Appelsinsalat med fennikel og granatæble


Appelsinsalat er en dejlig, frisk og let tilbehørssalat, som har mange forskellige anvendelsesmuligheder. Den kan både bruges som tilbehør til sommermaden og den vil også gøre sig rigtig glimrende på julebordet, hvor den vil være et frisk pust til den ofte fede julemad.

Salat med appelsin – frisk tilbehør

Min opskrift på appelsinsalat har fået selskab af både fennikel og sennep. Anissmagen fra fennikel går virkelig godt i spænd med de søde og syrlige appelsiner. Salaten er ikke tiltænkt som en selvstændig salat eller som det eneste tilbehør men mere som en ekstra-salat eller lign.

Appelsinssalat med granatæble og fennikel

Appelsinsalat med fennikel, granatæble og pinjekerner

Føj til favoritter Udskriv Pin
4
|
15 minutter

Udstyr

Ingredienser

Dressing

Sådan gør du

  • Skær fennikel tyndt, brug evt. et mandolinjern.
  • Skræl appelsinen, halver den og skær den i tynde skiver ”over maven”.
  • Rør en dressing af olivenolie, citronsaft, dijonsennep og salt og peber.
  • Rist pinjekernerne lysebrune på en varm pande.
  • Vend salaten med dressingen og granatæblekerner. Drys med pinjekerner.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Appelsinsalat – er det Low Carb?

Frugt er noget, jeg altid får mange spørgsmål til for kan man spise frugt på Low Carb? Og hvad med frugt og Keto?

Mange nystartere på Low Carb eller Keto bliver frugtforskrækkede og det skyldes måske også, at man tit i de der grupper på internettet kan læse at frugt er den direkte vej til diabetes og tårnhøje blodsukkerstigninger og at frugt feder og alt muligt andet sludder. Så lad os slå en ting fast: Den epidemi af fedme og diabetes, vi har, kommer ikke af, at folk har spist for meget frugt. Det gør det altså ikke.

Dermed ikke være sagt at frugt altid er et godt valg, for det afhænger jo 100% af ens situation og mål.

Spiser man Low Carb (max 100 g kulhydrat om dagen) er der fint plads til frugt. Spiser du Keto (max 20 g) er frugt mindre velegnet, måske andet end en smule frugttern i en salat for sødme.

Men slipper vi etiketterne lidt, synes jeg, vi kan ramme et lidt bredere perspektiv. Det har jeg skrevet om her: Keto og frugt – Må man spise frugt på Keto?

Sådan får du kernene ud af granatæble

Granatæble er jo virkelig skønt at have som drys men nøj et svineri, det kan være at få kernerne ud. Medmindre du kender dette geniale tip:

Den nemmeste måde at få granatæblekernerne ud af æblet er at skære det enten i halve eller kvarte og putte dem i en stor skål med vand. Nede i vandet vrider du så kernerne ud med hænderne. Kernerne vil synke til bunds, imens den hvide skræl vil flyde ovenpå. Si den hvide skræl fra og du har nu alle kernerne.

Smart, ikke?

Brug de kerner, du skal bruge til appelsinsalaten her og gem resten i en tætsluttende beholder i køleskabet.

Appelsinsalat med fennikel, granatæble og pinjekerner

Sommerabat på Keto kostplan ‘den fleksible’

Få et superfleksibelt værktøj til at spise Keto med henblik på vægttab.

Læs alt om kostplanen her >>
(og spar 18%)

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Appelsinsalat med fennikel og granatæble”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?