Chiagrød – overraskende lækkert!


Chiagrød er et spændende nyt bekendtskab for mig. Chiagrød indeholder hverken mælk, æg, sukker eller sukkererstatning. Men grøden er spækfyldt med fibre, essentielle fedtsyrer og endda også lidt protein.

Nem og hurtig low carb morgenmad. Prøv den populære chiagrød. Opskrift her: Madbanditten.dk

Chiagrød – overraskende lækkert!

Føj til favoritter Udskriv Pin
1 portion
|
12 timer

Ingredienser

Sådan gør du

  • Bland det hele i en skål og sæt grøden i køleskabet natten over. Chiafrøene suger mere end 12 gange deres egen vægt, så al væsken skal nok blive absorberet.
  • Næste morgen rører du den lige igennem, tilsæt evt. lidt ekstra kokosmælk hvis den er for tør,  pynter med lidt bær, sylt eller mysli eller spiser den, som den er.
  • Fire ingredienser. Det er da nemt, hvad?

Noter

Grøden ville også kunne spises som en kold, sukkerfri vaniljebudding til dessert. Her ville den også gøre sig godt.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Chiagrød – alternativ til havregrød

Flere af jer har skrevet og spurgt, om jeg ikke nok havde et alternativ til den populære havregrød, og mit svar har været æg. Jeg mener, hvorfor spise grød, når man kan spise æg? Og det er jo et slående eksempel på, hvor uindviet, jeg er omkring det der med grød.

Faktisk synes jeg, at almindelig grød er ret ulækkert, medmindre jeg kan få lov at overhælde den med sukker eller ahornsirup. Og hvis det ikke er en mulighed, så har det ingen interesse. Så det har ikke været mig, der har eksperimenteret med diverse kornfrie grød lavet på hytteost eller kokos. Dog har jeg alligevel formået at lave både græskargrød og kokosgrød af forskellige slags. Det er stadig ikke noget der er en fast del af min kost. Jeg foretrækker grøntsager, kød og fedt….

Til gengæld har jeg ledt efter en måde, hvorpå jeg kunne få flettet flere chiafrø ind i min kost. Og her er chiagrød en rigtig god og velsmagende måde. Men det er mere som en supplement end det er et reelt hovedmåltid.

“Gelatinous fibres” fra chiafrø

Jeg har jo set Hungry for Change seks gange efterhånden, og de taler jo så varmt om de her afgiftende “gelatinous fibres” som så at sige suger giftsstoffer til sig og sikrer, at de passerer igennem systemet. Både chiafrø og hørfrø har nemlig evnen til at suge væske til sig og gelére. Faktisk kan chiafrø suge 10 gange sin vægt i væske.

Da jeg var i Thailand i januar, læste jeg Alejandro Junger’s bog CLEAN (meget inspirerende bog i øvrigt!), som taler om detox i hverdagen. Og han siger, at det her med juicefaste og lignende er jo fint nok, og det frigiver rigtigt nok en masse toksiner. Problemet er, at der ikke er noget til at hjælpe giftstofferne ud af kroppen, og så drøner de bare rundt inde i kroppen.

Og det er jo endnu mere usmart, end da de var lagret så trygt i fedtvævet. Og derfor skal vi sørge for at få probiotiske bakterier og de her “gelatinous fibres” som chiafrø, aloe vera, etc. som kan tage giftstofferne med ud igennem systemet.

Chiagrød – sukkefri, mælkefri grød fyldt med fibre

Jeg laver normalt chiagel, som jeg blender i min greenie. Men det er altså ikke hver dag, jeg får en greenie. De fleste dage får jeg bare en grøn juice, og det bliver lidt klamt at røre chiafrø ud i den.

Og for at gøre en kort historie lang, prøvede jeg så i dag at starte med en kold chiagrød, og selvom det var en anelse mærkeligt, må jeg indrømme, at jeg blev meget positivt overrasket! Jeg toppede den med en smule hindbærsylt og hjemmelavet nøddemysli. Det gav den lidt struktur.

Chiagrøden er virkelig lækker og smager skønt – næsten helt som dessert? Jeg er dog ikke parat til at lade den erstatte min morgenmad helt, men ser det mere som et supplement til mine æg. En slags morgenmadsdessert, om man vil.

Og så er det nemt! Grøden skal nemlig laves dagen før og kan spises direkte fra køleskabet. Så det er jo den ideelle morgenmad til dem, som har travlt om morgenen. Den kan også tages med på job og lige spises der – eller til frokost.

nem og lækker low carb morgenmad uden æg: Chiagrød. Opskrift her: Madbanditten.dk

Indlægget indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamelinks

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få min gratis guide til at blive sukkerfri i fire nemme trin!

Ja tak, tilmeld mig nu! 

Skal du på Keto efter nytår?

Skriv dig på venteliste og vær blandt de første, der får besked, når vi åbner for tilmelding på mit populære Keto-kursus.

Skriv dig op her >>

Er du klar til julemåneden (og dens mange fristelser)?

Hold fast i de gode vaner med Madbandittens Juleopskrifter. Her er både mad til juleaften og julefrokosten og en masse lækre søde sager, som ikke sender blodsukkeret på himmelkurs.

Få tilsendt Madbandittens Juleopskrifter her

Madbandittens juleopskrifter

Skriv dig op til min lørdagsmail og jeg sender dig en madplan for 0 kroner.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

203 kommentarer til “Chiagrød – overraskende lækkert!”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




    • Hvis du spiser Low Carb/LCHF for vægtvedligehold kan det fint gå.

      Men spiser du Keto for vægttab, er denne ikke velegnet. Den indeholder for mange kulhydrater, for lidt protein og for mange fedtkalorier.

      Svar
        • Sorry jeg havde helt overset det med mandelmælken. Du kan sagtens lave den på mandelmælk. Stadig bedst til vægtvedligehold med low carb og ikke til vægttab med Keto.

          Svar