DR2: Hvad er værst – sukker eller fedt?


I aften genudsender DR2 BBC-dokumentaren Sugar vs. Fat, hvor det undersøges hvad der er værst, sukker eller fedt? Og inden der går ild i min mailboks, vil jeg gerne skrive et par ord.

I programmet sætter man et hold enæggede tvillinger på hhv. ultra fedtfattig kost eller ultra low carb kost (heller ingen grøntsager), og herefter måler man dem på en række markører.

Sukker eller fedt? Spoiler alert!

Her kommer resultaterne af forsøget:

Low carb-tvillingen går markant mere ned i vægt end fedtfattig tvilling. Det er ikke den store overraskelse.

Men da de tester på ting som koncentration, falder low carb-tvillingen langt bagud. Hjernen har jo et glukosebehov på 120 g om dagen, forudsat at du spiser kulhydrater.

Spiser du ikke kulhydrater men er i ketose, som det er tilfældet på denne ekstremt strikse low carb-kost, overtager ketonstoffer en del af hjernens energiforsyning.

Tilbage har hjernen et glukosebehov på ca. 20 g, som den enten kan få fra de få kulhydrater, man spiser, eller i tilfældet at man spiser nul kulhydrater, via glukose, som kroppen selv danner af aminosyrer (fra protein) og fra fedt (glukoneogenese).

Det er hårdt arbejde for kroppen, og det tager angiveligt nogen tilvænning, før hjernen er helt oppe i gear igen. Det kan forklare den nedsatte hjernefunktion.

Low carb-tvillingen taber også stort, da de skal konkurrere i cykling. Enhver, som har prøvet at skifte fra en kulhydratrig kost til en kulhydratfattig kost, ved, at benene kan føles betontunge, indtil kroppen får vænnet sig til sit nye brændstof. Det kan tage helt op til 6-8 uger, nogle gange længere. Så det er heller ikke den store overraskelse.

“PRÆ-DIABETIKER AF LCHF?”‘

Den store overraskelse derimod ligger i, at de ender med at konkludere, at low carb-tvillingen er blevet “præ-diabetiker” af at spise low carb.

Det skyldes, at hans fasteblodsukker er steget en smule i løbet af forsøget. Fasteblodsukkeret ligger dog stadig indenfor normalområdet, så hvordan de når frem til konklusionen om at han skulle være præ-diabetiker, ved jeg ikke.

KONKLUSION

De ender med at konkludere, at det er bedst at undgå for meget forarbejdet mad med meget sukker og fedt, og det er jeg meget enig i er et vigtigt og godt første skridt.

At leve helt uden kulhydrater er måske nok muligt, men det de færreste, for hvem det vil være nødvendigt at tage den så langt.

Læs også  DENNE eller DENNE grundigere gennemgang af udsendelsen.

Trænger du til en frisk start (der virker)?

Når man starter en kostomlægning med vægttab som mål, er det ret vigtigt, at man oplever hurtige resultater. Man har brug for at se ‘bevis’ for, at det, man gør, virker. Ellers er det for nemt at give op igen.

Slip for gætteriet og få en god start med min super-effektive (og supernemme) Keto kostplan.

Find Keto kostplanen her >>

Keto kostplan testimonial

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

13 kommentarer til “DR2: Hvad er værst – sukker eller fedt?”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane
    Allerførst tilslutter jeg mig koret med tak for nogle fantastiske bøger og en super blog.
    I aftes genudsendte DR2 endnu en gang sugar vs. fat, og det gav en del stof til eftertanke.
    Jeg vil gerne leve lchf men har stik imod alle anbefalinger valgt at gøre det gradvis og nu er det 3-4 uger, siden jeg startede. (5-6 dage LCHF og så en dag/et måltid hvor kulhydrater ikke kan undgås). Ved at læse i dag, så tror jeg ikke, jeg er nået til ketose, men efter jeg så udsendelsen i går er jeg kommet i tvivl om, om jeg skal fortsætte med at kæmpe. Mit arbejde gør, jeg pt. ikke kan finde en periode, der er lang nok til at indføre striks lchf, så jeg prøver at fokusere på de gode vaner, og der er sket en masse.
    Noget der plager mig, og hvor udsendelsen ramte spot on er at jeg ofte sidder med en fornemmelse af, at jeg er mindre skarp end jeg plejer at være og jeg ikke kan koncentrere mig uden at få noget energi til hjernen. Uden jeg dog falder i, for min sugar craving er stort set væk.
    Jeg har prøvet at google osv., men uden held. Har du et bud på, hvad jeg gør forkert? Hvor skal jeg sætte ind? Efter at have set udsendelsen frister det ikke, at fortsætte kampen for at nå i ketose en dag, og i de to links du har sat ind står der noget med salt og væske. Væske får jeg helt sikkert nok af, og saltindtaget øger jeg fra i dag. Men kan du forklare noget mere med hjernen og ketose? Er der studier, de rviser, hvordan en lchf-hjerne fungerer sammenlignet med en ikke-lchf-hjerne? Jeg har ikke kunnet google dem
    På forhånd tak
    MVH
    Helene

    Svar
    • Du er inde på noget af det helt rigtige. I omstillingsfasen skal hjernen omstille sig fra at bruge glukose som energi til at bruge ketonstoffer, og det kan give lidt koncentrationsbesvær i starten. Det forsvinder dog 100% og manges oplevelse er omvendt, at de føler sig mere skarpe herefter. Mange bruger af samme grund periodisk faste (fx springer morgenmaden over), hvis de skal give en præsentation om formiddagen, fordi de simpelthen oplever at det gør dem mere skarp.

