Mini-blomkålspizza


Mini-blomkålspizza med chorizo og rucola er virkelig gode til madpakken eller som frokost. De smager nemlig virkelig lækkert både lune og kolde. Minipizzaerne er lavet med den bedste LCHF pizzabund af blomkål. Hemmeligheden er pofiber, det kan du læse lidt mere om længere nede.

Mini blomkålspizzaer

Mini-blomkålspizza

5 fra 2 stemmer
Føj til favoritter Udskriv Pin
6 mini-pizzaer
|
30 minutter

Ingredienser

Fyld

Sådan gør du

  • Riv blomkål fint i foodprocessoren. Hæld det i en stor skål sammen med de øvrige ingredienser. Saml dejen godt med hænderne. Du vil opleve, at dejen er langt mere “tør” end den vanlige blomkålsdej. Det skyldes fibrene fra Pofiber.
  • Opvarm ovnen til 220 grader varmluft. Klat blomkålsdejen ud to bageplader beklædt med bagepapir og flad dem godt ud, så de er så tynde som muligt. Saml dem rundt i kanterne, så du får en flot kant.
  • Bag nu mini-pizzabundene i 10 minutter. Byt herefter plads på dem og giv dem 4 minutter mere.
  • Når pizzabundene er færdige, putter du dit ønskede fyld på. Jeg startede med et lag pizzasauce, herefter et lag ost og så lidt chorizopølse. 
  • Kom dem ind i ovnen igen, som jeg i mellemtiden havde skruet ned på ca. 170 grader (alm. varme) og så fik den 5 minutter.
  • Top med rucola til sidst.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Sprød minipizza

Det er ikke længe siden, jeg skrev om jagten på den sprøde LCHF-pizza. Der findes mange forskellige bud på den bedste LCHF pizzabund, og i dag vil jeg gerne byde ind med min.

Jeg har længe gået med tanker om at udvikle lidt på blomkålspizzabunden, da mange synes, det er irriterende, at den skal spises med kniv og gaffel, fordi bunden bliver så løs, når den er varm. Jeg har det egentlig fint med kniv og gaffel, men derfor kan man jo godt eksperimentere lidt. Og mit eksperiment lykkedes i den grad! Jeg fik en pizzabund, som var sprød i kanten, fast i midten (også efter den havde været i ovnen med fyld på), og som smagte fint og neutralt. Ny favorit!

Pizzabundene her fungerer desuden godt som wraps, sandwichbrød etc. Jeg har også brugt dem i en håndholdt shawarmalignende sag, og det var rigtig godt.

Links nedenfor indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik

Hvad er nu Pofiber?

Pofiber er tørrede kartoffelfibre. De indeholder 12 g kulhydrat pr. 100 g og hele 70 g fibre.

Det suger mega-meget væske! Den ene deciliter, jeg har brugt her i opskriften, vejer 17 g og det betyder, at Pofiber bidrager med ca. 3 g kulhydrat i hele portionen, hvis man skulle være bekymret for den del.

Men det bedste af det hele er, synes jeg er, at de er smagsneutrale. Jeg er ikke så tosset med nødde- eller kokossmag i min pizza. Jeg har brugt Pofiber i et par af de nye opskrifter i LCHF – Brød & Kager og det har været utroligt vellykket.

NB: Pofiber kan ikke erstattes af loppefrøskaller eller fiberHusk med samme resultat.

Pofiber fås på glutenfrihylden i de fleste supermarkeder, i Matas eller i helsekosten, fx her.

Får du mavekneb af fibre?

Det gør jeg. Piv! Har du også en sart mave, vil jeg derfor anbefale dig ikke at spise kokosgrød (med de überfiberholdige kokosfibre) til morgenmad og så denne pizza til frokost. Nu har jeg sagt det!

Det så sådan her ud, da minipizzaerne kom ud af ovnen:

mini-blomkålspizza med chorizo

Og denne pizzabund er så fast, at du kan spise din pizza med fingrene. Enjoy!

På en skarp 2. plads over mine yndlings-LCHF-pizzaer kommer rootzaen. Den, synes jeg virkelig også er lækker.

Ny Keto kostplan – ‘den fleksible’

Skal du i gang med Keto, eller har du været i gang længe men er gået i stå, så prøv den nye Keto kostplan ‘den fleksible’.

Læs alt om kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

120 kommentarer til “Mini-blomkålspizza”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane,
    Tak for dine mange gode opskrifter :-)
    Du skriver “Den ene deciliter, jeg har brugt her i opskriften, vejer 17 g og det betyder, at Pofiber bidrager med ca. 3 g kulhydrat i hele portionen, hvis man skulle være bekymret for den del.”
    Og her kommer mit kiksede spørgsmål, da jeg leder efter et kaloriefattigt alternativ til brød i det hele taget. Hvordan er det, 3 g kulhydrat svarer til… hvor mange kalorier i hele portionen?

