I gang med LCHF – hvordan?


Du vil gerne i gang med LCHF – men hvordan?

Jeg modtager ofte spørgsmål omkring, hvad man må og ikke må, når man skal i gang med LCHF eller allerede spiser LCHF. Jeg oplever, at det er utroligt individuelt, og det er svært at komme med helt snorlige retningslinjer, men jeg fortælle dig om, hvordan jeg har valgt at gribe det an, og hvad jeg har fundet frem til passer til min kropstype og min hverdag.

HVOR MANGE KULHYDRATER MÅ JEG SPISE PÅ LCHF?

LCHF fortæller dig ikke nødvendigvis, hvor mange gram kulhydrater, du må spise om dagen. I det hele taget synes jeg, at diskussionen omkring kulhydrater gerne måtte glide lidt i baggrunden. I stedet så jeg gerne, at fokus flyttede mere over på naturlig mad. Kød, fedt og grøntsager, suppleret med lidt bær/frugt og nødder. Fede mejeriprodukter, hvis du kan tåle det. Voilà!

LCHF handler i lige så høj grad om at lære sin krop at kende og finde det niveau af kulhydrater, der passer til en. Der kan være forskel på tolerancetærskel både fra person til person men også fra dag til dag. En, som træner meget, har ofte en højere tolerancetærskel end en, som lever et mere inaktivt liv.

Selv tæller jeg ikke kulhydrater. Jeg vejer heller ikke min mad, inden jeg spiser den. Jeg vil skyde på, at jeg spiser omkring 50 g kulhydrat de fleste dage, men nogle dage kun 20 og andre dage 100 g. mellem 50-100 g kulhydrater om dagen.

Hvis jeg føler, at sukkertrangen kigger frem, snævrer jeg lidt ind på kulhydratindtaget i en periode, indtil jeg kan mærke, at det har sluppet sit greb i mig. Det betyder, at min kost i den periode består af kød, æg, fedt og grøntsager og en smule smør/fløde.
Dette er for mig en temmelig striks LCHF diæt. Jeg trives fint på det. Jeg er mæt og tilfreds og har god energi hele dagen igennem. Sover som en drøm om natten. Men det sætter jo nogle begrænsninger for kreativteten i madlavningen, og derfor tilføjer jeg ofte rodfrugter og nødder til ovenstående.

HVORDAN LÆRER MAN AT SPISE MERE FEDT?


I starten syntes jeg også, det var svært pludselig at skulle spise mere fedt, og det er også det, jeg hører fra flere af jer. Man er jo vokset op med altid at skulle vælge det magreste alternativ, og den idé skal man pludselig vende på hovedet.
For mig har det også været en rejse. Jeg startede med at tilføje et olieshot til min morgenmad (ca. 1 spsk) og mærkede hurtigt, hvor godt det gjorde mig.

Så gik jeg over til at vælge federe udskæringer af kød og begyndte at spise noget af fedtkanten. Jeg begyndte at spise skindet på kyllingen. Jeg puttede en ekstra klat kokosolie på panden, når jeg stegte mine æg om morgenen.

Jeg lavede salatdressinger på koldpressede olier og brugte dem med løs hånd. Herudover lavede jeg forskellige dips af fx avokado, oliven, mayobaserede dips og dressinger, etc. En tyk skive ost, hvis jeg blev sulten mellem måltider. Fløde og smør fik ikke så naturlig plads i min kost som hos mange LCHF’ere, men det skyldes måske lige så meget mine manglende evner ud i sovse-tilberedning.

Men alle de andre ting tilsammen var med til, at jeg fik banket fedtprocenten op, uden at jeg egentlig havde en følelse af at spise “fed mad”.

MÅ JEG SPISE RODFRUGTER OG FRUGT PÅ LCHF?

