Hvor er du egentlig på vej hen?


En af de ting, som har optaget mig meget de seneste år, er at arbejde procesorienteret med livsstil og vægttab snarere end at arbejde med et slutmål. At arbejde procesorienteret betyder, at man i stedet for at fokusere på målet ude i horisonten, fx at tabe 10 eller 20 kilo, retter fokus mod at få skabt de systemer, vaner og handlinger, der skal skabe forandringen. 

Det kan lyde som en lille forskel, men det er faktisk et stort mindset-skifte. Et lidt banalt billede er, at man bygger skinnerne i stedet for endestationen. 

Hvis jeg ingenting ændrer – hvor er jeg så om 1 år?

Ferien er en tid, hvor jeg holder fri og slapper mere af og hvor der derfor er tid til at reflektere over, om jeg egentlig er på vej i den retning, jeg gerne vil. Til det bruger jeg tit dette spørgsmål:

Hvis jeg fortsætter med at gøre alting nøjagtigt, som jeg gør lige nu  – hvor er jeg så om 1 år?

Når jeg fremskriver mine resultater, gode som dårlige, bliver det nemlig tydeligt, om jeg er på vej i den rigtige retning. 

Eksempel: Vægten

Lad os sige, at jeg igennem en periode bemærker, at min vægt kryber stille og roligt opad. Ikke noget alarmerende men måske en lille stigning på 0,5 kg om måneden. Det er jo ganske lidt, men fortsætter jeg den trend i 12 måneder, er jeg pludselig 6 kg tungere. Eller det er jo ikke ‘pludseligt’, for det er kommet snigende. Men fordi det kommer snigende, er det nemt ikke at opdage det. 

Det er ikke usædvanligt, at dette sker for kvinder +40. De beskriver det ofte, som at vægten begynder at krybe op, selvom de ikke synes, de har ændret noget i kost og livsstil. Om det er tilfældet er uden betydning. Det, som er relevant, er at blive opmærksom på den uhensigtsmæssige retning og få ændret kursen, som nu fører i en forkert retning. 

Og det er forskellen på at arbejde procesorienteret med sine mål. Fokus er på at få den daglige indsats på plads. De små hverdagshandlinger og vaner, som er dem, der kommer til at danne fundament for det, jeg gerne vil opnå.

Kill your darlings

Kill your darlings er et skriveteknisk redskab, vi arbejdede med, da jeg læste retorik. Som skribent forelsker man sig i nogle af sine egne sætninger, formuleringer eller udtryk men i arbejdet med at strømline teksten, må disse darlings nogle gange lade livet.

Det samme gælder faktisk her. Det kan godt være, du elsker det glas vin om aftenen, men hvis det står imellem dig og dine mål, er det tid til at slå din darling ihjel. 

Et glas vin kan virke som en petitesse (og kan sagtens også være det). Men et glas vin kan også være det, der forringer din søvnkvalitet, så din appetit er øget næste dag. Måske så lidt, at du ikke bemærker, at du spiser lidt mere hver dag. Og øget appetit gør det svært at opnå kalorieunderskud eller holde sig til sin plan. Så på den måde kan der være tale om en kædereaktion, som du måske slet ikke er opmærksom på, før du tager det væk og mærker forskellen.

Vinen er bare et eksempel og det kunne sagtens være alt muligt andet. Lad os i stedet sige, at det også kunne være ‘det, du putter i din kaffe’, din søde/bløde morgenmad, dit hjemmebagte surdejsbrød, din hyggesnack i sofaen om aftenen eller anden tilbagevenden ting, som du egentlig elsker, men som faktisk holder dig tilbage fra at nå det, du gerne vil opnå.

En livsstil, du holder af

I mange år har jeg talt om, at det handler om at finde en livsstil, man holder af, for det vigtigste er fastholdelsen og at man kan leve med livsstilen resten af sit liv. Og det har bestemt sin rigtighed, men jeg synes også, det er et udsagn, som godt kan kræve lidt modificeringer.

For hvis jeg frit kunne vælge på alle hylder, ville jeg da spise brød, slik og kage hver dag. Det ville jeg elske, og jeg ville have absolut nul problemer med at opretholde den livsstil dag ind og dag ud. Det er meganemt at spise brød, slik og kage hver dag. Det ville kræve nul disciplin af mig at gøre det.

Men det ville give mig en stor, tyk og oppustet mave, så jeg ikke kan passe mine bukser. Og det ville gøre mit humør sort som graven. Og det ville give mig en vægt, der langsomt men stødt sniger sig op ad. 

Ville det gøre mig lykkelig? Det er jeg ret overbevist om, at svaret er nej til… 

Kompromisernes kunst

Så som med så meget andet i livet kommer kompromisets kunst også på banen her. 

