Blodsukkertest af mad & måltider


Stor interesse for det med blodsukkeresponsen, så jeg tænkte, at jeg ville oprette et indlæg med de ting, jeg har testet. Især de ting, der har været overraskende eller interessante.

Som jeg har gentaget i indlægget om at bære en sensorbaseret blodsukkermåler, er dette ganske uvidenskabeligt, og sundhed er meget mere end blodsukker. Desuden er det vigtigt at holde fast i, at blodsukkerrespons er 100% individuel og andre mennesker, som testede det samme, ville få en anden respons. Det så jeg tit med Søren, som sad på den anden side af bordet og spiste nøjagtig det samme.

Men vigtigt lige at huske, så man ikke gør noget til lov. Og læs meget gerne også den indledende artikel om at bære en sensorbaseret blodsukkermåler.

Således opløftet – lad os kigge på det.

Først et par Low Carb måltider

Æg med skinke og agurk

Ingen overraskelse. Helt flad kurve.

Luksusrøræg

Luksusrøræg (3 æg, en æggeblomme, lidt revet ost) – heller ingen overraskelse. Masser af fedt og protein og stort set ingen kulhydrater.

Kaffe med laktosefri fløde og kaffe med double cream (50%)

Kaffe/koffein kan jo i sig selv give en blodsukkerstigning pga. kortisol. Denne sammenligning er lidt interessant, fordi den laktosefrie fløde gav en anderledes respons end den med double cream. Det er måske ikke helt mærkeligt, men det mærkelige er, at det skulle være målbart i så små mængder.

Dette er derfor en af dem, hvor jeg vil sige, at søvn og andre faktorer formentlig er på spil.

Kylling med salat med æble og nødder

Masser af gulerødder i salaten

Kylling med søde kartofler

Søde kartofler er minn yndlings-carb af alle.

Smoothiebowl på træningsdag og ikke-træningsdag

En interessant ting er også at kigge på det samme måltid spist efter hård træning og på en dag uden træning. Det overraskede mig lidt, at forskellen var så markant.

Chokobowl (post workout)

22-23 g kulhydrat i denne chokobowl men serveret med protein og fedt efter hård træning fladede det kurven fint ud.

En pakke serranoskinke

En pakke skinke er et udmærket mellemmåltid, hvis frokosten blev for klejn.

En håndfuld mandler

Ingen overraskelse der..

Test af kulhydratrige madvarer og måltider

I sidste periode af testningen gik jeg ombord i en masse tests. Nogle af dem i vores sommerferie i London, hvilket var meget interessant, og nogle af dem, som I læsere, havde bedt mig teste.

Puh, det holdt lidt hårdt, og efter de to uger trængte jeg virkelig til at komme tilbage til min gode gamle Low Carb kost.

Lad os kigge på det.

Havregryn med rosiner og minimælk

50 g havregryn, 15 g rosiner, 1,5 dl minimæk. Havregrynene var interessante og gav et ordentligt spike. 8,4 fra morgenstunden – av!

Læs evt. det lange, uddybende indlæg her: Havregryn og blodsukker

Læs mere om havregrynseksperimentet her

En skål slik (150 g)

En skål rigtig tarvelig engelsk slik.

En pose skolekridt (110 g)

Ikke optimalt at spise en pose skolekridt. Ikke den store overraskelse.

Middag på Michelinrestaurant (inkl. brød og dessert)

Middag på Michelinrestaurant. 7-8 retter spist over laaang tid. Inkl. brød og flere desserter. Jeg drak et enkelt glas vin. Læs om alkohol og blodsukker her.

Teriyakibowl med kylling og brune ris

Lille portion – dette var takeout. Der var godt med kylling (130-150 g vil jeg skyde på). Jeg spiste kun halvdelen af risene.

Proteinbarer

Jeg testede både Barebells og proteinbarerne fra Protein Kitchen. Sidstnævnte er en dansk udgave af de amerikanske RX-bars, og jeg elsker hvor ærlige ingredienser, de er lavet af. På trods af dadlerne klarede de sig også rigtig fint i blodsukkermålingen.

Proteinshake og banan før styrketræning

30 minutter før hård styrketræning. 30 g protein fra Whey neutral + en lille banan.

Flødeis fra Hansen vs. Vegansk flødeis fra Hansen

130 g vaniljeis lavet på piskefløde eller på havre. Bare endnu en illustration af at det, du (måske) vælger, fordi du tror, det er sundere/bedre for dig, i hvert fald ikke er det for dit blodsukker.

