8 ukomfortable sandheder om Keto og vægttab


I dag vil jeg gerne ødelægge den gode stemning med 8 ukomfortable sandheder. Beklager på forhånd.

Jeg får tit beskrevet Keto som nemt, men sagen er, at varige livsstilsomlægninger er alt andet end nemt.

Nuvel, Keto er da måske nok nemmere end at prøve at kontrollere sit indtag med viljestyrke, imens man er fanget i blodsukkerrutchebanen, der farer op og ned, men at vælge den sunde livsstil til dag ind og dag ud er ikke nemt. 

Så i dag vil jeg gerne gå helt tæt på, hvad det faktisk kræver af dig at ændre vaner. Hive plastret af med ét hug, kan man sige. 

Er du klar? 

Her er 8 ukomfortable sandheder, du skal være forberedt på:

👉 Du kommer aldrig til at spise som alle andre. Heller ikke når kiloene en dag er tabt. Din nuværende livsstil er ikke en, du sætter på pause. Det er en, du lægger permanent bag dig.

👉 Du vil opleve, at der er folk, du elsker eller respekterer, der ikke vil støtte dit projekt. Nogle af dem vil endda modarbejde det.

👉 Der vil være dage, hvor du synes, det hele virker meningsløst, og hvor du mest har lyst til at smide håndklædet i ringen.

👉 Din mangel på tålmodighed kan hverken den bedste vægttabscoach eller det bedste vægttabsprogram løse for dig.

👉 De fleste genveje, du forsøger at tage, vil vise sig at være omveje.

👉 På én dag kan du ødelægge en hel uges fremgang.

👉 Der vil være dage, hvor du f***** det hele op. Læg det bag dig og kom videre.

👉 Du skal nå til et punkt, hvor du identificerer dig som en, der lever sundt. Ellers vil du fortsætte start-stop-mønstret med at skulle starte forfra efter hver ferie, hvert årsskifte osv. 

Således opløftet, ikke? 😅

Bliv venner med ubehaget

En forudsætning for, at du lykkes med vægttab (eller andre livsforandrende ting) er, at du lærer at blive venner med det ukomfortable. Forandring føles ubehageligt, og hvis du konstant forsøger at undgå ubehag ved at spise det væk, får du svært ved at nå dine vægtmål. Så bliv venner med ubehaget. Det er en vigtig del af din rejse. 

Og selvom Keto måske nok kan dæmpe en del af det fysiske ubehag ved vægttab (såsom ustyrlig sult), vil du møde en masse andet ubehag.

Der er ubehaget ved at skulle give slip på noget, du i årevis har troet er sandt. Både om krop, kost og sundhed, men også om dig selv og hvad du er i stand til.

Der er ubehaget ved at give afkald på nogle af de vaner og de madvarer, som du måske i årevis har brugt for at undslippe ting i dit liv, du ikke magtede at håndtere på anden vis.

Og der er ubehaget og sårbarheden ved at stille sig udenfor flokken, fordi du ikke accepterer den endestation, de andre er på vej mod.

Bliv opmærksom på dine blinde vinkler

Vi er allesammen mestre i selvbedrag, for selvbedraget er hundrede gange mindre smertefuld end at se vores blinde vinkler efter i sømmene. Men det hele bliver mindre ukomfortabelt, hvis vi også tør grine lidt af os selv undervejs.

Jeg fik en sjov kommentar fra en tidligere kursist på mit Kickstart-kursus forleden. Hun skrev:

Jeg har hørt dig gentage kød-grøntsager-fedt tusinde gange og jeg troede også, det var det, jeg spiste. Men da jeg tog skyklapperne af og turde være ærlig over for mig selv, kunne jeg godt se, at det gjorde jeg faktisk ikke. I stedet spiste jeg yoghurt med bær og mandler til morgen, kernebrød med pålæg til frokost og så noget kød og grøntsager og sovs til aften.

Men det var jo ikke helt det, du mente…

Da jeg gik all-in, skal jeg love for at resultaterne kom. 5 kg på 5 uger røg der.  Og jeg er normalt en, der taber sig virkelig langsomt. Så tak for at vise mig vejen, også selvom det tog mig lidt tid at se den klart.

At få resultaterne er SÅ fedt!

Når du begynder at se og mærke resultaterne af at udskyde her-og-nu-belønningen, ændrer billedet sig.

For ved du hvad, der slår at få lov at spise sin søde-bløde yoghurt til morgen, beholde mælken i sin kaffe, spise den chokoladebar på vej hjem i bilen, fordi man er træt og udkørt eller hvad det nu måtte være, der trækker: Det gør at få resultaterne!

At gå på vægten og se, hvordan den stille og roligt falder. At se spejlbilledet forandre sig. At tage et stykke tøj på, der plejer at stramme og opleve, at det sidder pænt. At føle sig optimistisk og fortrøstningsfuld, fordi man faktisk føler sig kørt ind på et spor, der har mulighed for at bringe en helt i mål.

Alting er en byttehandel. Du giver noget, og du får noget andet. Det handler en af de vigtigste lektioner på mit Kickstart-kursus om (se alle lektionerne HER). 

Og jeg bliver sgu så glad, når jeg ser, at det er en af de ting, der virkelig ræsonnerer med deltagerne.

Men hvor starter man?

Når valget står mellem at købe en kostplan til 145 kr og et kursus til 1300,- så vælger de fleste kostplanen. Og det er jo forståeligt.

Men det er selvsagt ikke det samme, du får.

Og hvor nogle få har en særlig evne til at få udstukket en plan og så bare følge den, har de fleste mennesker brug for mere end det, når vi taler om at ændre noget så fundamentalt i vores liv som det, vi spiser. 

