Chiagrød med bærsylt – Hurtig morgenmad uden æg


Hvad skal jeg spise om morgenen, hvis jeg har travlt, eller hvis jeg ikke kan lide æg? Chiagrød, måske! Den smager skønt, når man lige lærer at forene sig med konsistensen (men det kan man faktisk godt), og så har man mulighed for at gå i pynte-selvsving, og det elsker vi jo!

Hvorvidt chiagrød med bærsylt mætter, vil jeg lade være op til jeres vurdering. Fedtenergiprocenten er jo tårnhøj, når den er lavet på den fede kokosmælk, så den mætter helt bestemt. Til gengæld ligger den jo let i maven i forhold til kød, æg og grønt. Jeg synes, at sidstnævnte mætter længere, men har det rart med at veksle med chiagrød ind imellem. Og ellers fungerer chiagrød med bærsylt godt som dessert en dag, hvor man har lyst til lidt lækkert.

Chiagrød med bærsylt - LCHF

Chiagrød med bærsylt og havtorn

Føj til favoritter Udskriv Pin
1 person
|
5 min

Ingredienser

Pynt

Sådan gør du

  • Hæld chiafrø, hampefrø og vanilje i et glas sammen med kokosmælk og rør det godt rundt.
  • Sæt i køleskabet med låg på. I den første times tid kan det være en god idé lige at røre lidt i den ind imellem, så du sikrer dig at chiafrøene ikke ender som en hård klump nede i bunden.
  • Næste morgen rører du den igennem en gang mere, putter lidt bærsylt i og pynter med dit yndlings-gejl på toppen. Det smager fannerme godt!
Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem
Chiagrød med bærsylt - Morgenmad uden æg - chiagrød LCHF
Chiagrød med bærsylt - Morgenmad uden æg - chiagrød LCHF

Få mere ud af Madbanditten

Få adgang til energiberegninger på alle opskrifter, få din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, lav dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller brug de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette og meget mere får du som PLUS-medlem🤩

Det koster mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

42 kommentarer til “Chiagrød med bærsylt – Hurtig morgenmad uden æg”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane
    Jeg spiser normalt skyr iblandet lidt chiafrø og med hakkede mandler og friske bær som topping. Er der ikke noget jeg kan iblande/putte på så det opfylder LCHF? Har hidtil tænkt at de ca. 20 hakkede mandler gjorde det ud for det fedt måltidet skulle indeholde? Hvis ja, kan du opliste mængder, så måltidet matcher kcal indtag på en god morgenmad.

    Kh Anja

    Svar
    • Det er svært for mig at sige for du er jo allerede ude i en morgenmad, som jeg helst ikke anbefaler. Jeg anbefaler ikke skyr og ikke yoghurt men i stedet rigtig mad baseret på kød, grøntsager og fedt. Som fx disse forslag: https://www.madbanditten.dk/keto-morgenmad/

      Min erfaring er helt enkelt at det skaber langt, langt bedre resultat end sød/blød morgenmad spist med ske. Vil man gerne spise disse, tror jeg, det er bedst kun at gøre det en sjælden gang imellem.

      Dette gælder i øvrigt hvis målet er vægttab. Er målet bare vægtvedligehold kan man jo slippe afsted med langt flere ting :)

      Svar
  2. Hej Jane

    Jeg laver chiagrød på skyr og mælk.. Har prøvet med kokosmælk med det er ik lige mig… Men er det meget forkert i forhold til LCHF..
    Jeg får gerne lidt bær på og mørk chokolade ;)

    KH Sine

    Svar
    • Chiagrød på skyr og mælk er ikke LCHF. Den indeholder jo ingen fedt. Hvis den fungerer for dig, synes jeg, det er det, du skal fokusere på :)

      Svar
  3. Jeg har ikke helt opfattet om man tager på ved at spise chia frø eller om man ryger ned i vægten, vil i være søde at skære det i pap for mig? :-)

    Svar
  4. Chaigrød – det er velsmag :-) havde ikke ingredienser til opskriften, men chaifrø, den lækre kokosmælk og blåbær på frost… og mums lækker lilla chaigrød morgenen efter!

    Svar