Mini-blomkålspizza


Jagten på den bedste LCHF pizzabund fortsætter men måske er vi nået vejs ende her! Jeg har med den lækre bund lavet disse mini-blomkålspizzaer.

Bedste LCHF pizzabund med sprød, fast bund

Mini-blomkålspizza

5 fra 2 stemmer
Føj til favoritter Udskriv Pin
5 mindre pizzaer
|
30 minutter

Ingredienser

Fyld

Sådan gør du

  • Riv blomkål fint i foodprocessoren. Hæld det i en stor skål sammen med de øvrige ingredienser. Saml dejen godt med hænderne. Du vil opleve, at dejen er langt mere “tør” end den vanlige blomkålsdej. Det skyldes fibrene fra Pofiber.
  • Opvarm ovnen til 220 grader varmluft. Klat blomkålsdejen ud bageplader beklædt med bagepapir og flad dem godt ud, så de er så tynde som muligt. Saml dem rundt i kanterne, så du får en flot kant.
  • Jeg måtte have tre bageplader i gang. Bag nu de tre bageplader i 10 minutter. Byt herefter plads på dem og giv dem 2 minutter mere.
  • Byt plads igen og giv dem 2 minutter mere. Måske er det bare min ovn, der varmer lidt ujævnt, men på denne måde fik alle bundene samme, sprøde look.
  • Når pizzabundene er færdige, putter du dit ønskede fyld på. Jeg startede med et lag tomatpuré, herefter et lag ost, så lidt god spegepølse i tern og lidt cherrytomater.  
  • Kom dem ind i ovnen igen, som jeg i mellemtiden havde skruet ned på ca. 170 grader (alm. varme) og så fik den 5-7 minutter.
  • Rucola kom på til sidst. Resten af pizzabundene puttede jeg i køleskabet til en anden god gang.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Sprød mini pizza

Det er ikke længe siden, jeg skrev om jagten på den sprøde LCHF-pizza. Der findes mange forskellige bud på den bedste LCHF pizzabund, og i dag vil jeg gerne byde ind med min.

Jeg har længe gået med tanker om at udvikle lidt på blomkålspizzabunden, da mange synes, det er irriterende, at den skal spises med kniv og gaffel, fordi bunden bliver så løs, når den er varm. Jeg har det egentlig fint med kniv og gaffel, men derfor kan man jo godt eksperimentere lidt. Og mit eksperiment lykkedes i den grad! Jeg fik en pizzabund, som var sprød i kanten, fast i midten (også efter den havde været i ovnen med fyld på), og som smagte fint og neutralt. Ny favorit!

Pizzabundene her fungerer desuden godt som wraps, sandwichbrød etc. Jeg har også brugt dem i en håndholdt shawarmalignende sag, og det var rigtig godt.

Links nedenfor indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik

Men hov, hov, hov! Hvad er nu Pofiber??

Pofiber er tørrede kartoffelfibre. De indeholder 12 g kulhydrat pr. 100 g og hele 70 g fibre.

Det suger mega-meget væske! Den ene deciliter, jeg har brugt her i opskriften, vejer 17 g og det betyder, at Pofiber bidrager med ca. 3 g kulhydrat i hele portionen, hvis man skulle være bekymret for den del.

Men det bedste af det hele er, synes jeg er, at de er smagsneutrale. Jeg er ikke så tosset med nødde- eller kokossmag i min pizza. Jeg har brugt Pofiber i et par af de nye opskrifter i LCHF – Brød & Kager og det har været utroligt vellykket.

NB: Pofiber kan ikke erstattes af loppefrøskaller eller fiberHusk med samme resultat.

Pofiber fås på glutenfrihylden i de fleste supermarkeder, i Matas eller i helsekosten, fx her.

Får du mavekneb af fibre?

Det gør jeg. Piv! Har du også en sart mave, vil jeg derfor anbefale dig ikke at spise kokosgrød (med de überfiberholdige kokosfibre) til morgenmad og så denne pizza til frokost. Nu har jeg sagt det!

