Ærtevafler


Denne opskrift på ærtevafler er supernem, og består mest af ærter. Du får en stak flotte og lækre vafler, som du kan bruge som bund under din mad, til sandwich eller som tilbehør eller suppebrød.

Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift

Ærtevafler

Føj til favoritter Udskriv Pin
10 stk
|
45 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Blend alle ingredienserne sammen til en lind masse.
  • Bag dem i vaffeljernet. De skal bage længe for at slippe. En 6-8 minutter i mit vaffeljern. Men så slipper de til gengæld også så nemt som ingenting.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Ærtevafler  – Low Carb eller ej?

Selv har jeg lavet ærtevaflerne, fordi vi skal passe min lille niece i weekenden. Jeg havde lavet dem sidst, hun var her, og de var et hit. Hos hende hedder de dog ‘momo jaja vava’, hvilket alle jo ved, betyder Moster Janes vafler. Yes, så sød, hun er♥

I vaflerne har jeg brugt to ingredienser, jeg ikke normalt bruger. Den ene er ærter. Det kunne jeg såmænd fint bruge oftere, men det gør jeg faktisk uhyre sjældent. Måske mest fordi jeg bedst kan lide de friskbælgede om sommeren og har det lidt stramt med de mere tilgængelige frosne ærter.

Ærter har sådan et lidt sløjt ry i Low Carb-kredse. Og de indeholder da rigtigt nok også mere kulhydrat end spinat og kål, men de 8-9 g kulhydrat pr. 100 g er da stadig i den lave ende, når vi sammenligner med fx brød.

En anden ingrediens er kikærtemelet. Det får jeg tit spørgsmål til, om er Low Carb, men det svar står jo på pakken. 50 g kulhydrat pr. 100 g er ikke Low Carb.

I opskriften her lander vi dette til trods på ca. 5-6 g kulhydrat pr. vaffel. Byttede man kikærtemelet med fx Pofiber, kunne man jo nedbringe det yderligere.

Hvis du kan mærke, at det giver dig lidt uro at tale om kulhydrater på denne måde, fordi du måske har navigeret efter nogle madlister, som har bestemt hvad du må og ikke må spise, kan du glæde dig til min nye bog.

Den handler netop om, hvordan vi ikke alle skal spise samme mængde kulhydrat men om, hvordan vi hver især kan tilpasse kulhydratindtaget til vores individuelle kontekst. Og det er faktisk ret vigtigt, hvis du spørger mig.

Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift
Ærtevafler - opskrift på vafler med ærter - glutenfri opskrift

Nyhed: Ny bog til januar

FIX din fordøjelse er en bog, som hjælper dig med at løse dine fordøjelsesproblemer, uanset hvilken slags du måtte lide af. Fem forskellige skræddersyede handlingsplaner til de fem hyppigste fordøjelsesproblemer.

Læs mere her >>

Lyt til nyeste afsnit podcast gratis

Som PLUS-medlem kan du lytte til min nye podcast, Madbanditten uden filter – Lyt til sidste episode gratis i prøveperioden.

Emner denne gang: Antiinflammatorisk kost, hvad er den sundeste kost, proteindistribution, fest og alkohol på Keto og er Keto stadig sund, hvis man ikke laver alting fra bunden?

Lyt til sidste nye afsnit her >>

Udover podcast får du adgang til energiberegninger på alle opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du kan lave dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller du kan bruge de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette for mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

Skal jeg hjælpe dig med vægttab?

Keto er super effektivt til vægttab, når det gøres rigtigt. Stop med at spilde tiden og kom ordentligt fra start.

Se hvordan her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Ærtevafler”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane.
    Tak for en god og inspirerende blog!
    Hvis man nu kun ligger inde med pofiber, hvor meget tror du så der skal i opskriften?

    Svar
    • Ja det er selvfølgelig et relevant spørgsmål😅 Jeg tror, jeg ville gå med 1-1,5 dl. Noget i den størrelsesorden.

      Svar