    Mvh. Caroline

    Svar
  2. Hej !
    Jeg følger din blog og elsker dine bøger og opskrifter :) Dog kommenterer jeg næsten aldrig .. men til denne opskrift vil jeg gerne dele et lille fif jeg altid bruger til pizza – lchf eller alm frysepizza (i dagene før lchf naturligvis)
    Mens du tilbereder dejen så sæt din bageplade i ovnen på 250-275 grader. Form dine pizzabunde på bagepapir som foreskrevet i opskriften. Når de er klar til at komme i ovnen tager du forsigtigt den varme plade ud af ovnen – rutsjer bagepairet over på pladen og stiller den hurtigt tilbage i ovnen.
    På denne måde får du en fantastisk varme til bunden af dine pizzaer og de bliver sprøde og lækre !! Vi har testet det i dag og det tog omkring 12-13 minutter ved 220 grader varmluft at få gyldne sprøde og helt stive bunde !!
    De bliver en smule mere bløde når man putter fyld på pga væsken fra tomat ost og andet men det er en genial måde at lave dem sprøde på. Kan også bruges til andre brød selvfølgelig men det er især genialt til pizza !
    God dag til alle og god fornøjelse med denne dejlige opskrift på pizzabunde !
    Knus fra Mie

    Svar
  3. Jeg har med stor succes erstattet pofiber med mandelmel i denne opskrift efter disse anvisninger (2 dl mandelmel = 1 dl pofiber) og det smagte fint :-)

    Svar
  4. Vil bare lige sige- OMG til smagen af pizza efter et år! Kan helt sikkert anbefales.. De dur!:) tak endnu en gang Jane- LCHF Guruen…

    Svar
  5. Tak skal du ha’ , både for svar og for al det arbejde du lægger i at gøre det hele nemt for os andre..Det er meget værdsat :-))
    PS: pizzaen er lavet og smagte SUPERlækkert.

    Svar
  6. Hej Jane
    Jeg har endelig snøvlet mig sammen til at prøve denne, men er ” vægtløs”..Kan du gi et bud på hvor meget blomkål 400 gram er, bare sådan cirka naturligvis?:-)

    Svar
  7. Hej Jane
    1000 tak for mange opskrifter og lækker inspiration. Jeg er lige startet på LCHF og forventer et giga vægttab snarest…. ;)
    Ang Pofiber…. Kan man ikke bruge andre kartoffelfibre end Pofiber? Pofiber er markant dyrene end det jeg kan finde i supermarkedet. (SuperBest)

    Svar
    • Pofiber koster 20 kr pr. pakke. Det synes jeg da ikke er så dyrt…. Pofiber og kartoffelmel er ikke det samme, hvis det er det, du tænker på.

      Svar
  8. Jeg havde ikke PROfiber, og derfor forsøgte jeg at putte blomkålen igennem min juicepresser, og på den måde undgik jeg en del væske, og jeg kunne holde pizzastykkerne i hånden.

    Svar
  9. Jeg har lige prøvet opskriften her til aften og de blev simpelthen så gode. De blev dog ikke brugt til pizza. Resten af huset skulle have burritos, så jeg lavede dem som et alternativ til den traditionelle pandekage. Det fungerede vildt godt, og resterne er blevet lagt i fryseren, så jeg kan afprøve pizzakonceptet en dag i næste uge :-)

    Svar
  10. Hey Vil vildt gerne prøve din pizza opskrift, men har lige et spørgsmål. Kan jeg erstatte Pofiber med FiberFin i samme mængde?

    Svar
    • Jeg har aldrig haft held med at bruge Fiberfin og har sidenhen smidt bøtten ud, så det ved jeg ikke. Jeg har aldrig prøvet det i denne opskrift.

      Svar
  11. Pofiber kan evt erstattes af det der hedder naturli’ fibre… det er det samme, og med de samme næringsværdier, dog et dansk produkt i stedet for :)

    Svar
  12. Det gjorde det helt sikkert, det var lige præcis det svar jeg ledte efter. Nogle gange er det trods alt rart (med et lille køkken, som vi har) at vide, at jeg kan bruge de samme råvarer til flere ting, så jeg ikke skal ligge inde med én af alting altid ;-) Glæder mig så meget til “pizza” i aften!! :-)

    Svar
  13. Nu tales der en del om HUSK fiber kontra Pofiber. Jeg vil rigtig gerne prøve Pofiber i denne opskrift, når du siger det giver den bedste bund – også selv om jeg kun har HUSK på hylden lige pt ;-)
    Men hvis så jeg køber Pofiber til denne opskrift, kan jeg mon så bruge det i nogle af dine opskrifter, hvor du skriver, der skal bruges HUSK? :-) Hvad er den store forskel egentlig på de to produkter? Her tænker jeg på, hvordan de opfører sig i væske, ved varme etc. og ikke så meget på, hvad de hver især indeholder.

    Svar
    • Jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer. Jeg anser Pofiber som en slags “mel” og huskfibre som fibre og ikke mel. Skal der kun husk i en opskrift, vil man (måske) godt kunne erstatte med pofiber, evt. i større mængde, men kalder opskriften på Pofiber, kan dette ikke erstattes af husk med godt resultat. De suger begge væske. HUsk mere end pofiber, tror jeg. Husk bliver slimet og geleagtigt ved opvarmning. Jeg har aldrig varmet pofiber op, andet i end bagværk. Pofiber giver en god brødagtig konsistens i bagværk og har den fordel at det er smagsneutralt sammenlignet med fx mandelmel og kokosfibre. Håber bare noget af dette gav mening ;-)

      Svar
  14. Hej :).
    Kan man godt lave en hel bradepande i stedet for at dele dem op i små? eller får man ikke samme resultat af sprødhed? :)

    Svar