Og i øvrigt. Stor respekt for Hansen is og deres normalt gode håndværk, men den veganske smagte rædsomt. Jeg ville i øvrigt aldrig spise vegansk is, hvis ikke jeg skulle teste det.

Bemærk, at flødeisen klarer sig bedre end havregrynene😅

Kombucha fra Læsk

Denne var jeg lidt overrasket over. Kombucha fra Læsk indeholder 2,2 g kulhydrat pr. 100 ml, står der på den. Hver gang jeg drikker en, synes jeg dog, den er sød, og jeg havde mistanke om, at næringsdeklarationen var misvisende.

Iflg. blodsukkermålingen er det dog en ubegrundet mistanke.

Pepsi Max?

Pepsi Max er nok det, flest har bedt mig om at teste. Både med og uden måltider. Jeg tror mit bedste svar her bliver, at juryen stadig voterer, men at de hælder til en frikendelse.

Light sodavand er ikke noget, jeg normalt drikker, men jeg testede pepsi max og andre sukkerfrie sodavand ved mange forskellige lejligheder og jeg synes, det er uklart. Nogle gange fik jeg lille stigning, andre gange ingen og nogle gange fik jeg en blodsukkerstigning højere end forventet på et måltid, hvis jeg havde drukket light sodavand til. Andre gange ingen forskel… Såååå….?!

Jeg hælder til, at der er for mange variabler på spil til at konkludere noget. Er sødemidler problematiske, er de det formentlig ikke pga. blodsukkeret. Det, tror jeg, er fair at sige (og det er også det, der er opbakning til i den videnskabelige litteratur). Min overordnede holdning er derfor uændret.

Eksempel på måltid, hvor jeg drak pepsi max til og hvor jeg var overrasket over stigningen.

En note om blodsukker, Low Carb og Keto

At noget ikke giver nogen nævneværdig blodsukkerstigning, betyder ikke, at kulhydraterne ikke er der, eller at de kulhydrater ikke tæller eller at de ryger under radaren ift. Low Carb og Keto.

Det betyder bare, at kroppen tager hånd om de indkomne kulhydrater på en effektiv måde og får dem placeret i muskler og lever i stedet for at have dem cirkulerende rundt i blodet.

Andre tests

Jeg testede også solbadning, som en læser bad mig om, men jeg opholder mig for kort i solen, til det giver nogen respons. Jeg er sådan en 15-20 minutters solbader.

Kulde/vinterbadning springer jeg over, fordi jeg har Raynaud’s syndrom . Kulde er så smertefuldt for mig.

Jeg har én sensor tilbage med 14 dages målinger. Så byd gerne ind, hvis der er noget, du synes kunne være sjovt at jeg tog op.

Læs også

Læs alle artikler om blodsukker her: BLODSUKKER ARTIKLER

Skal jeg ikke sende dig en gratis Keto madplan?

Skriv dig op til mit (meget populære) nyhedsbrev, og så sender jeg dig fluks en uges Keto madplan i et lækkert, lille printvenligt hæfte.

Ja tak – send mig madplanen >>

Prøv MadbandittenPLUS gratis

Få adgang til energiberegninger på alle opskrifter, få din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, lav dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller brug de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette og meget mere får du som PLUS-medlem🤩

Det koster mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

28 kommentarer til “Blodsukkertest af mad & måltider”

Skriv en kommentar

  1. Bare lige af ren nysgerrighed hvis man nu selv lige ville prøve, hvor lang tid efter man har spist skal man måle blodsukkeret?

    Svar
    • Ja relevant spørgsmål. Hvis jeg skulle måle med blodmåler, ville jeg måle før måltidet og så efter 1 time og efter 2 timer. Er blodsukkeret ikke faldet til baseline, ville jeg måle, indtil det var. Du kan også godt nøjes med fx før og efter 2 timer men det giver ikke helt det samme billede.

      Så det bliver jo til ret mange stik..

      Svar
  2. Hej Jane.
    Hvis du har lyst, må du gerne teste
    1: grønne og røde linser. Jeg spiser dem en sjælden gang med olivenolie over og måske nogle løgstykker.
    2: jeg laver selv kefirmælk, hvor lactosen bliver nedbrudt. Det spiser jeg hver morgen.

    Og noget andet: hvis man skal i narkose, bliver man rådet til at drikke 2 glas saftevand 2 timer før mødetid. Der står at hvis man får noget sødt, så får man mindre kvalme. Ved du noget om det, er det bedst at lade være eller bare tage en smule?
    Eller afhænger det af ens daglige kulhydratindtag? I den situation tør de fleste nok ikke gøre noget andet end hvad man bliver rådet til.
    Hilsen fra Bente.

