Danskernes sukkerindtag


I mine tidlige Low Carb-dage, da jeg startede Madbanditten, blev jeg og min kost tit kaldt ‘ekstrem’. Det var ekstremt at undgå sukker, og det var ekstremt ikke at spise kornprodukter, måtte jeg forstå.

Det må folk gerne synes, for jeg er ærligt talt rimelig ligeglad med, hvad andre tænker om den måde, jeg lever mit liv. De kan jo bare leve deres liv, som de foretrækker det. Så gør jeg det samme herovre i mit liv.

Samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke, at vores normalitetsbegreb er super forskruet, når det at spise en kost baseret på uforarbejdede fødevarer, kød, grøntsager og fedt anses for ekstremt, mens en kost, der består af 20% tomme kalorier og 35 kg slik og søde sager om året bare er super-duper i orden og normal.

I tvivl om, hvad jeg mener – se her:

  • I danskernes gennemsnitskost stammer 20 % af energiindtaget fra tomme kalorier uden vitaminer og mineraler.
  • De tomme kalorier bør kun udgøre 5 % af vores energiindtag.
  • Danskere køber i snit ca. 7 kilo slik og 6 kilo chokolade om året. 
  • Når indkøb af slik, chokolade, kage, is, desserter og snackbars lægges sammen, er danskernes gennemsnitlige indkøb af søde sager på 35 kilo om året. 
  • Til de 35 kg slik og søde sager kan du lægge 127 liter søde drikke om året

Hvis vi kan nedsætte danskernes indtag af søde sager med 75%, så vi kommer ned på de anbefalede 5%, kan vi reducere kostens klimabelastning med ca. 6%. 

Kilde: DTU Fødevareinstituttet

Danskerne er verdensmestre i slikindkøb

Med vores ca. 13 kg slik og chokolade pr. indbygger pr. år er vi dem i verden, der spiser mest slik. Sikke en stolt verdensrekord, hvad?

Hvis du er typen, der tænker: Nå herregud, 13 kg slik om året er jo kun lidt over 1 kg slik om måneden (1 kilo slik😵‍💫), så lad os lige toppe den en smule. For vi spiser jo ikke kun slik og chokolade. Vi spiser også kage, is, desserter og snackbarer og når de bliver talt med, kigger vi på, at der i snit ryger 35 kilo søde sager i indkøbskurven pr. dansker hvert år.

35 kg søde sager… Puh!

I øvrigt kun tal fra danske supermarkeder, så alt grænsehandel er ikke talt med her.

Kilde: DTU Fødevareinstituttet 2021

Mere slik under Corona

Sliksalget havde ellers faktisk været nedadgående i en lang årrække, men så kom der lige en pandemi med nedlukninger, stress, bekymringer og kedsomhed og til ingens overraskelse førte det til, at de fleste begyndte at spise mere slik og søde sager igen. I 2021 købte danskerne således 17% mere slik end i 2019 (tal fra Coop Analyse)

Hveranden dansker synes da også selv, at det har taget overhånd og vil gerne spise mindre slik.

Men hvorfor gør de det så ikke? Se, det er jo det store spørgsmål. Kan det være, det er, fordi det faktisk ikke så nemt for alle? Fordi trangen til det er så stor, at man spiser det, selvom man godt ved, man ikke burde? Sådan ved jeg, at det er for mig. 

At stoppe med at spise sukker er ikke nemt (for alle)

Jeg får meget stærke fysiske reaktioner på at spise sukker. Reaktionen er tosidet: Jeg får et ordentligt spark i belønningscenteret på samme måde, som jeg forestiller mig, man får, når man tager kokain, og samtidig oplever jeg en konstant og insisterende stemme inde i hovedet, der bare skriger mere, mere, mere!!!

Det betyder også, at en flirt med sukker, selv i dag, kan tage dage med eftervéer at komme over. I dagevis kalder min krop på sukker, og det kræver mere end almindelig god indsats ikke bare at fortsætte med at hælde sukker i gabet dag efter dag. Det er jo så nemt at fortsætte…

Derfor er jeg utroligt forsigtig med, hvornår jeg vælger det til.

Sukkermisbruger i en sukkerverden

Så jeg forstår faktisk godt, hvad man er oppe mod, og jeg forstår også godt, hvis man synes, at man er oppe mod noget, man ikke kan vinde over.

For modsat stofmisbrugeren skal vi konfronteres med sukker og søde sager hver eneste dag i vores liv. For det er allevegne. På hvert et gadehjørne, på vores arbejdsplads og tit også i vores eget hjem. Vi har ikke noget helle, hvor vi er fri for det

Selv folk, vi holder af, tilbyder det til os og bliver sårede, når vi takker nej. Kom nu, nu har jeg stået her og bagt, fordi du skulle komme. Det er endda din yndlingskage…

Det er faktisk ikke småting at være oppe imod…

Varer dine forsøg på sukkerstop aldrig ved?

Så hvis du lige nu sidder med oplevelsen af, at du HAR prøvet at stoppe med at spise sukker, men at dine forsøg aldrig varer mere end et par dage (eller måske ikke engang én dag), så er jeg her i dag for at fortælle dig, at der findes en vej ud af det. 

Sukkerfri NU er en redningskrans til dig, der sidder fast i sukkeret og ikke føler, du kan trække dig op uden hjælp. Med hjælp fra effektive kostråd til at blive sukkerfri og gennemtestede strategier fra både adfærdspsykologien og nyere misbrugsbehandling gør forløbet dig sukkerfri allerede fra Dag 1 og hjælper dig samtidig til at forblive sukkerfri i de første 21 dage, hvor risikoen for tilbagefald er størst.

Og det bedste er, at det virker❤️

Kære Jane
Har netop afsluttet dit 21 dages kursus i at blive sukkerfri 👍Og sikke dejlige og befriende 21 dage.
Jeg har hver dag set frem til dine mails som har ført mig sikkert igennem de 21 dage.
Sidder med følelsen af at være glad,fuld af overskud ,ser lyst på fremtiden og har generelt meget mere fokus på sund mad.

TAK Jane ❤️
Hilsen Kirsten

Sukkermisbrug og sukkerafhængighed er skamfuldt og derfor tror vi allesammen, at vi er de eneste i verden, der har det sådan. Men du er ikke alene og der findes et liv på den anden side.

bliv sukkerfri - hvor meget slik og sukker spiser danskerne om året

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Danskernes sukkerindtag”

  1. Hej Jane
    Jeg har overvejet dine 21 dage uden sukker. Men har lige et spørgsmål.
    Er frugt også en del af ingen sukker, eller er det den raffineret sukker du taler om?
    Mvh Vibeke

    Svar
    • Hej Vibeke
      I mine anbefalinger er der ingen frugt i de første 21 dage. Her tager vi alt væk, der kan vække sukkertrangen for at være helt sikker på at komme godt igennem❤️

      Svar