Greenies, smoothies og en bog-anbefaling


Tak for alle jeres søde hilsner og tanker i forbindelse med mit tandlægebesøg. Det gik helt udramatisk og takket være et ordentlig skud bedøvelse, gjorde det slet ikke ondt. Før bedøvelsen fortog sig, selvsagt!

Resten af dagen selvmedicinerede jeg smerten væk med en cocktail af ipren og panodil, og det gjorde mig så døsig, at jeg småsov det meste af dagen. I går fik jeg en SMS fra min tandlæge, som spurgte, hvordan jeg havde det! Er det lige god stil eller hvad? Så hvis der nogen, der mangler en sød og dygtig tandlæge i KBH, kan jeg godt anbefale en!

Kosten holdt jeg flydende den første dag. Jeg tror egentlig godt, jeg kunne have tygget noget forsigtigt i den anden side, men jeg havde ikke lyst til at prøve. Så jeg støvede Vitamixen af og fik blendet nogle dejlige, flydende drikke.

Sådan laver du en greenie - grundopskrift --> Madbanditten.dk

Greenie med spinat, agurk, broccoli og avokado

Føj til favoritter Udskriv Pin
1 flaske
|
10 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Rens alle ingredienserne, skær dem i mindre stykker og hæld i blender med vand og isterninger. Blend og drik.
  • Det er mængden af vand, der afgør, hvor tyk greenien bliver. Start evt. med 2,5 dl og hæld lidt ekstra i, hvis den bliver for tyk.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem
Greenie - Vitamix --> madbanditten.dk

Jeg blender hellere, end jeg juicer. Det giver mig mindre spild (=ingen spild) og fuld udnyttelse af de gode grønne sager.

“Aftensmaden” blev lilla. Jeg havde ikke meget appetit, så jeg blendede bare denne farverige sag sammen.

lilla smoothie --> madbanditten.dk
lilla smoothie --> madbanditten.dk

Lilla smoothie

Føj til favoritter Udskriv Pin
1
|
10 min

Sådan gør du

  • Blend hele ballanden. Drik øjeblikkeligt. Det var da nemt!

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

INSPIRATION TIL FLERE GRØNNE DRIKKE

Hvis du mangler inspiration til flere grønne drikke, fik jeg fornyligt denne saftbog i gave. Bortset fra at jeg ikke deler bogens begejstring for en ren rå, vegetabilsk livsstil, synes jeg, bogen udmærker sig ved, at de mange lækre grønne drikke indeholder mestendels grøntsager og kun en smule frugt til at søde med. Ofte når jeg læser greenie- og juiceopskrifter er det omvendt. En stor bunke frugt tilsat lidt grønt for farvens skyld, men denne har altså vendt det om, og det kan jeg godt lide.

SAFT – Rene grønne vitaminer af Sarah Cadji

Saft - rene grønne vitaminer
linje.png

Indlægget indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik.

Kom med til webinar

Tilmeld dig 30 minutters gratis webinar d. 10. januar med Tine og mig og bliv klogere på din fordøjelse (og hvorfor den nogle gange brokker sig)

Tilmeld dig allerede nu, så du ikke går glip af det

Lyt til nyeste afsnit podcast gratis

Som PLUS-medlem kan du lytte til min nye podcast, Madbanditten uden filter – Lyt til sidste episode gratis i prøveperioden.

Emner denne gang: Antiinflammatorisk kost, hvad er den sundeste kost, proteindistribution, fest og alkohol på Keto og er Keto stadig sund, hvis man ikke laver alting fra bunden?

Lyt til sidste nye afsnit her >>

Udover podcast får du adgang til energiberegninger på alle opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du kan lave dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller du kan bruge de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette for mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

Skal jeg hjælpe dig med vægttab?

Keto er super effektivt til vægttab, når det gøres rigtigt. Stop med at spilde tiden og kom ordentligt fra start.

Se hvordan her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

30 kommentarer til “Greenies, smoothies og en bog-anbefaling”

  1. Keto-tip til greenie’en: Drop de 50 gram banan, som udgør ca. 10 gram af de 17 gram kulhydrat, og tilsæt Sukrin efter behov i stedet.