At ændre livsstil og madvaner er en mental udfordring, lige så meget som det er en fysisk. For du skal have tankerne og mindsettet med på opgaven.

Og at du får en kostplan, hvor der står, at du skal spise laks med broccoli på tirsdag, er sjældent redskab nok til at mestre dette.

Det er hårdt at ændre vaner, men det er også hårdt at forblive det samme sted, hvis man ikke er tilfreds med, hvor man er.

Vil du det stadig?

Er det ikke lykkes mig at skræmme dig væk, trods dette ihærdige forsøg, vil jeg gerne hjælpe dig videre i din proces. 

Er du et godt sted allerede, men har du bare brug for at blive guidet ind på rette spor madmæssigt, er Keto Kostplanen et super værktøj for dig. Ikke så mange dikkedarer. 27 ultra-nemme måltidsforslag og fem forslag til ugeplaner med indkøbsliste.

Har du brug for mere fleksibilitet i din hverdag, er Sommerklar med Madbanditten et fantastisk værktøj til at få styr på mængder og portionsstørrelser, uden at det hele går op i mikro-management.

Er du derimod et sted, hvor du er frustreret over, at du konstant spænder ben for dig selv, selvom du godt ved, hvad du burde gøre, er mit online kursus et bedre match til dig. Her visker vi tavlen ren og starter forfra. Dag for dag i 6 uger bygger jeg viden, forståelse, redskaber og strategier på dig, og det er både madmæssigt men også tankemæssigt og mindsetmæssigt.

Det er ikke et Quickfix. Det er en investering i et solidt fundament til din varige livsstilsomlægning. 

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

9 kommentarer til “8 ukomfortable sandheder om Keto og vægttab”

  1. Hej Jane
    Tak for sandhederne – og for at minde mig om, at jeg jo er sådan en, der spiser sundt.
    Du lærte mig det samme om træning engang – jeg er nemlig sådan en, der træner! Og det gør jeg så!
    Det er den eneste måde, at min hjerne accepterer, at jeg taler til mig selv – uden at rebellen, der ikke vil bestemmes over, tager over.

    Svar
    • Jaaa nøjagtigt det samme her! Jeg er også sådan en, der træner. Det tog lang tid at blive sådan en, men nu er det min identitet og det gør det supersvært at lægge den fra mig igen💪🏼

      Svar
  2. Hej Jane

    Jeg er nu på 6. uge af mit forløb. Jeg er ikke specielt overvægtig – mit BMI lidt under 26 nu, og jeg har “kun” tabt mig ca. 2 1/2 kg.
    Jeg synes at det har været lidt hårdt især i uge 2 og 3 pga KETO FLU. Men eftersom jeg fik styr på elektrolytterne, blev det bedre. Og nu kan jeg mærke at jeg begynder at mærke overskuddet, PLUS det vigtigste og den primære grund til at jeg valgte at skifte livstil, jeg mærker ikke ret meget til min migræne mere. Og det er helt fantastisk 🙏🏼.
    Selvfølgelig vil jeg også gerne tabe det “bælte” jeg med alderen har fået omkring maven, så hvis jeg også slipper af med den, så er det virkelig WIN WIN 😍

    Svar
    • Så fedt for dig, Susanne. Det må være forfærdeligt med de migræner.

      Jeg tror, jeg er nødt til at skrive en artikel om det der med ‘kun at have tabt XX’. Det hører jeg mere og mere og det er jo så ærgerligt når man har opnået noget, som i virkeligheden er megasvært. Sammenlign fx: Æv jeg løb ‘kun’ et halvmaraton med FUCK YES, jeg løb et halvmaraton!!!! To meget forskellige syn på en præstation, ikke?

      Svar
  3. Kære Jane
    Vil gerne komme med en megastor tak. Jeg har efter 1½ år med keto nået min normalvægt. Jeg har det fantastisk. Jeg har trænet og træner stadig mine workouts 4-5 gange pr uge og får gået mine daglige skridt. Jeg har fået et fysisk og mentalt overskud, som jeg ikke vil være foruden. Jeg har igennem forløbet haft en del tanker om, hvordan min kost skulle være efter at mit vægttab var kommet i hus. Min omlægning af min kost til keto, har i praksis bevidstgjort mig om at sund kost er enkel mad af de rene uforarbejdede råvarer. Det vil sige at min kost forbliver med en del kød, masser af grønt og forskellige fedtkilder. Jeg ‘synder’ med lidt sødt ind imellem, men er også her bevidst om hvor meget og mådeholdet kan effektueres fordi keto-kosten er tilstrækkelig og er mættende. Jeg er mega-glad for at have udvalgt denne metode – ikke kun til mit vægttab, men også til og de andre resultater det har givet mig.
    Med mange hilsner
    Pia

    Svar
  4. Hejsa så godt skrevet.
    Det er svært at ændre livstil .
    Og det her er ikke nemt .
    Har prøvet sommerklar og keto .
    Det funker ikke .så måske skal. Jeg lige snakke med mig /og mig om hvordan jeg vil have det så tak

    Svar
    • Nej det er ikke nemt. I hvert fald er fastholdelsen over tid ikke nem. Du er altid velkommen til at stille spørgsmål❤️

      Svar
      • Tak 🥰🥰 det positive er at jeg har det bedre .ikke ondt og oppustet mave 😍😍 mangler vist at lægge low food map bag mig .så jeg ikke går i sort .når du bruger løg eller andre forbudte ting i dine opskrifter. Og tænker Nej det går da ikke .
        Så dejligt med en kærlig opsang tak

        Svar