Alt om avocado og KETO


Avocado og KETO. Hvem ville have troet at noget så almindeligt som avocado ville afføde så mange spørgsmål? Ikke mig, det er helt sikkert. Men hold op, jeg har svaret på mange avocado-spørgsmål.

I dette indlæg får du derfor alt, du skal vide om avocado og KETO. Og lad os starte med det vigtigste først:

Det er 100% frivilligt at spise avocado på KETO.

Phew, sikke en lettelse, hvad?

Og det gælder i øvrigt også alle andre madvarer, som du ser mig spise eller bruge i opskrifter, som du ikke kan lide eller tåle.

Du skal spise grøntsager, kød og fedt – vælg typer, du godt kan lide. Så går det bedst, tror jeg.

Avocado facts

Avocado er jo kulhydratmæssigt i den høje ende med 6-9 g kulhydrat pr. 100 g. alt efter hvilken type avocado og hvilken database, du spørger.

Men som vi talte om forleden, da jeg besvarede spørgsmålet Er det KETO? er KETO jo et spørgsmål om helhed og ikke om enkeltdele.

Avocado er en glimrende kilde til bl.a. kalium, som vi gerne vil have, men du kan også fint få kalium uden at spise avocado. Spinat er en anden god kilde og det samme er kød, især hvis du langtidssimrer det og bruger stegeskyen i stedet for at kassere den.

Men du behøver altså ikke spise avocado på KETO.

Hvad kan jeg spise i stedet for avocado?

Avocado bidrager tit med lidt fedt i en opskrift, og det kan derfor være, du vil lægge en anden type fedt til i stedet.

Alt efter hvad der lige passer i den pågældende opskrift eller det pågældende måltid kunne det være smør, olivenolie, mayo, cremefraiche eller fløde.

Beregn ca. 1 spsk/15 g af de rene fedtkilder som erstatning for en halv avokado og lidt mere af de andre.

Du kan også bare lade være med at spise avocado uden at lægge noget til. Det behøver ikke komme sig så nøje.

Du kan også vælge at lægge et ekstra æg til, tage lidt ekstra kød eller ekstra sovs.

Min pointe her er, at vi er laaaaaangt ude i detaljen her.

Læs evt. også: Begynderfejl #2 – at fortabe sig i detaljen før det grundlæggende er på plads.

Dit første og fornemmeste fokus bør være at spise kulhydrater og man kan næsten argumentere for, at det bliver nemmere, hvis du ikke spiser avocado.

Håber, det var nok til, at avocado ikke længere behøver være en bekymring.

Er du stadig i tvivl, så læs mere her:

Hvad er KETO?

Eller anskaf dig KETO-bogen for en grundig indføring i principperne.

Næste skridt i avocado-sagaen handler om, hvordan du får #theperfectavocado og slipper for brune, trevlede sataner! Læs det her: Sådan får du den perfekte avokado

Skal jeg hjælpe dig i gang med Keto?

Få hjælp fra mine madplaner, komplette kostplaner til vægttab eller mit populære Keto kursus.

Se mere her >>

Få mere ud af Madbanditten

Få adgang til energiberegninger på alle opskrifter, få din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, lav dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller brug de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette og meget mere får du som PLUS-medlem🤩

Det koster mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

 

12 kommentarer til “Alt om avocado og KETO”

Skriv en kommentar

    • Hej Robin
      Det er fordi vi i Danmark deklarerer kulhydrater i optageligt kulhydrat, hvilket betyder, at vi deklarerer fibre for sig.

      Svar
  1. hej

    jeg er på dit onlien forløb, men jeg er så lækker sulten efter kl 20 hvad kan jeg dog gøre :)….

    sanne :))))

    Svar
    • Hej Sanne

      Det synes jeg afhænger lidt af hvor langt du er. I starten er det vigtigst at du spiser noget (kulhydratfrit) i stedet for at være sulten. Så hellere spise for meget end for lidt. Ægte sult skal honoreres. Lækkersult skal ignoreres, synes jeg. Det er det, der emnet lørdag i den første Keto-uge. Måske har du lyst til at genlæse den dag.

      Du kan lige så godt vænne dig af med aftenspisningen. Tag en kop te i stedet, evt. med 1 tsk kokosolie, så du føler, at du sidder med noget. Og resten skal tiden nok ordne for dig :)

      Svar
  2. Der er flere grøntsager jeg ikke tåler. Får voldsomme mavesmerter. Må så vælge andet.
    Men man får jo også tudet ørerne fulde med hvor sunde avocado, broccoli og rød peberfrugt er.
    Og så en anden ting det er at bruge banan i en smooti for at få den lidt tykkere.
    Dette er bare ting jeg ikke tåler.
    Men som du skriver vælg noget andet for det er kød, fedt og grøntsager

    Svar
    • Jeg forstår fuldstændig hvad du mener. Jeg har også flere af grøntsagerne, der giver mig problemer, så jeg holder mig også ofte til dem, jeg ved ikke giver ballade.

      Svar
  3. Hej Jane

    Din finurlige og samtidig både elegante og smidige måde at formulere dig på, får ofte mig til at trække voldsomt på smilebåndet ?
    Du er ærlig og direkte på en god måde.
    Dine budskaber burde slet ikke give anledning til så mange spm…. for du har sådan set skrevet det ganske klart. Og især med sidste skud på bog-stammen “KETO”, så er jeg i hvert fald fuldstændig med.
    Tilslutter mig koret af “Tak for den og Tak for dig”

    Kærlige hilsner og lyse tanker
    Fra
    Luise

    Svar
    • Hvor er du sød. Tak for den søde kommentar. Og ja, jeg synes virkelig også at KETO-bogen er ret klar i mælet ;-)

      Svar
  4. Kære Jane.
    Du kan få et smil frem HVER GANG! Jeg er fan af din måde at kommunikere på – og ja faktisk bare FAN af dig. TAK for dejlige opskrifter, for LCHF og nu KETO.

    Svar
    • Haha, tak for det :)
      Nu har jeg i hvert fald et indlæg, jeg kan henvise alle avocado-skeptikere til, og så slipper jeg for at sige det samme igen og igen.

      Svar