Hytteostboller med gulerod og solsikkekerner


Hytteostboller lavet af hytteost, æg og mandelmel giver en dejlig, blød, proteinrig boller. Her er de lavet med gulerod og solsikkerkerner som smagsgiver. Store, bløde boller, der smager dejligt med en skive ost.

For en god grundopskrift på boller med hytteost udelader du gulerod og solsikkekerner. Herefter kan du lave dine egne varianter. Under opskriften giver jeg dig lidt forskellige forslag.

Denne opskrift er inspireret af opskriften på squashboller fra FIX din fordøjelse.

hytteostboller - boller med hytteost - Low Carb, glutenfri

Hytteostboller

Føj til favoritter Udskriv Pin
med gulerod og solsikkekerner
4 stk
|

Ingredienser

Pensling og drys

Sådan gør du

  • Blend æg med hytteost.
  • Bland ægge-hytteostblandingen med alle de andre ingredienser i en skål og rør dejen godt sammen. Lad den hvile et par minutter, så fibrene får lov at suge væske.
  • Opvarm ovnen til 180 grader.
  • Form dejen til 4 boller, skyl evt. hænderne under koldt vand, hvis dejen klistrer. Fordel dem på bageplade beklædt med bagepapir.
  • Pensl bollerne med æggeblomme og drys lidt solsikkekerner over.
  • Bag i 20-25 minutter. Tag ud og lad afkøle.

Noter

Opbevar bollerne i køleskab eller fryser.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Hytteostboller – boller med protein

Fordi disse hytteost boller primært består af hytteost og æg, er de ret proteinrige. Jeg ved, at mange savner at spise brød/boller, men at problemet tit er at proteinindtaget bliver lavt. Med et proteinindhold på 19 g pr. bolle er du allerede godt på vej. En god tommelfingerregel er, at dine måltider skal indeholde mindst 30 g protein, så spiser du en hytteostbolle med noget proteinrigt pålæg, når du nemt derop.

Mange opskrifter på hytteostboller er lavet med havregryn, men mine er lavet med mandelmel og derfor både Low Carb og glutenfri.

Tips og forslag til boller med hytteost

Jeg lavede mine boller lidt store. Du kan overveje at lave dine hytteost boller, så du får fx 5 eller 6 ud af portionen.

I mine gamle brødspisende dage elskede jeg gulerodsbrud og disse er lidt henad en Low Carb-udgave af dem. Men det er bare et forslag.

Andre idéer kunne være:

  • squash og sesamfrø – à la squashbollerne
  • blendet broccoli – à la broccolibollerne
  • Finthakket spidskål – for en god kålbolle
  • for sødt gulerodsbrud, tilsæt 1 spsk Sukrin Gold og 0,5 tsk stødt kardemomme

Hytteost hitter

Har du lagt mærke til at hytteost hitter? Jeg tror, det skriver sig ind i den trend med at flere og flere får øjnene op for at de får det så meget bedre, når de forlader deres proteinfattige diæt og får øget proteinindtaget. Det har vi jo gjort her på siden siden 2011, men velkommen til jer, der først lige har fået øjnene op for dette utroligt nemme og effektive sundhedstrick.

Hytteost er for mange et fint sted at starte. Jeg vil dog gerne slå et slag for at gøre kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og æg til en prioriteret del af kosten.

Vil du have flere opskrifter med hytteost, så find alle mine opskrifter her: Opskrifter med hytteost

Vil du læse ernæringsinfo om hytteost, så kig forbi mit råvareindeks: Hytteost

Men først synes jeg, du skal prøve min opskrift på hytteostboller. Rigtig god fornøjelse.

hytteostboller - boller med hytteost - Low Carb, glutenfri

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

11 kommentarer til “Hytteostboller med gulerod og solsikkekerner”

  1. OMG … de er bare SÅ gode … YUM … det er længe siden jeg har bagt en bedre keto bolle (det tror jeg ikke jeg har, hvis jeg tænker mig godt om!) … tusinde tak for dig – tusinde tak for dine opskrifter!

    Svar
    • Det tror jeg godt. De bliver måske lidt ekstra svampede/æggede men jeg er sikker på det går fint alligevel.

      Svar
      • Vil det være samme mængde pofiber, eller skal der mere til? Har læst om både fiberhusk og pofiber i råvareindekset men kan ikke helt gennemskue det :)

        Svar
        • Jeg vil tro noget mindre, måske kun halv mængde. Fordi der er mange fibre i Pofiber og ikke mange i mandelmel. Kig evt. på fiberbollerne, som er lavet med pofiber.

          Svar
    • Det er ikke lige sådan at sige. Hvor meget du spiser af en given ting vil afhænge af dig, din unikke situation, hvad du i øvrigt har spist/spiser den dag, hvad dit mål er osv.

      Hvis du er PLUS-medlem kan du se energiberegningen nederst i opskriften og så kan det hjælpe dig til at få denne og alle mine andre opskrifter til at passe ind i det kulhydratindtag og kalorieindtag, der passer til dig og det mål, du har sat dig.

      Svar
  2. Ser lækkert ud. De skal prøves.

    Men lidt sjovt hvad type køleskab du har siden de skal “opvarmes” der 🤣

    Svar