Fastelavnsboller og semlor


Er dit feed også eksploderet med fastelavnsboller og semlor og opskrifter på hvordan du kan få opfyldt din hedeste fastelavnsbolledrøm? Så er du ikke alene. Problemet er bare, at en fastelavnsbolle med mel og sukker ikke er din ven, hvis du har brugt den første del af året på at spise Low Carb eller Keto.

Fastelavnsboller og semlor på Low Carb og Keto

Hvad pokker gør man så? Replace what you can’t restrict er et ofte brugt Keto-motto. Og det betyder helt enkelt, at du, når der er noget, du savner og ikke synes, du kan undvære, laver en Low Carb eller Keto-version af det og spiser den i stedet. Nuvel, det er ikke det samme, men det kan være en fin måde at stille lysten og komme videre.

Dette motto virker dog bedst, hvis det er noget, der tages i brug en gang imellem. Er det en for hyppig ting, risikerer du, at de gode resultater udebliver, og du bliver irriteret og giver op, fordi det tilsyneladende ikke virker!

At bytte ingredienser er ikke lige så effektivt som at bytte vaner. At forstå denne forskel er ret væsentlig.

Men er fastelavnsbollen bare helt særlig for dig, kan det være, det var det sted, hvor du synes, det gav mening at finde en erstatning.

Er det hele ødelagt, hvis man spiser en ægte fastelavnsbolle?

Ro på med dommedagsretorikken! Læs lige dette dette indlæg og vend så tilbage hertil: Er det hele ødelagt?

Spørgsmålet du skal stille dig selv er mere, om du gider igennem 3-4 dage med sukkertrang og cravings, før den rare ro i kroppen indfinder sig igen (forudsat at du når dertil og ikke hænger fast i sukkerets klamme greb igen).

Er det det værd? Er svaret ja, er det glimrende. Er det nej, er du bedre tjent med en erstatningsstrategi.

Mine opskrifter på fastelavnsboller og semlor

Mine fastelavnsboller minder mest om de svenske semlor og ikke så meget om de gammeldags fastelavnsboller, som i princippet er en sød bolle med cremefyld eller remonce. I stedet får du en lidt bastant bolle med lækkert flødeskumsfyld i midten. De fylder lidt i kaloriebudgettet men er anstændige i kulhydratbudgettet. Til gengæld mætter de ret godt.

Her nedenfor har jeg samlet mine fastelavnsbolle-opskrifter til dig.

Fyldet i fastelavnsbollerne varierer fra vanilje-, chokolade- og hindbærflødeskum til mokkacreme, hindbærcreme og chokoladecreme.

Du kan evt. også freestyle og bruge lakridscremen fra Kokos-pandekager med lakridscreme eller pifte dem op med lidt blommekompot, Rabarber-syltetøj med jordbær eller Sukkerfri bærsyltetøj med chiafrø.

Find links til opskrifterne under billederne herunder.

Fastelavnsboller glutenfri, sukkerfri og low carb
Fastelavnsboller med to slags skum
gammeldags fastelavnsbolle
Gammeldags fastelavnsboller med marcipan
Mini-fastelavnsboller med mokkacreme
Åbne fastelavnsboller med kagecreme og syltetøj
Åbne fastelavnsboller med creme og syltetøj
LCHF-fastelavnsboller med tre slags fyld
Fastelavnsboller med chokoladecreme og hindbær

Bliv Sommerklar med Madbanditten

Vil du gerne af med vinterkiloene inden sommerferien, er det nu, du skal starte.

Læs mere her: Sommerklar med Madbanditten

 

 

0 kommentarer til “Fastelavnsboller og semlor”

Skriv en kommentar