    Svar
    • Uh interessant med linser. Det skal jeg lige overveje. Jeg får så absurd ondt i maven af dem, så jeg skal lige overveje om det er det værd :)

      Og godt spørgsmål med narkose. Der er også en smule anekdoter om at ketosetilstanden har en eller anden form for effekt på narkosen, hvorfor det kan være en god idé at nævne for lægen eller anæstesisygeplejersken at man spiser ketogen kost. Det ville jeg sådan set nævne ved enhver indlæggelse.

      Saftevandsrådene er formentlig lavet med kulhydrat’afhængige’ folk i tankerne for at sikre, at de ikke går sukkerkolde under operationen. Det er jo en bekymring, vi er foruden, når forbrændingen er fleksibel.

      Men man kan også fint vælge lige gradvist at øge kulhydratindtaget over et par dage inden og drikke det saftevand og ikke tænke mere over det. Det er mere, hvis man fx bruger ketose til epilepsi, at der kan være grund til at bevare den tilstand under operationen også.

      Svar
  3. Hej Jane
    Kunne du overveje at kigge ind i tyggegummi eller andet der kan give frisk ånde. Jeg er lærer og kan udemærket huske hvordan det var at skulle have hjælp af læreren, som havde dårlig/ skrækkelig ånde. Det vil jeg gerne undgå at mine elever skal opleve. (Ketoånde kan simpelthen slå alle relationer ihjel)
    Mvh. Christina

    Svar
    • Jeg tror ikke, det vil kunne aflæses i blodsukkermålingen. Der vil være en anelse kulhydrat i, hvis man tygger pakkevis, men jeg tvivler på at det vil kunne aflæses her.

      Keto ånde forsvinder, når kroppen vænner sig til at bruge ketonstofferne som energi i stedet for at udånde dem. Mange oplever også at for mange mælkeprodukter forværrer problemet, så det er også værd at have med i tankerne.

      Svar
      • Hej Jane
        Tak for hurtig respons – tror jeg tygger et enkelt hver dag for at undgå relationsdød

        God weekend 👍😉

        Svar
  4. Tak for spændende indlæg! Jeg har lige taget en sensor på igen – indtil videre har jeg fået den højeste stigning på Michelinrestauranten Kiin Kiin, godt over 12 mmol/l (det er også virkelig sød mad, og jeg valgte ovenikøbet juice menuen), og den bedste overraskelse var en chevre chaud på Glyptoteket. Der var indkogt æble i, og det var så sødt og lækkert at jeg forventede en høj stigning, men der kom ikke så meget som et lille bump :) Jeg oplever det samme som dig med havregrynene, det er tosset at de anbefales til diabetikere.

    Vil du skrive mere om low carb og blodsukker? Jeg troede faktisk at jeg spiste low carb for at opnå helt stabilt blodsukker nemlig :)

    (Jeg spiser ikke low carb pga vægttab men pga IBS og generelt velbefindende).

    Svar
    • Wow med den michelinrestaurant. Mon ikke den juicemenu har båret en god del af stigningen også?

      Hvad tænker du mangler om Low carb og blodsukker? Blodsukkeret er jo ret stabilt, når man spiser Low Carb. Men stabilt betyder ikke at det aldrig bevæger sig men at det bare befinder sig indenfor en rimelig normal.

      Jeg har lige udgivet endnu et blodsukker-indlæg i dag – om gode blodsukkervaner. Der er også en forklaring på nogle af de ting, du oplever, tror jeg.

      Svar
      • Jo, juicen har nok betydet en del, men deres mad er også helt klart fuld af sukker – vi fx en skaldyrssuppe serveret med cotton candy!

        Jeg ville gerne læse et indlæg om det du slutter med at skrive: “At noget ikke giver nogen nævneværdig blodsukkerstigning, betyder ikke, at kulhydraterne ikke er der, eller at de kulhydrater ikke tæller eller at de ryger under radaren ift. Low Carb og Keto.” Jeg har nemlig brugt mit blodsukker som guide til hvad jeg kan spise på low carb – det med at forskellige ting påvirker folk forskelligt. Så jeg har tænkt at hvis jeg spiser mad der giver ret lave stigninger er jeg home free – men jeg læser det du skriver som at der er andre ting ved low carb end blodsukkerstigningen, der er vigtige :) Det vil jeg super gerne læse mere om. Jeg vil læse dit seneste indlæg nu :D

        Svar
          • Åh jamen det gør jeg af så mange årsager: For bedre appetitregulering, mindre sult/sukkertrang, for humørstabilisering, for bedre metabolisk fleksibilitet, for bedre søvn osv. Og blodsukkeret er da bestemt en medvirkende faktor men blodsukkeret fortæller ikke hele historien alene (det gør kulhydratindtaget i øvrigt heller ikke). Nå ja, og ikke uvæsentligt: Jeg elsker simpelthen maden!

