Ærtevafler


Denne opskrift på ærtevafler er supernem, og består mest af ærter. Du får en stak flotte og lækre vafler, som du kan bruge som bund under din mad, til sandwich eller som tilbehør eller suppebrød.

Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift

Ærtevafler

Føj til favoritter Udskriv Pin
10 stk
|
20 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Blend alle ingredienserne sammen til en lind masse.
  • Bag dem i vaffeljernet. De skal bage længe for at slippe. En 6-8 minutter i mit vaffeljern. Men så slipper de til gengæld også så nemt som ingenting.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Ærtevafler  – Low Carb eller ej?

Selv har jeg lavet ærtevaflerne, fordi vi skal passe min lille niece i weekenden. Jeg havde lavet dem sidst, hun var her, og de var et hit. Hos hende hedder de dog ‘momo jaja vava’, hvilket alle jo ved, betyder Moster Janes vafler. Yes, så sød, hun er♥

I vaflerne har jeg brugt to ingredienser, jeg ikke normalt bruger. Den ene er ærter. Det kunne jeg såmænd fint bruge oftere, men det gør jeg faktisk uhyre sjældent. Måske mest fordi jeg bedst kan lide de friskbælgede om sommeren og har det lidt stramt med de mere tilgængelige frosne ærter.

Ærter har sådan et lidt sløjt ry i Low Carb-kredse. Og de indeholder da rigtigt nok også mere kulhydrat end spinat og kål, men de 8-9 g kulhydrat pr. 100 g er da stadig i den lave ende, når vi sammenligner med fx brød.

En anden ingrediens er kikærtemelet. Det får jeg tit spørgsmål til, om er Low Carb, men det svar står jo på pakken. 50 g kulhydrat pr. 100 g er ikke Low Carb.

I opskriften her lander vi dette til trods på ca. 5-6 g kulhydrat pr. vaffel. Byttede man kikærtemelet med fx Pofiber, kunne man jo nedbringe det yderligere.

Hvis du kan mærke, at det giver dig lidt uro at tale om kulhydrater på denne måde, fordi du måske har navigeret efter nogle madlister, som har bestemt hvad du må og ikke må spise, kan du glæde dig til min nye bog.

Den handler netop om, hvordan vi ikke alle skal spise samme mængde kulhydrat men om, hvordan vi hver især kan tilpasse kulhydratindtaget til vores individuelle kontekst. Og det er faktisk ret vigtigt, hvis du spørger mig.

Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift
Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Ærtevafler”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane.
    Tak for en god og inspirerende blog!
    Hvis man nu kun ligger inde med pofiber, hvor meget tror du så der skal i opskriften?

    Svar
    • Ja det er selvfølgelig et relevant spørgsmål😅 Jeg tror, jeg ville gå med 1-1,5 dl. Noget i den størrelsesorden.

      Svar