Graviditet og kost


Må jeg spise Low Carb eller Keto kost, hvis jeg er gravid? Det er et spørgsmål, jeg tit får, og selvom jeg synes, det ligger lidt udenfor mit område, vil jeg alligevel gerne komme med lidt generelle betragtninger på Low Carb / Keto kost når du er gravid.

Må man spise Low Carb under graviditet?

Min holdning er, at en kvindekrop har gavn af god, naturlig mad, når den skal bære og nære et barn, og da Low Carb-kosten generelt er en både næringsrig og næringstæt kost, ser jeg ingen problemer med at fortsætte med at spise sådan.

Selv ville jeg ved graviditet vælge en mere liberal variant af Low Carb-kosten, hvor der indgår rodfrugter og frugt foruden selvfølgelig animalsk protein (kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og æg), godt med grøntsager, nødder, kerner, usødede mejeriprodukter og sundt fedt.

Har du brug for at få sat aftensmaden i system, kan mine Low Carb madplaner sagtens bruges i denne tid og de kan sagtens også suppleres med fx kartofler, som er en god og sund kulhydratkilde, hvis du ønsker det.

Samtidig er det vigtigt, både for mor og foster, at mor holder blodsukkeret stabilt. Maden på Low Carb/LCHF er generelt både blodsukkerstabiliserende og antiinflammatorisk og det kan jeg kun se kan komme et foster til gode.

Er du gravid, bør du altid huske tilskud af omega 3/fiskeolie (reklamelink) foruden de normalt anbefalede vitaminer og tilskud.

Men hvad med Keto og graviditet?

Jeg anbefaler som hovedregel ikke Keto kost, hvis du er gravid. Det er mest ud fra et forsigtighedsprincip.

Keto er kendt for at nedsætte appetitten, så man spiser mindre og derved går ned i vægt. Graviditet er en periode, hvor man har brug for at spise godt og nok og alene af den grund synes jeg ikke, de to er helt kompatible.

Men har man en god grund til at ville spise Keto under graviditet, er jeg sikker på, at det sagtens kan forenes, ved fx at sikre at kalorieindtaget er tilstrækkeligt og at indtaget af næringsstoffer matcher med graviditetsperioden.

Disse ting vil være nemmere at nå uden at skulle micromanage sin kost på en veltilrettelagt Low Carb-kost, hvorfor min anbefaling hellere går i den retning.

Graviditet og vægttab

Vægttab under graviditet er et svært område med utroligt mange nuancer. Generelt ville jeg som sagt ikke synes, at graviditet er rette tidspunkt at gå efter et vægttab, men omvendt er stor overvægt også en risikofaktor både under graviditet og fødsel og med de briller på, ville det måske ikke være den dårligste idé at prøve at minimere vægtøgningen under graviditeten.

Er det en sundhedsmæssig prioritet, at man opnår vægttab under graviditet, vil jeg anbefale, at man gør det i samarbejde med kvalificeret sundhedspersonale, som kan sikre, at både mor og foster får det, de har brug for i denne vigtige tid.

Jeg ville være mere tryg ved at anbefale at tage hånd om overvægten enten før eller efter graviditeten, men jeg ved selvfølgelig godt, at vi ikke lever i en perfekt verden.

Kostomlægning under graviditet

Jeg vil generelt ikke anbefale at gå i gang med en stor kostændring midt under en graviditet, og for de fleste er en kostomlægning til Low Carb-LCHF-Keto en ret stor omvæltning.

Min anbefaling vil i stedet være at undlade, at hænge sig for meget i etiketterne men at forstå, at det at undgå sukker, for mange hvide kulhydrater og forarbejdet skrammelmad selvfølgelig ikke er den dårligste idé.

At sigte efter at spise godt med frugt og grønt, højkvalitetsprotein (dvs. protein fra animalske kilder), usødede mejeriprodukter, nødder, kerner, sundt fedt + kartofler og evt. grove kulhydrater som rugbrød, quinoa, bælgfrugter osv. vil være et fint og sundt oplæg, helt uden at vi sætter nogle etiketter på det. Og det gælder i øvrigt både i perioden, hvor man prøver at blive gravid, under graviditeten og i perioden efter man har født og evt. ammer.

Drop perfektionisme, skyld og skam

Mange, også erfarne Low Carbere, oplever det som svært at spise Low Carb i første trimester, hvor ting som graviditetskvalme ofte er dominerende. Kvalme er så omsiggribende at det kan være nødvendigt at gå på kompromis med sine fine idealer.

En så blodsukkerstabil kost, som man kan magte, er nok en god idé, men det er også en situation, hvor man må acceptere, at kosten ikke kan være perfekt, og at det også gælder om simpelthen at få nok næring indenbords. Også selvom det betyder, at man må spise ting, man havde forestillet sig, man ikke ville spise under graviditet.

Insulinresistens og graviditet

En interessant opdagelse er, at den gravide kvindekroppen er mere insulinfølsom i starten af graviditeten (det betyder, at kulhydrater tåles bedre) og det giver måske god mening med tanke på, at der i de første 12 uger skal bygges en hel og fuldendt krop. Herefter skal fostret ‘bare’ vokse.

I løbet af 2. trimester ændrer situationen sig og kroppen bliver nu mere insulinresistent. Det er også her, vi ser, at graviditetssukkersyge begynder at opstå.

Dette fysiologiske træk kan måske være et argument for, at det nok ikke er en helt skidt idé at luge ud i nogle af de helt koncentrerede kulhydratkilder i anden halvdel af graviditeten.

Særlige situationer

Vigtigt at huske, når vi taler Low Carb – LCHF – Keto og graviditet er også, at alting er en byttehandel. Jeg får nogle gange henvendelser fra kvinder, som enormt gerne vil spise Low Carb/LCHF eller endda Keto under graviditet, men som har valgt at øge kulhydratindtaget til Low Carb / liberal Low Carb eller endda tilbage til den fuldkornstunge kost pga. graviditeten.

Men det øgede kulhydratindtag har nu påvirket appetitreguleringen, og de oplever nu igen trang til at overspise i kulhydrater og ender med en kost, som er langt fra den sunde Low Carb-kost, jeg anbefaler.

Kan jeg ikke bare spise Keto? spørger de. Og jo, det synes jeg faktisk er et godt argument. Hvis alternativet er, at du bruger 9 mdr. på at overspise i sukker og dårlige kulhydrater, så er Keto 100% det bedre valg.

Ingen, heller ikke fostret, har gavn af, at du overspiser i 9 mdr., får tårnhøjt blodsukker og tager 30 kg på. Og kan Keto stoppe dette, ville det også være mit førstevalg.

Hvad må man ikke spise under graviditet?

Det er mange år siden jeg har været gravid og rådene til, hvad man må og ikke må spise under graviditet kan have ændret sig mange gange siden. Rådfør dig i stedet med de brochurer eller råd, du får fra sundhedspersonale og lyt selvfølgelig til dem.

Hvad med kosten efter graviditeten?

Mine anbefalinger adskiller sig ikke meget men du kan læse mere uddybende, hvad jeg foreslår her:

Kost efter fødsel og ved amning

Graviditet og kost, Low carb og Keto som gravid

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Graviditet og kost”

Skriv en kommentar