Food prep


Food prep betyder, at man forbereder mad i større portioner, så man har til flere dage, og det gør det nemt at spise sundt, selvom man har en travl hverdag. Igennem årene er jeg blevet bedre og bedre til at food preppe, og det letter min hverdag helt gevaldigt nu. I dag vil jeg dele mine tip til food prepping med dig.

Food prep hos mig

Jeg understreger lige, at det her er de ting, som JEG foodprepper. Det er kun inspiration. For det vigtigste med food prep er nemlig, at du gør det med udgangspunkt i de ting, du/I holder af at spise tit, for hele idéens kerne er jo, at du spiser det samme i flere dage.

Så hvis jeg kan lide spidskål og du ikke kan, jamen så skal vi ikke foodpreppe det samme der.

Men her er, hvad jeg oftest laver:

Grøntsager, jeg food prepper

Jeg snitter et par spidskål og opbevarer den snittet i pose. Vi spiser tit spidskålsalat som tilbehør til aftensmaden og ved at have snittet det på forhånd, sparer jeg tid – og svineri ikke mindst. Jeg hader simpelthen at rydde op efter at have snittet kål og her gør jeg det én gang.

Jeg hiver simpelthen bare mandolinjernet (reklamelink) frem, snitter 2-3 spidskål, rydder op og jeg er færdig.

food prep

Nogle gange har jeg også revede gulerødder, men jeg må indrømme, at jeg tit køber dem revede, hvilket jo er super dovent.

Kød i store portioner – genialt til travle dage

Især hvis vi tager en periode med Keto Udfordringen eller med Sommerklar-protokollen, hvor maden helst skal være enkel, proteinrig og mættende, er det en kæmpe hjælp at have kød klargjort og tilberedt.

Pulled pork er nok det kød, jeg bruger mest til foodprep, men det gør jeg til gengæld også tit. I weekenden laver jeg 2 kg pulled pork, river det og opbevarer det i en boks i køleskab.

Når jeg skal bruge det i løbet af ugen, varmer jeg det på en bageplade i ovnen og slutter det af under grillen, så det bliver sprødt (carnitas).

Jeg laver også ind imellem et par svinemørbrad eller jeg langtidssteger en roastbeef. Begge dele smager glimrende koldt og er godt til morgenmad og frokost. De gode kyllingefrikadeller laver jeg også ind imellem en stak af . De er gode både til morgenmad og i madpakken.

Det hænder også at jeg laver en ordentlig røvfuld kødsovs eller en kæmpe omgang karamelliseret hvidkål. I perioder er min hakket-kød-favorit den lækre thailandske larb.

Hele måltider, der egner sig til food prep

Som hele måltider er shepherd pie/cottage pie en af mine favorit food prep-retter. Jeg laver helt enkelt en portion, og så fryser jeg den ned i små enkelbeholdere, der svarer til 1 portion.

Idet den både indeholder protein og grønt (kød og blomkål), skal jeg bare tø den op og varme den i ovn, og så har et komplet måltid der. Genialt til frokost i de kolde måneder.

Kyllingepizzaen er også en favorit der. Den smager fortrinligt koldt men kan også hurtigt varmes. Den kan også bruges i den mættende proteinrige pizzasandwich.

Vafler & wraps

Jeg har tit en portion chaffler eller kyllingevafler i køleskab eller fryser. Søren spiser tit chafflerne og for mig er kyllingevaflerne en glimrende back up.

Hvis jeg er tjekket, har jeg også produceret lidt pizzabunde, fx kyllingepizzabunden (uden ost) til fryseren. Så kan jeg lynhurtigt lave en pizza.

Vi har altid chiaknækbrød, men det er mest Søren, der spiser dem.

Smagsgivere

De sojaristede mandler, som jo smager som englene synger, laver jeg tit i stor portion. De smager dejligt at hakke og bruge på salat. Andre gange laver jeg den tilsvarende med sojaristede kerner eller en god portion dukkah.

Knasende og spicy kernedrys - genial topping til salater og råkost --> Madbanditten.dk
Sojaristet salatdrys

Jeg prøver at have en slags drys/knas i huset hele tiden.

Vi spiser ikke så mange mælkeprodukter, og jeg er ikke så vild med mayonnaise, men i stedet har vi næsten altid et glas shawarmachili i køleskabet til at dryppe over maden eller et glas hjemmelavet pesto.

Andre gange laver jeg en portion blomkålsbearnaise, som også smager glimrende kold.

Det var min food prep

You fail to plan – you plan to fail. Hvis vi to kender hinanden godt, ved du, at det er et af mine favoritcitater.

Ved at bruge 1 time på food prep i weekenden, sparer jeg mange timer i løbet af ugen. Sådan føles det i hvert fald, når jeg skal tælle oprydning og opvask med.

Hvad med dig? Foodprepper du, og har du nogle favoritter du altid laver, som gør dit liv nemmere?

