Hvad spiser man på Sommerklar?


En stor del af succesen ved Sommerklar-protokollen ligger i, at den tvinger brugeren til at forholde sig til, hvad der kommer på tallerkenen. Hvad skal proteinkilden være, hvilke grøntsager vil jeg spise og hvad skal der lægges til af fedt. Efter noget tid følger også erfaringerne med, at nogle måltidssammensætninger mætter bedre end andre. Og på den måde får man langsomt større forståelse for, hvordan man bedst sammensætter sin kost til egne præferencer og egne unikke forhold.

Disse ting er ikke uvæsentlige, og det er derfor, at der hverken medfølger særlige opskrifter eller en kostplan. Min personlige holdning er, at en protokol som Sommerklar har langt bedre chance for at skabe en meningsfuld forandring, end en kostplan har. Men jeg anerkender, at vi er forskellige, og at forskellige metoder derfor fungerer for forskellige mennesker.

Sommerklar handler om enkelthed

De stærkeste elementer i Sommerklar er enkeltheden og regelmæssigheden. Jeg tror, få mennesker forstår, hvor stor betydning de to ting har for resultatet. I stedet bliver mange næsten provokerede over, at det ikke skal være sværere, hvilket er virkelig underligt.

Når vi kigger på langsigtede resultater, er der intet, der slår det at lykkes flest dage. Det kræver ikke en perlerække af perfekte dage at opnå resultat, men det kræver en indsats de allerfleste dage. At opnå denne vedholdenhed over tid er den altafgørende faktor for at lykkes.

Janes måltider

Mange har spurgt, om jeg ikke vil lave opskrifter til eller vise, hvad jeg spiser, men jeg synes, det er imod formålet. Hele styrken i protokollen ligger i, at jeg måske nok giver de overordnede retningslinger, men at det er brugeren selv, der omsætter dem til praksis på den måde, det fungerer i den pågældende livs.

Vil du hellere slå hjernen helt fra og følge en fast kostplan med opskrifter, så vælg Keto kostplanen i stedet.

Men nu viser jeg nogle eksempler alligevel. Husk, at mine måltider ikke er de rigtige måltider, og de er ikke tænkt til at skulle kopieres. Mine måltider er heller ikke identiske med dem, min søster spiste, da hun var på protokollen. Det er bare det, jeg har spist, og det er valgt den givne dag med udgangspunkt i, hvad jeg havde lyst til, og hvad jeg havde tilgængeligt.

Dine måltider kan se helt anderledes ud og stadig føre til fine resultater. Husk det❤️

Har du ikke allerede Sommerklar med Madbanditten, kan du købe den for 99,- her

Æg, kødrest og grønt
Æg, parmaskinke, tomat
Roastbeef og salat
Tigerrejer med salat
Tigerrejer med bønner og pesto – og en lille serving Comté
Opskrifter til vægttab
Kålsalat med rejer og avokado
Kyllingesalat med avokado, oliven og vinaigrette
Hakkebøf med peberfrugt, agurk og avokado
Hakkebøf med kålssalat og surt
Laks med kålsalat
Laks med råkost
Kylling med råkost
Kylling med kålssalat
Fisk, æg, bønner, pesto
Carnitas på rucola med peberfrugt og avokado
Carnitas med kålsalat

Food prep

Af en, der arbejder med mad, er jeg simpelthen så doven, når det kommer til min egen mad. Jeg gider ikke stå og bruge lang tid på madlavning i hverdagen, men jeg gider godt at spise god og mættende mad.

Især hader jeg at lave grøntsagstilbehør. Ej, men hvad sker der for, at det skal svine sådan?😅

Hver weekend tager jeg derfor mandolinjernet frem og snitter en masse kål til køleskabet. Det sviner helt vildt, men så har jeg til mange dage, og det gør min madlavning så nem. Det er også derfor mange måltider er så ens.

Jeg laver også tit 2 kg pulled pork i weekenden. Når jeg skal bruge det, tager jeg en håndfuld og putter på en bageplade med bagepapir og så varmer/griller jeg det sprødt i ovnen og putter på min kålsalat. Også nemt. Det gælder virkelig om at finde de nemme løsninger, der fungerer i ens hverdag.

Food prep
Min grøntsagsskuffe

Står der Keto og vægttab på dit 2023?

Keto har den unikke egenskab, at det nedsætter din appetit, hvilket giver mulighed for at gå ned i vægt uden sulten som den konstante og klæbrige makker.

Men det er ikke helt uden betydning, hvordan du griber Keto an. Lad Keto kostplanen guide dig eller overvej, om du ikke skal tage 6 uger med mig som din guide på mit Keto kursus. Kurset starter på mandag.

Vil du have mere ud af Madbanditten?

Se alle de fordele du kan få for bare 1 krone om dagen!

>> MadbandittenPLUS <<

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

107 kommentarer til “Hvad spiser man på Sommerklar?”