Og ændrer jeg fokus væk fra alle de ting, jeg ikke ‘må’ spise og fokuserer i stedet på alt det, jeg får, så ser billedet markant anderledes ud. For det er faktisk ret fedt ikke at tænke på mad og sukker hele tiden. Det er fedt ikke at blive så ulvesulten om eftermiddagen, at jeg kaster hvad som helst indenbords. Det føles rart at falde nemt i søvn om aftenen og sove uden hyppige opvågninger. Og jeg synes faktisk også, det er meget dejligt at tage et par gamle bukser frem fra skabet og opleve, at de sidder lidt løsere, end jeg husker dem. 

Og fordi jeg kan lide effekten, kommer jeg også til at kunne lide de ting, jeg gør, som giver mig den effekt. 

Livsstil har ingen slutdato

Et kendetegn på at arbejde procesorienteret med sine mål er også, at man ikke har en slutdato. Der er ikke en dato, hvor man siger: Okay, nu er jeg sund og slank, nu slutter projektet, og jeg gør noget helt andet fremadrettet. 

At sløjfe tanken om, at der er en slutdato på projektet, er et godt tegn på, at man er på rette spor. 12 år i den her lidt skøre sundhedsverden har lært mig, at mange sundhedssøgende menneskers interesse er enormt flygtig. Forventningerne til resultaterne er tårnhøje og indfries de ikke efter kort tid, er de videre til noget andet. Og jeg forstår godt ønsket om at ville have bevis for, at det, man gør, virker, men det er svært at arbejde med nogen, der står med det ene ben ude af døren.

Dem, jeg har mest succes med at hjælpe, er dem, som tør have tillid til processen. Og jeg ved godt, at det er svært, når man kommer med bagagen fuld af fejlslagne forsøg. Men det er bare stadig der, vi lykkes med at rykke noget. 

Appetitten regulerer din vægt

At det er mængden af mad, du spiser, der afgør, hvad du vejer, tror jeg er klart for enhver, men at det er din appetit, der afgør, hvor meget du spiser, er et punkt, der tit springes over. Og som vi har talt om hundredevis af gange, har Keto en effekt på appetitreguleringen, som er anderledes end den, man ser ved kostretninger, der fokuserer på at skære ned i kalorier. 

Kalorierestriktion fører til sult. Kulhydratrestriktion fører til mindre sult og ad den vej til lavere kalorieindtag. Den forskel kan ikke understreges nok.

Men en anden ting, vi også glemmer at tale om, er, at den effekt er størst, når du rent faktisk udfører adfærden. Og spiser du Keto i tre dage, efterfulgt af kulhydratrig kost i to dage, Keto igen i nogle dage, og så kulhydratrigt igen, så får du ikke optimal effekt. Formentlig får du slet ingen effekt. For dine appetitregulerende hormoner når aldrig at finde fodfæste, når du hele tiden skifter kurs. Og det er derfor, at den vedholdende indsats over tid – særligt med en kost som Keto – simpelthen giver dig en ekstra fordel. Og den synes jeg, du skal benytte dig af.

Er du parat til et mindset-skifte?

På mit Keto Kickstart kursus arbejder vi netop procesorienteret med kostomlægningen. Det gør vi i første omgang ved at fokusere på at få appetitreguleringen til at fungere ordentligt igen, så der ikke udsendes hidsige sultsignaler, hver gang der er gået 2-3 timer siden sidste måltid. 

Vi skaber samtidig et fundament af viden og forståelse, som hjælper til at tolke de signaler, kroppen sender. Det kan føles svært og utrygt i starten, men det er en evne, der bliver meget nemmere i takt med, at vi får kroppen til at skifte over på det fedtforbrændende system og sultsignalerne derved mindskes. 

Men det er selvsagt ikke en ændring, der sker natten over. Det kræver tålmodighed og tillid til processen.

Jeg har været på kickstart forløbet og har lyttet til den sidste lektion i morges… Jeg er normalvægtig, har passeret de 40, slankekure og kostomlægninger de seneste over 20 år… 😂 afvisende overfor fitness og i det hele taget lige præcis den stereotyp du beskriver flere steder. Det var en øjenåbner at blive konfronteret med mig selv, så tusind tak for det. 👍 Jeg har virkelig lært noget. Har nu tabt 4.5 kg og jeg er begyndt at træne 3 gange om ugen!
Starter hver morgen med en kort gåtur inden job og slutter dagen med en længere rask gåtur.
Jeg har længe døjet med søvnproblemer men nu falder jeg hurtigt i søvn og sover tungt. Dét at falde i søvn er en gave ☺️
Nå det blev jo et længere skriv.
Tak for denne gang, jeg er glad for at have investeret i dit kickstart forløb.
Varmeste anbefalinger herfra.

Kunne det være noget for dig? Så kan du læse alt om kurset herunder:

Læs mere om Keto Kickstart kurset

Er tiden ikke den rette til et kursus, eller vil du gerne i gang med det samme, er du velkommen til at kigge på mine andre muligheder for at hjælpe dig her.

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Hvor er du egentlig på vej hen?”