Bedste LCHF pizzabund - glutenfri, lowcarb

Det så sådan her ud, da de kom ud af ovnen:

Bedste LCHF pizzabund med sprød, fast bund
Bedste LCHF pizzabund - glutenfri, lowcarb

Og denne pizzabund er så fast, at du kan spise din pizza med fingrene. Enjoy!

På en skarp 2. plads over mine yndlings-LCHF-pizzaer kommer rootzaen. Den, synes jeg virkelig også er lækker.

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

120 kommentarer til “Mini-blomkålspizza”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane
    De ser lækre ud.
    Jeg har svært ved at vurderer hvor mange portioner der er til, er det 5?
    Jeg skal på skiferie og skal køre i bil, jeg tænker at disse blomkåls pizzaer vil være et godt bud på let mad på bilturen?
    Jeg tænker at jeg vil lave Chaffler og tage med til morgen mad dernede.
    Mvh Eva

    Svar
    • Det med portioner er jo også lidt svært og det er jo også altid et estimat. Jeg ved jo ikke om du spiser 1-2-3-4 eller 5 måltider om dagen. Jeg synes, energiberegningerne kan hjælpe med at give en indikation af hvordan de passer ind som måltidsstørrelse hos dig. For mig ville en være et fint men lille måltid.

      Og super idé med chaffler til turen. Hvis I har køletaske bagi, er kyllingepizzaen også et godt bud. Bøtter med tunsalat, kyllingesalat eller lign. er også altid nemt. Og emergency-maden: salamistænger og de der små babybell-oste. Dem har vi overlevet mange ture på :)

      Rigtig god ferie.

      Svar
  2. Kære Jane, nu laver jeg din blomkålspizzabund igen-igen ??
    Ved du om Pofiber kan erstattes med kokosfiber, og i givet fald hvilken mængde vil du gætte på skal bruges?
    Hold dig selv og dine kære sikre i disse COVID-19 tider ???
    Mange hilsner Lise

    Svar
    • Nej jeg arbejder ikke rigtigt med omdannelse af opskrifter på den måde. Jeg tager hellere udgangspunkt i en succesfuld Keto-opskrift og arbejder ud fra den. Det oplever jeg giver bedst resultat.

      Svar
  3. Nu er der noget jeg ikke forstår. Jeg troede bl.a.at LCHF også handlede om stivelse. I beskrivelsen af Pofiber står der at det binder væske, det er lige præcis det, stivelse gør ved mig. Og der er stivelse i pofiber (udvundet af kartofler), Derfor bruger jeg ikke pofiber eller hvad?

    Svar
    • Om du vil bruge Pofiber eller ej kan være et personligt valg men alle typer fibre binder jo væske til sig. Fibre optages dog ikke i kroppen som kulhydrat.

      Pofiber og kartoffelmel (=stivelse) er to forskellige ting.

      Pofiber er kulhydratfattigt og fiberholdigt, og da det næsten ingenting vejer, bidrager det med måske 1-3 g kulhydrat for den samlede opskrift.

      LCHF handler om at spise få kulhydrater. Stivelse er bare en type kulhydrat bestående af to glukosemolekyler.

      Svar
  4. Hej Jane.
    Hvilken type ost skal der bruges? Er helt ny i “Keto-land” og skal lige vænne mig til tanken om at alt ikke skal være light, lav fedtprocent osv.

    Svar
    • Jamen egentlig bare alle typer. Men du vil formentlig gerne undgå dem, der er fedtreducerede, light etc. da de oftere vil have et højere kulhydratindhold som kompensation for fedtet :)

      Svar
  5. Har for første gang lavet det .
    Lavede kæmpe bommert idet jeg brugte al for meget blomkål.
    Har luret den af….
    Meget meget mindre blomkål og så fladt som muligt.
    Tager grusom revanche ?

    Svar