Det er også et spørgsmål, jeg ofte mødes med. Er de inde eller ude? Jamen, jeg kan bare tale for mig selv, og jeg spiser gerne rodfrugter. Særligt her om vinteren er rodfrugter geniale som tilbehør. Jeg mærker ikke, at hverken rodfrugter eller frugt har nogen negativ påvirkning. Frugt spiser jeg ikke meget, og når jeg gør, er det mest om sommeren. I vinterhalvåret har jeg ikke brug for det. Når jeg bruger frugt, er det oftest i madlavning (æblestykker i salaten, appelsinmarinade til rødkålen, etc.), eller som en dessert sammen med noget fedtholdigt (flødeskum fx).

KAN MAN DYRKE MEGET MOTION OG SAMTIDIG SPISE FÅ KULHYDRATER?

Da jeg først startede LCHF, føltes det brutalt at løbe. Jeg havde betonben og følte mig ude af stand til at lette røven so to speak. Men efter en kort periode vænnede min krop sig til at bruge fedt som brændstof i stedet for kulhydrater, og i dag løber jeg uden problemer, selv i perioder, hvor jeg spiser meget få kulhydrater. Jeg løber gerne langt og længe, og her fungerer det fint. Skal man konkurrere på 100 m løb, kan det godt være at man skal bruge lidt raketbrændstof (=kulhydrater). Så også her er man nødt til at prøve sig frem. Både Sverige og Norge har sportsfolk, som vinder OL medaljer på en LCHF-inspireret kost.

ER DER OVERGANGSBESVÆR TIL LCHF?

Mange oplever lidt overgangsbesvær, når de skifter fra en kulhydratrig kost til en LCHF fordeling. Det varer som regel højst et par uger, hvorefter kroppen har vænnet sig til den nye kostsammensætning. Andre oplever øget energi fra starten, så heller ikke her kan man sige noget generelt. Læs mere om overgangsbesvær og symptomer her: LCHF og overgangsbesvær

HVAD ER FORDELENE VED AT SPISE LCHF?


ordelene ved at spise en kost med en øget mængde fedt er mange. Mine favoritfordele er, at maden smager bedre, mætter mere, mindsker sukkertrangen, at fokuseringen på mad forsvinder (fordi man er mæt),  og at ens hud bliver så blød, at man ikke længere behøver at bruge fugtighedscreme. Huden er i øvrigt også et udemærket pejlemærke for, om man spiser tilstrækkeligt fedt. Lider man af tør og skællende hud, kan man med fordel skrue op for fedtet.

Min anbefaling vil altid være: Prøv det! Giv det tre uger eller en måned. Det behøver jo ikke være herfra og livet ud. Måske får du det bedre, måske finder du af, at det slet ikke er noget for dig. LCHF er ikke nødvendigvis for alle. Men lider du af maveproblemer, træthed, sukkertrang, usund madfokusering, overvægt eller svingende vægt, uforklarlige humørsvingninger og sover du dårligt om natten, er der stor sandsynlighed for at du vil trives på LCHF.

Brug for mere håndgribelig hjælp? Se her:

Vægttab med LCHF - få hjælp her: Striks LCHF - en praktisk guide

LÆS OGSÅ:
Hvad er LCHF?
LCHF og vægttab?
LCHF – Fedt og kolesterol
Hvad er striks LCHF egentlig?
LCHF – indkøbsliste
Gode LCHF-produkter

Få mere ud af Madbanditten

Få adgang til energiberegninger på alle opskrifter, få din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, lav dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller brug de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette og meget mere får du som PLUS-medlem🤩

Det koster mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

88 kommentarer til “I gang med LCHF – hvordan?”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane!

