Mad til 3 dage: Fra chili con carne til tacotærte


Jeg har tidligere bragt mad til 3 dage: Fra tomatsuppe til pizza og den var I heldigvis rigtig begejstrede for og spurgte efter flere indlæg af den slags. Derfor kommer der nu endnu mere inspiration til, hvordan du kan forvandle dine madrester til guld. Denne gang er det med udgangspunkt i en chili con carne.

Mad til 3 dage, sådan gør du:

Dag 1

Den første dag laver du en stor portion chili con carne. Min opskrift er til 5 personer og i denne forbindelse vil det passe fint, at lave den sådan, hvis I er to personer, der skal have mad i tre dage. Er I flere, ganger du bare opskriften op.

Chili con carnen er lavet med et helt stykke oksekød – og den tager ret lang tid – men du kan også vælge at lave den med hakket oksekød, det er denne her chili con carne (hakket oksekød).

Spis den med blomkålsris, cremefraiche og/eller guacamole (både blomkålsris, cremefraiche og guacamole skal du også bruge i morgen).

Dag 2

Ud af dine rester laver du denne her skønne Chili Bowl hvor du lige spicer resterne fra i går op med friske tomater, rødløg, bagte hokkaidofritter eller broccolifritter og evt. koriander. Chili bowlen er skøn til frokost eller til en let aftensmad.

Gem ca. 300 gram af chili con carnen til i morgen.

Dag 3

Den tredje dag skal resterne udryddes. Du bruger den sidste rest af chili con carne til at lave mexicansk Taco tærte. Spring delen med “fyld” over i opskriften. Du laver altså kun bunden og blander resten af chili con carne med ægge-massen. Du kan evt. også komme rester af hokkaidofritter/broccolifritter i fyldet.

Taco tærten serveres sammen med tomatsalsa (hakket tomat, rødløg, chili og koriander) og jalapeños ved siden af sammen med cremefraiche og evt. rest af guacamole.

Undgå madspild – genbrug dine rester

Det smarte ved at lave mad til 3 dage på denne måde er at du minimerer madspild men også at du letter madlavningen og indkøbene, fordi du bruger de samme råvarer til 3 dage.

Jeg elsker jo at spise de samme måltider på repeat, men ikke alle gider det. For dem er dette en god løsning, fordi basen er det samme, men alt det rundt om ændrer sig, så det ikke føles som om man spiser den samme ret flere dage i træk.

Håber, det kunne give lidt inspiration til tre nemme maddage❤️

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

3 kommentarer til “Mad til 3 dage: Fra chili con carne til tacotærte”

  1. Hej. Jeg elsker kød og der gør min familie også.. Men mange siger jo at vi ikke burde spise rødt kød mere end 1 gang om ugen… Er det pjat eller videnskabeligt rigtigt eller hvad?? Hvad er din mening erfaringer etc? Ser jo du bruger mange retter med kød.. Vh Tilde Sandgaard

    Svar