Hvidkålsbrød med karry


Disse Hvidkålsbrød med karry er geniale til at få sneget lidt ekstra grønt ind i kosten. Jeg er nærmest blevet afhængig af grøntsagsbrød, og efterhånden laver jeg dem bare med de grøntsager, jeg lige har ved hånden.

LCHF sandwich

Hvidkålsbrød med karry

Føj til favoritter Udskriv Pin
8 stk
|
30 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Først skal hvidkål og gulerødder rives, hvis du ikke er så heldig, at du har en revet portion i køleskabet allerede.
  • Herefter maler du nødderne og kernene til mel i foodprocessoren og hælder samtlige øvrige ingredienser i og blender det hele til en tyk dej.
  • Dejen klatter du ud på en bageplade i fine pandekager og bager i ovnen i ca. 15 min ved 200 grader varmluft.
  • Modsat hvad jeg tidligere har påstået, er det ikke nødvendigt at vende dem.
  • De klarer sig fint med at ligge på den ene side hele vejen igennem. Det bliver da nærmest ikke nemmere.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Andre grøntsagsbrød

Tidligere har jeg lavet dem med blomkål,  og jeg har også lavet en vellykket grøn variant. I går blev det til hvidkål og gulerod og med en fræk kombination af karry og en røget Gouda.

Hvis du endnu ikke er hoppet med på bølgen med at spise grøntsagspandekager i stedet for brød, vil jeg gerne give dig et venlig puf ud i at give det et forsøg. Det er altså overraskende godt!

Hvidkålsbrød til aftensmad

Jeg spiste dem til aftensmad forleden sammen med lidt hakket, krydret kød med lynrørt raitadressing og en råkost af gulerod, rødbede og ingefær/appelsinsaft.

Det smagte bedre end det ser ud.

Herudover kan pandekagerne bruges til altmuligt. Fx udgjorde de brødet i en ualmindeligt snasket sandwich, som jeg spiste til frokost i går. Imellem to pandekager havde jeg den gode flødehavarti fra Urtekram, en god økospegepølse, lidt agurk og dobbelt lag bearnaisemayo. Jeg siger jer, at grillbaren får konkurrence til stregen her.

Hvidkålspandekager - opskrift på sunde grøntsagspandekager

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

67 kommentarer til “Hvidkålsbrød med karry”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Noj de er gode, Jane. Sidder lige med friskbagte grøntsagsklatter (med en rest selleri og gulerod) med pålæg af avocado og ost til morgenkaffen. Ren velvære!

    Svar
  2. Grønsagspandekager er geniale! Sidste gang lavede jeg dobbelt portion. Jeg skulle bruge nogle til burgere og resten smurte jeg ud på hele bagepladen (som blomkålspizzabund) og brugte pizzahjulet til at skære ud i firkanter efter bagning. Jeg tilsætter også alverdens krydderurter fra haven og gedegouda, det kan anbefales. Hele baduljen røg i fryseren i portionsposer og det er SÅ skønt at ha’ noget man lige kan tage med til madpakken. What’s not to love?! Og de smager bestemt ikke ringere efter en tur i fryseren og 2 min på brødristeren. Manden er også blevet hooked på “grønsagsbrøds” bølgen og der er ingen vej tilbage efter den permanente tåge i hovedet er lettet og den oppustede mave er forsvundet.

    Svar
  3. Så fik jeg lavet dem i eftermiddag. Synes nu de smager lidt af julekål? Men jeg havde heller ikke noget karry i.
    Hvordan skal konsistensen egentlig være, bliver dine sprøde udenpå? For det gjorde mine ikke, men ved heller ikke om de skal blive det ;)

    Svar
  4. Laver dem tit med squash, det er super lækkert. Det fungerer også fint uden nødder, som jeg ikke tåler :-)

    Svar
  5. Åhhr jeg glæder mig til at få mit køkken pakket ud igen, når vi får vores nye lejlighed på Østerbro. Så skal jeg dælendulme lave kålklatter!

    Svar
  6. Genialt Jane!
    De skal prøves, for forleden bestod min burgerbolle af to salatblade, tror nu egentlig disse havde været lidt mere.. umfp på den fede måde.

    Jeg sender dig næsten dagligt, gode tanker – når jeg får tid til at sætte mig ned og fortælle hvorfor, så får du en mail ;)

    Svar
  7. Ja, de er også blevet en fast del af hverdagen herhjemme :-) En virkelig god måde at få brugt alt det kål på!
    Men hvis man nu er lidt dovent anlagt, som undertegnede, så behøver man ikke rive gulerødder og hvidkål først. Jeg kommer bare hele molevitten i foodprocesseren og giver den gas ;-) Så bliver det en fin dej, som lige skal skrabes ned af siderne et par gange :-) Jeg har en Magimix, som jo kan trække alt, men tænker da også at en almindelig kan klare det!!

    Svar
    • Er det rigtigt? Jeg har tit spekuleret på, om jeg egentlig bare kunne hælde hele balladen i, men jeg har aldrig satset og gjort det. Super tip, tak søde Jonna! Jeg har jo også en Magimix og den kan ved gud trække alting… :-)

      Svar
  8. Mums dem må jeg da vidst i køkkenet og prøve med det samme. Jeg har alligevel også et stort hvidkål jeg skal have brugt. (desværre ikke øko, da Brugsen kun havde de alm :(

    Kan de laves med mandler istedet for? Jeg tåler nemlig ikke hasselnødder. Tror jeg prøver det.