    Hvad siger du til det, Jane?

    Svar
    • Min anbefaling er egentlig mest at droppe greenies og andre flydende kulhydrater/kalorier på Keto. Er det ikke en mulighed, er dit bud helt sikkert bedre end en med banan.

      Svar
      • Hej Jane,

        OK, tak for info. Hvorfor anbefaler du ikke greenies på Keto?

        Jeg synes, mange af de grove grøntsager (spinat, broccoli, grønkål mv) er lettere at få indenbords i tilstrækkelige mængder (“6 om dagen”), når de er blendet til greenies. Har du nogle tips til at få nok grøntsager på Keto, uden at lave greenies? Jeg synes, jeg bliver rigeligt mæt af dine opskrifter, som de er, uden ekstra grøntsager :-)

        Med en greenie-flaske som den i opskriften (uden banan) får jeg omkring halvdelen af dagens grøntsager for kun ca. 135 kalorier :-)

        Vh. Thomas

        Svar
        • Det er af flere grunde. For det første fordi det er så dødsvært at lykkes med at spise under 20 g kulhydrat om dagen, og det er så nemt (som du selv er inde på) at få store mængder grønt ned, når de er blendet og drikkes.

          Hertil kommer, at de fleste bruger keto til vægttab (ved godt det ikke er tilfældet her), men i de tilfælde er det ganske veldokumenteret, at flydende kalorier mætter mindre end tyggekalorier.

          Mit indtryk ud fra det, du tidligere har beskrevet, lyder det til, at du mere spiser Low Carb end Keto. Det er jo også et supervalg i din situation og her er der intet som helst i vejen med at drikke greenies. Der kan endda blive plads til en smule frugt i dem også, hvilket jo gør det lidt mere appetitligt.

          Svar
          • Hej Jane,

            OK, mange tak for uddybningen :-)

            Jeg forsøger nu godt nok at spise ketogent (20-30 gram kulhydrat om dagen) og er også i ketose ifølge de målinger (blodprøver af blodsukker og ketoner), jeg foretager om morgenen på tom mave. Men så vidt jeg har forstået, varierer det vist også en del, hvor ens personlige “kulhydratgrænse” går i forhold til at komme i (eller forblive i) ketose. Måske er jeg bare heldig, hvad det angår.

            Vh. Thomas

  2. Kære Jane,

    Jeg forsøger mig med et spørgsmål her – ved ikke hvor det passer bedst ind :)

    Selvom jeg generelt synes jeg er indehaver af et “jernhelbred”, så har jeg på det seneste været lidt optaget af fordøjelse, manglende mavesyre, vitamin- og mineraloptag, hævede ben, træthed og andet i den dur.

    Jeg har læst lidt i “tarme med charme” men nåede ikke hele bogen inden den skulle retur til biblioteket. Godt skrevet bog, som jeg skal have læst færdig når jeg får fat i den igen.

    Så har jeg læst Anne Dorte Tanderup (“min vej til et sundt liv”) hvor hun anbefaler udrensning / afgiftning vha. faste / juicekur, jeg har googlet lidt forskelligt om juices og greenies og så har jeg fået fat i “Den fedeste juicekur” af Martin og Zennie Bonde Mogensen.

    Jeg har besluttet, at sådan en periode med grøntsagsjuice (tilsat lidt frugt) vil jeg gerne prøve. For at se om det giver udrensning / afgiftning og fornyet energi.

    Men først skal jeg jo have maskineriet til det (jeg har kun en blender – en BRAUN som er ret kraftig) – og her taler mange om slow-juicere som “det store dyr i åbenbaringen”…
    men her skriver du så, at du bare blender det hele for ikke at skulle have pulpen som affald efter juice’ingen… er udbyttet helt de samme, uanset om du juicer eller blender ?

    Dernæst vil jeg gerne høre din mening ift. juice / greenie-“kur” – eller måske skal vi bare kalde det f.eks. en uge på flydende kost inkl. lidt kosttilskud og proteinpulver. Det er vel næppe mere usundt end en uge på fastfood, men tænker du noget positivt om det ? Er der faldgruber ? Det er særligt udrensningen / afgiftningen / at give mit tarmsystem en pause / regulering af mavesyre (jeg tror jeg har for lidt), som jeg håber at få ud af “kuren”.

