Grøntsagsfladbrød


Grøntsagsbrød er min favorit-brøderstatning. Jeg har ikke spist rigtigt brød siden 2010, så jeg har for længst vænnet mig af med, at al mad starter med en skive brød.

Hvis jeg spiser brød-erstatninger, foretrækker jeg de brød, der lavet med en base i grøntsager. De tunge kernebrød og brød bagt på specialmel spiser jeg sjældent. Jeg vil hellere have rigtig mad.

Grøntsagsfladbrød

Grøntsagsfladbrød med blomkål og broccoli

4,50 fra 2 stemmer
Føj til favoritter Udskriv Pin
De populære blomkålsbrød
15 stk
|
40 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Mal solsikkekerner til groft mel i foodprocessoren med den store kniv. Skær blomkål og broccoli i mindre stykker og hæld dem ned i blenderskålen sammen med persilleblade og blend.
  • Tilsæt revet ost og blend igen.
  • Tilsæt æg og krydderier og blend til en fedtet masse. Tilsæt til sidst Pofiber/loppefrøskaller og blend igen.
  • Da blenderskålen er næsten helt fuld, kan det være svært at få fordelt fibrene ordentligt i dejen, så jeg hældte den efterfølgende over i en skål og rørte den lige godt igennem med en ske.
  • Opvarm ovnen til 180 grader varmluft.
  • Form den fedtede dej til boller i hænderne og klat dem ud på bageplader beklædt med bagepapir. Jeg brugte tre bageplader i alt. Saml de flade boller godt rundt i kanten, så du får en defineret kant.
  • Bag i ovnen i ca. 30 minutter. Hold øje med dem undervejs og skift evt. plads på pladerne og tillad at tage dem ud på forskellige tidspunkter. De er færdige, når de er blevet let brune og har fået en fin brun kant.
  • Løft dem forsigtigt fra bagepapiret med en bagespatel eller lign. og lad dem herefter afkøle.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Der er få opskrifter, jeg har lavet så mange gange som de populære grøntsagsfladbrød. De er geniale, hvis du spørger mig! Jeg bruger dem i sandwiches, som burgerbolle, hotdogbrød eller som bund i en minipizza.

Portionen her er virkelig stor og et super weekendprojekt. Men du kan evt. halvere den, hvis du synes.

Hvordan opbevarer man grøntsagsfladbrød?

Når jeg har lavet en portion, opbevarer jeg et par stykker i køleskabet (adskilt af madpakkepapir) og fryser resten ned (igen adskilt af madpakkepapir). På den måde er det nemt lige at tage en enkelt eller to på efter behov. Det har reddet mange frokoster for mig igennem årene.

Grøntsagsbrød lavet med rester

Jeg laver dem aldrig efter opskrift. Jeg bruger grøntsager (ofte af den halvtrætte slags), lidt kerner malet til mel og revet ost. Krydderier efter hvad jeg lige synes.

Slip fantasien fri. Brug cirkamængderne i min opskrift på grøntsagsfladbrød og brug hvad du har hjemme.

De her grøntsagsbrød er sådan set ikke meget anderledes end de mange andre lignende grøntsagsbrød, jeg har lavet og som findes både her på bloggen og i mine bøger.

Grøntsagsbrød – anvendelsesmuligheder

Jeg bruger dem til alt muligt! Til hurtig frokostsandwich, som burgerboller eller som bund i denne lækre mexi-tallerken, som var min morgenmad i går.

Her havde jeg et grøntsagsbrød smurt med røget paprikadip sammen med en rest kylling, guacamole og tomatsalsa fra min aftensmad aftenen før. Det var en seriøs morgenmad! Faktisk så seriøs, at den mættede helt til aften!

Grøntsagsfladbrød med blomkål og broccoli - Kan bruges til alting! Sandwich, burgerbolle, hotdogbrød eller som bund i en minipizza. Glutenfri, helt naturlig og LCHF. --> Madbanditten.dk
grøntsagsfladbrød - blomkålbrød - fladbrød med blomkål og broccoli

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

65 kommentarer til “Grøntsagsfladbrød”

  1. Grundet mælkeintolerance anvendte jeg vegansk ost. Brødet hang slet ikke sammen, hvilket jeg gætter på var årsagen. Kan man tilføje flere æg som erstatning for ost, for at få det til at hænge sammen?

    Svar
    • Ja nogle gange kan man godt redde det med et ekstra æg men det er ikke noget, jeg specifikt har testet her.

      Svar
  2. Jeg har dem i ovnen nu og håber det bliver godt 🙏🏻 jeg har længe kørt med chaflerne til frokost, men trænger til lidt andet. Jeg plejer at bruge to chafler med spinat, tomat, kylling og ost. Hvordan ville du bruge grønsagsbrødene som madpakke, og er to stykker for meget?

    Svar
  3. 4 stars
    Hej Jane
    Er der et alternativ til pofiber/ loppefrøskaller
    Det er et problem jeg kan simpelthen ikke lide smag og konsistens
    Og det hæmmer mig ingen del af dine opskrifter

    Svar
    • Jeg synes jo det er både nemmere og bedre bare ikke at spise de brød. Der er jo vitterligt ingen gevinst ved dem og de allerbedste resultater får du alligevel ved at spise kød og grøntsager – ikke brød, uanset hvad de brød er lavet af.

      I grøntsagsfladbrød og den type kan du prøve at udelade dem. De andre slags synes jeg bare du skal lade være med at spise.

      Svar
  4. Hej Jane,

    Kan man fryse fladbrødene, og i givet fald hvor længe kan de holde?

    Mange hilsner
    Malene Persson

    Svar
    • Ja det kan man sagtens. Put madpakkepapir imellem dem, så de ikke klistrer sammen. I fryseren holder de nærmest forevigt. Er noget nogensinde blevet for gammelt imens det er frosset ned?

      Svar
    • Det er ikke noget, jeg vil spise. Har du læst ingredienserne?

      Men det rette spørgsmål synes jeg snarere er: Hvad er dit mål? Hvad vil du gerne opnå og hvilken rolle mener du at Elverbrød skal spille for dig?

      Svar
  5. Hej Jane.
    Et spørgsmål mere. Jeg er helt med på at ketose og vægttab ikke har noget med hinanden at gøre, men at ketose er et redskab til at få fedtforbrænding i stedet for kulhydrat forbrænding. Hvornår skifter kroppen fra fedtforbrænding til kulhydratforbrænding? Hvor mange gram kulhydrat daglig skal der til?
    Jeg vil gerne spise 1skive fuldkorns rugbrød og det er 10 g kulhydrat. Og så får jeg grøntsager til mine måltider og måske ligger jeg på 40-50 g kulhydrat daglig. Er jeg så ikke længere i ketose? Hvor går grænsen?
    Mvh Kirsten

    Svar
  6. Har lige lavet fladbrødene. Men desværre sidder de fast på bagepapiret! Nogle eller et godt råd til at undgå det?

    Svar
    • Jeg plejer lige at bruge en spatel til at løfte dem fra papiret, når de kommer ud af ovnen og så afkøler de herefter og alt går fint.

      Svar