    Svar
      • Jeg har ingen foodprocessor – jeg bruger en lille minihakker der passer til min stavblender. Har også brugt den store blender, men der skal man skrabe “dejen” ned af siderne ofte (men til store portioner er blenderen klart at foretrække) :)

        Svar
      • Jeg har brugt min elskede bamix, og det fungerede upåklageligt! :)
        Jeg havde ikke engang revet hvidkålen, kun hakket den smågroft. Uhm :)

        Svar
  9. Tak for dejlig inspiration. Har netop anbefalet din side til mine venner, som søger nye ideer til sundere kost. Tak <3

    Svar
  10. Hvor ser det bare lækkert ud… Dem vil jeg igang med at få afprøvet. Har også altid en masse pulp fra mine juicer, måske jeg skulle ekpserimentere lidt med det også ;-) Tak for inspiration!

    Svar
  11. Mums den sandwich ser god ud og lyder lækker! Og lad mig tilføje, at jeg synes det er megasnyd du disker op med lækre billeder (og opskrifter!), hvor mælkeprodukter indgår, når én har fået den vanvittig ide at eliminere mælkeprodukter fra kosten. Tsk tsk. ;-) Jeg har tidligere lavet grøntsagslapper (med ost), men tror du, de vil lykkedes hvis man putter et ekstra æg i?

    Svar
    • Ja, det tror jeg godt, du kunne. Principielt burde jeg også hoppe med på den mælkefrie vogn, men du ved…. mumlerenmasseundskyldninger….

      Ost, synes jeg dog, gør mindst skade, om man vil. Og smør. Men alle de andre giver også mavepine i større eller mindre grad her. :(

      Svar
    • Jeg laver tit disse uden ost, så jeg kan godt stå inde for at de fungerer fint med et ekstra æg i istedet ;)
      Kan som bonus og fortælle at de fungerer fint uden nødder også :)

      Svar
      • I er snedige, er I, sådan at bruge anden mælk end komælk. Må man det (ja ja, jeg må alt hvad jeg vil, men I ved hvad jeg mener :-)) hvis man vil være mælkefri? Hvis ja, hvorfor? Jeg er mælkefri for at prøve at se, om jeg dels får mindre hudproblemer dels for at se om det kan have en positiv effekt på mit (manglende) vægttab. Jeg tror ikke, jeg er laktoseintolerant, for jeg oplever aldrig maveproblemer efter jeg har spist mælkeprodukter. Jeg spiste tidligere meget hytteost og skyr og det er muligt det er de to, der er synderen mere end laktosen. Altså mængden af kulhydrater, for jeg er i den grad kulhydratintolerant (er det et ord?)

        Svar
        • Ja, til det hele, vil være mit bud. Køer har jo fire maver, eller hvordan er det nu, det er, og derfor er mælken fra koen langt sværere at nedbryde end mælken fra får og geder. Personligt er jeg ikke stor fan af gedeost, men manchegoen, som er fra får, er mild og god. Er man til lidt stærkere ost, er pecorinoen, som sveske også nævner, et godt bud.

          Min vægt er som regel stabil, men falder ofte lidt, når jeg udelader mælkeprodukter. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Jeg tror, det er væske.Hvis man spiser mad, som kroppen ikke kan tåle så godt, ophober man i hvert fald en del væske. Jeg tabte fem kilo på et par uger, da jeg stoppede med at spise gluten i sin tid. Og jeg havde bestemt ikke brug for at tabe mig, men det var simpelthen ophobet væske. Og jeg ved godt, at væsketab ikke regnes med i et vægttab, men hvad er det egentlig for noget pjat? Hvem fanden gider slæbe rundt på fem kilo ekstra væske? Det fylder da altsammen!

          Og også ja til at det kan være mængden af kulhydrater. Man får alligevel en del kulhydrater fra Skyr og hytteost ift. kød og grøntsager.

          Og det var så Dr. Jane, der takker af for nu ;-) Alt ovenstående står for egen regning…

          Svar
          • Haha, så længe du ikke sender en regning, så tages råd imod med kyshånd! :-) Og jeg har jo selv samme tanker, så det er skønt at blive bekræftet. ;-) Og gedeost er altså gudespise! Jeg levede stort set ikke af meget, da jeg var på Fuerteventura.

        • Hej Anita,
          Jeg vil gerne høre, om du har held med vægttabet ved at eliminere mælkeprodukterne? Udelukker du alle mælkekilder? Jeg står nemlig selv med et manglende vægttab…
          KH
          – frk. sveske

          Svar
  12. ENIG!
    Kålklatterne er også blevet fast inventar hos mig og jeg elsker, at jeg lige kan bruge dem som brød til en god fed ost. Juhu!
    I aftes fik jeg også en burger af to kålklatter med moden cheddar og spejlæg = nem og hurtig aftensmad.
    Der er allerede planer om endnu en portion – i spidskålsvarianten – til fryseren i den forestående weekend.
    Dejlig torsdag til dig, søde Jane.
    KH
    – frk. sveske

    Svar