Fermenteret broccoli med karry


Jeg har forsøgt mig med fermenteret broccoli. Inden vi skulle til Frankrig, stod jeg nemlig uventet med grøntsager i overskud, som vi ikke kunne nå at spise, bl.a. et spidskål og et broccoli.

Jeg lavede derfor en portion sauerkraut efter denne opskrift, som kunne stå og hygge sig, imens vi var dernede, og så prøvede jeg for første gang at lave fermenterede broccoli.

Fermenteret broccoli med karry

Føj til favoritter Udskriv Pin
1 stort sylteglas
|
3 dage

Ingredienser

Sådan gør du

  • Skær broccoli i små buketter. Gem stokken og brug den til grøntsagsspiraler en dag.
  • Bland vand med salt og kryddderier.
  • Hæld broccolibuketter i et stort patentglas og hæld væsken over. Kunsten er, at al broccoli skal være dækket af vandet, så du kan have brug for at lægge noget tungt oveni for at holde dem nede. Selv løste jeg det ved at tage et lille sylteglas og presse det ned oveni. Når jeg så lukkede låget på det store patentglas, sikrede det lille, at alt var under vand (se billede ovenfor opskriften).
  • Lad det lukkede glas stå mørkt ved stuetemperatur (fx i et køkkenskab eller et sted, hvor det ikke får direkte sol) i nogle dage, eller indtil den begynder at boble lidt. Min stod som sagt i fem dage, imens vi var i Frankrig, og den boblede lystigt, da vi kom hjem. Flyt herefter til køleskab, hvor de kan opbevares noget nær for evigt.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Medmindre du har levet under en sten de sidste år, ved du, at noget af det bedste, vi kan gøre for os selv (og vores tarmsundhed) er at tilføre fermenterede madvarer til vores daglige kost.

Det giver et boost af sunde mælkesyrebakterier, som understøtter en god fordøjelse. Og jeg vil det virkelig gerne, det vil jeg virkelig. Men det er ikke for smagsoplevelsens skyld, må jeg indrømme. Det smager jo tangerende til dårligt.

Man kan sikkert vænne sig til meget på det punkt også, og jeg drikker jo fx lystigt min Vita Biosa hver morgen, selvom den også smager som noget, nogen har kastet op.

Fermenteret broccoli – ikke lige min smag

De fermenterede broccoli her var til dato de værste, jeg har lavet. Måske var fem dage for længe at lade dem stå, måske er det meningen, at de skal smage og lugte af prut, måske er disse mest for de hardcore, jeg ved det ikke helt. Måske var det broccoli, jeg havde brugt bare meget bittert. Jeg har været lidt uheldig med mine broccoli på det seneste.

Til gengæld smagte min sauerkraut denne gang næsten godt. Eller i hvert fald i den grad spiseligt, så den var jeg godt tilfreds med. Jeg fulgte som sagt denne opskrift men lod den stå i 5 dage.

Jeg vil sige, at hvis du er ny til fermentering, så er enten sauerkraut eller den fermenterede tomatsalsa et mere begyndervenligt sted at starte. I hvert fald smagsmæssigt.

Men I skal da ikke snydes for de fermenterede broccoli.

Fermenterede broccoli med karry --> Madbanditten.dk
Fermenterede broccoli med karry --> Madbanditten.dk

Trænger du til en frisk start (der virker)?

Når man starter en kostomlægning med vægttab som mål, er det ret vigtigt, at man oplever hurtige resultater. Man har brug for at se ‘bevis’ for, at det, man gør, virker. Ellers er det for nemt at give op igen.

Slip for gætteriet og få en god start med min super-effektive (og supernemme) Keto kostplan.

Find Keto kostplanen her >>

Keto kostplan testimonial

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

7 kommentarer til “Fermenteret broccoli med karry”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej igen ?.
    Jeg er vild med din saurkraut. Og også glad for fermenteret gulerod?. Og broccoli skal jeg også prøve.

    MEN, hvordan bruger du det?? Bare ved siden af og hvordan tæller det så?
    Hilsen Pia

    Svar
    • Jeg ser det egentlig mest som et kosttilskud. Jeg spiser bare 1-2 spsk til/ovenpå/sammen med og det er det.

      Jeg ved ikke lige, hvad du mener med, hvordan det tæller..?

      Svar
      • Jeg savner svar på det samme. Hvordan tæller jeg fermenteringen i forhold til kcal ? Hvis jeg fx er på KETO, hvor mange kcal skal jeg regne med den som – bare hvidkålens rå kvalitet ?

        Svar
        • Ja det ville jeg bare gøre. Eller for at være ærlig ville jeg slet ikke tælle noget på det niveau.

          Vi er vildt langt ude i detaljen, synes jeg. 2 spsk sauerkraut/hvidkål = 1 g kulhydrat/6kcal. Er det vigtigt, om en del af det ene gram kulhydrat eller 1-3 af kalorierne er blevet spist af bakterierne i fermenteringen? Jeg kan finde mange ting, jeg synes, der er vigtigere at have styr på først.

          Men ved tvivl og tællelyst vil jeg altid anbefale at tælle det højst mulige. Så er man sikker på, man ikke snyder sig selv.

          Svar
  2. Bleeeegh…! Haha.. broccoli var vel noget a là prut med prut på?? ?. Jeg kan godt lide broccoli fermenteret med andet grønt så det er del af det. Ellers ja, så bliver den noget af en udfordring at spise ?. Op på hesten igen, og næste gang evt kortere. Det kan være at når du skyller dem og forvandler til noget Mayo/citron broccoli salat at det tager det værste ?.

    Svar
  3. Den sælger virkelig ikke denne her… Kun nysgerrighed bragte mig ind, men med dine ord, kan jeg næsten lugte det herhjemme ?
    Mælkesyregæret lemonade har været mit første skridt og det er altså virkelig godt. I hvert fald når man ikke glemmer hvor længe det har gæret, for det er altså heller ikke sjovt når det er overgæret.

    Kh.
    Anne-Marie

    Svar