Er det hele nu ødelagt?


Okay, så du har spist Keto i et par uger, og en dag spiste du så den bolle, der lå der på køkkenbordet og lokkede. Shit mand, tænker du nu, og du stiller dig selv dette spørgsmål: Er det hele nu ødelagt?

Lad os prøve at tale lidt om det.

Er det hele nu ødelagt?

Det er ret voldsomt at tale om, at ‘det hele er ødelagt’, fordi man har spist en bolle. Hvis vi lige kunne dæmpe dommedagsretorikken lidt, tror jeg, det ville være en stor hjælp.

Hvad skulle være ødelagt? Muligheden for nogensinde at gå ned i vægt?

Lad os sige, at det overordnede regnskab nu ser sådan her ud:

14 dages kalorieunderskud – én dags kalorieoverskud.

Medmindre kalorieoverskudsdagen var et regulært døgnlangt binge-orgie og ikke bare en sølle bolle, er det mest sandsynligt, at nettoresultatet stadig er et underskud.

Nuvel, dette underskud ville have været større uden denne dag, men at tale om, at ‘alt er ødelagt’ er nok en anelse overdrevet. Du har højst forsinket din proces, så du når din målvægt senere.

Er det vigtigt i det store billede? Formentlig ikke.

Men hvad med Keto da? Og fedtforbrændingen?

Når du spiser Keto, bliver din krop fedtforbrændende i fravær af kulhydraterne. Når du igen spiser mange kulhydrater, ryger din krop tilbage på kulhydratforbrænding, indtil fraværet af kulhydraterne igen er en realitet.

For at blive det, vi kalder Keto-adapteret, kræver det en sammenhængende periode, hvor du ikke spiser kulhydrater. Om den periode er 3 uger, 6 uger eller endnu længere, ved vi faktisk ikke, og det er nok også afhængigt af dit udgangspunkt. Men jo længere, jo bedre, er nok ikke et helt dumt bud.

I den periode laver din krop nogle forskellige tilpasninger til det nye brændstof. Den opregulerer hormoner og enzymer, der er nødvendige for effektiv fedtforbrænding.

At gå ind i ketose sker for alle efter nogle dage på Keto. At have optimal energi og trivsel i en fedtforbrændende krop tager lidt længere.

Så ja, når du spiser kulhydrater midt i din Keto-adaptering, sætter du dig selv kortvarigt tilbage.

Hellooo sukkertrang og cravings

Som om det ikke var nok, at du opdagede, at den bolle overhovedet ikke smagte så godt, som du huskede den, nu skal du også hænge på sukkertrang og cravings i de næste dage.

Hvor heftigt det her opleves, er der stor forskel på, men du skal vide, at du risikerer at skulle igennem 3-4 dage, hvor sukker og kulhydrater igen trækker i dig. Det kan kræve benhård viljestyrke at komme tilbage, og for nogle bliver kampen for hård, og de kommer aldrig tilbage.

Står du midt i det, kan det hjælpe virkelig at mærke, hvor meget det trækker i dig, og hvor meget styrke du skal mobilisere for at stå det igennem. Måske husker du det en anden gang, når du føler dig fristet. Er det det værd, spørger du dig selv. Og nej, vil svaret være mere ofte end ikke. Nej, det er fannerme ikke det værd.

Men hvad skal du så gøre, hvis du spiste den bolle?

Hvis din bil punkterer på vej til arbejde, reparerer du så det punkterede dæk, eller tager du en kniv og går ud og stikker den i de andre tre dæk?

Hvilken af de to strategier vil bringe dig hurtigst på arbejde?

Du fanger det nok godt, men for den 1%, der læser med, der ikke helt fik fat i den:

Det punkterede dæk er bollen, du spiste. De andre tre dæk er posen med blandselvslik, det ekstra stykke kage og den rulle kiks, du lige så godt kunne spise, *nu du var i gang*.

At spise en bolle – og at spise en bolle og herefter lave et helkropsrullefald ned i en negativ kulhydratspiral – er selvsagt ikke det samme.

Ej ok, men sig nu bare, hvad jeg skal gøre…

Du skal ingenting gøre. Du skal ikke sulte dig selv ekstra, du skal ikke faste og du skal ikke overmotionere. Du skal bare fortsætte med at spise ordentligt ved første næste måltid. Ingen grund til at vente til i morgen. Bare fortsæt, som om intet var hændt.

