Lær mig at kende


Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten.

Jeg er 45 år, gift med Søren, som jeg har kendt i en menneskealder, og mor til Silas og Vega, som er tvillinger, og som nu er 17 år. Jeg er oprindeligt fra Aarhus men har boet i København siden 1999.

Jeg er uddannet cand. mag. i fransk og retorik fra Københavns Universitet i 2004 og har sidenhen taget en (svensk) uddannelse til kostrådgiver med speciale i LCHF og Palæo.

Tidligere har jeg arbejdet mange år i mediebranchen. I 2012 sagde jeg mit job op, og jeg har siden arbejdet fuldtid med bloggen her.

Fra ukendt førstegangsforfatter til bestsellerforfatter

Jeg har udgivet 10 bøger i alt, 9 hos Politikens Forlag og en enkelt bog KålhydraterGyldendal. Kålhydrater har jeg lavet sammen med farmaceut og ph.d. Anette Sams. Og min seneste bog, FIX din fordøjelse, sammen med Tine Jørgensen, der er cand.scient. i klinisk ernæring

Jeg udgav min første bog LCHF – Spis dig mæt og glad som fuldstændig ukendt førstegangsforfatter i 2013, og den ramte bare 100% plet. Den satte LCHF på dagsordnen i Danmark og solgte i mere end 100.000 eksemplarer. Det kom totalt bagpå mig, og jeg begyndte at blive genkendt på gaden, når jeg gik ud.

Siden har jeg udgivet yderligere tre bøger om LCHF, en bog om sund børne/familiemad (Madglad), to bøger om KETO til vægttab og Madbandittens 10 års jubilæumsbog, De Bedste fra Madbanditten.

Flere af mine bøger er udkommet i en række europæiske lande (Island, Norge, Tyskland, Holland og Belgien)

Alle mine bøger har solgt afsindigt godt og har opnået bestsellerstatus, takket være mine mange loyale læsere her på siden❤️

Hjælp til vægttab og livsstil

Udover at udgive bøger, tilbyder jeg forskellige slags hjælp til vægttab og livsstil. Jeg laver madplaner, som hjælper til at få nem mad på bordet i en travl hverdag, komplette kostplaner til vægttab og jeg har også mit meget populære 6 ugers online Kickstart-kursus, hvor jeg hjælper mennesker til flotte vægttab.

Interviews og podcasts

Igennem årene har jeg givet en lang række interviews og deltaget i Podcasts. To af mine egne favoritter er snakken, jeg havde med Satie i podcasten Underfladisk og snakken jeg havde med Nikolaj på Den danske Keto podcast.

Jeg har også fået lov at tale om min egen sundhedsrejse og dele sundhedstips i Alt for Damerne, Jyllandsposten har bragt en flot artikel om mig og mine opskrifter og ladet mig tale om hvordan jeg har det bedre, når jeg spiser som jeg gør. Fornyligt hjalp JP også med at sætte Kål i fokus sammen med Anette og jeg.

Jeg har også talt om at slippe af med sukkertrangen i Berlingske og delt mine bedste tip til at leve sukkerfrit.

Politiken har også ofte bragt artikler om mig, LCHF/Keto og mine bøger, bl.a. artiklen om hvordan mine bøger har været med til at udfordre fedtforskrækkelsen i Danmark og om det paradoksale ved at tabe sig samtidig med at man spiser fedt .

Hvad handler Madbanditten om?

Her på Madbanditten skriver jeg mest om mad med få kulhydrater. Jeg kalder det lidt i flæng Low Carb, LCHF og Keto. For dem alle gælder det, at det er kost uden kornprodukter og sukker og hvor kød, grøntsager og fedt spiller hovedrollen.

Madbanditten handler først og fremmest om madglæde og om det rare ved at spise mad, som vi er beregnet til at spise.

Et eller andet sted i løbet af de sidste 40-50 år har vores madkultur taget en drejning, så det i dag opfattes som normalt at spise meget forarbejdet mad og unormalt eller endda ekstremt at fravælge den slags og i stedet vælge at spise naturlig, artsegnet mad. Det provokerer mig helt vildt, hvis jeg skal være ærlig.

Jeg skriver også en del om vægttab. Low Carb er nemlig en effektiv måde at gå ned i vægt uden at være sulten hele tiden. Og da mere end 50% af danskerne har for mange kilo på kroppen, er det et emne, som interesserer mange.

