Fiberflutes – glutenfrie flutes med få kulhydrater


Disse glutenfrie flutes er perfekte til dig, der gerne vil spare på kulhydraterne. Kun 2 g kulhydrat pr. person og med masser af gode fibre til maven.

At dyppe sådan et godt madbrød i olivenolie med lidt flagesalt er altså ret lækkert. Og disse glutenfrie/low carb flutes blev så vellykkede, at jeg næsten helt glemte, at de ikke var “rigtigt brød”. Næsten… men du ved…

De fungerer også superfint som sandwichbrød. I går tog Søren fx et halvt flutes, flækkede det i to på langs, som han ristede på brødristeren og lavede sig en sandwich. Så super velegnet til dig, der mangler noget hurtigt til morgenmad/frokost eller som skal have madpakke med.

Fiberflutes - opskrift på glutenfrie flutes med få kulhydrater - low carb/LCHF

Fiberflutes

5 fra 1 stemme
Føj til favoritter Udskriv Pin
Glutenfrie flutes med få kulhydrater
2 flutes
|
30 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 200 grader varmluft.
  • Pisk æg med kokosmælk og smeltet smør.
  • Rør resten af ingredienserne i og lad dejen hvile i ca. 10 minutter.
  • Form dejen til flutes. Skyl hænderne i koldt vand, hvis det klistrer for meget. Drys evt. lidt birkes på toppen.
  • Bag i ovnen i ca. 25 minutter eller indtil flutes’ne er gyldne.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Prøv også flutes i andre varianter

Dette er en slags grundopskrift. Som en lækker variant, kan du tilsætte lidt løgpulver eller lidt fintrevet parmesanost til dejen. Det er også virkelig godt!

Glutenfri flute med få kulhydrater

Flutene her er meget kulhydratfattige og indeholder ca. 3,5 g kulhydrat pr stk. Og man spiser vel næppe et helt flutes, så mere realistisk er det at sige, at de indeholder 2 g kulhydrat pr. portion. Så de kan vel egentlig spises af dem, der spiser striks LCHF/Keto også, hvis der engang imellem skal brød på bordet.

Er du interesseret i at blive hjulpet godt i gang med striks LCHF, kan du tage et kig på min online guide #striksLCHF – en praktisk guide og hvis du gerne vil have en fysisk bog at bladre i, kan du tage et kig på mine KETO-bøger

Jeg har i øvrigt ikke talt hørfrøene med, da de er hele og passerer ufordøjet igennem systemet, medmindre du lykkes med at kvase skallerne helt med tænderne. Men selv hvis de var talt med, ville forskellen være minimal.

Kan Pofiber byttes med loppefrøskaller/husk?

Nej, desværre ikke i disse mængder.

I opskrifter hvor der kun er brugt 1-2 spsk Pofiber, kan du godt. Men når Pofiber er brugt som decideret mel og i større mængder (1-2 dl), kan loppefrøskaller ikke bruges.

Fiberflutes - opskrift på glutenfrie baguette med få kulhydrater - low carb/LCHF
Fiberflutes - opskrift på glutenfrie flutes med få kulhydrater - low carb/LCHF
Fiberflutes - opskrift på glutenfrie flutes med få kulhydrater - low carb/LCHF

Er du frisk på en lille (vægt)udfordring?

Det er nu, du skal i gang, hvis du skal opnå et ansvarligt vægttab før sommerferien. Jo tættere på sommerferien, vi kommer, jo mere uansvarlige (og uholdbare) bliver strategierne.

Min vægttabsprotokol, Sommerklar med Madbanditten, hitter helt vildt i øjeblikket – skal du prøve den?

Læs om den her: Sommerklar med Madbanditten

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

111 kommentarer til “Fiberflutes – glutenfrie flutes med få kulhydrater”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




    • Åh jeg kan heller ikke huske det og er heller ikke et sted lige nu, hvor jeg har adgang til badevægt. Jeg mener at 1 spsk pofiber svarer til 5-6 g men jeg tør ikke sige det med sikkerhed…

      Svar
  1. 5 stjerner
    Hejsa Jane. Så fik jeg prøvet de her flute. (jeg spiser normalt ikke brød,da jeg synes det er ægget.) så jeg var spændt som et barn juleaften. og jeg kunne li det, så nu kan jeg servere det for gæster og skulle jeg få lyst til en bid,så kan jeg spise det. jeg forsøger stille og roligt at få alt min mad,både hverdag og gæstemad,over på LCHF da det er den bedste livsform for mig,KETO bliver for reguleret synes jeg. God sommer til jer alle.
    Hilsner Berit

    Svar
  2. Jeg mangler også virkelig nogle bud på hvordan jeg slipper for pofiber – men hvis fedtreduceret mandelmel og kokosfiber mel er for sødt, kan der så ikke tilsættes quinoamel sammen med eller lignende?

    Jeg er ikke en bage-guru 😀 og jeg ved ikke om pofiber er the Big Secret til at det holder sammen, for det er næsten kun våde ting der er i det lækre brød.

    Svar
    • Hej Rie
      Jeg er bestemt heller ikke bageguru. Jeg spiser ikke det bagværk og bager derfor ekstremt sjældent.
      I min forståelse er det fedtreducerede mandelmel og kokosfibermelet bedste bud til at erstatte pofiber, da de begge er meget fiberrige. Desværre også sødlige i smagen men det må man tage med.

      Når du bevæger dig ud i meltyper med højt kulhydrat (quinoamel etc.), har jeg desværre ingen erfaring. Det spiser jeg slet ikke.