    Håber meget på at høre fra dig – jeg er klar over at du ikke kan give et eksakt svar, men vil meget gerne høre din mening / holdning.

    God fredag :)

    Kh. Anne LInd

    Svar
    • PS. Glemte at oplyse, at jeg har spist LCHF i et par år nu. Jeg er ikke fanatisk, så når jeg spiser hos venner, spiser jeg som regel hvad der bliver serveret, uden dog at spise meget af det jeg ikke spiser herhjemme, og det er primært ris og kartofler jeg spiser, ikke pasta.
      Jeg er ikke intolerant overfor noget, så jeg tåler altså det meste, men på en LCHF-kost kan jeg hurtigt mærke oppustetheden hvis jeg spiser for mange kulhydrater af dem jeg ikke plejer at spise.

      Svar
    • Hej Anne
      Mit valg om at blende i stedet for at juice handlede dels om at minimere spild, og dels om at jeg kun kunne have én maskine stående fremme. Så jeg blender mine grønne drinks og lader væskemængden afgøre, om jeg vil have en tyk smoothie eller en tyndere “juice”. Præcis hvad der sker med fibrene, når de blendes er jeg lidt usikker på, men når man juicer fjernes de i hvert fald helt hvilket giver en langt hurtigere optagelig drik sammenlignet med hvis man tygger sin mad.

      Sagt på den pænest tænkelige måde, er jeg ikke fan af juicekure, flydende udrensningskure eller andre tiltag, man gør i en kortere periode for at “rense ud”. Jeg tror, de gør større skade end gavn på både fordøjelsen og stofskiftet og muligvis også på det mentale plan. Det handler dybest set om min skepsis overfor, om det overhovedet er nødvendigt at “rense ud” på den måde. Jeg tror på, at kroppen klarer den proces fint, og jeg tror ikke (længere) på tanken om at fordøjelsessystemet læger sig selv af en uge på flydende kost. Grundlæggende tror jeg jo mere på livsstil og på at finde roden til problemerne. Er der problemer med mavesyren, skal disse selvfølgelig addresseres. Det samme gælder andre helbredsudfordringer.
      I bedste fald vil juicekurene give et hurtigt vægttab (væske, muskler og måske også fedt) og en følelse af at “være let i kroppen” pga. det massive kalorieunderskud. En følelse, der vil forsvinde, når juicefasten er forbi. Et stort kalorieunderskud er den hurtigste vej til forstyrret hormonbalance og til overspisning. Så nej, jeg har ikke meget positivt at sige om juicefaste. At lægge grønne drinks til i sin i forvejen gode kost, synes jeg derimod kan være fint, men er tarmsystemet belastet ville jeg introducere dem langsomt.
      Det var et helt ærligt svar :-/

      Svar
      • Hej Jane,

        Tusind tak for dit ærlige svar – det var netop det jeg spurgte efter :)

        Og jeg er helt enig i dine betragtninger om at det primært handler om livsstil, og at vi skal behandle vores krop ordentligt hele tiden, hvilket vil sige med en god, varieret kost. På den måde skulle vores fordøjelse gerne have mulighed for løbende at “holde os rene” indeni, uden behov for udrensning.

        Jeg synes sådan set også det er dér jeg er det meste af tiden med min mad, men måske er det den side af mig der siger “alt eller intet” (er det abstainer du kalder det ?), der synes det lyder lokkende med en periode på flydende kost ?? Jeg ved det ikke.
        Men jeg har i hvert fald fået lidt mere at tænke over, før jeg kaster mig over juicerne.

        Dem der sælger slowjuice-maskinerne skriver for øvrigt, at man selv kan vælge hvor meget pulp / fibre man vil lade få adgang til juicen, og at den mere blide (slow) behandling af grøntsagerne er med til at sikre bedre bevarelse af vitaminer og mineraler..