Min mad og mine opskrifter

Jeg er ikke kok, men det er du formentlig heller ikke, og på den måde er vi to jo et fint match. Jeg kan lave enkle, nemme og meget velsmagende opskrifter, så du kan få noget lækker mad på bordet, uden at det skal tage al din tid.

Mange, som ønsker at lægge deres kost om, kommer med en misforstået forestilling om, at der skal være al variation i verden og at man skal spise noget forskelligt til alle måltider med den perfekte rotation af proteinkilder og grøntsager og hvad ved jeg. Jeg bliver helt forpustet ved tanken og kan slet se, hvordan det skal kunne fungere i praksis, og du vil derfor altid høre mig sige ting som ‘keep it simple’. Jo enklere, jo bedre, er min erfaring.

Mad er dejligt, men livet er så meget mere end mad. Du skal spise for at leve. Ikke leve for at spise. Ud og lev det liv! Du har kun det ene!

Du finder i omegnen af 2.000 opskrifter her på bloggen, som du kan benytte helt gratis.

For 1 krone om dagen kan vi åbne op for at du kan se energiberegninger på alle mine opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du får færdige madplaner og du slipper for de flimrende annoncer. Jeg kalder det MadbandittenPLUS.

Jane Faerber - Madbanditten

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

585 kommentarer til “Lær mig at kende”

Skriv en kommentar

    • Hej Vibeke
      Du klikker bare på ‘medlemskab’ i den grønne menu. Der kan du se alle detaljer om dit medlemskab og afmelde, opgradere, nedgradere osv. Og du er altid velkommen på plus@madbanditten.dk hvis vi skal hjælpe.

      Svar
  1. Hei.

    Jeg har boken “keto”.
    I dag tenkte jeg og lage lynsaltet kylling, men er usikker på hva det står om vann i oppskriften. Mener du 1/2 liter vann?
    Det står følgende i oppskriften: 1/2 1 vann.

    Så betyr det 5dl vann, eller 1-1/2 vann? (15dl vann)

    Ellers kan eg melkde om en meget fin bok, takk.

    Mvh

    Jan Arild Kjoberg

    Svar
    • Hej Jan
      Står det sådan i den norske? Det lyder da også forkert. I min danske står der 0,5 liter vand og 1 spsk salt. Det passer i hvert fald👍🏼

      Svar
  2. Hej Jane
    Jeg er i overgangsalderen 😏har spist efter den nemmeste keto-kostplan, har været meget sulten så er gået fra den igen, spiser morgenmads pandekager hverdag elsker dem, frokost work grønt fra rema (har svært ved at vurderer hvor mange gram jeg må få) med kylling, aftensmad fra madbanditten, mangler kun 3 kg meen de er svære at få bugt med😅 er 1,64cm 60kg58år, hvad gør jeg
    Vibeke 😀

    Svar
    • Hej Vibeke
      Det ved jeg simpelthen ikke. Det er helt umuligt for mig at vurdere ud fra så sparsom information.
      Læste du afsnittet i kostplanen om sult?

      Og kunne det være en idé at tracke din kost i en periode? Så slipper du jo for en del tvivl ift mængder…

      Svar
  3. Kære Jane
    Har du på et tidspunkt skrevet om frugt?
    For 4 år siden lagde jeg min kost om via dig – jeg er helt normalvægtig (str 36) og vil gerne holde fast.
    Jeg spiser lidt skiftesvis Keto og Low Carb. I perioderne med det sidste vil jeg gerne nude et stykke frugt på vej hjem fra firmaets frugtskål.
    Hvad vil det være smartest at tage. Jeg tager som regel en pære eller et æble, men vil banan og appelsin/ mandarin være lige så godt.
    Dbh Conny

    Svar
    • Hej Conny
      Så sej du er! Kæmpe tillykke med det flotte resultat!

      Og ja, frugt er super på Low Carb. Jeg ville bare vælge den slags, du bedst kan lide. Jeg har skrevet lidt perspektiv, jeg tror, du vil sætte pris på her også: Keto og frugt

      Svar
  4. Hej Jane
    Jeg er i gange “Sukkerfri nu”
    Jeg har et spørsgmål vedr indtage salt
    Man høre jo at salt kan være farligt når man har forhøjet blodtryk og få pillee mod det, sksl jeg bare fortsætte med salt eller kan jeg erstatte salt med noget andet?
    Mvh Dorthea

    Svar
    • Hej Dorthea
      Kun ca. 10% er saltsensitive, hvor salt påvirker blodtrykket. Og det vil ofte også være i en tilstand af højt blodsukker, kronisk forhøjet insulin og forhøjede inflammationsmarkører. Altsammen det modsatte af det, der sker, når vi spiser som på Sukkerfri.