      Svar
  3. Hej Jane,
    Jeg har desperat ledt efter noget at lave madpakker med. Vil de her kunne bruges til en keto-madpakke? Hvis man fyldte ting som salat, mayo og kød i? 😊
    Mvh

    Svar
    • Hej Joachim
      Mjaah, altså jeg prøver at holde brød og bagværk og Keto lidt adskilt. Simpelthen fordi Keto er så effektivt ift. appetitreguleringen og fordi den sjældent opnåes i samme grad med bagværket. Men i princippet kan alt gå så længe du holder dig under 20 g kulhydrat pr. dag.

      Ift. madpakke, vil noget kød/protein-grønt-baseret være bedre. Brug fx chafflerne til ‘sandwich’ i stedet eller måske endnu bedre, lav en bøtte med en laksesalat, tunsalat, kyllingesalat (links bare til inspiration) og hav grøntsager med ved siden af. Det tror jeg, du vil få bedre resultat med.

      Svar
      • Ja, det er altså virkeligt effektivt! Jeg har læst din Keto bog og prøver også på at følge det, med den i hånden har jeg smidt ca 10 kg den sidste måned. 🤯 Min appetit er slet ikke, hvad den har været og nogle dage føler jeg slet ikke noget behov for at få noget at spise, så der springer jeg bare over. Jeg vil bare gerne have et eller andet med til en madpakke, selvom det ikke er sikkert jeg overhovedet får brug for det. 😊 Jeg er desværre ikke så meget til fisk, men jeg vil give mig i kast med kyllingesalaten i dag! Mange tak. 😅

        Svar
  4. Hej Jane! Kań jeg bruge loppefrø skaller / mel stedet for Pofiber ? ( det kender vi desværre endnu ikke i Polen) Hvad med hørfrøene kunne de evn. erstattes af chia frø i en snæver vending?

    Svar
    • Nej desværre heller ikke her. Loppefrøskaller kan ikke bruges i de mængder som Pofiber kan. Bedste bud på erstatning af Pofiber er det fedtreducerede mandelmel (ikke det almindelige) eller kokosfibermel. Begge dele smager dog sødt hvilket ikke er lige velegnet.

      Hørfrøene kan fint udelades eller erstattes af chia.

      Svar
  5. Hej igen Jane
    Læste at Heidi har problemer – går ud fra det er flute .
    Jeg synes også dejen var utro tynd da jeg brugte kokosmælk
    Der står at man kan erstatte med 1 dl fløde
    Det har jeg gjort siden og dejen er nem at forme til to brød 😇

    Jeg har lige skrevet før og der skulle stå vin og ikke vi 🤗

    Svar
  6. Hej Jane
    Vi elsker madbanditten både den nye bog men også alle de andre samt kursus super
    Dine brød og boller er så lækre
    Kan man fryse flute de er super gode
    Jeg har tabt 14 kilo og min mand 17 kilo på bare 4 måneder og vi lever som grever og baroner
    og drikker altså også vi. 😱

    Hilsner og tak for denne nye livsstil
    Lone Noesgaard

    Svar
  7. Jeg kan altså ikke få dem til at fungere!!!

    Har været på et af dine forløb med kostplan, og bagte dem også dengang -uden succes. Det er en EKSTREM tynd masse, kan overhovedet ikke formes, jeg er nødt til at hælde det på bagepladen.

    Nu har jeg lige lavet dem igen, og jeg tænkte jeg kommer lidt mere Pofiber i. Så det gjorde jeg. Hjalp slet ikke! Så tænkte jeg på at give dejen længere tid til at sætte sig, dobbelt så lang tid endte jeg faktisk med. Men nej, præcis samme problem igen!!

    Hvorfor????
    Jeg følger din opskrift slavisk, og vejer / måler alt af.

    Det færdige resultat er ok, men bare meget fladt.

    Mvh den frustrede

    Svar
    • Jeg har to tanker:
      Den ene er at få opskrifter er så gennemtestede som denne. Hundredevis, hvis ikke tusindevis, af læsere har lavet den og jeg har lavet den masser af gange, senest i forbindelse med foto til min nye bog. Det gør mig temmelig sikker på at opskriften fungerer.

      Den anden er at dejen indeholder virkelig mange fibre og næsten ingen væske. Hvilken væske er det, der gør din dej flydende?

      Med det sagt, er dejen jo ikke fast som en gærdej men mere sådan underligt ‘fluffy’. Ved ikke om det kan være forventningen, den er gal med. Dejen kan sagtens formes med våde hænder og den kan ikke hældes ud af skålen.

      Svar
      • Altså jeg har ikke andre muligheder end at hælde den ud af skålen!
        Det er ikke fordi jeg vil være besværlig.

        Jeg bruger kokosmælk, ikke light og ikke for gammel!
        Men heller ikke kold -kan det være et problem?

        Og når jeg sammenligner med dine flutes, så er mine også flade.
        Jeg har fået anbefalet at prøve at bruge en flutes bageform.

        Svar
        • Nej det er bare virkelig mærkeligt, for der er jo stort set ingen væske i dejen og samtidig helt vildt mange fibre. Jeg har ingen forklaring på hvad der går galt hos dig. Min kokosmælk er også bare stuetemperatur.

          Mine flutes er supersmå og jeg former den lidt høje med hænderne. Men de er mere flade end høje.

          Svar
  8. Hej Jane
    Brugte opskriften til fiberflutes til pizzabunde. Det smagte helt okay ;) Man skal dog lave dem forholdsvis tynde og forbage dem, inden fyldet kommer på.
    Tak for endnu en god opskrift :)

    //Anne

    Svar