Hvor tit må jeg spise stenalderbrød og chiaknækbrød på LCHF / Keto?


Hvor tit må jeg spise stenalderbrød og chiaknækbrød på LCHF / Keto? Janes brevkasse er tilbage, og i dag handler det netop om dette spørgsmål.

For at vi kan forstå hinanden, er vi dog nødt til at starte et andet sted, for isoleret set giver dette spørgsmål ingen mening. Der er ikke nogen fast mængde stenalderbrød og chiaknækbrød, ‘man må spise’ på LCHF / Keto.

Den slags skal altid ses i en helhed. Og derfor vil svaret altid være kontekstafhængigt.

Hvad er din kontekst?

Så for at svare på sådan et spørgsmål, er vi nødt til at kende din kontekst. Dvs. i første omgang:

  • dit køn
  • din alder
  • din vægt (+ gerne din fedtprocent)
  • dit aktivitetsniveau
  • din helbredstilstand (om du har diabetes, metabolisk syndrom, din fordøjelse etc.)
  • dit mål med at spise LCHF/keto (vægttab, bedre velbefindende, terapeutisk brug etc.)

Hvem er du?

Hos en stillesiddende, overvægtig kvinde +40, der gerne vil ned i vægt og gerne vil bruge Keto til at nå det mål, vil mit svar være, at du formentlig skal holde stenalderbrød og chiaknækbrød på et minimum. I hvert fald i starten. Dit fokus bør i stedet være at spise grøntsager, kød og fedt.

Men måske er du mand (eller kvinde), der træner til ironman og derfor har brug for flere kulhydrater, end Keto tilbyder og helt sikkert mange flere kalorier end den stillesiddende overvægtige kvinde, der skal ned i vægt.

Her kunne svaret være, at stenalderbrød og chiaknækbrød kunne være en fin løsning til at øge begge (kulhydrater+kalorier).

Og det behøver faktisk slet ikke være helt ude i marginalerne på den måde.

Det kan også være, du har en periode, hvor du gerne vil spise flere kulhydrater og derfor sigter efter fx 50-100 g pr. dag.

Og det giver jo et helt andet spillerum end dem, der foretrækker at holde sig mellem 20-30 g.

Helheden fremfor enkeltdele

Samtidig afhænger alting jo af den samlede helhed, dvs. hvad du ellers spiser i løbet af en dag.

Det er jo ikke stenalderbrød og chiaknækbrød, der gør hverken til eller fra ift. dit overordnede mål. Det hele afhænger jo af din samlede kost, dag for dag.

LCHF og Keto handler primært om at spise få kulhydrater, for Ketos vedkommende 20-30 g pr. dag.

Hvordan du forvalter den lille mængde kulhydrater er mindre vigtigt, og vil du hellere spise chiaknækbrød end grøntsager, jamen så er det jo dit valg.

Kalorier, vægttab og vægtvedligehold

Vægtmål og kalorier er jo et andet område med kæmpe spændevidde.

Skal du ned i vægt, er der ting, du er nødt til at vælge fra for at lykkes med kalorieunderskuddet, og skal du bare holde vægten, vil du have mere spillerum.

Hvis du er stillesiddende, overvægtig kvinde +40 med ønske om vægttab, er det derfor også vigtigt, at du ikke sammenligner din kost og dine resultater med en aktiv, normalvægtig kvinde i 20’erne eller 30’erne.

Hvordan fungerer det for dig?

En anden ting, jeg kan finde på at spørge om, er, hvordan det fungerer for DIG at spise stenalderbrød og chiaknækbrød, for det er jo nu engang det vigtigste.

Fungerer det, så er det super, og så behøver vi slet ikke tale mere om det.

Men oplever du, at du ikke rigtigt bliver mæt af det og derfor ender med at spise flere kalorier, end du ellers ville over hele dagen, er det et skidt match for dig, hvis målet er vægttab.

Oplever du, som mange før dig, at især chiaknækbrød starter en kaskade af snacklyst, fordi det næsten smager for godt, og det ene stykke tager det andet… ja, så er det måske heller ikke det bedste valg.

Oplever du derimod, at det hjælper dig igennem svære situationer (morgenbrødskomsammen på kontoret, travle morgener, sultne eftermiddage eller hvad det nu måtte være), så er det super.

Forstår du forskellen? Det håber jeg.

Så hvor meget brød må du spise på LCHF / KETO?

Det afhænger altså af din individuelle kontekst.

Er du stadig i tvivl om, hvordan din kontekst er, kan jeg anbefale dig at læse videre her:

Hvad er DIN kontekst?

Mit generelle råd er dog altid at starte ud med at fokusere på at spise grøntsager, kød og fedt og droppe tanken om, at alle måltider skal være centreret om brød, for det skal de ikke på LCHF / keto.

Det behøver ikke betyde, at du ikke kan spise en skive stenalderbrød eller chiaknækbrød i ny og næ men bare, at dine måltider ikke bør bygges op omkring dem.

Når du er inde i vanen med din nye kost, kan du prøve at eksperimentere med mængden af ‘LCHF-brød’, hvis du stadig har lyst, og se, om det giver dig noget.

Brød, LCHF og Keto faser

Jeg ved godt, at de fleste gør det omvendt, og det får mig til at tænke på de ‘faser’, man gennemgår, når man laver en kostomlægning, der så drastisk vender op og ned på det, man har spist altid.

