlig er beskrevet, og det stod i ret skarp kontrast til min egen oplevelse (og mange andres) med at tale med lægen om netop IBS. Fordi lægen ikke har nogen reel virksom behandling at tilbyde, sendes man nemlig ofte bare hjem med besked om at leve med det eller tage noget mere husk.

Og det er enormt frustrerende, fordi IBS kan være så ødelæggende for livskvaliteten.

Mange, der lever med IBS går derfor på jagt efter, om de kan ændre noget i kosten for at få det bedre i maven.

Kost til IBS

Hvad skal man spise, hvis man har IBS og hvilke fødevarer gør IBS bedre eller værre, spørger mange, og det er virkelig gode spørgsmål. Desværre uden et helt klart svar.

Diagnosen IBS dækker formentlig over mange forskellige mavelidelser, som man simpelthen bare ikke har afdækket endnu. Og derfor vil symptomerne være forskellige, og det samme vil den virksomme behandling. Fx taler man jo om IBS-C (forstoppelsesdomineret IBS) og IBS-D (diarré-domineret IBS). Hvad der skal til for at afhjælpe hhv. forstoppelse og diarré er jo vidt forskelligt.

Low FODMAP og kostdagbog

Low FODMAP-diæten er den bedst undersøgte kost til IBS, og den har i studier vist sig effektiv i op mod 70% af tilfældene. FODMAP er en forkortelse af “fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols”, som er en type kulhydrater, der har sværere ved at blive optaget i tyndtarmen, og derfor hos nogle giver maveproblemer.

Fordi de færreste af os ved, om kulhydraterne i vores mad er ‘oligosakkarider’ eller disakkarider, er Low FODMAP diæten temmelig bøvlet af følge. Jeg har prøvet at give et overblik i denne artikel, hvor du også kan downloade gratis madlister.

Det er dog sjældent, at One Size Fits All fungerer helt godt, og her kommer kostdagbogen ind i billedet. Her fører du simpelthen kostdagbog over, hvad du spiser og dine symptomer, og på den måde kan du over tid (måske) se et mønster i, hvad det er, du reagerer på.

Jeg har ført kostdagbog over mine symptomer i årevis, og det har givet nogle opsigtsvækkende billede af mine triggere. Husk i denne forbindelse på, at mine triggere ikke behøver være dine triggere.

Læs flere artikler om fordøjelse og maveproblemer her

Kosttilskud til IBS

Der findes mig bekendt ikke kosttilskud til IBS, der virker over en kam, men derfor kan kosttilskud godt støtte op om mere ro i maven.

Det hyppigste kosttilskud til IBS er HUSK/loppefrøskaller (reklamelink). Det er angiveligt mest effektivt ved IBS-C (altså forstoppelses-IBS), men da fibre kan være en trigger ift. oppustethed er det værd at være opmærksom på også.

Mange har også glæde af at tage tilskud af mælkesyrebakterier, altså probiotiske bakterier. De produkter, der findes, indeholder forskellige stammer, og hvilke stammer, de indeholder, kan have stor betydning på, hvor godt de virker til et specifikt problem.

Generelt vil jeg dog sige, at pris og kvalitet ofte følges ad her. NDS probiotics (reklamelink) er generelt højkvalitetsprodukter. De findes med specifikke stammer til forskellige problematikker.

Helt for egen regning står, at jeg personligt har haft stor glæde af urtedrikken Vita Biosa (reklamelink), som også indeholder mælkesyrebakterier. Den smager lidt af opkast, men den har givet mig ro i maven som intet andet produkt. Har du ikke prøvet den, vil jeg anbefale dig at gøre det i en periode.

Kostplan til IBS

Det nemmeste ville være, hvis man kunne få en kostplan til IBS, der med et trylleslag fjernede alle maveproblemer. Men med tanke på, at IBS er så multifaktoriel en lidelse, er det svært.

Det er dog ikke desto mindre det, vi har prøvet at gøre i bogen FIX din fordøjelse.

Bogen gennemgår de 5 hyppigste fordøjelsesproblematikker, nemlig disse:

  • Forstoppelse
  • Diarré
  • Oppustethed
  • Refluks (halsbrand)
  • Inflammatoriske tarmsygdomme

Og giver en 3-trins handlingsplan og en komplet kostplan og kosttilskudsforslag til hver af disse problematikker.

Bogen er skrevet af tarm-ekspert, Tine Jørgensen. som er cand.scient. i klinisk ernæring og indehaver af Gut Life Clinic. Opskrifter og kostplaner er lavet af mig.

Og tag ikke fejl: Titlen indikerer måske nok, at der er et quickfix til din mave og fordøjelse, men så enkelt er det desværre ikke. Det, bogen kan hjælpe dig med, er at overskue dette ekstremt komplekse stofområde og omsætte det til praktiske kostråd, du skal følge.

Og er du helt på herrens mark, kan du følge den komplette kostplan, indtil du får en fornemmelse af det.

Læs mere om bogen her >>

Fix din fordøjelse

Sommerabat på Keto kostplan ‘den fleksible’

Få et superfleksibelt værktøj til at spise Keto med henblik på vægttab.

Læs alt om kostplanen her >>
(og spar 18%)

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “IBS og kost”

Skriv en kommentar