Mandagstanker om gode gerninger


Du har dødtravlt, men du skal lige købe en enkelt ting i supermarkedet. Foran dig i køen står selvfølgelig en med en kæmpe vogn fyldt med ting, og du står der og tripper bagved med din ene. Måske har du endda dit barn med, som er virkelig utålmodigt. Men pludselig vender vedkommende foran dig sig om og siger: Hop du bare foran mig! Så er du hurtigere igennem!

Det får dig med garanti til at smile og taknemmeligt fremstamme et tak. Og måske tænker du noget i retning af, at det da virkelig er rart, at der stadig findes gode mennesker.

Måske er situationen omvendt. Måske er det dig, der står forrest i køen med den fyldte indkøbsvogn og dig, der vender dig om til personen bag dig og siger: spring du bare foran mig! Du ser det taknemmelige udtryk i ansigtet på din kø-makker, men mest af alt mærker du indeni, hvor helt vildt rart det føles at være den, der gjorde noget godt for en anden.

AT GØRE GODE GERNINGER GØR DIG MERE LYKKELIG

Undersøgelser understøtter faktisk, at vi bliver mere lykkelige af at gøre gode gerninger for andre. De her gode gerninger eller random acts of kindness frigiver dopamin og endorfiner, som er signalsubstanser, der får os til at føle os bedre tilpas. Faktisk tyder det på, at lykkefølelsen er større ved at gøre ting for andre end ting for os selv.

I vores allesammens jagt på lykke er det så nemt at komme til at fokusere på MIG. Hvad gør MIG lykkelig? Og så gå målrettet efter det. Men måske starter vi et forkert sted.

Nogle kalder det “helper’s high”, når vi får et lille rush af lykke, når vi gør noget for andre. Lidt som når løbere oplever “runner’s high”.

Heldigvis er det noget nemmere at gøre gode ting end at løbe tilstrækkeligt langt til at opleve “runner’s high”.

PAY IT FORWARD!

Så min tanke i dag er egentlig:

Hvad nu, hvis vi allesammen skruede en smule op for de gode gerninger? Sådan i bedste pay-it-forward-stil.

Hvis jeg er den, der lader en anden komme foran mig i køen, bliver vedkommende måske så glad, at han/hun holder døren til parkeringskælderen for en anden med tunge indkøbsposer, som så gør en tredje god ting for et menneske på hans/hendes vej. Og så videre…

Al forandring starter som bekendt med os selv. Hvad kan DU gøre i dag?

Jeg har samlet en række forslag til gode gerninger, du kan gøre i dag – find selv på flere!

GODE GERNINGER, DU KAN GØRE I DAG:

  • Giv et andet menneske lov til at komme foran dig i køen
  • Hjælp en mor med barnevogn op i toget
  • Tilbyd din plads i toget eller bussen til en ældre eller til en træt mor med små børn
  • Giv i det hele taget trætte forældre et opbakkende smil. Også selvom deres børn skriger hysterisk, imens I venter på at betale.
  • Hold døren for den, der skal igennem den efter dig – også selvom det betyder, du lige skal stå der 5 sekunder længere
  • Tilbyd din hjælp med at løfte noget, der er tungt
  • Saml ting op for folk, der taber noget
  • Hold tilbage for en medtrafikant
  • Find selv på flere…

For nogle mennesker falder det helt naturligt. Både Søren og Silas har det i deres DNA og gør den slags helt uden at tænke. Nogle gange så meget, at jeg står måbende tilbage. Vi andre skal gøre mere af en indsats.

Men uanset om det falder naturligt eller ej, så virker det. Og det smitter. Så prøv det!

Hvad har du gjort af gode gerninger i dag? Og hvordan fik det dig til at føle?

Prøv at have det med dig i dag og skriv og fortæl mig om det senere!

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

7 kommentarer til “Mandagstanker om gode gerninger”

  1. Kære Jane,
    Jeg er på jagt efter et job ved siden af mit liv som selvstændig. Jeg synes du gør et fantastisk styk arbejde og at det du laver er såå inspirerande. Hvis du står og mangler en højre hånd med 10 års erfarning fra magasinbranchen, kæmpe interesse for holistiskhelse og som kan hjælpe med SoMe, foodstyling og alt muligt andet praktisk så skriv til mig på cf@carolineflindt.com el. ring på 61333178.
    Ville være fantastisk at høre fra dig!
    Varme hilsner Caroline
    Blog:
    carolineflindt.com
    Insta:
    @carolineflindt.com
    @carolineseverydaybalance

    Svar
  2. Dejligt indlæg! I den forbindelse vil jeg gerne lige sige tak for dit virkelig interessante hormon-indlæg for nogle dage/uger siden. Det har jeg tænkt meget over siden – det gir’ virkelig god mening for mig (og min krop) at have in mente :)

    Svar
  3. Sikke et dejligt indlæg! Det er godt at holde sig for øje, at den, der hjælper andre, hjælper sig selv – det er så lidt, der skal til :-)

    Svar
    • Ja det er nemlig det. Det er så lidt at vi allesammen godt kan gøre det og tænk, hvis vi allesammen rent faktisk gjorde det! Sikke en verden, vi ville leve i!

      Svar