        Og til sidst: ang. for lidt mavesyre (jeg har prøvet testen med natron i vand på tom mave ( uden bøvs) ) – har læger forstand på den slags, eller skal man til alternative behandlere ?

        Mange hilsner
        Anne Lind

        Svar
        • Jeg forstår godt hvad du mener og det problematiske er jo netop at man længes efter at finde en enkelt løsning på et kompleks problem.

          Jeg ved faktisk ikke helt med den mavesyre. jeg lærte om natron-testen i “alternativt regi”. Problemet er, at symptomerne på for meget og for lidt mavesyre er sammenfaldende og hvis man behandler for lidt mavesyre fejlagtigt med mavesyredæmpende præparater gør man jo problemerne værre.

          Jeg tror ikke, jeg har problemer med mavesyre, men i perioder, hvor jeg har ondt i maven, tager jeg nogle gange 1 spsk æblecidereddike i et glas vand før hvert måltid. Nogle gange også bare, hvis jeg har virkelig ondt. Og det hjælper ret meget. Ellers kan man få sådan nogle HCL tabletter til at øge mavesyren, men de gav mig en hæslig svien, da jeg testede dem, så jeg konkluderede at de ikke var for mig. Læs evt. mere om dem her: Fordøjelse og maveproblemer

          Svar
      • Øv – syntes jeg havde skrevet og sendt et svar til dig, men nu ser det ud til at være forsvundet :(

        Jeg skrev vist noget i retning af, at jeg var helt tilfreds med et ærligt svar, for det var netop dét jeg havde bedt om :)

        Og jeg er også helt enig i dine betragtninger omkring generel livsstil som en afgørende faktor for sundhed, og tager egentlig også afstand fra alt for radikale tilgange til “øget sundhed”.
        Når jeg så skal tænke over hvad der kan være grunden til at jeg alligevel er blevet lidt optaget af grøntsagsjuice-kure, så tænker jeg det kan være min alt-eller-intet-tænkning (er det “abstainer” du kalder det ?). I stedet for den evige balancegang med mere langsomme OG langsigtede resultater (som jeg jo også er fortaler for !!), så kan det være tillokkende med en periode med udelukkende flydende kost, fordi det også gør nogle ting mere simple. Jeg skal ikke tages stilling i hver enkel situation, men har taget en overordnet beslutning om, at nu er det sådan i x antal dage. Selvfølgelig i håbet om at det er en vitamin-indsprøjtning, giver fordøjelseskanalen ro, at jeg indtager tilstrækkeligt med næringsstoffer mv.
        Jeg er normalvægtig (172 cm, 62,5 kg), men måske kunne det begyndende appelsinhud på lårene bliver “renset” for affaldsstoffer og komme til at se lidt pænere ud ? Måske kunne min drænage begynde at fungere lidt bedre, så jeg ikke havde let hævede ben sidst på dagen ? Måske kunne min produktion af mavesyre øges, så jeg generelt fik mere udbytte af de gode råvarer jeg spiser ? osv. osv.

        Jeg synes generelt det er svært at finde ud af hvor man kan få hjælp til sådan et mere “blødt” område – egen læge har vist ikke tid til sådan en snak om småskavanker, som jo ikke giver mig synderlige gener i hverdagen. Det er vel mest af kosmetiske grunde at jeg gerne vil af med lidt appelsinhud og de hævede ben ?? Jeg er jo ellers sund og rask (og 44 år – noget følger måske bare med alderen?).

        Nå, dette indlæg blev vist lidt længere end det der blev væk. Håber du orkede at læse med :)

        Tak for dine altid konstruktive og informative indlæg.

        Varme hilsner Anne Lind

        Svar
  3. Har lige lavet greenien – var lidt bange for smagen, men er ikke så god til at huske mine grøntsager pt, så tænkte nu skal det være og hold nu op jeg blev overrasket! Den er virkelig lækker!! :D Jeg havde ikke basilikum, så brugte mynte istedet.. mums :) Det er ikke sidste gang jeg laver sådan en :)

    Svar
  4. Hej Jane
    Jeg er på udkig efter en ny tandlæge, så jeg vil rigtig gerne have navnet på din, nu hvor du giver så pæn en anbefaling.