            Afhængigt af en masse andre faktorer kan man jo have fint og stabilt blodsukker trods et højere/højt kulhydratindtag. Men det gør jo fx ikke at kroppen laver det metaboliske skifte til ketose. Det var mere det, jeg mente med den sidste sætning der.

            Håber det giver mening❤️

      • Kin Kin er thai eller thai inspireret Cooking. Hvis de følger de sædvanlige fremgangsmåder, er der Tilsat sukker til al mad

        Svar
        • Ja det ved jeg. Men det er meget svært at få blodsukkeret til at stige til 12 mmol/L pga. sukker tilsat mad (protein/fedt/kulhydrat). Det kræver en ren kulhydratkilde uden bremser (protein+fedt+fibre) og en betragtelig størrelse.

          Svar
  5. blodsukker peaket står til venstre – hvad er det den runde trekvartcirkel med et tal indeni betyder ? (til højre på billederne)

    Svar
    • Den runde cirkel er sådan en (uvidenskabelig) vurdering, som appen laver. En ‘meal score’, kalder de det. De tolker det sådan her:

      8-10: Topscore – stabil blodsukkerrespons
      5-7: Moderat blodsukkerrespons. Overvej at bytte ingredienser eller eksperimentere med måltidstiming.
      1-4: Høj blodsukkerrespons. Overvej at undgå dette.

      Læs evt. gennemgangen af brugen af selve den sensorbaserede glukosemåler her.

      Svar
  6. Hvor er det dejligt at du er tilbage igen Jane, jeg savner altid dine skriv og opskrifter i sommerferien:-) Måske kan vi også tale om en afhængighed af Madbanditten? Jeg går dog ud fra at det er ret ufarligt;-)

    Svar
  7. Jeg synes det havde været spændende at se havregryn UDEN rosiner og mælk – vi spiser altid havregrød på vand med salt og smør….

    Svar
    • Jeg kommer ikke til at teste flere havregryn😅
      Men det vil heller ikke gøre den store forskel. Blodsukkerstigningen ved havregrynene skyldes, at kulhydrater i havregryn er stivelse og stivelse består af glukosemolekyler, og det er glukose, som sensoren måler. Ved at tilføre smør sænker I måske blodsukkerstigningen en anelse og hvis I spiste noget proteinrigt til, som fx 2 æg, som jeg foreslår, ville det være bedre. Ikke godt men bedre.

      Svar
      • Jeg undrer mig over, at du i indlægget med havregrynstesten skriver, at stivelse består af to glukosemolekyler.
        To glukosemolekyler bundet sammen kaldes maltose. Stivelse indeholder mange flere glukosemolekyler. Det er lange “glukosekæder”.

        Svar
  8. Vil du teste flødechokolade imod mørk chokolade?

    Marabou Mjolk er der 58,5g kulhydrat / 100 g og 32 g fedt / 100 g
    Marabou Mørk chokolade 86% er der 18 g kulhydrat og 57 gram fedt.

    Mit gæt er at den store mængde fedt i den mørke chokolade opvejer de 18 gram kulhydrat, så du nærmest ikke vil få noget udsving. Vil du bekræfte det med en test?

    :-)

    Svar
    • Ja god idé! Kiggede lige tilbage i appen og underligt nok har jeg ikke en eneste med chokolade.

      Og mit gæt er som dit. Den mørke vil ikke slå nævneværdigt ud..

      Svar
  9. Også rigtig interessant læsning. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der sker noget med blodsukkeret i forbindelse med styrketræning, og hvis man snupper en pulssnack på et tidspunkt, hvor man ellers er nogenlunde inaktiv.

    Svar
    • Jeg har ikke kunne måle nogen nævneværdig stigning i hverken styrketræning eller HIIT. Styrketræningen giver fin mening for den er jo ikke så glykogenkrævende og jeg tror at min HIIT træning er for kortvarig, til at det kan aflæses (assault bike – 4-5 min)

      Svar