    Jeg er en pige på 19 år, der er faldet over din inspirerende blog!
    Jeg har nu prøvet at spise LCHF i tre dage, men fik virkelig trang til sukker her til aften (har ikke haft det de andre dage, som jeg ellers plejer), så jeg drak en kop kakao (sukkerholdig) med flødeskum. Min mave flippede dog fuldstændig ud og sagde de mest mærkelige lyde kort efter. Så jeg vil hoppe tilbage på LCHF i morgen, da den ellers fungerer godt for mig – jeg har for en gangs skyld ikke trang til rigtig mad og sukker hele tiden :-) Men jeg har lige et spørgsmål – jeg læste noget om en huskeregel på din blog, men kan nu ikke finde den igen. Det var noget med at når man kigger på næringsindholdet i en madvare, så skal man vælge en, hvor der er dobbelt så meget fedt som kulhydrat – og gerne mere fedt end kulhydrat og protein tilsammen. Men husker jeg rigtigt?
    Hvor meget kulhydrat må der maks være en i en madvare, for at det er LCHF? Nogle består jo primært af fedt, men indeholder stadig fx 10 g kulhydrat pr. 100 g.

    Mvh. Mathilde

    Svar
    • Måske tænker du på den tommelfingerregel, jeg nogle gange giver, til mejeriprodukterne? Her kan du gå ud fra at fedtindholdet skal være højere end proteinindholdet og helst højere end proteinindholdet og kulhydratindholdet til sammen. Mange bruger desuden den tommelfingerregel at madvarer max må indeholder 5 g kulhydrat pr. 100 g. Selv hænger jeg mig ikke så meget i det, men skeler mere til, om det er “rigtig mad” og hvor store mængder, jeg vil spise af den pågældende vare.

      Svar
  2. Hej Jane!
    Har du nogle erfaringer omkring LCHF og irritabel tyktarm? Jeg lider selv af det, og det er det værste jeg ved! Jeg har overvejet et stykke tid at begynde at spise efter LCHF-principperne, men tror lidt mine maveproblemer har holdt mig lidt væk.
    Jeg læser konstant, at folk med irritabel tyktarm ikke skal spise kål, broccoli og mælkeprodukter – men disse ting fylder jo ret meget i LCHF-kosten..
    Så ville bare lige høre, om du havde nogle erfaringer med, at det alligevel viser sig at være godt for maven?
    Der er selvfølgelig også andre ting i LCHF end kål og mælkeprodukter, men synes alligevel det er lidt svært hvordan jeg skal gøre det uden..
    Tror jeg prøver det, det kan aldrig skade! Men tænkte det kunne være fint at høre om du måske havde et par råd at give med :-)

    Tak for en god blog!

    Nanna

    Svar
    • Hej Nanna- Åh jeg har lidt erfaring med det. Både sådan personligt og fra hvad jeg hører. Min erfaring er, at IBS er en skraldespandsdiagnose, som lægerne giver, når de ikke lige kan trække andet op af hatten. I virkeligheden tror jeg, at de, som får IBS-diagnosen derfor ofte har forskellige udfordringer og derfor også lykkes med at lindre symptomer på forskellig vis.
      Mange med IBS har glæde af LCHF, fx mig selv. Mange oplever endda at spise sig helt fri fra mavegener. Andre har brug for at skele til Low Fodmap også, men på mig havde det ingen nævneværdig effekt, da jeg havde det værst. Så desværre tror jeg ikke, der er andet at gøre end at prøve sig lidt frem og finde ud af, hvad der virker på din mave.
      Min egen erfaring er faktisk, at jeg i perioder kan spise “alt” uden at reagere, mens jeg i andre perioder ingenting kan spise uden at maven reagerer. Det fortæller mig, at det er mere relateret til noget i tarmsystemet end en reaktion på selve maden.
      Jeg brygger lidt på noget tekst om netop IBS og hvordan Low Fodmap kan kombineret med LCHF, men jeg har det nok først klar i det nye år…
      Rigtig god bedring eller fornøjelse eller hvad vi nu skal kalde det. Maveproblemer er en kælling, I know… :(

      Svar
      • Mange tak for svar! :-)
        Ja jeg tror også eneste løsning er at prøve mig frem – så det må jeg gøre!
        Ser frem til at læse indlægget, når du er færdig med det.

        Svar