Med det mener jeg, at man i starten gør alt muligt for at replikere de ting, man plejede at spise, så man stadig kan spise rundstykker til morgen og ‘rugbrød’ til frokost og stadig kan spise chokoladekage til dessert i weekenden.

Og det kan måske være en fin sutteklud i starten, men hvorfor ikke bare rive plastret af med et hug?

Min erfaring er, at det giver bedre resultater den vej, og at det altid er nemmere at lægge til og eksperimentere med, hvad der fungerer, når man har et rent bord, end aldrig rigtig at komme hen til noget, der fungerer, fordi man aldrig helt slap de gamle vaner.

Men alt det er naturligvis en smagssag og et spørgsmål om temperament.

Men spørger du mig uden yderligere kontekst, hvor mange chiaknækbrød, du må spise, vil det være mit svar.

Du finder mine bedste opskrifter på low carb knækbrød lige her.

Hvor tit må jeg spise stenalderbrød og chiaknækbrød på LCHF / Keto?

Skal jeg hjælpe dig i gang med Keto?

Få hjælp fra mine madplaner, komplette kostplaner til vægttab eller mit populære Keto kursus.

Se mere her >>

 

8 kommentarer til “Hvor tit må jeg spise stenalderbrød og chiaknækbrød på LCHF / Keto?”

Skriv en kommentar

  1. Jeg har nu spist efter bogen i to uger (dog har jeg spist flæskesvær, når jeg virkelig var lækkersulten) og jeg har da også tabt mig 3,4 kg. Men jeg har virkelig dårlige mave, ondt og skal mange gange på wc. Er det normalt? Og er der et bedre alternativ end flæskesvær?

    Svar
    • Ja, det er helt normalt. Prøv at genlæse de indledende kapitler, især kapitel 5 og 6, der bl.a. handler om dette.

      Flæskesvær er ikke det værste at spise i starten. Dit saltbehov er kraftigt forøget. Nogle gange giver fedtmængden anledning til diarré. Det står alt sammen i de kapitler, så læs dem først og spørg igen, hvis det stadig er uklart.

      Svar
  2. Hej Jane
    Vi er ved at tilpasse vores kroppe til keto her i huset, jeg har en datter med IBS og low fopmap hjælper men ikke altid let at styre, en anden datter som er multiallergikere og tåler næsten ingen frugt og der er også grønsager der er begrænsninger på…… ? Og jeg har 10-12 kilo for meget som min overgangskrop ikke vil slippe, så nu sætter vi fokus på noget andet! Nemlig LCHF. Men min mave savner gevaldigt fibre, jeg har svært ved at se hvor jeg kan få flere fibre uden at få kalorier? Jeg får mavesmerter og smerter i tarmene der vrider sig, så hvordan kan jeg få mere fiber ind i kosten?
    Generelt synes jeg det kunne være dejligt hvis der var en kulhydrat, kalorie, fiber vejledning til alle de super skønne og lækre opskrifter du har, jeg er vild med maden, det smager fantastisk og det passer perfekt med grønsager, kød og fedt her i huset ?
    Kh.

    Svar
    • Det lyder da også som en nem løsning med LCHF for jer :)

      Fiberbehovet nedsættes markant, når man spiser LCHF, og de fibre, der er brug for fås via de grønne grøntsager (og de bær og nødder/kerner, man også spiser). I starten kan maven blive træg, fordi den er vant til at få flere fibre men det er at regne som overgangsbesvær. I mine første år på LCHF troede jeg også, at jeg skulle bruge fibre og jeg tog fibertilskud (fx husk-fibre), men det var faktisk først, da jeg gav slip på fibrene og lærte at skrue op for fedtet, at min mave artede sig. Fibre er et tveægget svær, når det kommer til maveproblemer og er tarmen allerede beslastet, svarer fibre til at køre sandpapir hen over beskadiget hud. Det synes jeg bør være med i overvejelserne.

      Når det er sagt, kan man sagtens spise ekstra fibre, hvis man vil og hvis man oplever det som gavnligt. Husk-fibre er her et kaloriefrit alternativ.

      Tjek evt. også mit skriv om maveproblemer og løsninger her: https://www.madbanditten.dk/fordojelse-og-maveproblemer/

      Svar
      • Tak for svar ? Vi må jo prøve lidt hvad der virker bedst for os, har læst dir andet indlæg, har skruet op for vand og salt og yoga og må se hvad det bringer, og så skal jeg måske ikke tænke så meget på fiber ?

        Svar
  3. Har du beregnet, hvor mange kulhydrater og kalorier, der er i dette knækbrød? Det kan måske give en ide om, hvor ofte og hvor meget man kan spise i forhold til målet med at spise LCHF?

    Svar
    • Ja men det er lidt svært at gøre præcist, da kun dele af fx hørfrø og chiafrø optages og resten passerer ufordøjet igennem fordøjelsessystemet og derfor ikke skal regnes med.

      Jeg har lavet et estimat, der hedder ca. 2-3 g kulhydrat og ca. 90 kcal pr. skive, hvis jeg ikke husker meget forkert.

      Svar
  4. Hvor er det FEDT at du giver så nuanceret et svar. Det er jo desværre ikke bare one-size-fits-all, selvom det ville være meget nemmere.

    Svar