Du skal spise så få kulhydrater som muligt, helt vildt meget protein/kød og virkelig meget salt. Disse er dine bedste kneb.

Du kan prøve at undersøge årsagen til, at du valgte at spise den bolle. Måske var du særligt træt eller stresset. Måske havde du ikke sovet nok i nat. Måske havde du spændt dig selv lige vel hårdt for med at superlavt kalorieindtag. Eller noget femte. Måske er der nogle ting, du godt kunne have brug for at justere.

Men den største justering, der er brug for, er formentlig i dine tanker…

Det mentale aspekt

Prøv at lytte nysgerrigt til, hvad du fortæller dig selv om den bolle. Faldt du i med den bolle? Kom du til at spise den? Eller foretog du et bevidst valg om at spise den?

Det er vigtigt, for dit ordvalg fortæller noget om, hvem der har magten. Hvis du faldt i, signalerer du overfor dig selv, at det, der skete, var uden for din magt. Det var noget, der skete for dig.

Vi kan ikke ændre på ting, der sker for os. Men vi kan ændre på vores bevidste valg. Dem har vi faktisk 100% magt over.

Så samtidig ligger der jo også et interessant spørgsmål i, hvorfor du vælger at spise en bolle, når du har besluttet at spise Keto.

Ville du også have valgt at spise den bolle, hvis jeg havde været der i køkkenet med dig?

Og hvis du svarer nej til det spørgsmål, så overvej lige, hvorfor du mener, at en aftale, du laver med mig, vægter tungere end en aftale, du laver med dig selv?

Disciplin > motivation

Motivation er en flygtig størrelse, og det vil aldrig være den, der kommer til at bære dig i mål.

Det vil derimod dine bevidste valg. Og disciplin er de valg, vi tager og de handlinger, vi udfører, selvom vi ikke har lyst til det. Det er, at vi rydder op, selvom vi ikke gider, vi laver aftensmad, selvom vi ikke gider, vi tager til træning, selvom vi ikke gider. Alle de ting, vi gør hver dag, selvom vi egentlig ikke gider.

Vi gør det, fordi vi ved og forstår, at den langsigtede gevinst ved at udføre disse handlinger langt overgår den kortvarige belønning.

Og modsat motivation, kan disciplin heldigvis tillæres. Og som med alt muligt andet lærer du det ved at øve dig.

Læs også: Sådan styrker du din selvkontrol

Skal jeg tage dig i hånden (og nakken)?

Lad os være ærlige her. Jeg kommer ikke til at tage dig i hånden. Og jeg kommer heller ikke til at stå hjemme i dit køkken og vippe den bolle ud af hænderne på dig.

Men jeg kan give dig en virtuel oplevelse af, at jeg gør det.

For når du deltager på mit Kickstart-kursus, starter du hver morgen med at læse eller lytte til mig, der giver dig viden og forståelse om netop det punkt i din livsstilsændring, du er kommet til. Det betyder, at takten for dagen er sat, og du ved, hvad retningen er.

Og det er ikke helt usandsynligt, at du vil høre min stemme for dit indre øre sige: Du skal sguda ikke spise bolle midt i det her Keto-projekt, når du står der med den i hånden.

Og sammen med alle de mentale redskaber, jeg hælder ind i dit hoved, så kommer du faktisk ret langt på bare 6 uger.

Ja tak – den stemme indeni har jeg brug for!

Er du nysgerrig?

Kurset koster 1.197,- for alle 6 uger, og du har evighedsadgang til alt materialet. Du kan betale det hele på en gang eller du kan dele din betaling over to måneder.

Du er velkommen til at kigge indenfor på vores ellers lukkede Kickstart-Medlemsside og se, om det kunne være noget for dig.

Er det hele nu ødelagt?

Bliv Sommerklar med Madbanditten

Vil du gerne af med vinterkiloene inden sommerferien, er det nu, du skal starte.

Læs mere her: Sommerklar med Madbanditten

 

 

2 kommentarer til “Er det hele nu ødelagt?”

Skriv en kommentar

  1. Jeg er simpelthen så vild med den måde du skriver på. Du gør det så visuelt, så man ikke er tvivl om hvad du mener. Den var så god, den med dækket. 🤣 Jeg elsker dine mails og glæder mig til at læse dem. Så tak for det. Denne her er skrevet til mig. For jeg er nemlig sådan en person der tænker at det hele er ødelagt når jeg har spist den bolle.
    Tak for dig

    Svar