Hverdagsråkost


Denne råkost er en rigtig hverdagsopskrift og består af spidskål, edamamebønner, avokado og mit eget nøddedrys. Det er super enkelt men stadig virkelig lækkert og man føler virkelig, at der er blevet kræset om detaljerne, imens det hele i virkeligheden er lavet på under 10 minutter.

Nem råkost til hverdag

Stort set alle ingredienserne er nemlig en del af min food prep og hvis du ikke food prepper allerede, får du her endnu en varm anbefaling til det. Food prep er jo bare et fancy ord for at bruge en lille time i weekenden på at gøre nogle ting klar, der letter madlavningen i løbet af ugen.

Min foodprep her består i, at jeg har snittet spidskål i køleskabet i en beholder, optøede edamamebønner i en anden og at jeg har lavet nøddedrysset, som står på hylden og venter på at blive brugt. Så det eneste, jeg reelt skulle var at anrette salaten i skålen, skære en avokado op og drysse nøddedrysset over. Det tog ikke mange minutter.

råkost til hverdag

Hverdagsråkost

Føj til favoritter Udskriv Pin
2
|
10 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Snit spidskål i fine strimler.
  • Optø edamamebønner ved at overhælde dem med kogende vand og dræne dem efter et par minutter.
  • Skær avokado i tern.
  • Anret det hele i en salatskål og drys med nøddedrys.

Noter

Jeg veksler mellem edamamebønner og agurk skåret i små tern. Agurken nedbringer kulhydratindholdet en smule men giver mindre fylde og fibre.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Edamamebønner og Keto

Nogle bliver måske i tvivl ved at se edamamebønner i salaten, da bælgfrugter normalt undgås på Keto. Det er sandt, at de er lidt tunge i kulhydratbudgettet, men i sidste ende gælder det jo om at sammensætte sine måltider, som man synes, det passer og fordele sine kulhydrater ud på de måltider, man spiser.

På Keto spiser jeg tit, 0-3 g kulhydrat i min morgenmad, 5-8 g i min frokost og det efterlader altså 10-12 g kulhydrat til min aftensmad. Og ja, det kræver at man tæller sine kulhydrater, men det gør jeg som regel også, når jeg spiser Keto (fordi jeg ellers nemt lander over 20 g). Enten det eller også spiser jeg næsten identiske måltider, som jeg så har talt på et tidspunkt og derfor kender kulhydratindholdet af.

Brug for hjælp til at tælle kulhydrat? Læs guiden til kulhydrattælling her >>

Dressingforslag til hverdagsråkost

Vores måltider til daglig er altid ret enkle og består mest af en eller anden type kød/fisk/fjerkræ og nogle grøntsager, som så kunne være denne hverdagsråkost.

Jeg har ingen dressing på denne hverdagsråkost og det har jeg bare tit ikke, hvis jeg bruger avokado, fordi den cremede konsistens gør det ud for det. Tit har vi dog lidt valgfrie dips og dyppelser på bordet, som jeg nogle gange bruger på salaten her. To favoritter er humus og hjemmelavet shawarmachili (og så er vi jo tilbage til food preppen😅)

Men hvis jeg synes, så putter jeg lidt humus på toppen og drypper lidt shawarmachili over.

råkost

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

En kommentar til “Hverdagsråkost”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Jeg elsker spidskål, og det er nemlig rigtig rart at preppe det, så det er klar til brug.
    Jeg laver også en stor portion dressing, Salattøsens basisdressing. Den er god.

    Svar