Hvad Jane spiser


Af grunde, jeg ikke altid helt forstår, er der mange, der er interesserede i, hvad jeg personligt spiser. Og det er da også meget hyggeligt nok at blive inviteret ombord på andres tallerken. I hvert fald så længe man forstår, at kost, smag, præferencer, mål og hverdag jo er vidt forskelligt, og at dette derfor ikke er ment som et diktat for, hvordan du SKAL spise eller hvordan man spiser KORREKT. Det er det ikke. De er bare mine måltider.

Men lad os tage endnu en omgang #HvadJaneSpiser

Repetition & fleksibilitet

Hvis jeg skal beskrive grundstenene for min egen kost, består den af en blanding af repetition og fleksibilitet. Dvs. jeg har nogle basismåltider, som fungerer godt for mig og som jeg derfor spiser igen og igen og igen. Dem bytter jeg så småting ud i, så de er næsten identiske men ikke helt.

Det er også kernen i Keto kostplanen. Folk kalder det nogle gange kedeligt eller ensformigt og så er min respons egentlig bare: Helt rigtigt! For det er nemlig meningen.

Repetition er det mest oversete værktøj til ikke at spise for meget. Tænk buffet-effekten fx og hvor meget du spiser, når der er en hel buffet at vælge fra. Variation er ikke altid din ven og slet ikke, hvis du gerne vil begrænse dit indtag og ned i vægt.

I Keto kostplanen har jeg lagt ‘huller’ ind, hvor man kan putte andre måltider. Det betyder, at man veksler mellem repeterende måltider og samtidig har en smule variation. Det er virkelig en super strategi (sådan i al beskedenhed) og det fungerer bare!

Mine (næsten) ens måltider

Men lad mig først prøve at vise, hvad jeg mener med repetition.

Da jeg for noget tid siden var i Aarhus på skriveferie, købte jeg den samme færdige salatblanding i Føtex hele ugen. Hertil lagde jeg en proteinkilde (kylling, hakkebøf eller laks) og så havde jeg købt noget humus og noget guacamole til at toppe den med.

Det gjorde mine måltider nemme, hurtige, forudsigelige, mættende og stadig velsmagende.

Dag 1: Salaten med kyllingestrimler (købte)
Dag 2: Salaten med kylling + lidt agurk og tomat
Dag 3: Salaten serveret med en hakkebøf og lidt ostetern
Dag 4: Salaten serveret med et stykke varmrøget laks

Okay, du har nok fanget pointen. Måltidet er næsten ens, men der er lidt små hverdagsvariationer.

For god ordens skyld og inden folk besvimer over, at der er en klat humus på min tallerken, vil jeg henvise til dette indlæg om Keto og dette indlæg om at veksle mellem Low Carb og Keto.

Hvad Jane spiser

Alright, herunder tømmer jeg så lidt blandede godter ud fra min kamerarulle. Det er langt fra alle mine måltider, jeg fotograferer, men måske kan dette vise lidt generelt om, hvordan jeg prioriterer at sammensætte dem.

Generelt har jeg en protein-først-tankegang. Proteinkilden på plads først og så finder jeg ud af tilbehøret bagefter.

Kogte æg med skinke + grønt (min morgenmad de fleste dage)
Same, same… næsten
Bløgkogte æg med ost
Blødkogte æg med ost og agurk (beklager banaliteten😅)
Skinke med spejlæg og tomat
Kyllingesalat (food preppet til to dage/måltider)
Salat med tigerrejer
Kyllingesalat på æggewrap fra Palæo
Pulled pork på kål
Kylling med kålsalat og nøddedrys
Hakkebøf med bløde løg
Hakkebøf med kål druknet i oksebouillon
Laks med en rest græskarsuppe og broccoli
Laks med panang og broccoli (spist på WokShop)

Måltiderne, jeg har spist ude, har jeg taget med for at vise, at man ikke behøver være eneboer, der isolerer sig i nærheden af eget køleskab for at spise sundt. Der er masser af sunde muligheder derude (udfordringen består faktisk primært i at vælge dem, når man er der).

Husk lige…

Hvis du sidder og tænker: Ej men jeg KAN ikke spise så meget [indsæt selv madvare]… Super, det behøver du heller ikke. Du spiser som dig, jeg spiser som mig. Det er det, der er det vigtige her❤️

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

4 kommentarer til “Hvad Jane spiser”

Skriv en kommentar

    • Alt det på de første billeder er købt i en Føtex i Aarhus. Megafed butik med virkelig mange lækre convenienceprodukter. Meget lækrere end noget jeg har set her i KBH…

      Svar
      • Tak for svar👌😊 synes ofte jeg må gå lidt på kompromis med de kyllingestrimler jeg kæber i netto, må prøve at tjekke Føtex ud😊

        Svar
        • Ja enig, nogle gange er de lidt ulækre😤 Jeg køber faktisk noget tilberedt kylling i netto til mine teens’ madpakke. Det er fra det der Minimum-mærke (tror jeg det hedder). Det er lidt mindre ulækkert end andre mærker. Det føles mere som kylling og mindre som sammenpresset kød pumpet med vand og salt🫣😑

          Svar