Hverdagsmad – det finder du på min tallerken


Mange “sundhedseksperter” taler for, at man skal sidde ned og nyde maden og spise mindfuldt og alt det der og det vil så betyde, at man kommer i bedre kontakt med sin naturlige appetitregulering og derfor ikke spiser for meget.

Det synes jeg sådan set lyder meget fornuftigt.

MEN JEG GJORDE DET MODSATTE…

I de sidste par uger har jeg dog ikke kunne sidde ned, og jeg har derfor stået op og spist. Læs baggrunden her, hvis du ikke allerede har læst det: Sommerferie med smerter

Og der er ved gud ikke noget, der har nedbragt min appetit som at stå op og spise! Og det handler netop om, at det er virkelig svært at nyde sin mad, når man står op.

Og hvis der ingen nydelse er ved maden, hvilken grund er der så til at spise den?

Og hvis der ingen nydelse er ved maden, hvor står jeg så ift. mit job? Puh, det har føltes, som om noget rigtigt rart har været taget fra mig.

Og ja, jeg taler i datid, for jeg er begyndt at kunne sidde lidt, fx imens vi spiser, og det gør det altså lidt sjovere.

Lysten til mad og madlavning er dog ikke helt i højsædet endnu, og de store opskriftkreationer bliver det ikke til, men jeg får dog spist noget ordentligt mad.

#HVADJANESPISER

I dag vil jeg invitere dig til at kigge på nogle af mine (rarere) måltider i den sidste tid.

Instagram og især Instagram story har overtaget mange af hverdagsøjeblikkene med hvad der ryger på tallerkenen, så jeg vil anbefale dig at kigge med der også.

Følger du ikke allerede, finder du mig på @janefaerber

Jeg har også mit eget hashtag (ja ja), hvor du kan se de ting, der har været på min tallerken. Det finder du på #hvadjanespiser

Det er for at skille blogmad fra hverdagsmad, da de to ting nogle gange men ikke altid er lidt forskellige.

Nå men lad os kigge på tallerkenerne.

Næsten hver dag spiser jeg en variant af aftensmadsrest til morgenmad.

I øjeblikket hvor vi griller næsten hver aften, bliver det til en rest kød evt. med avokado til.

Som altid får jeg fiskeolie og kaffe med kokosolie og/eller fløde til.

Her er fx en rest flanksteak med avokado. Det er den pæne version. Ofte ser det ikke så pænt ud.

Nem LCHF inspiration

Søren kom en dag hjem og havde købt en masse kød. Bl.a. havde han købt en okseskank, som var tilberedt sous vide, som vi så bare skulle grille færdigt.

Er du vimmer, det smagte godt!

Og vi havde rester til mange, mange dage, og jeg levede nærmest af det lækre, møre og velsmagende kød.

Der medfølger ingen opskrift, men jeg har lavet svineskank engang. Den kan du se her: Langtidsstegt svineskank

Okseskank - nem LCHF inspiration

Og ellers har jeg taget favoritten med hjem fra ferie: Caprese-salat.

Jeg laver den med spinat eller rucola, tomater, en hel kugle mozzarella, frisk basilikum, godt med god olivenolie og salt og peber. Det tager ca. 5 minutter at lave.

Nem LCHF inspiration

Same same – different day!

Nem LCHF inspiration

Herudover har weekendmorgnerne budt på lækre anretninger. Bl.a. denne med spejlæg og bacon.

Nem LCHF inspiration

Eller denne som blev suppleret af et stykke chiaknækbrød med et tykt lag smør og det lækre chokoladepålæg med bønner.

Nem LCHF inspiration

Jeg har også genoplivet den gode gamle kokosgrød. Det smager dejligt – især med dejlige danske sommerbær på toppen. Find grundopskriften her: Kokosgrød

Nem LCHFinspiration - kokosgrød

Frokost er ikke altid så sexet. Hvad med fx en dåse makrel med æg og mayo?

Nem LCHF inspiration

Og så har jeg haft glæde af de gemte skatte, jeg havde i min fryser. Fx forskellige varianter af grøntsagsbrød. Dem har jeg brugt til toast.

Nem LCHF inspiration

Og så har jeg lavet humus, som jeg elsker.

Jeg bruger opskriften fra Spis dig mæt & glad, som ifølge mine smagsløg er den bedste, der findes.

Nem LCHF inspiration

En dag spiste jeg endda en (næsten) kødfri frokost.

Den bestod af quinoa, der var kogt i hjemmelavet kyllingebouillon og herefter vendt i noget tomatsovs sammen med blomkålsris og så var der kidneybønner stegt i olie med spidskommen, falafler lavet med Irmas nye færdige falaffelfars (faldt ikke i min smag men var nemt), en klat humus, spinat i bunden og det hele toppet med dukkah.

Det var et lille kig på mine pænere tallerkener i den sidste tid.

Hvad spiser du, når det skal være hurtigt og nemt? 

Læs også:

Hverdagsmåltider fra madbloggeren – del I

Hverdagsmåltider fra madbloggeren – del II

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

12 kommentarer til “Hverdagsmad – det finder du på min tallerken”

Skriv en kommentar

  1. Super, super inspirerende og brugbar indsigt i, hvor nemt det kan gribes an.
    Rigtig relevant – og go’ ide. At forenkle det komplicerede er befriende.
    Så, tumbs up fra mig 👍

    Svar
  2. Min alene hjemme mad er avokado, græskyoughurt 2 % og en ordentlig omgang rød quinoa. Det mætter helt vildt og det smager himmelsk.
    Da jeg har fået forhøjet kolesterol så fandt jeg et hav af råvarer der kan sænke mit kolesterol og det virkede. På 3 måneder kom jeg fra 6,1 til 4,6 på mit kolesterol.
    Det er fedt at se så mange af de kolesterol sænkende råvarer i dine retter.

    Svar
  3. Min alenehjemmemad er grøntsager, et broccoli hoved stegt i oven, gulerodssalat, grillet spidskål, stegte grøntsager, suppleret med en bid ost.

    Svar
  4. Hej Jane :-)
    Hvilken makrel-i-tomat køber du? Har du desuden nogle forslag til dåsetun? Det er lidt svært at finde hoved og hale i, hvilke fabrikanter man bør holde sig fra grundet mængden af kviksølv. Jeg har læst mig frem til, at skipjack er den tun-art, der indeholder mindst mængde kviksølv, og at man selvfølgelig bør gå efter MSC-mærkede produkter. Det korte af det lange er: hvilken dåsetun spiser du? :-)

    Svar
    • Der findes kun en rigtig makrel i tomat. Det er Sæby. Produceret i Danmark uden brug af kemikalier. I alle de andre er der brugt kemi for at fjerne skind, og de indeholder tit sukker og andet skidt. Engang imellem kan man finde dem til 5 kr dåsen i Rema eller Fakta. Har lige hamstret en masse :)

      Svar
    • Åh jeg spiser meget sjældent tun fra dåse. Ikke så meget pga. kviksølv men faktisk mest fordi jeg ikke bryder mig så meget om det igen. Jeg tror, Søren køber Irmas, når han køber tun.
      Jeg har ikke undersøgt markedet ift. hvilke producenter, der er bedre end andre. Albacore-tun indeholder mest kviksølv. Den køber vi så alligevel nogle gange men det er fordi det er en af dem, jeg synes smager bedst.

      Jeg er vist ikke den rette at spørge her -haha!

      Svar
    • Åh det er fra mange forskellige. HK Living, Broste, House Doctor etc. Er det en specifik en, du tænker på?

      Svar