Skriv en kommentar

  1. Hej igen Jane.. Der er lige noget andet jeg er kommet i tanke om at jeg også hellere må høre dit input på.. Jeg starter hver morgen med et stort glas kogt vand med 2 spsk. citonsaft i, 1 knivspids Cayennepeber, 1 tsk. æblecider eddike (og måske nogle gange 1/2 tsk. honning, for at det ikke skal være så surt).. Så laver jeg også hver dag 1 liter vand til at have stående i køleskabet med 2 pressede citroner, 1-2 grønne æbler i både, ca 10 g kanelstænger (mindre hvis det er stødt kanel) samt 1-2 spsk. æblecider eddike i.. Dette drikker jeg så i løbet af dagen, da jeg synes det hjælper mig både med energi, og tager toppen af den lille sult (hvis der er nogen), samt væskebehovet.. Jeg drikker dog altid af et sugerør for ikke at få skadet emaljen på mine tænder med alt det syre fra citronerne og æblerne.. Det er lidt mere spændende end bare at indtage vand alene.. Måske honningen skal udelukkes helt ??.. Og hvad med kanelen??.. Har hørt at det booster vægttab, og skulle være noget af et “super”krydderi.. Gør jeg noget forkert her??.. Ps. første måltid (brunch) ligger omkring en 11-12 tiden, aftensmad (hvis jeg er sulten, vel at mærke) ca. kl. 19.. Vh. Gitte

    Svar
    • Hej Gitte
      Er det en mulighed at du overtænker det hele lidt?😅
      Jeg ved ikke med din drik, det lyder som sådan noget gwyneth paltrow-noget. Den kan sikkert være fin, hvis du godt kan lide men den forbedrer ikke dit resultat. Det vigtigste for et godt resultat er at du har styr på de store linjer i Sommerklar-protokollen, og så pyt med småtingene. Har du styr på de store linjer, er du superfint på rette spor og så behøver du ikke tænke over småtingene.

      Hver gang du læser noget om nogle madvarer, der booster vægttab, stofskifte osv. så bare træk på skuldrene. Seriøst, det findes ikke. Der findes ingen boostere eller genveje. Det eneste, der virker er at gøre en fin indsats og gøre den hver dag. Så hold fast i det og så skal du nok se resultater❤️

      Svar
      • Godmorgen Jane, og tak.. Ja, måske jeg bare leder efter flere måder at få sat hurtigere skub i vægttabet.. Er nu ikke G.P. men jeg forstår hvad du mener, hi,hi ;-)).. Ok, jeg fortsætter bare med det så, synes det gør mig godt ;-).. Skulle bare lige høre, at det ikke saboterede noget for mig.. Har tidligere, for år tilbage, nok ca 20 år siden også drukket dette “citronvandsmix”, og kunne jo erindre at det gav mig en god følelse allround, derfor det lige blev fundet frem igen ;-)).. Hej for nu.. Vh. Gitte

        Svar
  2. Hej Jane.. Et spørgsmål til dig omkring det med saltindtaget generelt.. Jeg kan ikke drikke de “saltshots”, altså et glas vand tilføjet salt – får simpelthen kvalme af det.. Jeg kan derimod sagtens indtage noget Allround blanding, hvor der er meget salt i, i håndfladen eller spise nogle solsikkefrø med salt på skallen.. Er dette helt skævt ??.. Tak for alle dine guldkorn, har virkeligt reddet mig flere gange, hvor jeg ikke vidste ud eller ind ;-).. Vh. Gitte

    Svar
    • Hej Gitte
      Det ved jeg ikke😆 Jeg er jo sådan mere pragmatiker, hvor jeg bare gør ting, hvis det er det, der skal til😅

      Men altså det vigtigste er jo, at du får det salt, du har brug for (den mængde er jo også individuel).Hvordan du får det, er mindre vigtigt. Dog skal du selvfølgelig være opmærksom på de kulhydrater/kalorier, der evt. følger med måden, du vælger at få det.

      Svar
      • Tak hurtigt svar.. Ja der er selvfølgelig noget fedt i de solsikkefrø, men sundt fedt, går jeg ud fra;-).. Mit “slik” er nogle mandler/valnødder fra haven eller disse, hvor jeg selvfølgelig passer på mængden jeg indtager.. Men som sagt, så salter jeg de kerner godt for at få mit saltindtag op.. Samt det Allround krydderi , lidt i håndfladen eller godt ud over mine tomater/agurker.. Samt selvfølgelig godt på den stegte kylling, som så tilmed giver et dejligt sprødt skind med masser af smag ;-).. Jeg klør på igen, tidligere tabt mig 17 kg på dit Kickstart online kursus, men så kom livet lidt i vejen og noget af det tabte fandt desværre vej tilbage, så nu prøver jeg – nej ikke prøver, men gør !! igen en indsats.. Ordet “prøver” indikerer at man ikke helt har hjertet med, og det har jeg ;-))..God søndag herfra.. Vh. Gitte

        Svar