    Mange hilsner
    Lene

    Svar
  5. Hej Jane.
    Jeg elsker din blog og din kostretning ;-) Sagen er det, at jeg ihærdigt prøver at banke noget god ernæring ind i hovedet på min far som er overvægtig. Det går ikke særlig godt, for alt hvad jeg siger passer jo ikke (han skulle bare vide). Han er tysker og virkelig stædig, og vil “helst selv”. Derfor vil jeg rigtig gerne købe din bog, den tyske version, til ham, sådan at han kan få lov “selv”.
    Indeholder den tyske version præcist det samme som den danske? Og er det muligt at opstøve den her i DK, fordi fragt er altid dyrt?
    Mvh Katrine :-)

    Svar
  6. Jeg kunne rigtig godt bruge kontaktoplysninger på en god og sød tandlæge (har skræk og kan ikke tage mig sammen til at få lavet mine sidste 2 huller). Jeg tog mig endelig sammen til at gå til tandlægen for næsten to år siden og nåede også at få lavet et hul og revet en visdomstand ud, men det gik ærlig talt ret slemt til, da hun ikke kunne hive den ud og knækkede den så der røg tandsmuller og blod ned i min hals mens hun sad halvt ovenpå mig. Bedøvelsen virkede heller ikke særlig godt. Ville være så taknemmelig, hvis du vil dele din kontakt:)
    Tak for fint indlæg og altid masser af inspitation.

    Svar
  7. Ved ikke, hvor jeg skal skrive det, men der er en fin artikel med dig i dag Jane i Hendes Verden ! :-D Skriver du måske selv lidt om det her på bloggen !?

    Svar
  8. Jane:
    Jeg har en rigtig god engelsk blender; men skal have den der stavblender du anbefaler. Kan den lave de her drikke? kan jeg lave dem aftenen i forvejen og så lige piske dem op om morgenen?

    Svar
    • Ja, Bamixen kan godt blende greenies. Men den “grovblender” lidt ift. andre stavblendere. Jeg ved ikke lige hvorfor. Til gengæld kan den blende ALT! Jeg har ikke erfaring med at lave dem dagen før.

      Svar
  9. Vil lige høre, hvilken blender du bruger? Jeg ejer hverken blender, juicer eller noget andet i den dur (men jeg ønsker mig én) og jeg har derfor ingen ide om, hvad forskellen på de forskellige ting er. Så hvis du har mulighed for at sende mig et link, vil jeg blive meget glad – så er jeg da lidt på vej :)

    Svar
    • Jeg har købt mig en Vitamix. Den er dyr men også i en klasse for sig. Du kan dog få gode blendere for væsentligt færre penge også. Du kan se min maskinpark her: UDSTYR

      Svar
  10. Jeg solgte min juicer da min Nespresso døde, så jeg kunne få råd til en rigtig espressomaskine :P
    Jeg har slet, slet ikke fortrudt ;) Den stod bare og samlede støv, selvom den virkelig var god. Men greenies er bare nemmere! Og mere lækre.
    God søndag, søde Jane :)

    Svar
  11. Hej Jane
    Jeg har denne saftbog, og jeg har blender og en juicer. Det er nemmest at bruge blenderen; men!
    Jeg er alene, dvs. hvis jeg køber ind af diverse frugt og grønt, vil der være spild, jeg smider rester ud. jeg synes også, jeg skal have mange forskellige ting, jeg synes, det er svært at komme igang, de gange det så er lykkedes, har min mave det så godt, jeg får mere energi. Lige nu vil jeg gerne tabe mig en 3-4 kg og en saft/ grønt kur er rigtig godt. Så nu skal jeg vist igang igen :) god weekend.

    Svar
    • Birgit, hvis du har en fryser, så snit resterne i forholdsvis små tern og smid dem i fryseren. Så kan de gå med i de næste portioner og gøre det ud for isterninger. Jeg gør det med alle slags frugt- og grøntrester, også dem som man normalt siger ikke kan fryses. Det går fint i blendede smoothies, og du slipper for spild :)

      Svar