Skal jeg ikke sende dig en gratis Keto madplan?

Skriv dig op til mit (meget populære) nyhedsbrev, og så sender jeg dig fluks en uges Keto madplan i et lækkert, lille printvenligt hæfte.

Ja tak – send mig madplanen >>

Prøv MadbandittenPLUS gratis

Få adgang til energiberegninger på alle opskrifter, få din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, lav dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller brug de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette og meget mere får du som PLUS-medlem🤩

Det koster mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

17 kommentarer til “Food prep”

Skriv en kommentar

  1. Jeg bager vafler. Mange vafler. En opskrift jeg har modificeret lidt ud fra dine protein-vafler. Så er der til madpakken hele ugen – sandwich med masser af skinke og ost.

    Svar
    • Salat enten køber jeg skyllet, eller skyller først før brug. Med kål piller jeg de yderste beskidte blade af og sidder der lidt snavs, skyller jeg det, inden jeg snitter. Når det er snittet, er det klar til brug👍🏼

      Svar
  2. Yep – foodprepper også meget. Er solo i husholdningen og forsøger at leve både sundt og LCHF-agtig. Og så er jeg bare ikke tosset med at lave mad. Ca hver 14. Dag handler jeg stort ind til weekenden og laver to store omgange mad, der portionsanrettes og fryses, de varmes i mic på hverdage.
    Billigt – jeg bor i et selvbygget Tiny House og ønsker økonomisk frihed og mere tid.
    Det er også fint i forhold til mindre brug af strøm, mindre emballage, oprydning og en mere stress fri hverdag. Tak for dine tip, jeg nupper et par af de gode råd med 😍👍

    Svar
  3. Hold da op!!! Jeg sidder jo her og har mundvandet løbende ved forestillingen om alle de lækre ting, du beskriver :-)))

    Tusind tak for fantastisk inspiration!!

    Svar
  4. ja, jeg food prepper også….fra NU af;-) Tak for super inspiration også til dét, her på sitet.

    Svar
  5. Jeg har lige lært et “nyt” prep. Steg oksefars og frys i portioner. Så kan man lave en kødsovs på 10 min, selv når man ikke har taget kød op af fryseren inden. Det frosne kød er nemt at smuldre ned i den varme sovs, og tør lynhurtigt. Det smager ikke så godt som en kødsovs der har simret i 3 timer, men helt fint til en tirsdag med to trætte og utålmodige børn om benene 😅

    Svar
    • Gud hvor genialt! Jeg havde godt set tippet med at fryse i portioner i ‘neutral smag’ men ikke det med at bruge det direkte fra frost. Det er dælme genialt!

      Svar
  6. Da jeg gik på barsel preppede jeg helt vildt til fryseren for at være sikker på at få noget ordentlig mad efter jeg havde født. Sheppards og cottage pie er fryser favoritter herhjemme! Jeg forsøger stadig at lave ekstra til fryseren når tiden er til det. Det er jo så nemt, når tiden er presset.

    Svar
  7. Hej Jane,
    Jeg kan ikke lade være med at tænke på om alle næringstofferne i grøntsager ikke forsvinder når man snitter og hakker dem og lader dem ligge i nogle dage?
    kh
    Berit

    Svar
    • Du kan være forsikret om, at alle næringsstofferne ikke forsvinder af hakning og af at ligge. Det er ikke sådan at de går fra 100-0 ved at blive snittet og opbevaret.

      Men der er et tab (ligesom der også er ved tilberedning, nedfrysning osv.). Vi opererer under mantraet, at man får flere næringsstoffer fra grøntsager, der bliver spist end fra dem, der ikke bliver spist.

      Svar
  8. Jeg elsker food prep! Jeg skræller og skærer gulerødder i stave og opbevarer i boks med vand. Renser peberfrugter, dem bevarer jeg gerne i store stykker, ellers syntes jeg de bliver kedelige. Broccoli og blomkål i buketter og stokken i små tern.
    Så laver jeg altid en kæmpe portion kyllingebrystfilter af gangen, krydret godt, og steges i ovnen. Jeg skærer dem i store tern, pakker i én portioner og fryser, disse bruger jeg til en kyllingesalat rørt med mayo el.lig, sammen med lidt stegte grøntsager på panden med lidt pesto, eller til den hurtige frokost:en kyllinge pakke og en omgang snittet kål. Lidt olie eller ristede nødder.
    Når jeg steger frikadeller (stor portion self) tager jeg en teske og laver et par mini undervejs, så er der til en hyggelig snak til madpakken til børnene, evt. sat på et lille flag.

    Svar
  9. Tak, prepper også!
    ALTID alle grøntsagerne og nogen gange også kød. Kødet laver jeg dog oftest altid i rigelige mængder i hverdagen, så kommer det med i en madpakke :-)
    Prepper porrer i morgen , så kan jeg lave Kylling i pancetta i tirsdag 😏

    Svar