Appetitløshed på Keto


Appetitnedsættelsen eller følelsen af ikke at være sulten overhovedet er den mest overraskende effekt ved at spise Keto. At spise mindre og føle mindre sult er så modsat alt, hvad vi nogensinde har lært om at gå ned i vægt. Nogle mister fuldstændig interessen for mad og glemmer at spise og andre oplever bare, at sult ikke føles så aggressivt men mere som en mild følelse, der nemt kan udskydes eller ignoreres.

Vi ved, at de fleste forsøg på vægttab opgives pga. sult. Enten fordi sulten overmander en og man pludselig frådespiser i alt muligt, eller simpelthen fordi man giver op, fordi man ikke magter at leve med konstant sult hver dag. At kunne  spise mindre uden at sulten øges er selvsagt en vigtig effekt i kampen mod kiloene. 

Hvorfor nedsættes appetitten på Keto?

Selve ketosetilstanden bærer en del af æren for den nedsatte appetit. Ketose er som bekendt en metabolisk tilstand, der indtræffer, når kulhydratindtaget begrænses kraftigt over en længere periode. Det får kroppen til at skifte over til et fedtforbrændende system (ketose), hvor leveren omdanner fedt til såkaldte ketonstoffer, som er en slags energimolekyler, som bl.a. hjernen kan bruge som energi. Disse ketonstoffer har en appetitdæmpende virkning. 

Det stabile blodsukker, som følger med at spise få kulhydrater, giver også en stabil appetitregulering.

Men selve kostens sammensætning spiller også en rolle. En næringsrig Keto-kost med fokus på protein og grøntsager vil give en bedre effekt på appetitreguleringen end en Keto kost bestående af chiagrød, yoghurt og de mange forarbejdede Keto-produkter som fx diverse Keto-brød, man efterhånden kan købe.

Oplever alle mindre sult / nedsat appetit?

Jeg er tilbøjelig til at sige, at alle vil opleve mindre sult, hvis de spiser en veltilrettelagt Keto-kost, men graden af den vil variere. Min egen hjemmestrikkede teori er, at folk med stor overvægt oplever kraftigere appetitnedsættelse end folk med lav/normal fedtprocent. Det giver mening, hvis man tænker på ketose som en fedtforbrændende tilstand. Er der meget fedtenergi på lager, er der mindre grund til at udsende sultsignaler. I evolutionær forstand er du bedre sikret mod at dø af sult, hvis du har kroppen fyldt med energireserver, end hvis fedtmassen på kroppen er mindre. 

Som normalvægtig oplever jeg god appetitnedsættelse, og jeg kan være i kalorieunderskud uden de store problemer. Jeg mærker det ved, at jeg kan gå fra hovedmåltid til hovedmåltid uden at lede efter snacks eller søde sager imellem dem, og at jeg generelt kan leve i en verden med kulhydrater i overflod uden at gå ombord i dem. Min impulskontrol er helt enkelt øget. Men jeg oplever ikke det komplette fravær af appetit, som nogle beskriver. Jeg skal selv aktivt sørge for at spise mindre, hvis jeg vil have fedtprocenten ned.

Hvad, hvis man ikke oplever mindre sult?

Det, som de færreste forstår (eller er villige til at acceptere) er, at appetitnedsættelsen er en akkumuleret effekt. Det betyder, at den belønner vedholdenhed og regelmæssig god indsats og straffer den ufokuserede indsats. Den stabile ketose giver jeg æren for denne effekt. For spiser du fx Keto i 3 dage og så kulhydratrigt i 1-2 dage og så Keto igen, får du ikke fuld effekt. Langt fra. Set over en uge vil du måske være i ketose 30% af tiden i stedet for 90% af tiden. Og det gør altså en forskel.

Det samme gælder kulhydratindtaget. Et lidt upopulært synspunkt, som jeg turnerer med, er, at de fleste, som tror, de spiser Keto, i virkeligheden spiser Low Carb. Og Low Carb er superfint også. Det giver bare ikke helt den samme appetitnedsættelse. At nedbringe sit kulhydratindtag til max 20 g kræver virkelig en indsats. 

At ikke være ærlig om, hvad man spiser, spiller også ind her. For det kan godt være, du kan få din hjerne til at glemme, at du lige hapsede en håndfuld mandler, en kaffe latte eller lidt mørk chokolade, og det kan fint være, at du lykkes med at fortælle dig selv, at mængden er ubetydelig. Men din krop husker. Og det kan sagtens være i de små detaljer, du skal finde dit svar.

