Hvad gør du i december?


I morgen er det 1. december, og hvis du har brugt året på at arbejde med vaneændring i retning af et sundere liv, kan det virke en smule skræmmende at stå foran december måneds horder af pebernøddeskåle, æbleskivearrangementer og julefrokoster med alt for meget af det hele.

At komme sund igennem julemåneden er en udfordring, uanset hvilken kost du spiser til daglig, men har du valgt at spise kulhydratreduceret til daglig, kan december føles som én lang kulhydratfest. Læs også: Derfor er december så svær

Ridset lidt groft op, har vi overordnet tre forskellige valg/strategier:

1. DU HOLDER SUND DECEMBER

Du vælger at holde fast i de gode vaner og laver derfor blodsukkervenlige julegodter. Dem ligger der heldigvis masser af her på bloggen, og du tager bare for dig af retterne. Se fx julegodter med hjemmelavet marcipan og nougat eller tag et kig på hele oversigten af juleopskrifter eller hent min gratis e-bog med juleopskrifter.

Fordele: Du slipper for mavepine, oppustethed, sukkertrang og alt det andet bøvl, der følger med, når man pludselig går tilbage til en high carb kost med masser af sukker og hvede.

Ulemper: Det bliver hurtigt til virkelig mange NEJ TAK’er i løbet af måneden, og det kan være lidt besværligt. At sige nej tak kan også give dig en følelse af, at det er synd for dig, at du ikke også bare kan spise alle de gode sager, når alle andre kan.

Læs også: 6 strategier til december uden vægtopgang

2. DU HOLDER BEVIDST USUND DECEMBER

Du tænker, at december uden juleslik og -godter er en trist fornøjelse og dropper alle tanker om sundhed denne ene måned om året og går all in på alle de gode sager. Du nyder det og gør det uden dårlig samvittighed!

Fordele: Det er dejligt befriende at kunne spise både skumjulemænd og billig chokolade fra Tyskland, og måske finder du ud af, at de ikke engang smager så godt, som du huskede (undtagen skumjulemændene – de smager faktisk lige så godt, som man husker!).

Ulemper: Risiko for mavepine, oppustethed, sukkertrang, appetitregulering ude af kontrol, dårlig søvn, vægtøgning etc.

3. DU BALANCERER BÅDE-OG

Du finder plads til begge dele i december og holder fast ved din sunde hverdagskost og giver den så gas med gode sager til julefrokosten, juleaften, eller der, hvor det nu giver mening for dig.

Fordele: Du får det bedste af begge verdener: Du holder fast i hverdagskosten og får lov til at slå dig løs de dage, du vælger, og det giver dig både en følelse af frihed og kontrol.

Ulemper: Hvis du er meget sukkerfølsom, er det ikke rart at slippe sukkermonsteret fri, og det kan føles som en kamp at skulle tilbage på sporet igen efter hver afvigelse.

Læs også: Vælg den rette strategi, når du vil ændre vaner!

FORDELE OG ULEMPER

Alle tre strategier har sine fordele og ulemper, og det vigtigste er, at du vælger den, der giver mening for dig. Det kan fx virke lidt surt at skulle sige nej tak 800 gange i december, mens det kan virke frigørende at have en måned, hvor tøjlerne løsnes lidt. Til gengæld er det surt at gå til nytårsfest med tøj, der strammer de forkerte steder.

Selv vælger jeg både-og. 100% er slet ikke realistisk for mig, og det er heller aldrig målsætningen.

I december holder jeg fast i min hverdagskost men nyder også de mange festlige sammenkomster. Det fungerer fint for mig.

Jeg får ofte spørgsmålet, om jeg så spiser mindre fedt, hvis jeg ved, at der ryger julegodter ind senere, men sådan tænker jeg slet ikke. Jeg tænker mere sådan på det, at jo mere eller bedre mad, jeg har spist inden, jo mindre lyst har jeg til de der skumjulemænd. Jeg sparer heller ikke på noget dagen efter. Jeg har ikke rigtig det der indre regnestykke kørende.

HER KOMMER DET VIGTIGSTE!

Uanset hvad du vælger, så nyd det! Det værste, du kan gøre er at gå all in på alkohol og julegodter og krydre det med selvmedlidenhed, offerrolle og dårlig samvittighed.

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

9 kommentarer til “Hvad gør du i december?”

Skriv en kommentar

  1. Fantastisk indlæg! Jeg har lige selv skriblet mine tanker ned og selvsamme emne, og er nået til en lignende konklusion:
    Personligt mener jeg, at maden i december måned får alt for meget opmærksomhed og magt!
    Du behøver ikke vælge en 100% restriktiv december måned, men du behøver heller ikke sige ja tak til slikfadet HVER gang for at føle, at det er jul. Balance, ligesom resten af året, mener jeg er den bedste vej for den kommende måned…

    Svar
  2. Hvor er det godt du ser sådan på det, jeg vil nemlig spise som jeg plejer i hele December, men juledagene vil jeg spise julemad som julemad skal være , ingen erstatningsmad til mig der, god mad ,lidt god vin og lidt julegodter. Jeg er ikke den store slikspiser, så lidt god chokolade til mig her. ;-)

    Svar
  3. Jeg har raget stilling for længst, faktisk allerede i sommerferien.
    Jeg har levet rimelig striks LCHF siden midt januar i år, bortset fra sommerferien hvor jeg indtog 3 vaffelis. Jeg har også et par gange i løbet af året spist en pizza, men nul slik og chokolade kan jeg slet ikke lide.
    I julen vil jeg, med allerbedste samvittighed, fordi jeg jo lever su dt resten af året, spise og drikke hvad jeg har lyst til ved julefrokost og i juledagene, men hverdage vil jeg spise som jeg plejer og så tager jeg hovedpine og oppustethed med.

    Svar
  4. Dejligt velreflekteret indlæg med gode pointer. Jeg elsker din blog og dine tanker, som ofte sætter noget på plads hos mig eller sætter tanker i gang. Og lækker madinspiration ikke mindst :-)
    Selv har jeg har besluttet mig til at ligge mellen 1 og 2, tættest på 1. For spiser jeg nemlig ordentligt, så er det ikke stort afsavn at sige nej tak (så er der godt nok det sociale akavede i det, som jeg hader. Og det der pres fra nogle om at legimitere, at de spiser ved også at spise, fordi mit nej, udløser dårlig samvittighed hos dem).
    PS, synes det er så hyggeligt at du har tvillinger – jeg har et sæt piger på 3 og kan nikkede grinende (og træt) genkendende til et indlæg, hvor du skrev om at lave mad med én på ryggen og én på armen).

    Svar
  5. Det er indlæg som disse der løfter din blog til det virkelig, virkelig meningsfyldte! Og de kommer altid lige dér hvor jeg harbrug for dem. Tak, Jane!!

    Svar
  6. Sikke da en befriende beskrivelse! At kalde dig for en mad-fanatikker er da vist en overdrivelse ;-) Jeg har nydt en julefest i går med boller, æbleskiver og alm pebernødder, men måtte også betale prisen i nat med mavekneb, så nu vil jeg kigge lidt nærmere på dine opskrifter, for jeg orker ikke en hel måned med ondt i maven, men vil stadig gerne nyde. Rigtig god 1. adventssøndag :)

    Svar
    • Jeg var til julefrokost i går og har tømmermænd – av av! Jeg rører aldrig gluten, så det udrydder jo en del af julegodterne for mit vedkommende, men jeg skal muligvis overveje mit alkoholindtag i december for kalenderen er godt nok fyldt med festligheder :)

      Svar