      Problemet med denne type udsendelser er jo, at der sjældent tages højde for omstillingsfasen, og det er lidt ærgerligt.

      Inden for striks LCHF/ketogen kost findes der faktisk modeller, der foreskriver, at spise et kulhydratrigt måltid om ugen. Det er tit i forbindelse med træning og den slags. Så det behøver ikke være dumt at vælge den model

      Det tager mellem 4-10 dage på striks LCHF at komme i ketose. Men det kan tage op til 6 uger at blive helt fedtdrevet.

      Selv har jeg det lidt blandet med hele ketosesnakken. Jeg synes, at ketose er en fantastisk tilstand. Sjældent har jeg det så godt, som når jeg er i ketose. Endeløs energi, ingen sukkertrang, minimal sultfølelse og ja, en følelse af at køre lidt i turbotempo. Samtidig synes jeg, det er lidt “kedeligt” og lidt svært i praktikken, selvom jeg dog har lært mig at gå til og fra, fx hvis jeg skal til fest og drikker alkohol etc.

      Om ketose er værd at stræbe efter ved jeg ikke rigtigt. Hvis det opleves som svært og rigidt, synes jeg nok ikke. Jeg synes, der er mindst lige så meget at hente i at få indarbejdet nogle gode vaner. I sidste ende er det dem, der vinder.

      De fleste studier, der er lavet på ketogen kost er lavet på børn med epilepsi. Jeg tror ikke, man specifikt har undersøgt hjernens funktion på almindelig kost og på ketogen kost.

      Sidst men ikke mindst vil jeg understrege vigtigheden af at spise nok fedt på LCHF. Og drikke nok vand og få nok salt, som du også er inde på. Men det er meget svært at lykkes med LCHF, hvis man ikke spiser nok fedt.

      Svar
  2. Allerførst. TAK for en super blog og skøn mad inspiration.
    Der er faktisk lavet en forholdsvis ny undersøgelse omkring for meget fedt i kosten “fjerner” fordelen der skulle være omkring “bedre blodsukker” man burde kunne forvente ved at fjerne en stor del af kulhydraterne ud af kosten. Fedt E% må ikke overstige 37.5% i den samlede energi i kosten, så fjerner man de fordele der ellers kan opnås. Meget spændende…
    Anja
    Diploma in Sportsnutrition.

    Svar
  3. Hej Jane. Min kæreste og jeg har fulgt din blog med stor begejstring – og været ude og shoppe nogle af dine bøger. Det går stille og roligt fremad med vægttabet, men min kæreste har sukkersyge, og det er begyndt at opføre sig virkelig underligt efter vi er startet på LCHF. Han har type 1, og selvom han dårligt nok får noget mad, som han bør tage medicin til, ligger hans blodsukker pludselig afsindig højt. Er det noget du ved noget om?

    Dbh Anne-Sofie :)

    Svar
  4. Hvordan spiser jeg bedst LCHF når jeg lige har fået konstateret ret højt kolesterol tal. Har spist LCHF i de seneste 6 mdr og tabt 8 kg

    Svar
    • Naa, den sprang lige mit spørgsmaal over..
      Jeg saa ogsaa programmet, og det eneste jeg lige bekymrede mig over, var hans muskelvægttab. Ved du hvordan man taber sig med lchf kost, fremfor den helt grøntsagsfrie kost han var paa?

      Mh Pia

      Svar
      • Man kan ikke afgøre, hvor meget af vægttabet, der var muskelmasse, da vægten målte fedt vs. ikke-fedt (dvs. inkl. væske). Generelt er det muligt at tabe fedt på LCHF uden samtidig at tabe muskler, men nogen peger på, at man kan have brug for at øge proteinmængden i starten, altså indtil kroppen er blevet fedtdrevet. For de fleste sker det automatisk, da det føles nemmere at lægge ekstra kød til end ekstra fedt, når man er vokset op med fedtforskrækkelse hele sit liv.

        Svar
  5. Jeg skimmede udsendelsen (hurra for dr.dk/nu) og blev lidt trist af at de have så travlt med at få bekræftet deres hypotese: “Det ER farligt at spise for fedt” og det er nok også det der gør at de pludslig hopper et par trin over med den præ-diabetiker konklusion?

    Tilgengæld syntes jeg delen om den magiske 50carb/50fat ting hvor man bare kan køre ind for evigt (og er en perfekt opskrift på is?) var spændende.

    Svar
    • Ja det er ærgerligt. På den anden side er det jo stadig op til den enkelte at bruge sin sunde fornuft. Jeg har hørt folk, der har tolket at fedt ikke er farligt og folk, der har tolket det som at det er bedre at spise sukker end fedt. Måske afhænger konklusionen af ørerne, der hører :)

      Svar
  6. Spændende forsøg, men nok ikke de mest repræsentative resultater. Det viser dog, at alle ekstremer har en negativ effekt på kroppen og mon ikke man kommer rigtig langt med at mærke efter i sin egen krop og bruge den sunde fornuft? :)

    Svar
    • Mjaah, jeg synes måske ikke, det er helt rigtigt at konkluderer, at alle ekstremer har negativ effekt men snarere at store ændringer kræver længere tids tilvænning.
      Når det er sagt, er jeg enig med dig i, at ekstremerne er nødvendigt for et fåtal.

      Svar