Ærtevafler


Denne opskrift på ærtevafler er supernem, og består mest af ærter. Du får en stak flotte og lækre vafler, som du kan bruge som bund under din mad, til sandwich eller som tilbehør eller suppebrød.

Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift

Ærtevafler

Føj til favoritter Udskriv Pin
10 stk
|
20 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Blend alle ingredienserne sammen til en lind masse.
  • Bag dem i vaffeljernet. De skal bage længe for at slippe. En 6-8 minutter i mit vaffeljern. Men så slipper de til gengæld også så nemt som ingenting.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Ærtevafler  – Low Carb eller ej?

Selv har jeg lavet ærtevaflerne, fordi vi skal passe min lille niece i weekenden. Jeg havde lavet dem sidst, hun var her, og de var et hit. Hos hende hedder de dog ‘momo jaja vava’, hvilket alle jo ved, betyder Moster Janes vafler. Yes, så sød, hun er♥

I vaflerne har jeg brugt to ingredienser, jeg ikke normalt bruger. Den ene er ærter. Det kunne jeg såmænd fint bruge oftere, men det gør jeg faktisk uhyre sjældent. Måske mest fordi jeg bedst kan lide de friskbælgede om sommeren og har det lidt stramt med de mere tilgængelige frosne ærter.

Ærter har sådan et lidt sløjt ry i Low Carb-kredse. Og de indeholder da rigtigt nok også mere kulhydrat end spinat og kål, men de 8-9 g kulhydrat pr. 100 g er da stadig i den lave ende, når vi sammenligner med fx brød.

En anden ingrediens er kikærtemelet. Det får jeg tit spørgsmål til, om er Low Carb, men det svar står jo på pakken. 50 g kulhydrat pr. 100 g er ikke Low Carb.

I opskriften her lander vi dette til trods på ca. 5-6 g kulhydrat pr. vaffel. Byttede man kikærtemelet med fx Pofiber, kunne man jo nedbringe det yderligere.

Hvis du kan mærke, at det giver dig lidt uro at tale om kulhydrater på denne måde, fordi du måske har navigeret efter nogle madlister, som har bestemt hvad du må og ikke må spise, kan du glæde dig til min nye bog.

Den handler netop om, hvordan vi ikke alle skal spise samme mængde kulhydrat men om, hvordan vi hver især kan tilpasse kulhydratindtaget til vores individuelle kontekst. Og det er faktisk ret vigtigt, hvis du spørger mig.

Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift
Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Ærtevafler”

  1. Hej Jane.
    Tak for en god og inspirerende blog!
    Hvis man nu kun ligger inde med pofiber, hvor meget tror du så der skal i opskriften?

    Svar
    • Ja det er selvfølgelig et relevant spørgsmål😅 Jeg tror, jeg ville gå med 1-1,5 dl. Noget i den størrelsesorden.

      Svar