      Har du allerede forhøjet blodtryk og tager medicin er det dog en god idé at holde øje med blodtrykket. Men faktisk lige så meget fordi du risikerer at det bliver for lavt.

      Svar
      • Hej igen
        Mht. spise 3 måltider om dagen
        Jeg er nåede til hvor jeg spiser efter sult, dvs 2 måltider om dagen.
        Kan jeg fprtsætte med det? Eller skal jeg spise 3 måltider om dagen?
        Kh Dorthea

        Svar
        • Det synes jeg du skal gøre op med dig selv. Oplægget i Sukkerfri er jo, som det er af en grund. Læs/genlæs evt. teksten inde under de 5 kostråd.

          Husk at dette ikke er et Keto eller vægttabsforløb. Det er et forløb, som har som førsteprioritet at holde dig 100% sukkerfri igennem de første 21 dage. Det kan godt betyde at nogle af de strategier, du plejer at benytte dig af, skal tages op til revision. Men i sidste ende er det selvfølgelig dig, der både ved og kan mærke, hvad der er bedst for dig.

          Svar
  5. Hej Jane,

    Jeg læser jævnligt dit nyhedsbrev og det har været en god kilde til Keto info på min Keto rejse (8md/35kg)

    Jeg faldt over denne video og tænkte den var fyldt med ‘guf’ som dine kursister og læsere kunne få rigtig meget glæde af at høre.
    https://youtu.be/wBsnk2PtPeo

    Tak for alt det viden du deler 🙏

    /Martin

    Svar
  6. Hej Jane

    Jeg har været på Keto fra d. 2/1 og har kun tabt 1, kilo, men måske spiser jeg for meget eller får for meget fedt ! Jeg skal jo være i kalorieunderskud for at tabe mig men jeg synes jeg spiser korrekt og nogen gange kun 2 måltider. Så det undrer mig jeg har tabt så lidt, da jeg ved man bør tabe en masse væske i starten. Jeg spiser en del salt som jeg har læst man skal…

    Men mit spørgsmål går ud på, at nu skal jeg på ferie en uge med all inclusive, hvilket er fint, så kan jeg selv vælge det meste af maden går jeg ud fra. Men hvad sker der hvis jeg falder i et par gange og måske drikker en drink eller to eller et par glas hvidvin i løbet af ugen ? Går jeg helt tilbage til scrath ?

    Under alle omstændigheder forsætter jeg når jeg kommer hjem igen, ingen tvivl om det.

    Du har vildt mange gode opskriver i din bog Keto 4 uger, det må jeg sige.
    hilsen Tina

    Svar
    • Hej Tina
      Jeg tror, du lægger for meget i din vægt. Det bliver svært på den lange bane, når 1 kg på en uge opfattes som et dårligt resultat. Hvad er din plan for, når vægten står stille i en uge? I 10 dage? Hvad når den stiger? Alle disse ting kommer jo til at ske – også selvom du gør ‘alt rigtigt’. Det er meget pres at lægge på sig selv, synes jeg.

      Hvis du har lyst til at arbejde med din vægt og de her tanker om vægten og i sidste ende den selvsabotage, der opstår, fordi resultaterne på vægten fejlfortolkes, vil jeg på det varmeste anbefale dig miniforløbet Vind over vægten. Her lærer du igennem fem uger at slippe det der meget følelsesladede forhold til tallet på badevægten og kan begynde at bruge den som et reelt datapunkt på om du rykker dig i rette retning. Det kan virkelig være givet godt ud.

      Ang dit andet spørgsmål, så læs denne artikel: Er alt nu ødelagt? (og nyyyyd din ferie – det lyder skønt❤️)

      Svar
      • Tak for svar Jane <3
        Tror jeg hopper på dit kursus vind over vægten, når jeg kommer hjem fra ferie. For jeg har været afhængig af den skide badevægt hele mit liv !
        Tina :-)

        Svar
        • Uuh så har du noget at glæde dig til! Og helt alvorligt, vi har alle været der. At slippe de følelser er det bedste, jeg har gjort❤️

          Svar