Granola


Low Carb granola uden havregryn smager skønt på yoghurt eller smoothiebowl. Min opskrift på granola består af nødder, kerner og kokosflager og er jo i familie med den populære nøddemysli fra min første bog.

Granola - Low Carb granola uden havregryn

Granola

Føj til favoritter Udskriv Pin
Low Carb granola uden havregryn
16
|
40 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 140 grader.
  • Hak mandler, hasselnødder og pekannødder groft. Hæld i en stor skål.
  • Tilføj solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø, hørfrø og chiafrø. Hæld i skålen.
  • Hak kokosflager groft (spring over hvis du bruger kokosmel).
  • Vend det hele sammen i skålen sammen med krydderier og evt. sødning. Rør det godt sammen.
  • Spred det ud på en bageplade beklædt med bagepapir og rist det i ovnen i 18-20 minutter. Rør i dem efter 10 minutter og hold øje med dem hen mod slutningen, så de ikke bliver for mørke.
  • Lad afkøle, rør dem herefter godt sammen og opbevar i et tætsluttende glas eller beholder.

Noter

Lad mængderne og sammensætningen være vejledende. Brug 500 g nødder/kerner/kokosflager og sammensæt dem, som du synes. 
En portion er estimeret til at være 30 g.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Low Carb Granola

Granola, eller musli, uden havregryn indeholder få kulhydrater og er derfor egnet til dig, der spiser Low Carb og særligt til dig, der spiser Low Carb med fokus på vægtvedligehold og livsstil. Mere om det under opskriften.

Opskriften på Low Carb granola er en af den slags, som ikke skal tages så bogstaveligt. Jeg har sat mængder på for at kunne lave energiberegningen men i praksis måler og vejer jeg ingenting. Jeg satser bare på en samlet mængde på ca. 500 g (svarer til et stort opbevaringsglas) og så sammensætter jeg den af det, jeg lige har ved hånden.

Jeg vil anbefale dig at gøre det samme❤️

Er denne granola Keto?

Denne her snak om, hvornår noget er Keto, synes jeg er så meningsløs. Men det ved du godt, hvis du har læst med her i noget tid og især hvis du har læst mit indlæg Er det Keto?

For sagen er, at alt er Keto og ingenting er Keto. Med det mener jeg, at Keto ikke er en madliste. Det er en metabolisk tilstand, som indtræffer, når du i en længere periode spiser mindre end 20 g kulhydrat pr. dag. Du kan spise vingummibamser for max 20 g og din kost vil være Keto (ikke noget, jeg anbefaler dog).

Hvad der er er egnet til vægttab er derimod en helt anden snak. Også inden for Keto. Og her er min erfaring, at en opskrift som Low Carb granola desværre ikke er din bedste ven.

Lær hvordan du med et enkelt trick kan spotte, om en opskrift er egnet til vægttab: Opskrifter til vægttab

Er granola og mysli egentlig det samme? Jeg ved det ikke, men da min gamle opskrift hedder mysli, kaldte jeg denne granola ;-)

Granola - Low Carb Keto mysli / musli

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Granola”