Fem tips til at spise LCHF i Thailand


Rigtig mange har spurgt til, hvordan jeg griber det an med at spise LCHF og Keto i Thailand. Dels er maden ofte ris- og nudelbaseret, dels indeholder den pænt med tilsatte sukkerkilder. Så kan man overhovedet spise LCHF / Keto i Thailand?

Well… Både og, vil jeg sige. Man kan bestille næsten frit fra menukortet, så længe man navigerer udenom de stegte ris og nudler og ting, der er friturestegt med dej omkring, og herudover justerer man faktisk kun en smule.

Her er mine 5 bedste tips til at spise Low Carb i Thailand

1. Bestil grøntsager i stedet for ris

Lige bortset fra i retter som stegte ris og stegte nudler, er ris tilbehør i Thailand. Og det ligger dig derfor helt frit for at bestille en tallerken ekstra grøntsager i stedet for ris. Så nemt er det faktisk.

2. Overvej ekstra protein

Kødmængderne kan være meget små i de thailandske retter, og nogle gange ender man med en suppe med fem små stykker kylling. What to do? Bestil en ekstra portion! Maden koster jo alligevel ingenting derude.

3. Nok fedt og mæthed

Det største problem er næsten, at maden er så mager. Jeg kan sådan set godt blive mæt – appetitten er jo naturligt nedsat af de 30 graders varme – men jeg kan godt blive hurtigt sulten igen. Særligt efter frokost. Løsningen for mig er at vælge en karryret til frokost med masser af den gode, fede kokosmælk. Så er jeg nemt mæt til aften. Hav evt. også et glas kokosolie med i tasken eller køb et derude. Det kan redde meget.

4. Indsæt evt. mellemmåltider

Når frokosten ind imellem blev for vag, spiste jeg en gang nødder om eftermiddagen.

5. Gå all in på morgenbuffeten

Jeg sørger altid for at fylde godt på tallerkenen fra den lækre morgenbuffet. Æg, bacon, kød, thai-retter og også en portion frugt som “dessert”. Jeg elsker deres papaya og deres søde ananas. Se lige mig skeje ud med tropiske frugter! Ej, pjat. Til gengæld spiser jeg ikke is, eller jeg nøjes med en enkelt is en af de sidste dage.

Jamen, så enkelt synes jeg det er. Så måske ikke Keto / LCHF i sin strikse forstand, men en fin, glutenfri Lower Carb Higher Fat mellemvej. Læs gerne denne: Sådan skifter jeg mellem Low Carb og Keto

Og så et lille kig på den lækre mad:

LCHF Thailand
KETO Thailand
LCHF Thailand - spis low carb på din ferie
LCHF Thailand
LCHF Thailand - spis Keto når du er på ferie
LCHF Thailand
LCHF Thailand

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

15 kommentarer til “Fem tips til at spise LCHF i Thailand”

  1. Hej Jane. Jeg er for nylig begyndt at læse din blog og inviteret lchf ind i mit liv, eller så vidt muligt vil jeg gøre det til en del af min nye livsstil, (er røgfri på 21. Dagen og cigaretter er et overstået kapitel for mig) og ønsker et vægttab på ca. 20 kg for at opnå normalvægt. er en pige på 21 år der har boet snart 3 måneder i thailand og har endnu 3 tilbage, i forbindelse med min uddannelse og jeg er meget i tvivl om jeg spiser lchf korrekt, jeg synes det er utrolig svært da jeg aldrig har mulighed for at lave min mad selv og derfor ikke ved hvordan den er tilberedt. Men efter jeg er begyndt på lchf spiser jeg 2, nogengange 3 hovedmåltider om dagen og forsøger at fjerne mine små dumme mellemmåltider, som jeg har mistanke til er skyld i min overvægt. Jeg spiser ingen morgenmad da jeg absolut ingen appetit har om morgenen og jeg har oplevet at når jeg spiser fra morgenstunden, så er det ligesom om at de øger min appetit helt vildt. Dette er ikke noget jeg føler gør mig, dårlig tilpas, heller ikke trods varmen, jeg sørger for at drikke massere af vand ind til jeg får mit første måltid på dagen imellem kl 12 og 1, der plejer jeg at få en varm ret med massere af kød, mest kylling og så en masse grøntsager, dette kan nogengange holde mig mæt til min aftensmad kl 18, hvor jeg igen får en måltid der består af kød og grøntsager. Jeg har oplevet at min lækketsultenhed, som tit opstår fordi jeg keder mig bliver stillet ved at drikke iskaffe som jeg mange steder i bangkok kan bestille sukkerfri, er det ok at bruge det i stedet for at småspise mellem mine hovedmåltider, og vil du tro at hvis jeg fortsætter som jeg gør nu, med 2-3 hovedmåltider om dagen og ingen småspisen imellem, at jeg så vil opnå et vægttab? Og har du navnene på nogle helt konkrete retter jeg kan bestille i thailand som er lchf? Det her er nok en lang og forvirrende besked, jeg ved det, menn håber at du forstår hvad jeg mener og vil give dig tid til at svare mig :-) venlig hilsen Camilla

