Bananbrød med chokolade og valnødder


Bananbrød er bagt helt uden sødemiddel. Det er faktisk længe siden at jeg har bagt og egentlig bager jeg ikke så tit hverken kage eller brød.

Men hele snakken om sødemidler og agavesirup gav mig lyst til at bage noget sødt af helt naturlige ingredienser. Og det kom der dette meget lækre bananbrød ud af.

Sukkerfri og glutenfri banankage - eller bananbrød.

Bananbrød med chokolade og valnødder

Føj til favoritter Udskriv Pin
14 skiver
|
45 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Tænd ovnen på 200 g.
  • Smelt smør ved lav varme i en kasserolle.
  • Blend bananer, kokosmælk, æg og dadler til en lind masse.
  • Hæld det over i en skål og tilsæt det smeltede smør, kanel, kardemomme, vanilje og bagepulver. Rør godt rundt.
  • Tilsæt til sidst loppefrøskaller og kokosfibermelet og rør godt rundt. Pga. alle fibrene bliver dejen nu øjeblikkelig tyk i det. Rør de grofthakkede valnødder og chokolade i og lad så dejen hvile i 10 min.
  • Hæld dejen over i en sandkageform beklædt med bagepapir og bag i 30 minutter ved 200 grader.
  • Køl af på en rist og server. Evt. med smør på. Det giver den lækreste, svampede banan-brød/kage-hybrid. Smagen er sød men ikke overdrevent.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Bananbrød – glutenfri og uden raffineret sukker

Jeg ved ikke helt hvad forskellen er på dette bananbrød og en banankage, men i hvert fald smager dette bananbrød som kage. Det er dejligt og sødt og har lækre stykker af mørk chokolade og valnødder i sig.

‘Naturlige ingredienser’ betyder, at jeg har sødet med banan og dadler i stedet for sødemidler. Derved er opskriften på bananbrød ikke helt Low Carb. Det er dog stadig væsentligt mere Low Carb end en traditionel opskrift med hvedemel, men du ved, kontekst, kontekst, kontekst.

Hvorvidt dette bananbrød passer ind i din kontekst, vil jeg lade dig selv afgøre.

Advarsel mod bananbrød

Men der følger en advarsel med. Det kan være svært at stoppe efter et stykke banabrød! Ikke fordi brødet som sådan skaber ravage i blodsukkeret, men fordi konsistensen er så blød og dejlig – og det smager sødt. Uhm, det ene stykke tager det næste.

Og det vil jeg gerne advare imod. For hvis din mave ikke er vant til de store mængder fibre, kan det godt give lidt mavekneb. Lær fra min erfaring her! ;-)

Hvis du er forudseende kan du lægge din valnødder i blød i koldt vand 5-6 timer, før de skal bruges. Det fjerner de bitre stoffer i valnødderne og efterlader bare den lækre, nøddeagtige smag.

Bananbrød med chokolade og valnødder - mælkefri og glutenfri opskrift
Foto: Columbus Leth til LCHF – SPIS DIG MÆT & GLAD

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

71 kommentarer til “Bananbrød med chokolade og valnødder”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Kan jeg la vær med at tá dadler i, da jeg ik har nogen herhjemme, el ødelægger det noget ved den gode smag og lign?? El må jeg ud og finde dadler😂

    Svar
    • De tilfører jo sødme og jeg synes, smagen bliver lidt flad uden. Men smag bare til og tilpas lidt, så er jeg sikker på, det går helt fint❤️

      Svar