Kan man spise for lidt på Keto?

I den anden ende af spektret finder vi dem, som fuldstændig mister appetitten i ketose. De har en anden bekymring, nemlig om det er ok at spise så lidt. Og det er en fair bekymring, for selvom det kan føles som en kæmpe befrielse at være fri for sult, sukkertrang og cravings, hvis man er vant til at spise for meget, så har kroppen stadig nogle basale behov, der skal stilles. Det gælder bl.a. behovet for tilstrækkeligt med protein og tilstrækkeligt med næringsstoffer.

Og her er jeg til den konservative side. For jeg vil mægtig gerne hjælpe dig ned i vægt, og det er klart, at du går hurtigt ned i vægt, hvis du spiser 800-1.000 kcal om dagen. Og det er helt ok at have lavkaloriedage men som en daglig praksis trækker jeg som regel i bremsen. Mit mål er – foruden at hjælpe dig ned i vægt – at du også kommer sund og rask ud på den anden side. 

Når kalorieunderskuddet er meget stort, er en anselig del af det tab, man oplever på vægten, muskelmasse. Og at tabe muskelmasse er super kritisk, især hvis du er over 40. Samtidig er store kalorieunderskud en trigger for overspisning og en af de effekter, jeg gerne vil undgå, du havner i, er et, hvor du skifter mellem ekstrem kalorierestriktion og ekstrem overspisning.

At lægge sig på et mere moderat kalorieunderskud er en bedre og mere langtidsholdbar strategi. Og er appetitnedsættelsen meget udtalt, kan det betyde, at du skal spise, selvom du ikke er sulten. Føles det helt umuligt at spise nok pga. appetitnedsættelsen, anbefaler jeg at introducere en lillesmule kulhydrat, indtil appetitten kommer tilbage.

Så ja, der er risici forbundet med at spise for lidt, og fordi jeg hellere arbejder med at skabe langtidsholdbare resultater end quickfixes, så kan der være brug for tilpasning her.

Forskellen på Keto og kaloriereduceret diæt

Keto er på mange måder et ‘vægttabs-hack’ og netop appetitnedsættelsen er forskellen på at gå ned i vægt med Keto og at gå ned i vægt med viljestyrke som dit primære instrument. Det er veldokumenteret, at det virker dårligt ‘at spise det samme bare mindre af det’, når vi har at gøre med den typiske vestlige diæt. 

Hormonel vægtnedgang kaldes Keto nogle gange. Det er et udtryk for, at vi sætter kroppen i en hormonel situation, hvor vægttab kommer mere naturligt og hvor det føles, som om man samarbejder med kroppen om det, fremfor at hver dag er en kamp mod kroppen og dens basale funktioner.

Det er heller ikke, fordi viljestyrken slet ikke er i spil på Keto, for det må den jo nødvendigvis være, når vi lever i en kulhydratcentreret verden. Men vi får en ordentlig portion viljestyrke og impulskontrol foræret, når vi spiser Keto. Og det kan faktisk være den afgørende forskel mellem at lykkes og at ikke lykkes. 

Styrk din impulskontrol op til jul

Et af mine egne bedste ‘hacks’ i nyere tid er, at jeg spiser Keto fra sidst i oktober til en uges tid før jul. Den tid er som bekendt propfyldt med sukkersøde fristelser.

At lægge en Keto-periode her minimerer en masse beslutninger for mig og jeg slipper for, at december bliver ét langt sukkerorgie. I juleferien kan jeg spise lidt af de søde julesager, men fordi jeg har så lang og stabil en Keto-periode bag mig, trigger det ikke på samme måde, som hvis jeg går ind i julen med vaklende impulskontrol.

Har du brug for en ekstra hånd i ryggen til at modstå alle de søde fristelser, er det en strategi, jeg varmt kan anbefale. 

Er Keto nyt for dig, eller har du aldrig helt lykkes med at opnå optimal effekt, så lad mig hjælpe dig. Brug min supernemme Keto kostplan til at komme godt fra start og få styr på måltidsstørrelser og -sammensætning. Følg den, som den er, og pak dine egne tilføjelser og ‘jeg gør det lige på min egen måde’ væk for nu. Gør du det uden for mange svinkeærinder, garanterer jeg dig, at du vil stå nytårsaften med færre kilo på kroppen og større kropstilfredshed end i dag. 

appetitløshed, ingen appetit på Keto

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Appetitløshed på Keto”

Skriv en kommentar