    Svar
    • Ja puha, sikke mange spørgsmål. Generelt vil jeg sige, at LCHF i Thailand må blive en liberal variant, da de jo tilsætter en del sukker i maden. Men derfor kan man jo sagtens tage gode valg!

      Du skal ikke forcere morgenmaden, hvis du ikke er sulten der. Det kan der være helt almindelige hormonelle årsager til og dem skal du endelig bare respektere. Mht. vægttab kan det være svært efter et vægttab. Selv oplevede jeg at min vægt steg en smule, da jeg stoppede med at ryge for snart 100 år siden, og de kilo sad bare fast uanset hvad jeg gjorde. Et års tid senere raslede de af mig, uden at jeg ændrede så meget som et komma i min livsstil. Så tålmodighed med kroppen er også en vigtig ting :-)

      Svar
  2. Vi var afsted nogenlunde samtidig med jer. Thailand er et dejligt sted. Jeg syntes generelt at vi fik rigtig meget kød, men at det var svært at få grøntsager på restaurenterne. Heldigvis boede vi på et godt hotel, der havde en meget lækker salatbuffet både morgen og aften.

    Svar
    • Jeg bestiller bare en tallerken stegte grøntsager sammen med min øvrige mad, og så var den i hvert fald hjemme med grøntsagerne :-)

      Svar
  3. Åh bliver helt sulten af at se på dine billeder. Genkalder gode minder fra min første tur til Thailand i oktober sidste år. Jeg var dog ikke så LCHF-minded på turen, men det lå da lige for, at det slet ikke var så svært at holde sig på den rette sti. Der er utallige snackmuligheder som er LCHF-venlige, især de grillede spyd, pølser og seafood, dog skal man undgå de sukrede sur-sød dressinger. Kokosvand er også fint at drikke, regner med det ikke er så sødt?
    Jeg lagde mærke til at is var dyrt (altså de gode mærker såsom H&D, Mövenpick og B&J) i Thailand, så det kan man sagtens undvære. Jeg nød mest iskaffe og diverse iced teas, som jo indeholder sukker. Der findes nogle sukkerfrie varianter af bestemte iced teas. Stevia er også på vej frem dernede, så det skal nok komme.

    Regner stærkt med tur nummer 2 til efteråret :)

    Svar
    • Du er heldig, Thomas, med thailandtur i efteråret. Gid det var mig! Min bog skal blive en bestseller, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at komme afsted næste vinter :-/

      Men ja, jeg oplever det også som et nemt land at være forholdsvis glutenfri/LCHF. :-)

      Svar
  4. Hej – jeg flytter til Sydøst-asien om nogle måneder – har boet der før og elsker maden – jeg har dog fundet ud af, at jeg har glutenallergi… Tænker dog, at det bliver nogenlunde nemt at navigere udenom gluten på spisekortet…men hvad tænker du? Er der gluten i mange af de ingredienser de bruger? Karry, soya….? Jeg holder ikke en streng LCHP-diæt – spiser også lidt ris og kartofler mm. men henter masser af inspiration i dine mange gode opskrifter.
    Mange hilsner Maiken

    Svar
    • Jeg forestiller mig, at der er lidt gluten i maden derude. Fx i soja, som du selv nævner. Enkelte gange har jeg fået noget kylling, som tydeligvis har været vendt i noget mel af en art, før det er blevet stegt og det har jeg så bare sendt tilbage og bestilt noget andet.

      Hvor spændende at skulle derud og bo. I wish… :-)

      Svar
  5. Årh hvor ser det godt ud! ELSKER thai food :P
    Laver det ofte hjemme, dog synes jeg det kan være lidt tricky at finde en god curry paste uden MSG, det stads gider jeg ikke fylde mig med…
    Nogen tips hertil Jane ?

    Svar